Allereerst willen we iedereen die foto’s heeft ingezonden bedanken. De foto’s hebben al onze verwachtingen overtroffen, ze zijn prachtig! Wij zijn er inmiddels uit wie met de eer en de prijzen naar huis gaan.
Avontuurlijkste foto
Te beginnen met de avontuurlijkste top drie. Dit was lastig, want wij vonden dat het verhaal ook meespeelde in de overweging maar niet leidend mocht zijn. De foto van Koen Warnar op de rand van een berg in de sneeuw met te zware motoren sprak boekdelen, zowel op de foto als in zijn verhaal. Koen gefeliciteerd, je bent de winnaar in de categorie avontuurlijkste foto!

De tweede plek is voor Berthus Smit in Mongolië die op een kapotte brug zijn weg moet zien te vinden.

De derde plek is voor Jan Krijne die zijn kunstbeen laat drogen in de zon na een diepe duik in een rivier met zijn zijspan. De foto is minder spannend, want tijdens de spanning werden geen foto’s gemaakt. Het verhaal daarentegen is fantastisch!

Mooiste foto
Zo snel als we uit waren over de avontuurlijkste foto, zolang hebben we lopen bekvechten over de mooiste foto. De ingezonden foto’s waren namelijk prachtig en twee tegemoet rijdende motoren streden om de eerste plek. Mandy die Pieter fotografeert in een kaal, ijzig, mistig landschap en Wilma Sengers die Fitz Roy op de foto heeft gezet in het prachtige Patagonië. Het is een gedeelde eerste plek geworden. Daniel Rintz had namelijk een extra Bluray van zijn film aan ons meegegeven waardoor we twee prijzen konden weggeven. Dus Mandy en Wilma gefeliciteerd!


De derde plek is voor een zeer sfeervolle foto van een tandenpoetsende dame in de nacht bij haar tent en motor. Tinus Brinkel die Marieke fotografeerde komt op de derde plek.

Verste foto
Zoals vorige week al bekend was gemaakt hebben Jelle & Jeroen hier gewonnen met 5950km afstand tussen vertrekpunt en foto locatie. De jongens winnen daarmee de allereerste MotorAvonturist truien. Gefeliciteerd!
Ook petje af voor andere deelnemers Mandy & Pieter (3950km) en Ferd (3700km)!



De spelregels en alle zendingen
13 april 2014 bestaat de MotorAvonturist precies een jaar. Dat willen we vieren! In dit jaar hebben we flink wat geschreven en een boel van onze onzin heeft leuke reacties opgeleverd. Het is net alsof jullie ons serieus nemen! Enfin, een jaar oud dus prima moment voor een kleine competitie onder onze lezers.
Omdat wij liefhebbers zijn van mooie plaatjes, gaan we een fotowedstrijd doen. Er zullen aantal categorieën zijn waarin jullie kunnen winnen. Elke categorie krijgt een ere top drie en de winnaar ontvangt van ons serieus mooie prijzen: Eerste prijs mooiste foto is de DVD van Somewhere Else Tomorrow, eerste prijs avontuurlijkste foto is een Mora FireKnife en eerste prijs voor verste foto is de aller aller allereerste MotorAvonturist trui!
Daarnaast krijgen alle winnaars een setje Alpine Motosafe oordoppen. Met dank aan Alpine!
- Mooiste foto: In deze categorie zijn we opzoek naar de mooiste motorgerelateerde(!) foto. Dit mag een foto zijn uit je archief, alles mag zolang je ‘m maar zelf gemaakt hebt.
- Avontuurlijkste foto: Met je motor over dat ene richeltje op 3000m hoogte? Cockpit diep in de modder? Of dat nou onscherp is vastgelegd maakt ons niet uit, avontuur willen we zien. Hier mag de foto ook van vroeger zijn.
- Verste foto: In april gaan we de winnaars uitzoeken dus je hebt tot dan om zo ver mogelijk te komen met je motor en een foto te maken. Met als eis dat de MotorAvonturist sticker op de foto te zien is! Heb je er nog geen: klik. Geef bij je inzending aan waar de foto is genomen, het liefst zien we digitale foto’s met geotag (bij twijfel zal foto met geotag voorrang krijgen). We tellen vanaf de plek waar je motor slaapt.
