Bagage op de motor. Rekken, koffers en tassen.
Er was een kleine hoop dat ik mijn fetish onbeschreven kon laten. Helaas typte Peter zijn mond voorbij in de How to Transalp post en nu moet ik wel. Ik denk dat het verstandig is dit net zo te beginnen als bij alcoholisten anoniem…
Hallo ik ben Janus. Ik heb een bagagerekken, motor-koffers en -tassen fetish.
Iedereen in koor: Hallo Janus.
Zoals bij zoveel creatieve uitspattingen begon mijn eigen knutselwerk met een probleem. Ik had geen geld en wel troep te verplaatsen met de motor. Het was dus niet mogelijk een Duratech of Hebikal & Boktor kofferset en geschikt bagagerek aan te schaffen. Dergelijke sets waren op dat moment duurder dan mijn motor. Dan start je in alle onschuld de zoektocht naar alternatieven, niet wetende dat dit de doos van Pandora opent.
Pandora’s doos stinkt dus laten we bij het begin van bagage op je motor beginnen. Er is eerst een rits keuzes te maken over wat voor soort bagagesysteem je zou willen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van wat je te pakken kunt krijgen, maar dit zijn een aantal overwegingen.
Hard or soft?
Koffers of tassen? Deze overweging is de basis en deze is zelfs nog moeilijk voor de meest doorgewinterde motorreiziger ongeacht zijn budget. De duurste tassen kosten je namelijk net zoveel als een aluminium kofferset. Dus waar kiezen we eigenlijk tussen?
Koffers zijn hard en dat maakt ze makkelijk met inpakken en veelzijdig. Zo is een koffer ook prima als stoel te gebruiken. Daarnaast is een koffer op slot te zetten en daarmee hou je mogelijk grijpgrage handjes langer van je spullen. Helaas is je lichaam ook zachter dan stevige koffers. Je zou niet de eerste zijn die zijn onderbeen of enkel breekt bij een lelijke valpartij met een koffer. Of nog veel lulliger; blijven haken met het meestappen op een lastig stuk en over je eigen poten rijden… Enfin koffers doen pijn. Koffers zijn dan alleen weer niet zo stevig dat ze overal tegen kunnen. Bij een valpartij kan je er donder op zeggen dat je koffers schade oplopen. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken kunnen juist kunststof koffers beter tegen een stootje dan hun aluminium evenknie.
Tassen aan de andere kant hebben weer hele andere eigenschappen. Waterdicht zijn ze niet allemaal. De meeste zijn alleen waterafstotend, wat een ander woord is voor; je spullen worden zeiknat in de regen. Gelukkig is daar prima omheen te werken met drybags of tassen van PVC. Tassen zijn ook niet goed op slot te zetten, maar Austin Vince (een van de Mondo Enduro helden) heeft daar een leuke filosofie over. Hij is van mening dat als je op de motor in een arm land komt, je met afgeragde goedkope tassen meer goodwill kweekt dan met een bagagesysteem wat meer kost dan de mensen daar in een jaar verdienen. Los van dat hebben tassen als grootste voordeel dat ze niet jou of je motor slopen mocht je onderuit gaan. Een reparatie is bij een tas met naald & draad of wat lijm zo gedaan. Daarnaast zijn ze lichter en smaller en dat komt het motorrijden ten goede.
Mooi, nu waar we daar niet uit zijn gaan we verder.
Zij of top? Of misschien wel ZZ Top?
Toen de mannen nog hoeden droegen en vrouwen nog de hoofden op hol brachten met het tonen van blote enkels gebruikten we koffers. Uit deze tijd stamt het model koffer dat je plat legt en open klapt om in te pakken. Welke sadist dit ontwerp aan een motor heeft gehangen weet ik niet, maar wat een klootzak! Vrijwel altijd blijven je koffers aan de motor hangen dus hoe krijg je in godsnaam je bagage in een koffer die op z’n kant staat? Niet. Gewoon niet. Zij-ladende koffers zijn een hel. Ik doe wel of hier een keus is, maar die is er niet. Tenzij je cyanide drinken ook als keus overweegt. Bovenladers zijn dus je keus. Goede keus. (ZZ Top is een harige rockband uit Texas, die hang je niet aan je motor dus hou er nu maar over op)
Kant-en-klare hap of zelf bakken?
Natuurlijk geheel afhankelijk van je eigen handigheid, maar het loont zeker de moeite om het een en ander creatiever op te lossen dan enkel met geld te smijten en kant en klare spullen te bestellen. Zo ben ik niet te spreken over elk bagagerek dat je kunt bestellen. Ze maken soms je motor te breed en kunnen zeker paar cm strakker op je fiets. Ze zijn niet altijd even slim in elkaar gezet met zwakke punten waarmee je rek te makkelijk buigt. Ze zijn soms te lomp en te zwaar waardoor eerder het (sub)frame van de motor buigt dan je bagagerek. Soms hangen de koffers erg ver naar achter en dat komt het rijgedrag niet ten goede. Gelukkig kunnen we dit ook allemaal zelf bepalen door een middagje creatief-met-bagagerekken.
