Bagage op de motor. Rekken, koffers en tassen.

bagagemotor-4

Er was een kleine hoop dat ik mijn fetish onbeschreven kon laten. Helaas typte Peter zijn mond voorbij in de How to Transalp post en nu moet ik wel. Ik denk dat het verstandig is dit net zo te beginnen als bij alcoholisten anoniem…

Hallo ik ben Janus. Ik heb een bagagerekken, motor-koffers en -tassen fetish.

Iedereen in koor: Hallo Janus.

bagagemotor-5

Zoals bij zoveel creatieve uitspattingen begon mijn eigen knutselwerk met een probleem. Ik had geen geld en wel troep te verplaatsen met de motor. Het was dus niet mogelijk een Duratech of Hebikal & Boktor kofferset en geschikt bagagerek aan te schaffen. Dergelijke sets waren op dat moment duurder dan mijn motor. Dan start je in alle onschuld de zoektocht naar alternatieven, niet wetende dat dit de doos van Pandora opent.

bagagemotor-1

Pandora’s doos stinkt dus laten we bij het begin van bagage op je motor beginnen. Er is eerst een rits keuzes te maken over wat voor soort bagagesysteem je zou willen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van wat je te pakken kunt krijgen, maar dit zijn een aantal overwegingen.

Hard or soft?

Koffers of tassen? Deze overweging is de basis en deze is zelfs nog moeilijk voor de meest doorgewinterde motorreiziger ongeacht zijn budget. De duurste tassen kosten je namelijk net zoveel als een aluminium kofferset. Dus waar kiezen we eigenlijk tussen?

Koffers zijn hard en dat maakt ze makkelijk met inpakken en veelzijdig. Zo is een koffer ook prima als stoel te gebruiken. Daarnaast is een koffer op slot te zetten en daarmee hou je mogelijk grijpgrage handjes langer van je spullen. Helaas is je lichaam ook zachter dan stevige koffers. Je zou niet de eerste zijn die zijn onderbeen of enkel breekt bij een lelijke valpartij met een koffer. Of nog veel lulliger; blijven haken met het meestappen op een lastig stuk en over je eigen poten rijden… Enfin koffers doen pijn. Koffers zijn dan alleen weer niet zo stevig dat ze overal tegen kunnen. Bij een valpartij kan je er donder op zeggen dat je koffers schade oplopen. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken kunnen juist kunststof koffers beter tegen een stootje dan hun aluminium evenknie.

bagagemotor-8

Tassen aan de andere kant hebben weer hele andere eigenschappen. Waterdicht zijn ze niet allemaal. De meeste zijn alleen waterafstotend, wat een ander woord is voor; je spullen worden zeiknat in de regen. Gelukkig is daar prima omheen te werken met drybags of tassen van PVC. Tassen zijn ook niet goed op slot te zetten, maar Austin Vince (een van de Mondo Enduro helden) heeft daar een leuke filosofie over. Hij is van mening dat als je op de motor in een arm land komt, je met afgeragde goedkope tassen meer goodwill kweekt dan met een bagagesysteem wat meer kost dan de mensen daar in een jaar verdienen. Los van dat hebben tassen als grootste voordeel dat ze niet jou of je motor slopen mocht je onderuit gaan. Een reparatie is bij een tas met naald & draad of wat lijm zo gedaan. Daarnaast zijn ze lichter en smaller en dat komt het motorrijden ten goede.

Mooi, nu waar we daar niet uit zijn gaan we verder.

Zij of top? Of misschien wel ZZ Top?

Toen de mannen nog hoeden droegen en vrouwen nog de hoofden op hol brachten met het tonen van blote enkels gebruikten we koffers. Uit deze tijd stamt het model koffer dat je plat legt en open klapt om in te pakken. Welke sadist dit ontwerp aan een motor heeft gehangen weet ik niet, maar wat een klootzak! Vrijwel altijd blijven je koffers aan de motor hangen dus hoe krijg je in godsnaam je bagage in een koffer die op z’n kant staat? Niet. Gewoon niet. Zij-ladende koffers zijn een hel. Ik doe wel of hier een keus is, maar die is er niet. Tenzij je cyanide drinken ook als keus overweegt. Bovenladers zijn dus je keus. Goede keus. (ZZ Top is een harige rockband uit Texas, die hang je niet aan je motor dus hou er nu maar over op)

bagagemotor-3

Kant-en-klare hap of zelf bakken?