Vermeld erbij welke foto’s voor welke categorie zijn (één per categorie!). Heeft de foto er een mooi verhaal achter? Stuur die dan vooral mee! We willen uiteindelijk een mooie collectie maken in de hall of fame.
De deelnemers van de fotowedstrijd voor het eenjarige bestaan van MotorAvonturist zullen hier verschijnen met hun prachtige plaatjes en verhalen. Kan iedereen beetje peilen hoe hoog te lat ligt!
—
Martijn Schuurman: Gemaakt tijdens mijn solotrip naar de Portugese Algarve, dit was ergens in het Spaans/Portugese grensgebied. De vraag was … over het gammele bruggetje of door het water, het zekere voor het onzekere heb ik de doorwading gekozen. (Categorie: Avontuur)

—
Robert Zomers: Avontuur in de Klaussenpass in Zwitserland. (Categorie: Avontuur & Mooi)
—
Greg Cathalina: Het verhaal achter deze foto (die genomen is afgelopen zomer) is eigenlijk het belangrijkst – al sinds m’n jeugd ben ik op onverklaarbare bezeten van Griekenland, en was het dus ook m’n wens het land eens met m’n eigen ogen te zien. Echter, in December 2009 kom ik door een jeugdtrauma in een diepe depressie terecht, waar ik pas na 6 maanden ploeteren uit zou komen.
Vervolgens deed ik mezelf de belofte dat ik alles op alles zou zetten om m’n droom bewaarheid zou laten worden. Het was de zomer van 2010, ik had nog geen rijbewijs, geen motor, maar ik moest en zou een motorrit gaan maken naar Griekenland.
In 2011 haalde ik m’n rijbewijs, kocht m’n huidige motor, in 2012 doorkruisde ik als training heel Groot Brittannië en in 2013 was het zover. Na 3 jaar bloed, zweet, tranen en vele duizenden kilometers reed ik in het holst van de nacht Igoumenitsa de ferry af, in Noord-West Griekenland binnen.
Het reisverslag is hier te lezen – check vooral ook de tripcompilatie.
Voor de categorie avontuurlijkste foto
Diezelfde trip zou uiteindelijk doorgaan tot het zuidelijkste puntje van continentaal Griekenland – Kaap Tenaron. Gelegen in het schiereiland Mani is het een verschrikkelijk onherbergzaam gebied met vele bergen, kliffen en hairpins… maar met niet zoveel vaste faciliteiten zo bleek 😉
Keep up the good work met de website. (Will do Greg!)
—
Mirjam Grunwald: Genomen in India, Himalaya, vlak voor Srinagar (vanuit Leh). We zijn verder geweest, maar deze foto doet um wel: (Categorie: Avontuur)
Een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=AjgJlHwS2x0 En het blog: http://marika-en-mirjam.blogspot.nl Met het boek ben ik bezig. Wordt de opgave voor dit jaar.

—
Tinus Brinkel: Deze foto is genomen ergens in Albanië . Marieke met haar BMW tandjes poetsen. Net voordat ze haar tent in duikt. Categorie mooiste foto. Mooi mensje xxx (Categorie: Mooi)

—
Jan Krijne: Dus vanuit Ulaangom koers gezet naar het zuiden waar we bij Khovd de “hoofdweg” nemen; na 10 kilometer gaat het al fout omdat we een stroom over moeten steken. Joep gaat van eilandje naar eilandje en bereikt zo goed als droog de overkant. Hoe anders vergaat het Jan; deze gaat op aanraden van een paar locals gewoon rechtdoor en beland daardoor in het diepste gedeelte waar de motor voor 2/3 onder water verdwijnt en daar ook vast komt te zitten…. Joep komt helpen en de locals stropen ook de broekspijpen ver op; Jan zit ondertussen op z’n dooie gemak de gebeurtenissen af te wachten en stapt dan ook af om te helpen zijn span uit het water te krijgen (neen, daar zijn geen foto’s van omdat Joep kwam helpen in plaats van foto’s maken!). Redelijk makkelijk nog wordt deze op het droge geholpen waar wij de schoenen, laarzen en Jan zijn kunstbeen laten leeglopen. (Uit: http://www.zogekniet.nl/)
Reis gemaakt in 2010, op de foto laat ik mijn kunstbeen drogen, greetz, (Categorie: Mooi & Avontuur)
—
Selma de Wit: Hierbij 2 foto’s van onze reis afgelopen jaar van Malaga naar Dakar. Mijn eerste lange reis op de motor met soms wel afzien, maar een geweldige ervaring. Deze ervaring smaakt naar meer en de lijst met te bezoeken landen op de motor wordt alleen maar langer. Deze foto is genomen in Marokko bij Merzouga. Onze reis is ook terug te lezen op www.sairbrush.blogspot.nl
Groeten en op naar nog meer jaren MotorAvonturist. (Gaan we doen Selma!) (Categorie: Mooi & Avontuur)
—
Teun Jansen: Keep em rolling, Boekelo (Categorie Mooi)
—
Marius van Nistelrooij: Ik val niet helemaal in jullie doelgroep, voor mij namelijk geen noppenbanden, 650cc v-twin, kofferset en slapen in de bossen bij een kampvuur. Wat ik wel heb is een 2-wieler met Italiaans temperament, 23pk’s en een buddy als een sofa. (Marius, iedereen op zoek naar avontuur is hier welkom!)
