How to: Remblokken vervangen

Voor een setje nieuwe remblokken naar de dealer hollen? Natuurlijk niet! Het is misschien wel goed voor de economie, maar zeker niet voor je portemonnee. Bovendien is het vervangen van remblokken een klusje dat je op een kwartiertje hebt geklaard en dat helemaal niet moeilijk is. Voor enkele tientjes voorzie je je motor al van nieuw remgoud. Zelf doen is dus de boodschap! Hier zie je alvast hoe je te werk gaat bij de voorrem van een Transalp. Hoe begin je er aan?

1. Draai de twee bevestigingsbouten van het remblok aan de voorvork los. Handige tip: draai zodra alles los is de bouten een eindje terug waar ze thuishoren. Zo hoef je straks niet te zoeken en weet je altijd waar welke bout voor dient.

2. Draai de afsluitboutjes van de remblokhouders los met een schroevendraaier. Daaronder zitten met een inbus de remblokhouders.

3. Nu kan je je oude versleten remblokken er moeiteloos uitnemen.

4. Draai het kapje van je remvloeistofreservoir los en haal er bv. met behulp van een spuit wat vloeistof uit.

5. Duw de zuigers van het remblok helemaal terug naar achter. Let op, hierbij zal het remvloeistofpeil snel stijgen in je reservoir! Indien nodig, haal je nog wat remvloeistof er uit. Indien je de zuigers niet naar achteren kan duwen, kan je gebruik maken van een spanvijs.

6. Plaats de nieuwe remblokken, uiteraard met het frictiemateriaal naar binnen. Smeer op de remblok die tegen de zuigers gaat komen wat kopervet. Dat zorgt er onder andere voor dat je nieuwe remblokken straks niet gaan piepen.

7. Duw de remblokhouders door de bevestigingsgaten van de nieuwe remblokken en draai ze opnieuw aan met je inbussleutel. Smeer ook deze goed in met kopervet.

8. Schroef ook weer de afsluitboutjes goed vast.

9. Duw voorzichtig je remklauw terug op de schijf en schroef de twee bevestigingbouten weer aan je voorvork, nadat je ze hebt ingesmeerd met kopervet.

10. Pomp enkele keren stevig met je rem, en sluit het remvloeistofreservoir weer goed af (zorg er voor dat het peil correct is!) Controleer goed of je voldoende remdruk hebt. Indien nodig, ontlucht dan je remsysteem of vervang tegelijk de olie.

5 Comments
  1. Avatar
    Keeees
    March 23, 2014 | Reply
  2. Avatar
    Keeees
    March 25, 2014 | Reply
  3. Avatar
    Gert
    March 25, 2014 | Reply
  4. Avatar
    Gert
    March 25, 2014 | Reply
  5. Avatar
    Thomas
    April 7, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...