Natuurlijk geheel afhankelijk van je eigen handigheid, maar het loont zeker de moeite om het een en ander creatiever op te lossen dan enkel met geld te smijten en kant en klare spullen te bestellen. Zo ben ik niet te spreken over elk bagagerek dat je kunt bestellen. Ze maken soms je motor te breed en kunnen zeker paar cm strakker op je fiets. Ze zijn niet altijd even slim in elkaar gezet met zwakke punten waarmee je rek te makkelijk buigt. Ze zijn soms te lomp en te zwaar waardoor eerder het (sub)frame van de motor buigt dan je bagagerek. Soms hangen de koffers erg ver naar achter en dat komt het rijgedrag niet ten goede. Gelukkig kunnen we dit ook allemaal zelf bepalen door een middagje creatief-met-bagagerekken.

Ik zal te zijner tijd met een uitgebreide how-to komen over het bakken van een bagagerek.

Topkoffers, Roltassen, speedbags, rugdildo’s

Naast de zijkant is er natuurlijk ook bovenop de motor het een en ander aan bagage mogelijkheid. Discussies over topkoffers zijn altijd heerlijk gevuld met argumenten dat die krengen er niet uitzien en je eruitziet als pizzakoerier. Hoe dan ook zijn ze wel reuze handig en in vele vormen en maten te krijgen. Het fijne van een topkoffer is dat je in principe elke zijladende koffer prima als topkoffer kunt gebruiken. Zo gebruik ik graag een wat kleinere Pelicase voor een aantal mini-pizza’s.

Roltassen en speedsbags, oftewel rugdildo’s, zijn ideaal voor op vakantie. Deze kosten weinig, zeker Louis.de maakt hele degelijke varianten voor weinig, maar zijn volledig waterdicht en bieden een berg ruimte. Zonder moeite gaat daarin een tent, slaapzak, matje en nog wat kleding. Ik stop graag alles wat met de overnachting te maken heeft in mijn rugdildo zodat ik aangekomen bij de slaapplek alleen die tas hoef mee te nemen en direct mijn nachtponnetje bij de hand heb. Bij langere ritten is deze tas ook een welkome rugsteun en kan je lekker achterover hangen tijdens eindeloze uren asfalt. Zo heb je stiekem toch een Goldwing zonder het bijkomende hoongelach.

Tanktassen

Al dat gewicht achterop je motor is niet ideaal. Je motor is gelukkiger met meer druk op het voorwiel en zal je belonen met beter rijgedrag. Tanktassen zijn daarom ideaal om de verdeling van het gewicht meer naar voren te krijgen. Stop daarom zoveel mogelijk zware dingen in je tanktas. Ook tanktassen komen in vele soorten en maten. De meeste zijn niet waterdicht, maar hebben dan weer wel een regenhoes. Een tanktas met kaartgedeelte is natuurlijk erg handig, want gps is meestal niet afdoende. Let wel op bij tanktassen dat deze veel schade kunnen achterlaten op je tank. Er gaat zand tussen zitten of het ijzerslijpsel van een slecht opgeruimde werkplaats dat aan de magneten blijft hangen laat heerlijke krassen achter. Een doek of antislip rubber is daarvoor een nette oplossing. Er zijn ook tanktassen die je als rugzak om kunt doen. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me vrij ideaal.

bagagemotor-9

Ontdek je plekje

Nog niet genoeg zooi op je motor? Dan zijn meer plekken waar je wat kwijt zou kunnen. Tassen aan de zijkant van je tank, handig voor het gewicht en meer wind bescherming. Aan de voorkant van je motor, aan een snavel spatbord of boven de koplamp. Aan de valbeugels, waarmee je die bagage natuurlijk wel op een wat kwetsbare plek hangt. Een toolbox aan je carterberschermer/bash plate, waarmee je het zwaartepunt wat omlaag haalt.

