Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?

motorkopen-03

Via de comments kregen wij het verzoek van Niels om de ervaringen bij het kopen van een tweedehands motor te delen. Dat doen we natuurlijk met plezier!

Laten we voor het gemak beginnen bij het begin: je hebt besloten een motor te kopen. Ik laat de afweging voor het merk en type hier even buiten beschouwing, maar het lijkt me voor zichzelf spreken dat je eerst eens grondig gaat nadenken welke motor je eigenlijk wilt hebben, dat je je budget bepaalt en dat je in je hoofd hebt in welke staat jouw nieuwe aanwinst moet zijn.

Op een dag heb je je keuze gemaakt en begin je te bladeren door de vele advertenties die internet rijk is. Niels noemde als voorbeeld een Honda Transalp, dus laten we die als voorbeeld nemen. Het is belangrijk dat je weet hoe een Transalp in elkaar steekt voordat je iets gaat doen. Ga eens praten met mensen die zo’n motor hebben en vraag naar plus- en minpunten, ook hiervoor is het internet weer prima geschikt. Let er wel op waar je je informatie vandaan haalt. Bij een merk- of typeclub is men vaak overdreven positief en op motor-forum.nl is je motor altijd binnen drie posts total loss. Werkplaatshandboeken zijn, met name voor wat oudere motoren, ook vaak gratis te downloaden en zijn een betrouwbare bron van informatie.

motorkopen-06

Dan komt ie voorbij; de Alp van je dromen! De advertentie is wat warrig, maar de prijs is haast te mooi om waar te zijn… Trek dan maar vast een biertje open en laat dat telefoontje maar zitten. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan IS dat ook zo. Voor niets gaat nou eenmaal de zon op.

Ik reageer op basis van heel veel eerdere ervaringen uitsluitend op advertenties die te begrijpen zijn, plus- en minpunten noemen en waar fatsoenlijke foto’s bij zitten. Vraag door de telefoon aan de verkoper om ‘wat meer te vertellen’ over de motor en probeer daarbij al uit te vissen wat voor persoon de tegenpartij is. Vraag specifiek naar de staat van onderhoud en laat je dan niet afschepen met een antwoord als ‘uitstekend’. Nee, vraag liever door naar wie het onderhoud gedaan heeft. De dealer? Mooi dan zijn er rekeningen, toch? Zelf gedaan? Ook prima, maar wat is er recent aan gebeurd dan?

Bij mijn meest recente zoektocht (toevallig naar een Transalp 650) kwam ik ook de nodige jokers tegen. Als voorbeeld stond in een advertentie dat de eigenaar eigenhandig de kleppen vorige maand gesteld had en dat ook de bougies daarbij vervangen waren. Toen ik me van de domme hield en vroeg of de kleppen gesteld worden met shims of stelmoeren, antwoorde hij stellig dat het shims waren. Op mijn vraag of hij allebei de bougies vervangen had antwoordde hij ook volmondig ja. Prachtig natuurlijk, alleen heeft een Transalp 650 geen shims en zitten er maar liefst vier in plaats van twee bougies in… Daarom nogmaals grote aandacht voor het eerste punt: zorg dat je weet wat je wilt kopen!

Goed, je hebt een advertentie gevonden en de verkoper was in staat een redelijk normaal gesprek te voeren. Een afspraak is gemaakt en daar sta je dan… Nu gaan er gelijktijdig twee dingen gebeuren. In de eerste plaats ga jij de motor keuren, want daarvoor was je gekomen. Daarnaast ga je er voor zorgen dat de verkoper een droge bek krijgt van het ouwehoeren, want je wilt ALLES van deze specifieke motor weten. Hoe lang heeft ie ‘m al? Waarom gaat zo’n mooie motor weg? Welk onderhoud is gebeurd? Welk onderhoud zit er aan te komen? Vraag door tot je echt alles weet! Ook hierbij geldt natuurlijk dat twee meer zien dan één. Neem dus gerust iemand mee!

motorkopen-07

Mijn keuring begint altijd op dezelfde manier; ik voel of het motorblok warm of koud is. Als ze warm is gaan al je alarmbellen af! Je komt om een koude start te zien! Als je al twijfels had en het blok is warm, dan is dit het moment om weg te lopen.