Die Vespa heeft mij in de zomer van 2013 tijdens een persoonlijk lastige periode (ontslagen, werkzoekend) over de Routes des Grand Alpes naar de Middellandse zee gebracht. En ook weer de zelfde weg terug. Ze heeft geen slag gemist, crimineel zuinig gereden, al mijn kampeer zooi mee gesleept, een achterbandje opgegeten en me met geweldige herinneringen achter gelaten.
Nu ik weer werk heb is het lastig om voor zo een solo tripje de tijd te vinden, dus neem ik mijn vrouw maar mee naar de zelfde straal aankomende zomer. De foto is gemaakt met mijn mobieltje boven op Col de Bonette, eind augustus. (Categorie: Mooi)
Ter illustratie heb ik ook nog een fototje met volle bepakking in volle vaart toegevoegd. Die mag niet mee doen met jullie wedstrijd omdat ik hem niet zelf heb gemaakt.
—
Jelle Vleij: In 2012 reisde ik samen met een vriend op naked bikes (hij een bandit 600 en ik een FZ6) Frankrijk af richting de middellandse zee. Hier op de Route des Grandes Alps vielen we nogal op, twee nakeds bepakt voor kamperen tussen de ontelbare allroaders. De motoren hebben ons er met plezier doorheen getrokken, het gebied is prachtig!
Mijn tweede inzending voor de fotowedstrijd, deze wil ik graag mee laten tellen voor mooiste foto. Dit is het landschap na de eerste Col op de bekende Route des Grandes Alps, van Genève naar Menton. Deze foto laat duidelijk zien waarom het zo populair onder de motorrijders.
—
Koen Warnar: Eind mei Spaanse Pyreneeën 2000+m hoogte op zoek naar een bijzonder plekje ergens aan de noord kant… volgens Ella. Ella rijd hier op een BMW 1150 en is krap 1.60M (Duitse woonachtig in Engeland. Zegt genoeg denk ik dan). En foto’s rondom het Theti National Park in Albanië. (Categorie Avontuur & Mooi en maar 2 foto’s doen er mee voor de wedstrijd)
—
Erwin Moerman: Mijn F800ST in winterzon van 2010 en actie shot met mijn huidige R1200rt door de Harz en Thuringen (2012) ervoor rijden twee vrienden. (Categorie Mooi)
—
Berthus Smit: Foto’s uit Mongolië (Categorie Mooi & Avontuur)
http://smitbert.wordpress.com/
—
Ron Elkerbout: Alsjeblieft, twee foto’s voor de categorieën ‘mooi’ en ‘avontuur’ van jullie fotowedstrijd.
De foto’s zijn gemaakt tijdens de reis die ik samen met Marieke maakte in 2007 van Kaapstad naar Malawi – en weer terug. Een ge-wel-di-ge rit van in totaal 14.000 kilometer op twee (hoe kan het anders) Africa Twins. Wie meer foto’s en de verhalen wil zien kan nog steeds terecht op onze site: yebo.nu.