Ik zal te zijner tijd met een uitgebreide how-to komen over het bakken van een bagagerek.
Topkoffers, Roltassen, speedbags, rugdildo’s
Naast de zijkant is er natuurlijk ook bovenop de motor het een en ander aan bagage mogelijkheid. Discussies over topkoffers zijn altijd heerlijk gevuld met argumenten dat die krengen er niet uitzien en je eruitziet als pizzakoerier. Hoe dan ook zijn ze wel reuze handig en in vele vormen en maten te krijgen. Het fijne van een topkoffer is dat je in principe elke zijladende koffer prima als topkoffer kunt gebruiken. Zo gebruik ik graag een wat kleinere Pelicase voor een aantal mini-pizza’s.
Roltassen en speedsbags, oftewel rugdildo’s, zijn ideaal voor op vakantie. Deze kosten weinig, zeker Louis.de maakt hele degelijke varianten voor weinig, maar zijn volledig waterdicht en bieden een berg ruimte. Zonder moeite gaat daarin een tent, slaapzak, matje en nog wat kleding. Ik stop graag alles wat met de overnachting te maken heeft in mijn rugdildo zodat ik aangekomen bij de slaapplek alleen die tas hoef mee te nemen en direct mijn nachtponnetje bij de hand heb. Bij langere ritten is deze tas ook een welkome rugsteun en kan je lekker achterover hangen tijdens eindeloze uren asfalt. Zo heb je stiekem toch een Goldwing zonder het bijkomende hoongelach.
Tanktassen
Al dat gewicht achterop je motor is niet ideaal. Je motor is gelukkiger met meer druk op het voorwiel en zal je belonen met beter rijgedrag. Tanktassen zijn daarom ideaal om de verdeling van het gewicht meer naar voren te krijgen. Stop daarom zoveel mogelijk zware dingen in je tanktas. Ook tanktassen komen in vele soorten en maten. De meeste zijn niet waterdicht, maar hebben dan weer wel een regenhoes. Een tanktas met kaartgedeelte is natuurlijk erg handig, want gps is meestal niet afdoende. Let wel op bij tanktassen dat deze veel schade kunnen achterlaten op je tank. Er gaat zand tussen zitten of het ijzerslijpsel van een slecht opgeruimde werkplaats dat aan de magneten blijft hangen laat heerlijke krassen achter. Een doek of antislip rubber is daarvoor een nette oplossing. Er zijn ook tanktassen die je als rugzak om kunt doen. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me vrij ideaal.
Ontdek je plekje
Nog niet genoeg zooi op je motor? Dan zijn meer plekken waar je wat kwijt zou kunnen. Tassen aan de zijkant van je tank, handig voor het gewicht en meer wind bescherming. Aan de voorkant van je motor, aan een snavel spatbord of boven de koplamp. Aan de valbeugels, waarmee je die bagage natuurlijk wel op een wat kwetsbare plek hangt. Een toolbox aan je carterberschermer/bash plate, waarmee je het zwaartepunt wat omlaag haalt.
In ieder geval zijn er genoeg extra plekken om je bagage kwijt te kunnen en het gewicht van je motorhuishouden netjes te verdelen over de motor en niet de rijeigenschappen te vernielen waar je de motor ooit voor gekocht had.
Toch te veel
Zoals jullie zien zijn er genoeg mogelijkheden om lang bezig te zijn met de perfecte wijze waarop je alles mee wil slepen. De ideale set up heb ik ook nog niet gevonden, maar bij mij is het dan ook een fetish. Het grootste gevaar met alle bagage mogelijkheden op de motor is dat je ze gaat vullen. We nemen namelijk toch altijd al te veel mee. Elke keer weer sleep je van alles mee wat je nooit gebruikt. Bedenk dus goed wat je nodig denkt te hebben en ga dan pas kijken hoe je dit op de motor krijgt en ga niet eindeloos grote koffers en tassen kopen om deze te vullen met onzin. Koop gerust de 31 liter Zega’s en niet de 38/45 liter maat, je motor hoeft niet breder te worden dan een meter en je komt er ook met minder.
Het belangrijkste van alles is dat je het vooral gewoon moet doen. Laat je niet afschrikken omdat je niet weet hoe je alles mee zou moeten nemen. Ga inpakken en snoer eens een tent aan je motor. Je zal zien dat er absoluut geen excuus is om niet te reizen met je motor. Veel plezier!