Janus: hier kan je ook om vragen voordat je komt, als de verkoper daar schichtig op reageert kan je meteen thuis blijven en biertjes drinken. Mijn keuring begint altijd met het rubber op de voetsteunen en handvatten. Zijn deze enorm versleten en is de kilometerstand volgens de verkoper 20k dan klopt het niet, dan is het waarschijnlijk 120k en de pannenkoek die de motor verkoopt neemt je in het ootje.

Daniel: Het blok is koud? Mooi, dan word je daar in ieder geval niet mee genaaid. Nu je toch naast het motorblok zit, kijk eens kritisch naar (sporen van) lekkages? Zeker een Transalpblok hoort kurkdroog te zijn. Zet de motor rechtop en peil gelijk de olie even. Een debiel laag oliepeil is niet direct een teken van een zorgzaam baasje. Bekijk ook de binnenkant van de vuldop, mayonaise-achtige smurrie duidt op veel vocht in de olie, meestal veroorzaakt door stilstand en korte ritjes. (Janus: Kijk ook in de benzinetank, roest in de tank wil je niet.) Loop een keer om de motor heen en check het geheel op schades. Een deukje of een krasje vind ik niet zo erg, maar ik was ooit met Peter op pad en wij kwamen een motor tegen waarvan een van de stepjes een paar centimeter naar binnen stond gedrukt… Dat zijn toch duidelijke signalen van serieus harde klappers, en als de verkoper daar dan geen fatsoenlijke verklaring voor heeft dan ben ik weg!

Het volgende punt zijn de banden en velgen. Banden zijn natuurlijk prima vervangbaar en geen reden om een motor wel of niet te kopen. Je wilt alleen niet betalen voor het achterstallig onderhoud van een ander. Velgen zijn meestal heel kostbaar, zeker op een Transalp 600. Al deze velgen zijn van een pisbakkenstaallegering en vallen in meerdere of mindere mate uit elkaar. De latere 600-serie (ik meen vanaf 1997) heeft dat probleem niet, maar daarvan zijn de spaken dan weer een zwak punt. Voor een fatsoenlijke set velgen ben je zomaar 500 euro verder.motorkopen-03

Voel met je vingers of de remschijven een opstaande rand hebben, dat is het teken van behoorlijke slijtage. De blokken kun je meestal zien als je langs het wiel kijkt, slijtage is natuurlijk niet heel erg, maar zorg ervoor dat je er niet voor betaalt. Dan de vering, die moet soepeldepoepel zijn en nergens lekken. Check ook vooral onder eventuele rubber balgen van de voorvorkpoten. Als je roest ziet op de binnenpoten kun je er rustig vanuit gaan dan de vering en keerringen verwaarloosd zijn en om aandacht schreeuwen.

Janus: Test ook of de boel strak stuurt. Hou hierbij je hand op het balhoofd en voel of er een tik in zit. Gaat dat soepeldesoepel zonder tik? Ja? Mooi! Dan mag je nu het zelfde doen maar hou je het balhoofd vast terwijl de motor naar voren en achteren duwt terwijl de voorrem hard in knijpt. Ook nu mag je geen tik voelen, want dat zou betekenen dat de balhoofdlagers aan vervanging toe zijn. Bij een Transalp is dat hel want dat ding zit onder het kuipwerk. Ik zeg het je, kreng zit helemaal onder.

motorkopen-04

Daniel: Werp een blik op ketting en tandwielen. Zitten er als je het achterwiel rond draait ‘dode schakels’ in die in één stand blijven staan?Klopt de kettingspanning? Ik heb wel eens een CB500 gekocht met een ketting die zo vreselijk strak stond dat ik ‘m hoorde kraken. Ketting en tandwielen zijn slijtagedelen, maar als je ze moet vervangen ben je zo 150 euro kwijt. Test bewegende delen zoals standaard en middenbok, moeizaam bewegen duidt op weinig gebruik. Hou vol hoor, we gaan bijna een proefritje maken!

