Giant Loop Great Basin & Tillamook drybag

gaintloop01

Gast review van Piet uit Friesland van de Giant Loop Great Basin en Tillamook.

Op 18 augustus 2016 kwam ik aan in Sydney Australia. Ik ben in Australia op een working holiday visum, dat betekend dat maximaal 2 jaar kan werken en reizen door Australia. Aangezien het hier in Australia bijna altijd mooi weer is en ik sinds de laatste jaren graag mag reizen met de motor  leek het mij een goed idee om maar een motor te kopen.

Ik mag graag offroad rijden en hou van een lichte simpele motor. Vorige motor in Nederland was een Honda Transalp 600 met zelfgemaakte koffers en rek. Ideaal die koffers, maar het gewicht van de koffers + rek was erg merkbaar. Plus de Transalp is natuurlijk ook al geen lichtgewicht! Conclusie was dat koffer’s en offroad rijden niet goed samen gaan. Soft luggage! Dat moet ik dan maar eens proberen.

Het voordeel van soft luggage is dat ik het gemakkelijk mee kan nemen naar huis, New Zeeland of Amerika. Het is ook bijna op alle motoren te bevestigen. De keuze is uiteindelijke gevallen op de Giant Loop Great Basin, plus de Tillamook drybag. De reden dat ik hier voor gekozen heb is dat het een rek-loos systeem is en het erg stabiel op de motor monteert.

gaintloop13

Giant Loop Great Basin (60 liter)

De tas zelf is gemaakt van truckers tarp en versterkt met ballistic nylon op de kwetsbare delen. Zoals eerder al vermeld heb je geen rek nodig om de tas te monteren. De tas wordt bevestigd aan de bijrijders voetsteunen en aan het top rekje of iets dergelijks.

In totaal zijn er vijf bevestigingspunten, één linksonder,  één rechtsonder en drie aan de bovenkant (waarvan je minimaal twee moet gebruiken) Bevestigen is simpel en als je eenmaal een goede manier hebt gevonden kun je binnen vijf minuten de boel netjes monteren. Eenmaal gemonteerd en gevuld zit de tas als een huis! Er zit bijna geen beweging in.

De tas zelf is redelijk waterdicht, maar het wordt pas echt waterdicht door de bijgeleverde drybags. Één links, één rechts en eentje horizontaal bovenop.  Als de tas is gevuld met de drie drybags is er nog steeds ruimte over en ik kan daar nog een stoel en een 1.5liter water fles in kwijt.

gaintloop12

Giant Loop Tillamook drybag (40 liter)

De tas is net als Great Basin gemaakt van truckers tarp en heeft een hele rits aan bevestigingspunten waar je spanbandjes doorheen kunt halen. Met een spanband als schouderstrap kun je de tas ook als rugtas gebruiken. De tas heeft aan beide uiteinden een drybag style opening. Erg handig, want zo kan je de tas openen en bij je spullen zonder de tas los te halen van de motor.

gaintloop22

De Tillamook werkt erg goed met de Giant Loop Great Basin, omdat de Great Basin standaard met lange straps komt waar je nog een drybag of tent tussen kunt stoppen. Ik gebruik dus geen extra spanbandjes om de Tillamook te monteren.

Aangezien ik al mijn bezittingen op de motor meesleur en ook werk in Australia, rij ik de afgelopen 2 maanden (10.000) met best veel spul / gewicht rond. Ook rij ik rond met een Eski koeltasje en dit neemt best veel ruimte in beslag, maar ik kan wel makkelijk twee tot drie dagen eten meenemen. Ik vindt dat ideaal, want ruimte voor eten wordt vaak wat vergeten denk ik.

Zo rij ik rond met al mijn bezittingen / troep 😅

gaintloop02

En dit zit er allemaal in.

Dit is niet ideaal, want eigenlijk moet de Tillamook tas niet al te vol. Tent, slaapmatje en schoenen. Meer moet er eigenlijk niet in. Ik stop de tas soms best vol en dan is het hoge gewicht achterop wel merkbaar. Zonder de Tillamook tas ( of niet al te vol ) rijdt het echt super en  heb je eigenlijk niet in de gaten dat je met de 60 liter Great Basin tas rond rijd. Dit is ook waar de Great Basin uitblinkt op de andere soorten bagagesystemen.

Het gewicht van het systeem is ook een pluspunt. De Great Basin weegt 2.7kg voor 60 liter volume plus 40 liter met de Tillamook tas die ongeveer 1 kilo weegt. Dat is 100liter volume opslag dat voor iets minder dan 3.7kg gewicht. Een aluminium koffer van 40 liter zit al snel op vier / vijf kilo. Voor 80 liter volume is dat acht tot tien kilo.  Dan nog een ijzeren kofferrekje, dat ook snel 5kg weegt (gokje) is een totaal gewicht van 14kg. Komt er op neer dat je toch al snel 10kg bespaard en dat is best veel! Zeker als je nog wat offroad wilt rijden.

Ik ben zeker tevreden met mijn aankoop en na +/- 15.000km is alles nog in goede staat en waterdicht. De Great Basin maakt een ideale tas voor weekend trips of als je voor een paar weekjes richting de alpen gaat. Door de stabiele bevestiging en lage gewicht is het nog steeds echt motorrijden en ben je niet onderweg als een pakezel, long-way-round-style.

De Tillamook is een goede aanvulling voor de langere trips, maar het gewicht zo ver naar achteren is merkbaar.  Ik ga dan ook een tanktasje aanschaffen en misschien nog twee pouches die op de “poten” van de Great Basin monteren. Zo blijf het gewicht laag en voorop. Op die manier kan ik op de tent en schoenen na alles in de Great Basin houden en is de Tillamook vrij leeg en lichtgewicht.

giantloop25

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
IMG_20180714_073521
Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
honda_xl350r_review_09.jpg
Honda XL350R: Review na 1.000 kilometer

Ondertussen staat er 1000 kilometer extra op de klok van de...

Tutoro01
Tutoro chain oiler na 100k kilometers

Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen...

Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...