Heb zelf een pure asfalt RT met kofferset, roltas en tanktas. Werkt voor asfaltvakanties goed. Voor offroad zal denk ik het beste zijn om een hardcase topkoffer te gebruiken voor waardevolle en breekbare goederen. De tanktas inderdaad voor zware en direct te gebruiken zaken. Zijtassen voor kleding etc en de roltas achterop met de tent etc.
De fotootjes laten een mooi verschil zien. On road komt het niet zo heel nauw wat je er op bindt, off road wordt iedere onbalans/overgewicht uitvergroot.
Ik vrees met grote vrezen voor het achterframe van die bovenste. Hoe verzin je het bij elkaar.
Ander nadeel van veel spullen is dat ‘s ochtends voor vertrek de vraag “heb ik nou alles” best lastig te beantwoorden wordt.
begonnen met een gs500(25kw) en had daarop een 2x15L tanktas. zon lekkere hoge. zadeltassen tot zijn strot vol. en een 75L bagagerol die goed vol zat. totaal zal een kleine 70kg geweest zijn gok ik.
2 jaar later met mijn africa twin. complete Gobi kofferset. 2 zijkoffers en een topkoffer. en een volle bagagerol. 55kg
nog 2 jaar verder. vorige zomer. had ik een bagagerolletje. en een rugzak. totaal nog geen 20kg.
Je schrijft dat zachte zadeltassen nooit helemaal waterdicht zijn.
Ik gebruik al jaren hetzelfde setje waterdichte Ortlieb zadeltassen zoals op jouw foto boven die tekst en daar is in al die jaren offroad vakanties in weer en geen weer, met vallen en opstaan nog nooit een druppel water binnen geraakt.
Ik zie wel dat je ze verkeerd dicht hebt gedaan op die foto. De bijgeleverde band is niet alleen een schouderband, maar ook om de rolsluiting onderlangs dicht te klikken, waardoor de bovenkant een plat geheel is en geen water in blijft staan, wellicht maakt dat het verschil.
Overigens is het handig erbij te melden dat bij de minste ontwrichting (bij de meeste al wanneer je de motor uit stilstand neerlegt) van harde koffers, deze ook niet meer waterdicht zijn en je ze ook niet meer waterdicht krijgt, in tegenstelling tot waterdicht tassen, die krijg je in de meeste gevallen met ducttape of plakmiddelen van tentjes of matjes weer dicht.
Overigens is de kunststof BMW touringkoffer van een vriendin in Ijsland bij een val in 20 stukken uiteen gesprongen, dat lijm je niet meer bij elkaar…
Verder ben ik het wel met je eens dat koffers (bovenladers)meer pakruimte bieden, makkelijker in en uitpakken en dienst kunnen doen als tafeltje/krukje, maar de voordelen wegen mij niet op tegen de nadelen.
Overigens met topkoffers moet je offroad ook enorm oppassen, ik heb er al velen de lucht in zien vliegen, omdat de standaard bevesting vaak niet voorzien is op het harde stuiteren en de inhoud moet je heel goed vastzetten en in schuim verpakken, want na een paar km over keien of door putten stuiteren en alles wat er in zit stuitert mee kapot.
Het enige wat ik op/aan mijn motor bind en van hard materiaal gemaakt is, is een tooltube 😉
Gr Roos
Een lotgenoot bagage fetish 😉
We zijn het volkomen met elkaar eens hoor. De meeste tassen zijn niet waterdicht, behalve tassen van PVC-achtig materiaal zoals Ortlieb, Wolfman, Kriega, etc.
Ik wacht nog eigenlijk wel op een how to over het zelf in elkaar bakken van een bagagerek, vergeten? Of staat het op de planning? Ben benieuwd!
Niet vergeten, erg druk. Gaat er wel nog komen!
Had een kist op het zijspan, hoefde ik mij never nooit druk te maken over tassen, rollen, koffers…. Ideetje?
Wat voor mij werkt: Hein Gericke zadeltassen met daarin de bagage verpakt in vuilniszakken. Al 10 jaar waterdicht. En goedkoop.
Ik ben ook een fan van Komo drybags
Hoe denken jullie over een rugzak tijdens het rijden? Heb er verschillende verhalen over gehoord..
Ligt aan wat je er in wil vervoeren en vooral hoe zwaar dat is. Zelf heb ik altijd een Camelbak op mijn rug bij lange tochten: https://www.motoravonturist.nl/product-reviews/admin/camelbak/
Nou ken ik ook de vele discussies over het gevaar van een rugtas, maar ik draag geen leren one piece pak en ik rij niet op een race motor dus die argumenten acht ik minder relevant voor de wijze waarop ik de motor gebruik.
