Kamperen met de motor

Onze ervaring leert dat er een hoop mensen rondlopen die het concept motorkamperen omarmen, maar het zelf toch maar niet doen. Het is alsof er voor deze groep mensen een drempel ligt waar maar moeilijk overheen gestapt kan worden.  Daarom speciaal voor hen die wat aanmoediging kunnen gebruiken een laagdrempelig verhaal.

Wanneer ga ik, en hoelang blijf ik weg?
Natuurlijk kun je je huis verkopen, de vrouw gedag zeggen, en drie jaar lang door jungles zwerven. Maar je kunt ook gewoon eens beginnen met een weekend.
Ik zou dan adviseren om een lang weekend te kiezen, en de dag na je geplande thuiskomst vrij te hebben. Op die manier kun je op je gemak de boel uithangen, ordenen, en lekker uitslapen.

Waar ga ik naartoe?
Dat hangt af van hoe avontuurlijk je bent ingesteld. Het meest laagdrempelig is natuurlijk een camping op te zoeken, ergens op zo’n 200 tot 300 kilometer van je eigen woonplaats. Die 300 kilometer is eigenlijk de maximale afstand waarbij je nog in een superrelaxed binnendoortempo kunt rijden. En waarom zou je dat niet willen, motorkamperen is een feestje!
Kies een basic camping, of een boerencamping. Ik kan je vertellen dat het veel minder leuk is om tussen de stacaravans te staan.

Ga ik alleen, of neem ik iemand mee?
Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar laat me vertellen wat het verschil is.
Als je er voor kiest om met z’n tweetjes (of misschien wel met een groepje) te gaan kamperen, dan weet je natuurlijk zeker dat je altijd aanspraak hebt en mogelijk geeft het je ook wat meer vertrouwen. Puur het idee dat je er niet alleen voor staat, dat kan al genoeg zijn om je over de streep te trekken.
De keerzijde van de medaille is dat een motortrip die je in je eentje onderneemt, een veel grotere impact op jou zal hebben. Je staat er alleen voor, je zult alleen moeten rijden en je tentje opzetten. Je kookt voor jezelf, en je zult jezelf moeten motiveren om in de stromende regen je tent te verlaten. Maar het is juist die schitterende eenzaamheid waarvan je uiteindelijk groeit. En waarvan je bij thuiskomst denkt; I did it!
Een ander punt is het ontmoeten van andere mensen onderweg. In je eentje rijden en kamperen werkt ontwapenend. Mensen zullen gegarandeerd naar je toe stappen en vragen wat je bezielt. Mijn ervaring is, dat juist door alleen te reizen, je nooit alleen zult zijn en er geen betere manier bestaat om een land echt te leren kennen.
Maar nogmaals; de keuze is uiteraard aan jou.

Wat nou als er onderweg iets misgaat?
Er vanuit gaande dat je het bovenstaande advies opvolgt om niet verder dan 300 kilometer van huis te gaan, dan zit je nog altijd relatief dichtbij. Ik heb gemerkt dat veel mensen bang zijn dat hun motor onderweg kuren krijgt.
Probeer je dat eens in te beelden. Je bent in Nederland, België of Duitsland en je motor heeft er geen zin meer in; dan heb je toch je eigen avontuur-light? Geloof me als ik zeg dat je prettig verrast gaat worden van alle hulp die geboden gaat worden. Mensen vinden motorkampeerders namelijk heel sympatiek. En als het dan echt allemaal niet meer goed wil komen, dan bel je de ANWB of een soortgelijke hulpdienst. En sinds je toch ging kamperen, dan kun je in afwachting daarvan heerlijk een kop koffie zetten, en genieten van je weekend. Echt, het is niet het einde van de wereld…

Wat neem ik mee?
Wat jij denkt dat nodig is. Een simpele tent, matje en slaapzak volstaan. Kijk naar wat je thuis hebt en koop zo min mogelijk bij. Terwijl je met die spullen gaat kamperen ontdek je vanzelf wat er wel en niet belangrijk is. Kijk anders ook even op de paklijst van Peter.

Je weet het zelf ook wel he? Het enige wat jij nodig hebt is een bemoedigende trap onder je reet. Pak je spullen motoravonturist, en ga gewoon lekker kamperen! Je zult versteld staan van de mensen die je onderweg ontmoet, en hoe opgeruimd je weer thuis komt. Wat doe je hier nog?

 

5 Comments
  1. Maurice
    September 4, 2013 | Reply
  2. Taffy
    December 17, 2013 | Reply
  3. Dennis
    December 18, 2013 | Reply
  4. Peter van der Graaf
    Peter van der Graaf
    December 18, 2013 | Reply
  5. Baptiste
    November 28, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

IMG_20181103_192907
Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Herfsttreffen_2018
Herst treffen 3-4 november – Informatie

Nu de bladeren stilaan hun tijdelijke woonplaats verlaten en de zomer...

Herfsttreffen_2018
Herfst treffen 3-4 november

Tijdens het weekend van 3-4 november organiseren we met een aantal...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...