How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan de kant van de weg met een lekke band in the middle of nowhere. $%µ@&§!!! Heeft je moeder je nooit geleerd dat je niet mag vloeken? Dat is ook helemaal niet nodig. Je kan je band meestal snel herstellen en binnen tien minuutjes ben je terug op pad. Het is dan wel een noodherstelling, met de bedoeling dat je je band binnenkort laat herstellen of vervangen. Dat kan je natuurlijk ook zelf, maar daar is op het moment dat je lek rijdt meestal geen tijd voor, of je hebt de benodigdheden thuis liggen.

Tubeless motorbanden

Wat heb je nodig?

  • Een lange verroeste nagel
  • een bandenreparatiesetje
  • een tang

howto_banden_herstellen_11

Waar vind je alle benodigheden?

  • Roestige nagels vind je meestal in het midden van de rijstrook of op de pechstrook. Maar ze kunnen je overal verrassen.
  • Een bandenreparatiesetje kan je in elke motorzaak kopen. Het bestaat uit pluggen, rubberlijm, een mesje, co2 patronen en twee tools. Geef er niet veel meer dan 20 euro aan, anders ben je bedrogen. Neem het altijd mee wanneer je vertrekt (de dag dat je het niet mee hebt rij je zeker lek).
  • Een klein tangetje past meestal perfect in je reparatiesetje.

Hoe ga je te werk?

01. Zoek de plaats van het onheil. Zet indien mogelijk je motor op de middenbok. Ga er niet automatisch van uit dat er maar één plaats is waar je band lek is. Je zou niet de eerste zijn die na een kilometer rijden opnieuw aan de kant staat.

howto_banden_herstellen_01

02. Trek voorzichtig de boosdoener uit je band weg met de tang. probeer zo recht mogelijk te trekken, zodat je niet meer schade aanricht.

03. Neem de boor-tool en spuit die lekker in met de rubberlijm. Laat het maar eens goed pruttelen, je hoeft niet te zuinig te zijn. Ga stevig heen en weer in de richting waarin de nagel of een ander leuk voorwerp zich bevond. Op deze manier maak je het gat groot genoeg om er straks een wiek in te rammen. In het begin is het wat moeilijk. Blijf doorgaan tot er niet veel weerstand meer is.

howto_banden_herstellen_06

04. Neem een wiek en steek ze door het oog van de wiektool.

howto_banden_herstellen_13

05. Smeer ook de wiek goed in met bandenlijm. Dat maakt de reparatie steviger en fungeert tegelijk als glijmiddel om de wiek in je band te proppen. Opnieuw, niet te zuinig zijn.

howto_banden_herstellen_12

06. Nu komt het moeilijkste gedeelte. Duw nu de tool met de wiek door het gat. Daarbij zal je stevig moeten doordrukken. Duw door tot er ongeveer een centimeter van de beide uiteinden van de wiek uit de band blijven steken.

07. Trek nu in één harde ruk de tool terug uit de band. Je zal zien dat de wiek netjes blijft zitten.

08. Neem het mes en snij de uiteinden zo dicht mogelijk bij het loopvlak van de band af. Wrijf daarna de overtollige rubberlijm met een doek weg.

howto_banden_herstellen_07

09. Wacht een vijftal minuutjes en laat de lijm zijn werk doen.

10. Pomp je band nu terug op. Daarvoor gebruik je de CO2 patronen als je onderweg bent. Het ene uiteinde draai je op je ventiel, met het andere doorboor je het patroon. Blijf snel doordraaien tot alle lucht in de band zit. Je hebt minstens drie patronen nodig om je band terug op een deftig niveau te vullen. Ja kan natuurlijk ook een compressor gebruiken, als je dat bij de hand hebt natuurlijk. Op de pechstrook van de snelweg wordt dat moeilijk.

howto_banden_herstellen_08

11. Je kan opnieuw de baan op!


De meningen over de zogenaamde wiek in je buitenband zijn op het zachtst gezegd nogal verdeeld. Dat gaat van “Maximum 50 km/u naar de dichtstbijzijnde bandenboer rijden” tot “probleemloos 10.000 km aan 250+ km/u mee gereden”. Hou gewoon in gedachten dat het eigenlijk een noodoplossing is. Je kan er echt wel een tijd mee rijden als de wiek goed geplaatst is. Maar voor een duurzame herstelling kan je bij de bandenboer de band van binnen uit laten herstellen (kost 20-30 euro) of je kan je band laten vervangen als hij toch ver opgereden is.

J&P cycles heeft een handig instructiefilmpje gemaakt waar alles nog eens netjes stap voor stap met beeld wordt uitgelegd. Bij RAD heb je hetzelfde setje uit de video voor 21,50 euro. Bij Louis heb je een ander setje voor 14,99 €.

Binnenbanden

Ook voor motorbanden met binnenbanden zijn er handige reparatiesetjes te verkrijgen die je in no-time weer op de baan krijgen. Daarvoor dien je enkel het voorwerp uit je band te sleuren. De spuitbus werkt met een soort coating die in je binnenband wordt gespoten. Tegelijkertijd wordt je band ook op een rijdbare druk gebracht. Daarna moet je wel je binnenband (die dus vol coating zit) wel vervangen. Maar dat kan je dan wel thuis doen. Heb je tijd genoeg (bv. op reis), is het natuurlijk altijd beter om je binnenband te herstellen of vervangen. Dan hoef je daarna ook geen nieuwe binnenband meer te gaan zoeken.

Bij Louis heb je zo een reperatiebus al voor 4,99 €.

7 Comments
  1. Avatar
    Sjoerd
    October 1, 2017 | Reply
  2. Avatar
    Keeees
    October 1, 2017 | Reply
  3. Avatar
    Andre
    October 2, 2017 | Reply
  4. Avatar
    Arthur
    October 2, 2017 | Reply
  5. Avatar
    wouter
    October 3, 2017 | Reply
    • Avatar
      Hielke
      October 4, 2017 | Reply
  6. Avatar
    Ludo De Greef
    January 30, 2019 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...