Hallo Janus wat een leuke site heb je. Janus ik ben al maanden op zoek naar een bagagerekje voor een kawasaki eliminator ZL600 uit 1986 en kan deze helemaal niet meer vinden. Kan jij (tegen vergoeding) een rekje maken of weet je iemand die dat voor mij kan. Ik zit zelf in Amsterdam. Hoor graag van je. Met hartelijke groet Franck
Hey Franck, dank je! Helaas heb ik helemaal geen tijd om rekken te fabriceren, maar er zijn genoeg kundige metaalbewerkers in Amsterdam. Rondvragen op het motor-forum zal je in contact brengen met de juiste mensen en anders kan misschien metaalwinkel.nl je verder helpen. Succes! groet, Janus
Hoi Franck!
Ik wilde Janus dezelfde vraag stellen (maar dan voor een Kawasaki Z900 (1977) en een Suzuki GS 750 (1977).
Heb jij de tip van Janus opgevolgd? Ik ben benieuwd of je al een rekje hebt, of je er blij mee bent en waar je het hebt laten maken :-)))) Dat was het hoor haha!
(wij zouden graag een rekje willen voor een tas bovenop en twee zachte tassen aan de zijkant, liefst ook nog uitvouwbaar zodat de zijtassen ergens op rusten). Nou, dat dus. Janus, mocht je dit lezen en jezelf vervelen: irenewerner@hotmail.com voor een leuke klus!
groetjes,
Irene
Ik had het motorkamperen al opgegeven tot ik vier jaar geleden de warerdichte roltassen ontdekte. Sjorbanden en twee bevestigingspunten op de motor(scooter) doen de rest. Sindsdien al heel Europa bereisd op twee wielen. Misschien nu maar eens buiten Europa kijken…
Ik weet niet of jullie mij hiermee kunnen helpen maar niet geschoten altijd mis
Ik wil graag trekken en toeren door de Alpen met me motor. Hierbij wil ik graag een trekkingsrugzak (60L) aanschabven is as men met een goeie leren tank hoes.
Kan ik mijn trekkingsrugzak vast gespen aan mijn tankhoes is dit mogelijk en handig of veilig
Ik ben zelf behoorlijk groot 198cm en ik heb best un lage snelle motor (Honda blackbird 1100)
Hopelijk kan iemand mij helpen
Persoonlijk lijkt het mij geen probleem en zelfs handig als borst steun steun om me armen te ontzien
Hey Romario,
Ik deed hetzelfde toen ik nog een CBR900rr had. Ik gebruikte mijn tankstas ook als steun voor de lange afstanden.
Welke tas je als tanktas gebruikt is daarbij natuurlijk een kwestie van wat jij handig vind. Persoonlijk gebruik ik het liefste spullen die direct waterdicht zijn en geen extra regenhoes nodig hebben. Dus spullen van ortlieb, kriega, etc.
Wat ik me wel afvraag is of een 60L tas niet wat te groot voor op je blackbird, meeste tanktassen zitten tussen de 10 en 30 liter inhoud.
Succes en veel plezier!
Hoi Janus,
Bedankt voor je uitleg. Toch heb ik nog veel vragen waar ik graag me je over zou willen sparren!
In de lente van 2017 vertrek ik naar Noorwegen met een AT RD03 die is omgebouwt/gepimpt tot mini-bar – The Nightwatch Gasoline Bar. Daar ga ik een reeks festivals af; waarschijnlijk daarna ook zomers doorgenieten in Nederland.. Je begrijpt m’n dilemma: een geluidsysteem, lichtset, gokkastsysteem, dranktap en survival set op één motor.
Hoop van je te horen! Je kunt me bereiken via coen[at]ledirecteur.nl
Ciao,
Coen
Hallo Mannen,
Ik volg al een tijdje jullie site, en ik volgde met veel plezier peter zijn grote reis.
Ik zit op het moment al weer bijn een half jaar in Australie, en heb al weer 14.000km gereden met mijn Suzukie DR 650 (gekocht hier in Australie)
Voor mijn begage maak ik gebruik van een Giant Loop great basin Tas, en nog een Giant loop dry bag.
Dit houdt al mijn spullen, iclusief kookset en campeer spullen.
Zijn jullie geintreseerd in een kleine review met wat fotos?
Is weer eens wat anders dan die koffers
Piet
Beste Piet,
Ja, daar staan wij zeker voor open. Giant loop maakt interessante spullen en een review is absoluut welkom. Zeker anders dan koffers en ze staan in mijn verlanglijstje.
De tekst en foto’s kunnen naar: janus [at] motoravonturist.nl
groeten, Janus
Ha Janus,
we zijn nu in 2021, misschien is dit een archeologisch experiment. Maar ik wilde vragen waar die geribbelde alukoffers met ronde hoeken die op ‘n paar foto’s staan vandaan komen. Omdat ik ze zo mooi vind en ik iets zoek voor een lange reis met weinig bagage. Misschien (Als je dit leest) kan je me ‘n beetje op weg helpen met zoeken. Thank!