How to: Olie verversen en oliefilter vervangen

olie-verversen-transalp-1

Wie zich als beginnend sleutelaar niet onmiddellijk wil wagen aan bijvoorbeeld kleppen stellen, kan beginnen met een eenvoudig werkje zoals olie verversen. Het duurt maar een kwartiertje, je hebt er eigenlijk niet echt gereedschap voor nodig en je bespaart je snel 100 euro bij de dealer. Hoe ga je nu te werk?

1. Bestel online een nieuwe oliefilter. Het zou dan ook maar lullig zijn je oude te vernielen als je nog geen nieuwe hebt gekocht. Online vind je ze het goedkoopst. Ik bestel de mijne bijvoorbeeld altijd bij Louis.de, nooit een originele hondafilter maar een goed alternatief, zoals bijvoorbeeld een universele Champion Filter die ik gebruik, en die je koopt voor net geen vijf euro.

2. Bestel olie. Ook dat is namelijk handig als je je oude wil verversen. De meningen zijn uiteenlopend, maar voor mijn oude alp laat ik me niet verleiden tot dure olieën. Ik koop mijn olie (10w40 semi syntheet) rechtstreeks bij de olieboer voor een 3-4 euro de liter. Nooit problemen mee gehad.

3. Draai de olieaflaatdop los. Dit doe je best door met je ratel hem los te wrikken, en daarna met de hand hem mooi los te draaien. Let er op dat je hem niet laat vallen in de emmer olie, dat bespaart je vuile handen en gevloek achteraf. Olie laat je altijd warm af, dus als je motor koud staat laat hem dan eerst enkele minuten draaien alvorens je de olie aflaat.

4. Maak de oude oliefilter schoon. Even flink poetsen, dat werkt makkelijker en zorgt straks niet voor problemen als je de nieuwe plaatst.

5. Neem een schroevendraaier en klop hem met een hamer door je oliefilter. Geen schrik hebben, je gaat dat oude ding toch niet hergebruiken, gewoon inrammen dat ding! Met de schroevendraaier er in kan je makkelijk de filter losdraaien. Let hierbij wel op dat je de juiste kant opdraait. Zorg er ook voor dat je de schroefdraad ontziet! Voorts koop je voor enkele euro’s ook wel een oliefiltersleutel, voor wie het liever wat rustiger aan doet.

6. Draai de olieaflaatdop er terug op. Dat is nog zo handig als je straks de olie terug bijvult. Let op bij het aandraaien, je draait zo je aluminium blok naar gort. Gewoon vast is vast.

7. Controleer je oude olie eens op brokstukjes. Een beetje fijn gruis is normaal.

8. Haal je nieuwe filter uit het doosje en vertroetel het dichtingsrubber met een lekker laagje verse olie. Een beetje genieten mag.

9. Draai het nieuwe filter op het blok, en draai het zo ver tot je er geen beweging meer inkrijgt. Geen gedoe met newtonmeters, gewoon goed hard aandraaien met de hand.

10. Vul het blok terug aan met olie. Kijk in het werkplaatshandboek hoeveel olie er in je blok moet. Let op, bij het vervangen van een oliefilter moet je er meer vloeibaar goud ingieten! Voor de alp was dit 2,4 liter.

11. Laat je blok even draaien, even rusten en controleer opnieuw het oliepeil. In mijn geval moest er nog een 150cc olie extra bij.

12. Voor een kleine 20 euro kan je weer de baan op en lachend je vinger opsteken naar je dealer met je stoere nieuwe filter. Kijk na enkele kilometers nog eens goed of er geen lekken zijn, zodat je diezelfde dealer toch niet vooralsnog blijmaakt.

10 Comments
  1. Avatar January 4, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      January 4, 2014 | Reply
      • Avatar January 4, 2014 | Reply
        • Peter van der Graaf
          Peter van der Graaf
          January 4, 2014 | Reply
  2. Avatar
    Eelko
    January 4, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      January 4, 2014 | Reply
      • Domien Verberckmoes January 4, 2014 | Reply
  3. Avatar
    Jeroen Schuttenbeld
    January 6, 2014 | Reply
  4. Avatar
    Arjen
    February 5, 2014 | Reply
  5. Avatar
    Kv
    October 18, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...