De zoektocht naar de juiste schoen

Schoenen-1

Ik ga proberen een persoonlijk dilemma van me af te schrijven, leest u vooral mee met deze therapeutische aangelegenheid.

Schoeisel voor op de motor is er in alle geuren en kleuren, maar eigenlijk is het allemaal zwaar, lomp en loopt vooral erg slecht. Motorboots zijn natuurlijk ook niet bedoeld om mee te lopen, ze zijn ervoor om je poten veilig te houden en ondersteuning te bieden bij het wildpoepen, euh, langdurig staan bij offroad rijden. Dat zou dus inhouden dat je een extra paar schoenen mee moet nemen als je te voet verder wil of een dagje vrij neemt van de motor om de omgeving te verkennen. De oplettende lezer raad het al, dat vind ik vervelend en stom, heel stom.

Ik rij al jaren met stevige boots en geen motorlaarzen. Mijn motor is namelijk mijn enige vervoer en als ik ergens aankom wil ik gewoon kunnen lopen en niet als een idioot met O-benen en klompvoetjes rond strompelen. Wonder boven wonder zijn mijn lederen boots waterdicht, zelfs bij kamperen in een drassig weiland (lees zwembad) en meer dan 35mm regen. Deze zijn natuurlijk ook goed waterdicht te houden door regelmatig ze stevig in het vet te zetten. Nadelen heeft het natuurlijk ook, bij lang staan op de motor raken met mijn voeten sneller vermoeid dan met echte motorboots. Bij een ongeval – even afkloppen – zullen mijn lederen boots ook minder bescherming bieden, niet de fijnste trade-off natuurlijk.

Welke opties zijn er nou voor een lange vakantie?

  • Motorboots, veilig en stevig. De juiste keus voor op de motor, maar dat zit je niet altijd en motorboots lopen verschrikkelijk (natuurlijk persoonlijke ervaring). Motorboots zonder gore-tex raad ik overigens af, ga gewoon voor écht waterdicht
  • Stevige leren boots, minder veilig. Ze zullen schaafwonder voorkomen, maar er is meer kans op botbreuken. Lopen een stuk beter en zitten fantastisch, maar zijn ook minder stevig bij langdurig staan waardoor dat meer energie kost. Gebruik genoeg vet om ze waterdicht te houden.
  • Hike (berg) schoenen, veilig en stevig. Goede bergschoenen zijn fantastisch, maar hebben vaak een erg bolle/dikke neus wat niet lekker schakelt. Ze lopen wel uitstekend, daar zijn ze immers voor bedoeld. Hier ook gewoon kiezen voor gore-tex! Let wel op je veters, zeker met een ketting aangedreven motor.
  • Legerkisten, afhankelijk van welk model je hebt zijn deze doorgaans fantastisch op de motor. Zijn alleen niet allemaal waterdicht, de jungle en desert varianten zijn juist bedoeld snel te drogen inplaats van de voeten droog te houden. Niet elke kist is van dezelfde kwaliteit (bezuinigingen bij defensie…). Goed zoeken en je hebt mooie die een leven lang mee gaan. Hier ook weer opletten met de veters.

Na deze samenvatting weet ik het nog steeds niet. Echte motorboots worden het niet, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb om geld uit te geven aan nog een paar waar ik mogelijk mijn poten op stuk loop.

Wat ik wel meeneem is een paar teenslippers. Daarnaast kreeg ik de tip om voor een paar euro waterschoenen aan te schaffen. Goedkoop, kleine pakmaat en handig voor het afkoelen in rivieren vol scherpe klote keien.

Schoenen zijn natuurlijk een zeer persoonlijke aangelegenheid, net als wildpoepen. Er zijn vast mensen die prima lopen op motorboots, maar dat zijn vast ook de mensen die niet goed afvegen. Enfin, wat het voor mij gaat worden is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat ik ga kiezen voor 1 paar boots en teenslippers/waterschoenen en geen tweede paar normale schoenen mee ga zeulen, de boots zullen het allemaal moeten doen.

20 Comments
  1. Avatar
    jjwa
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
  2. Avatar
    Keeees
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
  3. Avatar
    Jochem
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
  4. Avatar
    BMWDubble
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
      • Avatar
        maurice
        September 4, 2013 | Reply
        • Janus
          Janus de Visser
          September 4, 2013 | Reply
  5. Avatar September 4, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 4, 2013 | Reply
  6. Daniël Wijkhuise
    Daniël Wijkhuise
    September 11, 2013 | Reply
  7. Avatar
    maurice
    September 12, 2013 | Reply
  8. Avatar
    Rob
    December 15, 2013 | Reply
  9. Avatar
    Nico
    February 19, 2014 | Reply
  10. Avatar
    zomer_vf1100c
    March 30, 2014 | Reply
  11. Avatar
    Jos
    April 2, 2015 | Reply
  12. Avatar
    Alexander
    September 15, 2016 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Reizen: Haute-Vienne (F)

Na enkele moeilijke maanden werd het tijd om de batterijen even terug...

Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...