Op de eerste foto zijn we bijna in Swakopmund, Namibië, en we zijn errug blij met het asfalt. Op foto 2 zie je een ‘rustgevende koffiebreak’ in Malawi. (Categorie Mooi & Avontuur)
—
Robert Kamp: Nu weet ik wat ik vergeten ben. Om mijn spullen goed vast te zetten? Nee, mijn plakspullen aangezien ik dacht dat mijn achterband lek geraakt was door een forse kuil. Maar het was een bagage rol die achter de motor rond stuiterde. Eerst niet geloven natuurlijk dus nog even rustig slingeren en daarna maar rustig gestopt. 500 meter heeft hij minimaal over de weg gesleept met 130km/u. Daarna even heel blij geworden dat het maar mijn bagagerol was. aangezien het eerst volgende dorpje toch snel 50km een kant op was (en Honda.ua zit alleen in Lviv, Kiev en Odessa). Daarna de bagagerol weer vastgezet wat er wel gebeurd was maar nooit onderweg opgevallen was dat mijn accubak en achterremleiding (uit de beugels van de achterbrug) ook losgetrokken waren bij dit voorval. Dit was ergens tussen Lviv en Kiev via een noordelijke route. Mm te kijken tot hoever ik richting Chernobyl kon komen. [klik hier voor het hele verslag]
Mooiste foto, Africa Twin met Africa op de foto bij Gibraltar. Januari 2011. Even overwinteren. [klik hier voor het verslag] (Categorie Mooi & Avontuur)
—
Robin Reijnen: Hierbij een inzending voor de categorie ‘mooi’ en de categorie ‘avontuur’.
In de categorie ‘mooi’ een foto van mij rijdend op de ‘Transfagarasan’ in Roemenië, in 2011. Dit is nationale weg DN7C en deze loopt dwars door het Fagarasan gebergte. Het is een van de mooiste wegen die ik gereden hebt. Het zijn tientallen kilometers van bochten en haarspeldbochten en het uitzicht op het hoogste punt van de route is spectaculair! Deze foto is gemaakt door mijn vriendin.
In de categorie ‘avontuur’ een foto van mijn vriendin zittend op mijn motor in Slovenië, in 2012. We waren net 3 dagen onderweg en van plan om een rondrit van 2,5 week over de Balkan te maken. Mijn vriendin reed toen zelf op een Transalp, en we vinden het allebei mooi om onverharde wegen te rijden. Op een van de eerste onverharde weggetjes onderschatte ik een bocht en nam deze te wijd, waardoor ik in de berm belande. Tussen mijn voor en achterwiel stond een boomstronk, en door mijn spaken staken een hoop takken en dergelijke. Ik heb alle begroeiing rond mijn motor gesnoeid met mijn zakmes, en om de motor weer de weg op te krijgen, die een stukje hoger lag, heb ik een opstapje gemaakt met hout en stenen. Uiteindelijk hebben we de motor weer de weg op gekregen. Daarna moest ik mijn alu koffer uitladen en deze met een hamer weer passend maken, de ophangpunten waren namelijk helemaal verbogen.
Op dat moment waren de verloren uren op de mooie ochtend erg balen, maar we hebben onze reis daarna als gepland kunnen vervolgen.
—
Wilma Sengers: Vast gefeliciteerd met jullie aanstaande jubileum!
Hierbij mijn inzendingen voor de fotowedstrijd. Ik doe het maar via links naar mijn smugmug, kan je ‘m zelf in de gewenste grootte er af halen.
In de categorie avontuurlijk: Kamperen in Mongolië met uitzicht op de Amarbayasgalant Monastery, locals op de koffie en dan samen de Mongolian phrasebook doornemen. Goud!
In de categorie mooi: De bijzondere wolken van Patagonië met Fitz Roy als achtergrond.
—
Pim Boerjan: Foto is genomen bij Col de la Bonette (Categorie: Mooi)
—
Johan Fleurkens: Mijn bijdrage voor de fotowedstrijd “Mooiste foto” / “Avontuurlijkste foto” van Motoravonturist.
