How to: Voorvork olie vervangen en revisie

Onderhoud aan de voorvork wordt vaak (onterecht) overgeslaan. De demping van je voorkant is echter van erg groot belang voor de stabiliteit van je hele motor, zeker wanneer je onder hellingshoek bent. Een echte revisie is echter een hele klus, en bij de meeste motoren dient de hele vork uit elkaar gehaald te worden om de olie te kunnen verversen. Zodoende wordt de voorvork regelmatig genegeerd. Zo werd het bij mijn transalp ook eens dringend tijd om de boel te reviseren, na 80.000 km en 22 jaar zonder onderhoud…

Bestel, als je met lekkende poten zit, voor je begint een setje nieuwe keerringen. De oude ga je straks misschien losmaken, en als je je hele vork opengegooit is het een kleine moeite om meteen de keerringen mee te vervangen. Zo ben je verlost van lekkende vorkpoten.

Wat heb je nodig voor deze klus?

  1. twee nieuwe voorvorkkeerringen
  2. voldoende voorvorkolie (SAE 10 in mijn geval)
  3. remmenreiniger
  4. 25kg beton
  5. sleutelset

1. Voor deze klus in een middenbok onontbeerlijk. Leg de zak beton, je vriendin of een ander zwaar voorwerp op je duoseat. Zo kan je motor straks zonder voorwiel niet voorover klikken.

2. Alvorens je kan beginnen aan je voorvork, moet je je voorwiel er eerst uitwippen. Even de vooras voorzichtig wegleggen zodat die zeker niet beschadigd raakt.

3. Demonteer je remklauw. Die hangt vast aan de voorvork en moet gedemonteerd worden om makkelijk aan de vork te kunnen werken.

4. Demonteer het voorspatbord.

5. Draai de bevestigingspunten van de vork los. Op de alp zit een vork vast op 2 punten, met telkens 2 bouten. Je hoeft de bevestigingspunten niet helemaal er uit te draaien. Enkele slagjes losdraaien is voldoende. Als deze los zijn kan je voorzichtig de vorkpoten er uitdraaien. Let er op dat ze niet op de grond donderen, vasthouden bij het losdraaien dus!

6. Maak voor je verder werkt de vorken zelf eerst eens goed schoon.

7. Demonteer – als je dit hebt – je stofrubbers. Daarna maak je met remmenreiniger je vorkpoten goed schoon. Zorg dat er geen remmenreiniger op je kering terecht komt. Let steeds op voor kleine beschadigingen op de poten, die kunnen later voor olieverlies zorgen. Lekker vertroetelen met wat textiel dus, die vorkpoten.

8. Draai – indien je dit hebt – je olieaflaatbout onderaan de vork los. Boven een emmer kan je alle olie er netjes uitpompen. Zorg dat er zo veel mogelijk olie uit de vork loopt. Laat ze enkele keren enkele minuten staan en pomp dan nog eens.

9. Draai de top van de vork los. Let op: de veer van je voorvork duwt hier tegen. Doe dit dus met de nodige omzichtigheid, als je niet als piraat verder door het leven wil. Daniël kan hier verhalen over vertellen, verhalen die je nog nooit heb gehoord.

10. Nu dit los is, kan je de veer er uithalen. Als je geen aflaatdop hebt kan je nu je olie er uit gieten.

11. Meet de lengte van je veer om te zien of deze nog binnen de tolerantie valt.

12. Controleer of je keerringen nog in orde zijn en vervang ze indien nodig. In mijn geval waren ze nog perfect en was vervangen dus niet nodig. Als je met lekkende poten zit, kijk dan goed of het aan de vork zelf ligt. Als er geen putjes of beschadigingen in de vork zelf zijn, zijn je keerringen aan vervanging toe. Zijn er wel putjes of roest, poets dan alle veegjes en plekjes weg met Commandant, anders zijn je nieuwe keerringen meteen weer lek.

13. Spoel de boel even met wat verse vorkolie, die je er weer uitpompt of uitgiet.

14. Vul een maatbeker met de juiste hoeveelheid vorkolie (549cc per poot in mijn geval) en giet dit voorzichtig in de poten. Als de olie er in zit, pomp je de hele winkel nog enkele keren door. Je bent uiteraard niet vergeten van eerst je olieaflaatdopje opnieuw goed vast te draaien. Meet ook nog even hoe groot de luchtkamer is (het deel dus zonder olie), zodat het peil in beide vorken evenhoog staat.

15.  Monteer je stofrubbers opnieuw, maak ze eerst eens goed schoon en zorg er voor dat er geen stof aan de binnenkant zit.

16. Je vork is nu opnieuw tip top in orde. Alles monteren doe je in omgekeerde volgorde van het monteren.

Voor een Transalp (Honda XL600V) ’86-’01 kan je alles nog eens uitgebreid nalezen in het werkplaatshandboek.

2 Comments
  1. Avatar
    David
    September 30, 2016 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 30, 2016 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...