Kamperen met de motor

Onze ervaring leert dat er een hoop mensen rondlopen die het concept motorkamperen omarmen, maar het zelf toch maar niet doen. Het is alsof er voor deze groep mensen een drempel ligt waar maar moeilijk overheen gestapt kan worden.  Daarom speciaal voor hen die wat aanmoediging kunnen gebruiken een laagdrempelig verhaal.

Wanneer ga ik, en hoelang blijf ik weg?
Natuurlijk kun je je huis verkopen, de vrouw gedag zeggen, en drie jaar lang door jungles zwerven. Maar je kunt ook gewoon eens beginnen met een weekend.
Ik zou dan adviseren om een lang weekend te kiezen, en de dag na je geplande thuiskomst vrij te hebben. Op die manier kun je op je gemak de boel uithangen, ordenen, en lekker uitslapen.

Waar ga ik naartoe?
Dat hangt af van hoe avontuurlijk je bent ingesteld. Het meest laagdrempelig is natuurlijk een camping op te zoeken, ergens op zo’n 200 tot 300 kilometer van je eigen woonplaats. Die 300 kilometer is eigenlijk de maximale afstand waarbij je nog in een superrelaxed binnendoortempo kunt rijden. En waarom zou je dat niet willen, motorkamperen is een feestje!
Kies een basic camping, of een boerencamping. Ik kan je vertellen dat het veel minder leuk is om tussen de stacaravans te staan.

Ga ik alleen, of neem ik iemand mee?
Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar laat me vertellen wat het verschil is.
Als je er voor kiest om met z’n tweetjes (of misschien wel met een groepje) te gaan kamperen, dan weet je natuurlijk zeker dat je altijd aanspraak hebt en mogelijk geeft het je ook wat meer vertrouwen. Puur het idee dat je er niet alleen voor staat, dat kan al genoeg zijn om je over de streep te trekken.
De keerzijde van de medaille is dat een motortrip die je in je eentje onderneemt, een veel grotere impact op jou zal hebben. Je staat er alleen voor, je zult alleen moeten rijden en je tentje opzetten. Je kookt voor jezelf, en je zult jezelf moeten motiveren om in de stromende regen je tent te verlaten. Maar het is juist die schitterende eenzaamheid waarvan je uiteindelijk groeit. En waarvan je bij thuiskomst denkt; I did it!
Een ander punt is het ontmoeten van andere mensen onderweg. In je eentje rijden en kamperen werkt ontwapenend. Mensen zullen gegarandeerd naar je toe stappen en vragen wat je bezielt. Mijn ervaring is, dat juist door alleen te reizen, je nooit alleen zult zijn en er geen betere manier bestaat om een land echt te leren kennen.
Maar nogmaals; de keuze is uiteraard aan jou.

Wat nou als er onderweg iets misgaat?
Er vanuit gaande dat je het bovenstaande advies opvolgt om niet verder dan 300 kilometer van huis te gaan, dan zit je nog altijd relatief dichtbij. Ik heb gemerkt dat veel mensen bang zijn dat hun motor onderweg kuren krijgt.
Probeer je dat eens in te beelden. Je bent in Nederland, België of Duitsland en je motor heeft er geen zin meer in; dan heb je toch je eigen avontuur-light? Geloof me als ik zeg dat je prettig verrast gaat worden van alle hulp die geboden gaat worden. Mensen vinden motorkampeerders namelijk heel sympatiek. En als het dan echt allemaal niet meer goed wil komen, dan bel je de ANWB of een soortgelijke hulpdienst. En sinds je toch ging kamperen, dan kun je in afwachting daarvan heerlijk een kop koffie zetten, en genieten van je weekend. Echt, het is niet het einde van de wereld…

Wat neem ik mee?
Wat jij denkt dat nodig is. Een simpele tent, matje en slaapzak volstaan. Kijk naar wat je thuis hebt en koop zo min mogelijk bij. Terwijl je met die spullen gaat kamperen ontdek je vanzelf wat er wel en niet belangrijk is. Kijk anders ook even op de paklijst van Peter.

Je weet het zelf ook wel he? Het enige wat jij nodig hebt is een bemoedigende trap onder je reet. Pak je spullen motoravonturist, en ga gewoon lekker kamperen! Je zult versteld staan van de mensen die je onderweg ontmoet, en hoe opgeruimd je weer thuis komt. Wat doe je hier nog?

 

5 Comments
  1. Avatar
    Maurice
    September 4, 2013 | Reply
  2. Avatar
    Taffy
    December 17, 2013 | Reply
  3. Avatar
    Dennis
    December 18, 2013 | Reply
  4. Peter van der Graaf
    Peter van der Graaf
    December 18, 2013 | Reply
  5. Avatar
    Baptiste
    November 28, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...