In ieder geval zijn er genoeg extra plekken om je bagage kwijt te kunnen en het gewicht van je motorhuishouden netjes te verdelen over de motor en niet de rijeigenschappen te vernielen waar je de motor ooit voor gekocht had.

Toch te veel

Zoals jullie zien zijn er genoeg mogelijkheden om lang bezig te zijn met de perfecte wijze waarop je alles mee wil slepen. De ideale set up heb ik ook nog niet gevonden, maar bij mij is het dan ook een fetish. Het grootste gevaar met alle bagage mogelijkheden op de motor is dat je ze gaat vullen. We nemen namelijk toch altijd al te veel mee. Elke keer weer sleep je van alles mee wat je nooit gebruikt. Bedenk dus goed wat je nodig denkt te hebben en ga dan pas kijken hoe je dit op de motor krijgt en ga niet eindeloos grote koffers en tassen kopen om deze te vullen met onzin. Koop gerust de 31 liter Zega’s en niet de 38/45 liter maat, je motor hoeft niet breder te worden dan een meter en je komt er ook met minder.

Het belangrijkste van alles is dat je het vooral gewoon moet doen. Laat je niet afschrikken omdat je niet weet hoe je alles mee zou moeten nemen. Ga inpakken en snoer eens een tent aan je motor. Je zal zien dat er absoluut geen excuus is om niet te reizen met je motor. Veel plezier!

bagagemotor-10

21 Comments
  1. Avatar
    Erwin
    March 30, 2014 | Reply
  2. Avatar
    Gert
    April 1, 2014 | Reply
  3. Avatar April 5, 2014 | Reply
  4. Avatar
    Roos
    April 7, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      April 7, 2014 | Reply
  5. Avatar
    Stijn
    July 12, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      July 12, 2014 | Reply
  6. Avatar July 24, 2014 | Reply
  7. Avatar October 4, 2014 | Reply
  8. Avatar
    Marco
    October 5, 2014 | Reply
  9. Avatar
    Jonathan
    February 25, 2015 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      February 25, 2015 | Reply
  10. Avatar March 17, 2015 | Reply
    • Janus
      Janus
      March 17, 2015 | Reply
    • Avatar September 22, 2015 | Reply
  11. Avatar
    Edwin
    April 7, 2015 | Reply
  12. Avatar
    Romario
    June 3, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 4, 2016 | Reply
  13. Avatar November 16, 2016 | Reply
  14. Avatar
    Piet
    February 13, 2017 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 13, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
Motorrijden in Hongarije

Hongarije, of zoals de Hongaren zelf zeggen; Magyarország, is voor velen...

Trans Euro Trail (TET) – Update!

Waar we eerder al gesproken hebben over de Trans Euro Trail...

Bucketlist – Transfăgărășan route

Zeg Oost-Europa en je noemt Polen, Tsjechië en Hongarije. Velen vergeten...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Koken zonder keuken!

Wat is er lekkerder dan na een dag vol modder, spanning,...

How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Quickhiker Ultralight 2
Quechua Quickhiker Ultralight 2 – Review

Met het komende kampeerseizoen in zicht is het weer hoog tijd...

Welk slaapmatje past bij mij?

Ben je een echte wereldreiziger en ben je gauw een paar...

Boekrecensie: Van hier tot tokio

Een motorreis met bloed, zweet en tranen Heb je van Paul...

Tour des Oeufs 2019 – Terugblik!

Goed weer, mooie wegen, fijne sfeer, lekker eten en veel bier!...

Tour des oeufs! Paasweekend 2019

Tour des oeufs! Oftewel de eiertour! Geen zin in paaseieren zoeken,...

MotorAvonturist Wintertreffen 2019: 16-17 februari 2019!

Nog een kleine week en het is zo ver! Wintertreffen 2019...

Afscheid van een luchtbed in Ardense vrieskou

 Tijdens het eerste weekend van November organiseerden we het ondertussen zesde...

Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...