Als je een ouwe Guzzi rijdt is elke rit een avontuur. In mijn geval betreft het een Moto Guzzi V7 Special uit 1970. Een bulldozer van de eerste orde. Met een karrevracht vermogen aan boord van welgeteld 45PK . . . aan de krukas. Richting achterwiel gaan er daarvan een hoop verloren en in de loop van de jaren zal ik er ook wel hier en daar wat kwijt zijn geraakt. Remmen doet zo’n oude Guzzi pas na heel lang nadenken en sturen gaat ook niet al te strak. Maar toch, de charme van zo’n oude dame gaat ergens diep in je vezels zitten en elke keer is rijden een feest.
Als Guzzibezitter moet je dan eens per vijf jaar op bedevaart naar het Mekka van de Guzzi’s en dat is natuurlijk Mandello del Lario aan het Comomeer in Italië, waar ruim 40 jaar geleden deze witte schoonheid in een verstoft fabriekje is gebouwd. Na er in 2006 voor de eerste keer te zijn geweest ben ik in 2011 voor de tweede maal naar de WereldGuzzidagen (Giornate Mondiale Guzzi, het klinkt toch mooier op z’n Italiaans . . .) geweest. De oude Guzzi heeft me moeiteloos over de Alpen gesleurd en geen klap verkeerd gegeven, ook niet in regen, sneeuw en ander onheil. Op zo’n reis is de Guzzi een maatje die zonder morren doet wat van haar verlangd wordt. Dat schept een band. En als je dan ook nog met je trots de fabriek in mag en er foto’s genomen worden met de legendarische Guzzi V8-racer op de achtergrond dan kan zo’n reis niet meer stuk. Zelfs niet als half september op de terugweg de sneeuw met bakken uit de hemel valt en de Alpen (foto Maloja pas) een witte tooi geeft.
—
Linda Still: Foto genomen in Oostenrijk Tirol, waar ik verrast werd door een aantal loslopende dames. In de hoop dat ze me niet een klein duwtje zouden geven.
Groetjes DaktaRi op Safari J

—
Ferd Weijers: Marroko okt-nov 2013.
—
Gert van Loo: Ik plak er nog een paar “wall-of-feempjes” bij aan uit eigen archief. Ben benieuwd naar alle inzendingen Janus. Erg goed bezig jullie.
—
Martin Hammega: “avontuurlijk” is een foto van mijn rijmaatje. Vroeg op, zandpaden zoeken en dat bundelen tot een leuke route. In de winter rijden we gewoon door. Gladheid, sneeuw, allemaal extra’s. Avontuurlijk ook omdat we het op noppen doen en asfalt zoveel mogelijk mijden. Dus gebukt onder een tunneltje doorlopen, door modderpoelen waarvan je niet weet hoe diep, gravel, zand. Nederland heeft eigenlijk heel veel te bieden.
“Mooi” is een foto van een reis. Deze is gemaakt op Cyprus. Daar waren we een dag op het eiland te verkennen. Helaas zonder tweewieler en natuurlijk miste ik die. Gelukkig werd ik getrakteerd op een oude BMW in volle glorie. Zon schijnt op het gepoetste chroom van de koplamp en de cylinderkomt mooi tot zijn recht. Zo netjes zie je ze niet vaak.
Martin Hammega
—
Patrick van der Burg: Deze foto’s zijn van onze reis door Kenia/ Tanzania. De Dolomieten en Alpen moeten we nog eens naartoe, maar de Kilimanjaro kunnen we afstrepen van onze nog te zien/ doe-lijst. De natuur en cultuur in beide landen is geweldig.
Ik wil ze insturen voor de categorie mooiste foto en avontuurlijkste foto. Want een dagje overleven op de snel- of moram weg in Kenia, dat is avontuur!
Met vriendelijke groet,
Patrick van der Burg
—
Floor M: Hier twee foto’s van een vakantie van Kaapstad naar Nederland met een Africa Twin en 2 Transalps.
De eerste foto is een foto voor mooi: een vrachtwagen waarop naast de lading ook best 50 mensen vervoerd kunnen worden in Zambia.
