De zoektocht naar de juiste schoen

Schoenen-1

Ik ga proberen een persoonlijk dilemma van me af te schrijven, leest u vooral mee met deze therapeutische aangelegenheid.

Schoeisel voor op de motor is er in alle geuren en kleuren, maar eigenlijk is het allemaal zwaar, lomp en loopt vooral erg slecht. Motorboots zijn natuurlijk ook niet bedoeld om mee te lopen, ze zijn ervoor om je poten veilig te houden en ondersteuning te bieden bij het wildpoepen, euh, langdurig staan bij offroad rijden. Dat zou dus inhouden dat je een extra paar schoenen mee moet nemen als je te voet verder wil of een dagje vrij neemt van de motor om de omgeving te verkennen. De oplettende lezer raad het al, dat vind ik vervelend en stom, heel stom.

Ik rij al jaren met stevige boots en geen motorlaarzen. Mijn motor is namelijk mijn enige vervoer en als ik ergens aankom wil ik gewoon kunnen lopen en niet als een idioot met O-benen en klompvoetjes rond strompelen. Wonder boven wonder zijn mijn lederen boots waterdicht, zelfs bij kamperen in een drassig weiland (lees zwembad) en meer dan 35mm regen. Deze zijn natuurlijk ook goed waterdicht te houden door regelmatig ze stevig in het vet te zetten. Nadelen heeft het natuurlijk ook, bij lang staan op de motor raken met mijn voeten sneller vermoeid dan met echte motorboots. Bij een ongeval – even afkloppen – zullen mijn lederen boots ook minder bescherming bieden, niet de fijnste trade-off natuurlijk.

Welke opties zijn er nou voor een lange vakantie?

  • Motorboots, veilig en stevig. De juiste keus voor op de motor, maar dat zit je niet altijd en motorboots lopen verschrikkelijk (natuurlijk persoonlijke ervaring). Motorboots zonder gore-tex raad ik overigens af, ga gewoon voor écht waterdicht
  • Stevige leren boots, minder veilig. Ze zullen schaafwonder voorkomen, maar er is meer kans op botbreuken. Lopen een stuk beter en zitten fantastisch, maar zijn ook minder stevig bij langdurig staan waardoor dat meer energie kost. Gebruik genoeg vet om ze waterdicht te houden.
  • Hike (berg) schoenen, veilig en stevig. Goede bergschoenen zijn fantastisch, maar hebben vaak een erg bolle/dikke neus wat niet lekker schakelt. Ze lopen wel uitstekend, daar zijn ze immers voor bedoeld. Hier ook gewoon kiezen voor gore-tex! Let wel op je veters, zeker met een ketting aangedreven motor.
  • Legerkisten, afhankelijk van welk model je hebt zijn deze doorgaans fantastisch op de motor. Zijn alleen niet allemaal waterdicht, de jungle en desert varianten zijn juist bedoeld snel te drogen inplaats van de voeten droog te houden. Niet elke kist is van dezelfde kwaliteit (bezuinigingen bij defensie…). Goed zoeken en je hebt mooie die een leven lang mee gaan. Hier ook weer opletten met de veters.

Na deze samenvatting weet ik het nog steeds niet. Echte motorboots worden het niet, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb om geld uit te geven aan nog een paar waar ik mogelijk mijn poten op stuk loop.

Wat ik wel meeneem is een paar teenslippers. Daarnaast kreeg ik de tip om voor een paar euro waterschoenen aan te schaffen. Goedkoop, kleine pakmaat en handig voor het afkoelen in rivieren vol scherpe klote keien.

Schoenen zijn natuurlijk een zeer persoonlijke aangelegenheid, net als wildpoepen. Er zijn vast mensen die prima lopen op motorboots, maar dat zijn vast ook de mensen die niet goed afvegen. Enfin, wat het voor mij gaat worden is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat ik ga kiezen voor 1 paar boots en teenslippers/waterschoenen en geen tweede paar normale schoenen mee ga zeulen, de boots zullen het allemaal moeten doen.

20 Comments
  1. jjwa
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      June 7, 2013 | Reply
  2. Keeees
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      June 7, 2013 | Reply
  3. Jochem
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      June 7, 2013 | Reply
  4. BMWDubble
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      June 7, 2013 | Reply
      • maurice
        September 4, 2013 | Reply
        • Janus de Visser
          September 4, 2013 | Reply
  5. September 4, 2013 | Reply
    • Janus de Visser
      September 4, 2013 | Reply
  6. Daniël Wijkhuise
    September 11, 2013 | Reply
  7. maurice
    September 12, 2013 | Reply
  8. Rob
    December 15, 2013 | Reply
  9. Nico
    February 19, 2014 | Reply
  10. zomer_vf1100c
    March 30, 2014 | Reply
  11. Jos
    April 2, 2015 | Reply
  12. Alexander
    September 15, 2016 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Paalkamperen Oeverlanden Hollands Diep

Afgelopen weekend gingen we nog eens paalkamperen bij de Oeverlanden van...

Reizen: TET Zwitserland – desolaat genieten

Elke echte motoravonturist is ondertussen wel op de hoogte van het...

Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Opzouten! Bescherm je motor tegen de pekel!

Dit jaar helaas geen wintermeeting voor de Motoravonturisten! Normaal zijn we...

How to: onderdelen ontroesten met elektrolyse

Je kan makkelijk je roestige onderdelen van je oldtimer zelf ontroesten...

Motorkamperen voor beginners

Heel wat jaren geleden heeft Daniël ons als motoravonturisten al wat...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Paul haalt verhaal
Boekrecensie: Paul haalt verhaal

Een boekrecensie over het boek Paul haalt verhaal van Paul Weekers....

Husqvarna Norden 901 op komst

Husqvarna, de gekende producent van crossmotoren, is al enkele jaren bezig met...

Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

AFGELAST! Tour des Oeufs 2020, paasweekend!

In verband met het Coronavirus is de locatie tijdens pasen nog...

Terugblik: Motoravonturist wintertreffen 2020

Alweer een week geleden. Wat gaat de tijd toch snel. Iedereen...

Motoravonturist Wintertreffen 2020

Het is weer bijna februari en onze trouwe avonturisten weten wat...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...