How to: Remvloeistof vervangen

Je remmen zijn zo wat het belangrijkste wat op je motor zit. Daarom is het ook belangrijk om het remsysteem goed te onderhouden. Vooral de remvloeistof wordt wel eens over het hoofd gezien. De olie zorgt via hydraulische druk dat je remblokken tegen je remschijven worden gedrukt. Hierbij kunnen heel hoge temperaturen optreden en daar is net die speciale remvloeistof tegen bestand. Het goedje is hydrofiel, wat in gewone boerentaal wil zeggen dat het heel erg van water houdt. Het absorbeert zelfs luchtvochtigheid. Water en vocht in je remvloeistof zorgt dan weer voor gevaarlijke situaties, omdat het water gaat koken en waterdamp samendrukbaar is. Je zou dan dus plots al je remkracht kunnen kwijtspelen, met alle gevolgen van dien. Op tijd vervangen (elk jaar) is dus de boodschap. Gebruik altijd DOT4 remvloeistof.

Gelukkig is het vervangen niet zo moeilijk. Je hebt er wel wat geduld voor nodig, als je het zonder speciale hulpmiddelen wil doen. Hoe ga je te werk?

1. Maak het remvloeistofreservoir goed schoon. Draai het kapje van het remvloeistofreservoir open. Hier kan je onmiddellijk zien hoe erg het met je remvloeistof gesteld is. Hoe bruiner ze ziet, hoe meer water ze bevat en hoe hoogdringender het vervangen was. Nieuwe remvloeistof hoort bijna doorzichtig te zijn. Ga omzichtig te werk, je wil niet dat er vuil in je remleidingen terechtkomt.

2. Aan je remblokken zet je een buisje op het nippeltje. Zo een buisjes kan je bij elke doe-het-zelfmarkt halen. Het einde van het buisje steek je in een emmer, afvalbusje of de mond van je vriendin, afhankelijk van welk recipiënt je wil gebruiken voor je oude remvloeistof.

3. Zet een steeksleutel op de moer van het nippel.

4. Eerst moet je remdruk opbouwen. Je drukt het remhendel stevig in. Daarna zet je het nippel met de steeksleutel een beetje open. De remvloeistof komt er uit in het buisje. Wanneer je remhendel bijna tegen het stuur is gedrukt sluit je snel de nippel opnieuw. Dit is heel belangrijk, want anders trek je de olie of lucht terug in je remleiding. Deze werkwijze pas je verder toe tot het remvloeistofreservoir bijna leeg is.

5. Let op dat je op tijd stopt, als je verder doet als je reservoir leeg is komt er lucht in de remleiding, en dat is precies wat je niet wil! Lucht is alweer samendrukbaar…

6. Wanneer het reservoir bijna leeg is, vul je het voorzichtig aan met nieuwe remvloeistof. Daarna pas je weer de methode van punt 4 toe tot het reservoir bijna leeg is.

7. Dit blijf je doen tot je alle oude vloeistof uit je leidingen hebt gepompt. Dit kan je zoals gezegd zien wanneer de ochtendpis in de afvoerleiding aan je nippel verandert in bijna doorzichtig nieuw remvocht.

Het duidelijke verschil tussen de oude olie (links) en de nieuwe olie (rechts) van de voor- en achterrem.

8. Wanneer je klaar bent draai je het nippel weer goed vast. Let op, niet te hard, want zo een nippel draai je zo aan gort. Gewoon goed vast volstaat.

9. Pomp met het reservoir open nog enkele tientallen keren zodat je de leiding kan ontluchten en nieuwe remkracht kan opbouwen. Als je geen luchtbelletjes meer ziet opborrelen is heel je systeem klaar. Je vijst het kapje weer netjes op het reservoir en kan weer een jaar verder!

10. Ga op dezelfde wijze te werk voor je achterrem.

5 Comments
  1. Eelko
    January 14, 2014 | Reply
  2. January 15, 2014 | Reply
  3. Jochem
    January 15, 2014 | Reply
  4. Peter
    November 27, 2014 | Reply
  5. Rudy
    August 5, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...