How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren die het juiste brandstofmengsel in je motor jakkeren. De voorganger van de injectoren werkt volledig mechanisch en is vaak een knap staaltje techniek. Wanneer ze een hele tijd niet hebben gewerkt, of stevig op leeftijd beginnen te komen, beginnen ze vaak te lekken door versleten pakkingen of slechter te werken door bv. verstopte sproeiers. Je kan ze echter zelf makkelijk opnieuw in ‘nieuwstaat’ herstellen.

Lekkage komt door pakkingen die uitdrogen door het lange stilstaan. Een oplossing kan zijn om de carburatoren opnieuw van benzine te voorzien, in de hoop dat de pakkingen hierdoor terug wat zwellen en de boel weer benzinedicht wordt. Hou echter wel in gedachten dat door dat lange stilstaan er vast en zeker zich ook residuen van benzine hebben opgestapeld in je carburatoren. Dit bezinksel kan aan je vlotters en vlotterkamer gaan kleven, waardoor je carburator kan gaan overstromen. Bij zo een overstroom kan alle benzine in de verbrandingskamer terechtkomen. Vloeistoffen zijn niet samendrukbaar en je hebt al snel grote problemen.

De benzineresten kunnen ook je sproeiers gaan verstoppen. De sproeiers zorgen voor een vlotte verneveling van de benzine en zijn dus van groot belang voor een goede loop van het motorblok. Je hebt stationaire sproeiers, chokesproeiers en gewone gassproeiers.

Je kan alles netjes uit elkaar halen en flink gaan poetsen met bv. een tandenborstel. Sproeiers kan je uitblazen met wat perslucht (geen te hoge druk gebruiken!). Zo krijg je alles wel min of meer schoon. De meest doeltreffende manier om de boel netjes in nieuwstaat te brengen en te reinigen is het gebruik van een ultrasone reiniging.

Hoe werkt een ultrasone reiniger?

Een ultrasone reiniger gaat te werk door middel van ultrasone geluidgolven, die door een bad gevuld met water en reinigingsvloeistof worden gestuurd. Geluidsgolven tot 20kHz zijn hoorbaar voor de mens. Ultrasoon reinigen kan vanaf 40kHz, dus 40.000 trillingen per seconde. De reiniging maakt gebruik van het principe van cavitatie: Door de sterk trillende vloeistof daalt de druk in de vloeistof waardoor miniscule luchtbelletjes ontstaan. Die luchtbelletjes imploderen met een grote kracht wanneer ze terug in een stukje met hogere druk terechtkomen. Door de kracht van dit imploderen worden alle vuile deeltjes losgemaakt. Het werkstuk, in dit geval dus je carburator, blijft echter netjes ongedeerd.

Het bad van je ultrasone reiniger dien je te vullen met kraantjeswater gemengd met een reinigingvloeistof. Afhankelijk van de graad van vervuiling dien je een mengverhouding aan te houden van 1 tot 5%. Er zijn erg veel verschillende soorten reinigingsvloeistoffen, allemaal met hun eigen specialiteiten. Ik kreeg mooie resultaten met SonixLab TEK34 (speciaal voor carburatoren) met een mengverhouding van 3%. Met een bus van een liter (die rond de 18 euro kost) kom je dus wel een heel eind ver. Afhankelijk van de vervuiling, kan je tot 4-5 keer reinigen alvorens je het bad dient te verversen.

Er zijn verschillende soorten ultrasone baden te verkrijgen. Vind je het niet erg om je carburatoren uit elkaar te halen, dan heb je voldoende met een badje van 2 liter. Wil je echt helemaal los gaan, kan je grotere baden aanschaffen. Een badje van 2 liter van een goed merk heb je rond de 100 euro. Een bad van 20 liter gaat vlot over de 1.000 euro. Mijn exemplaar is een SonicClean SC-02D-U1H1 2 liter, die je voor 90 euro op Bol.com kan kopen.

Werkwijze

Wat heb je nodig?
  • Dopsleutelset voor demontage
  • Kleine maat ringsleutels (<10mm) voor de sproeiers
  • Perfect passende schroevendraaiers
  • Een ultrasone reiniger + vloeistof

Het stappenplan:
  1. Bestel op voorhand nieuwe pakkingen voor je carburatoren.
  2. Zet de benzinekraan toe.
  3. Verwijder de benzineslang die de tank met de carburator(en) verbindt.
  4. Demonteer de benzinetank. Vaak is dat niet echt noodzakelijk maar het werkt veel gemakkelijker als je straks aan de carburatoren gaat sleuren.
  5. Maak de chokekabel en de gaskabel(s) los.
  6. Los de inlaatrubbers en de uitlaatrubbers.
  7. Maak de luchtfilterbehuizing los. Deze zit vaak vast met enkele bouten en is moeilijk verwijderbaar. Als je de bouten echter losmaakt, kan je vaak de behuizing enkele centimeters speling laten geven. Hierdoor kan je makkelijker de carburatoren uit de rubbers aan de motor trekken.
  8. Trek de carburatoren uit de rubbers naar achter. Dat kan soms moeilijk gaan maar geen nood, ze straks opnieuw er in krijgen is nog lastiger.
  9. Demonteer de verschillende onderdelen van de carburatoren. Let op tijdens de demontage dat je de gevoelige schroeven en sproeiers met een perfect passende schroevendraaier losdraait. Voor je het weet heb je de hele boel aan gort gedraaid en ben je verder van huis. Wanneer je ook de stationaire stelschroef demonteert en/of de choke stelschroef, draai deze dan eerst even volledig in en tel daarbij hoeveel ‘toeren’ de schroef uitgedraaid stond. Zo kan je dit weer makkelijk afstellen wanneer je straks alles weer monteert. Dat bespaart je veel moeite en gevloek achteraf.
  10. Reinig netjes alle sproeiers en onderdelen. Wanneer je ultrasoon reinigt, is het wat zoeken naar de juiste mengverhouding en tijd. Ik gebruikte 3% SonixLab TEK34 en reinigde steeds ongeveer 10 minuten.
  11. Spoel na het reinigen alles eens goed na onder de kraan en spuit onmiddellijk alles droog met perslucht. Een bar of vier is voldoende!
  12. Monteer alles netjes terug in de juiste volgorde.
  13. Gebruik de nieuwe pakkingen en draai alles kruislings goed aan.
  14. Alvorens je de carburatoren opnieuw gaat vastzetten in je motor, laat je er al eens wat benzine doorstromen. Moest er toch nog ergens een lekje zijn, zie je dit nu en niet wanneer je straks alles opnieuw strak hebt gemonteerd.
  15. Steek de carburatoren vast in de uitlaatrubbers (dus aan je blok). Draai de rubbers nog niet vast zo dat je wat speling hebt.
  16. Schuif het luchtfilterhuis terug op zijn plaats en duw de luchtinlaatrubbers over de carburatoren.
  17. Draai alle spanners die om je rubbers zitten goed vast.
  18. Sluit de benzineslang tussen de benzinetank en je carburatoren opnieuw aan.
  19. Zet de benzinekraan open, laat alles even goed vol lopen (wacht dus enkele minuten) en start de motor.
  20. Wanneer je geen eencilinder hebt, dien je ze nog even te synchroniseren.
  21. Stel het stationaire toerental nog even netjes af op het toerental volgens het werkplaatshandboek door middel van de stelschroef. Stel ook de choke terug in op de oorspronkelijke stand. Nu ben je blij dat je daarnet genoteerd hebt hoeveel toeren je de stelschroeven moest uitdraaien.
  22. Rijden maar met die glinsterende lekvrije carburatoren!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...