Tank ontroesten met elektrolyse

Bij de aankoop van een oldtimer word je makkelijk geconfronteerd met een tank die vanbinnen volledig beroest is. Geen nood, daar bestaat een goedkope oplossing voor: Je kan je tank eenvoudig ontroesten door gebruik te maken van elektrolyse!

Wat heb je hiervoor nodig?

  1. Een verroeste tank
  2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, …)
  3. Een stukje kabel
  4. Water
  5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
  6. Een plankje
  7. Een stuk metaal.
  8. 400 gram citroenzuur (drogist)
  9. Coating of tweetaktolie

Stap voor stap ga je als volgt te werk: Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu’s (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, moet je de draden strippen. Zorg in ieder geval dat je een gelijkstroomlader te pakken hebt (DC).

Neem een plankje een een stuk ijzer. Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken. Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

Los 100 gram soda op in warm water. Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand. Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft. Zorg er voor dat het plankje ‘zweeft’ boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse. Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan. Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt. Na een uur moet je al resultaat zien. Na een dag zie je nog meer resultaat…

Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen. Als je klaar denkt te zijn, laat je het water lopen. Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter). Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima! Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water. Laat dit ook zeker 24 uur staan. Na goed spoelen ben je klaar. Let op, je tank gaat onmiddellijk terug beginnen roesten. Na spoelen dien je dus onmiddellijk een coating aan te brengen of een half litertje tweetaktolie in je tank te gooien, zodat ze terug beschermd is. Het verschil tussen voor en na mag er zijn! Good luck!

34 Comments
  1. Avatar
    rvlonk
    March 31, 2014 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      April 2, 2014 | Reply
  2. Avatar
    Lekkerbekje
    April 5, 2014 | Reply
  3. Avatar
    Roestspijker
    July 29, 2014 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 3, 2014 | Reply
  4. Avatar
    Peter
    September 2, 2014 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 3, 2014 | Reply
  5. Avatar
    Thijs
    October 12, 2014 | Reply
  6. Avatar
    jens
    October 21, 2014 | Reply
  7. Avatar
    Jos
    November 8, 2014 | Reply
  8. Avatar February 2, 2015 | Reply
  9. Avatar
    Panda 500
    April 13, 2015 | Reply
  10. Avatar
    lennert
    May 2, 2015 | Reply
  11. Avatar
    hendrik
    June 3, 2015 | Reply
  12. Avatar
    Robin
    July 5, 2015 | Reply
  13. Avatar
    Robin
    July 6, 2015 | Reply
  14. Avatar
    EAGLE
    January 14, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      January 15, 2017 | Reply
  15. Avatar
    Eagle
    January 15, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      January 16, 2017 | Reply
  16. Avatar
    H.j. Verwoerd
    September 3, 2017 | Reply
  17. Avatar
    maikel
    November 13, 2017 | Reply
  18. Avatar
    Henk v. Doeselaar
    June 1, 2018 | Reply
  19. Avatar
    fred leijssen
    July 7, 2018 | Reply
  20. Avatar
    Pieter
    September 8, 2018 | Reply
  21. Avatar
    Pieter
    September 8, 2018 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 11, 2018 | Reply
      • Avatar
        Pieter
        September 15, 2018 | Reply
  22. Avatar
    Danny
    September 19, 2018 | Reply
  23. Avatar
    Danny
    September 19, 2018 | Reply
  24. Avatar
    gh van peet
    October 17, 2018 | Reply
    • Avatar
      ron van der stelt
      December 7, 2018 | Reply
  25. Avatar
    Gustaaf
    November 29, 2018 | Reply
  26. Avatar
    N.A Petten van
    April 8, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Boekrecensie: Man in het zadel – 60.000 kilometer vrijheid

We hebben het als motoravonturisten onder elkaar al vaak genoeg over...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...