En avontuur: benzine bijvullen langs de weg in Sudan tijdens een dagje rijden in een zandstorm: 550 km windkracht 7 a 8 van links voor op de motor, 50 meter zicht en het zand dwars over de weg. Na 160 km begonnen de alpen te sputteren en na 210 km valt de eerste stil: door de wind blijkt het benzineverbruik 1 op 13 te zijn (ipv van 1 op 22). Eerste tanktstation is een km of 100 verderop (als die al open is en benzine heeft), dus benzine bijgevuld langs de weg terwijl we met de jassen probeerden het zand uit de tanks te houden tijdens het vullen. Met volle tanks weer onderweg maar bij het starten blijkt 1 van de alps geen kick meer te geven. Nog meer gepruts langs de weg, het leek het startsrelais en de motor liet zich wel aanlopen. Dus we konden weer op pad. Oorzaak van het niet starten konden we echter niet duidelijk krijgen dus vanaf daar de motor maar gewoon elke keer aangedrukt. Was tenslotte nog maar 6000 km naar huis.
Uiteindelijk bleek er een aardekabel vanaf het relais geen contact meer te maken op het blok. Oorzaak: zand.
Succes met de site!!
Groeten, Floor
—
We Want Adventure (Mandy & Pieter):
We hadden eigenlijk gehoopt nu al in Turkmenistan te zitten en daar even een goede foto voor de website te maken.
Helaas loopt alles op dit moment net even iets anders. De boot die we naar Turkmenistan moeten, is maar een vage bedoeling en we wachten nu al dagen. Frustrerend want onze visa is maar beperkt..Heel misschien gaat ie vandaag, maar niemand kan ons uitsluitsel geven en we hebben dus geen idee. Pieter zn motor heeft het sinds gisteren ook begeven, dus hij is nu druk aan het sleutelen. Het kan dus zo zijn dat we niet meer op tijd een echte knaller kunnen insturen! Dus dan maar zo… Die van weg weg is in Armenie (dorpje Hatis op een berg gemaakt) Wij hebben er zo’n 5000 km voor gereden (je kan de sticker als het goed is op mijn koffer zien) maar ik weet niet of jullie 1 rechte lijn trekken 😉
—
Patrick Dendauw:
De foto’s komen dus van mijn zoveelste low budget reis. Deze ging van België naar naar Burkina Faso, met een compleet afgeleefde Yamaha XJ750 van 1984 met minstens 100.000 km op de teller. Enkel in het bezit van een klein beetje bagage en mijn ‘papieren GPS’, zijnde 2 outprints van Google Maps (Overijse – Ceuta en Ceuta – Ouagadougou). Naast het in orde maken van de visa, geen enkele andere voorbereiding. Puur avontuur dus. Onderweg werd en op het einde van de reis werd zo goed als alles weggegeven, moto incl.
Meer info is te vinden via http://kobbenette.be/motoreizen.html –> ‘Tour du Faso’
—
Jelle & Jeroen (Van Maasland naar Nepal):
Hierbij onze inzending. De foto voor verste is genomen op een salt lake 40 km onder de stad Shiraz in Iran. Helaas geen gps coordinaten op de foto, maar hij is echt uit Iran 😉 groeten Jelle en Jeroen
We tellen vanaf de plek waar je motor slaapt.
wat houd deze term in. dat het gaat om de langste afstand van huis tot de tankstop omdat dan de motor uitmoet en dus slaapt?
of is het de thuisbasis van de motor. waar hij het grootste deel van het jaar slaapt.
of rekenen jullie vanaf een camping/hotel waar overnacht is.
en hoeveel uur is voor jullie een overnachting. en wat is gewoon een pauze?
en gaat het om de dagafstand of als je al maanden onderweg bent?
Het gaat om de thuisbasis van de motor. Vanaf deze plek tot zover je kunt komen tot het 13 april is. Maar wel met MotorAvonturist sticker op de motor (en een duidelijke foto), anders telt het niet.
dan maak ik geen kans dan is het de eer aan een van de huidige wereldreizigers om de verste foto te maken.
Supermooie foto’s, erg inspirerend altijd.
Maaarrr…. nu is de wedstrijd voorbij.
En wat als je nog allerlei andere foto’s hebt die het delen waard zijn.
Kunnen jullie niet een “mooie motorreisfoto’s” hoekje inrichten waar mensen zelf hun buitenaardse platen kunnen uploaden?
Ja erg goed idee Gert. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dat het mooist op kan zetten. Tot die tijd zijn alle foto’s welkom!