Nog even alle lichten proberen en druk op alle knopjes. Op mijn Alp bleek de remlichtschakelaar van de voorrem bijvoorbeeld defect. Dat is geen ramp, maar wel een prima onderhandelingspunt.

Goed dan, trek je moeilijke motorpak aan, we gaan nu leuke dingen doen. Rij voor deze ene keer even zonder oordopjes in, want je wilt iedere verdachte rammel horen. Tenzij je naar een BMW-boxer gaat kijken natuurlijk, dan doe je beter je oordopjes in. De koude start zou bij een Alp als vanzelf moeten gaan, starten en mooi lopen, zo simpel moet het zijn. Als dat niet zo is, is er iets goed mis en wil je ‘m niet hebben. Punt. Nee echt, weglopen dan.

motorkopen-08

Gelukkig start deze Alp prachtig. Rij voorzichtig de straat uit en test daarbij met een beetje beleid de remmen even, beetje lullig als die het verderop niet blijken te doen. En proefrit is voor een groot deel ‘op gevoel’. Het moet eigenlijk meteen klikken tussen je potentiële nieuwe motor en jou. Natuurlijk zijn er ook wat meer ‘aardse’ zaken waar je op kunt letten. Hoe doet de vering het? Ram eens lompig over wat drempels heen. Hoe remt ie? Trekt ze bij het remmen niet stiekem naar één kant? Geen gezwabber? Luister ook of je rare geluiden hoort die je nog nooit eerder bij een motor hoorde. Tenzij je natuurlijk een boxer van BMW koopt, dan kun je al het bovenstaande negeren…

Janus: Daniel snapt BMW boxers niet meer, kan je hem niet kwalijk nemen. De beste man is ernstig verward. Boxers laten juist van alles prachtigs horen waar je wat aan hebt, maar schrik niet van een wat rauwer geluid dan bij zo’n My-First-Sony blender op twee wielen als een Transalp. Bij het rijden is ook van belang dat de motor lekker schakelt. Speel met het schakelen, ga meerdere malen door alle versnellingen heen. Schakel ook eens bij langzaam rijden naar z’n 5 (of 6) en geef flink gas. Schiet de toerenteller omhoog en de motor bokt niet dan kan je er donder op zeggen dat de koppeling toe is aan vervanging. Gaat de motor daarentegen hortend en stotend vooruit dan zit het goed. Hou nu ook maar weer op met het martelen van de motor.

Daniel: Als je jezelf er uiteindelijk dan van overtuigd hebt dat deze motor de juiste motor voor jou is staat er nog maar één hindernis in de weg: de prijs. Ik vraag meestal eerlijk naar wat de verkoper als laagste aanvaardbare prijs ziet en zak op die manier meestal een paar honderd euro. Trek daar dan nog vanaf wat je aan minpunten tegenkwam, want we gaan natuurlijk niet betalen voor de zaken die zo’n pipo niet voor elkaar heeft. Tenslotte reken ik mijn motoren altijd cash af, want mensen lijken eerder ‘ja’ te zeggen tegen een stapel knisperende biljetten, dan een symbolische overschrijving via afstandelijke banken.

motorkopen-05

16 Comments
  1. Avatar
    Keeees
    October 17, 2013 | Reply
  2. Avatar
    grotesmurf wacht op mijjj
    October 17, 2013 | Reply
  3. Avatar
    Niels
    October 17, 2013 | Reply
  4. Avatar October 18, 2013 | Reply
  5. Avatar
    maurice
    October 21, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      October 22, 2013 | Reply
  6. Avatar
    De baard
    November 1, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 1, 2013 | Reply
  7. Avatar
    Matthijs
    November 8, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      November 8, 2013 | Reply
  8. Avatar
    jurgen
    August 5, 2014 | Reply
  9. Avatar August 9, 2014 | Reply
  10. Avatar
    nico
    November 19, 2015 | Reply
  11. Avatar February 19, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 19, 2016 | Reply
  12. Avatar September 15, 2016 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...