Duurtest: BMW F700GS – Deel 1: Eerste impressie

Klik hier voor Deel 2

Vanaf het prille begin van mijn motorcarrière had ik een lichte afkeer van het merk BMW. Het was te duur, slechte kwaliteit en er reden alleen oude zakken mee rond die last hebben van een uitgestelde midlifecrisis. Nooit ofte nimmer zou er zo’n overpriced onding in mijn garage staan. Zelfs niet als ik ooit zelf de eer zou hebben een oude zak te zijn.

En toen reed ik voor het werk plots op een nieuwe R1200RT. Kilometer per kilometer veroverde het merk toch mijn hart. Het reed zo schitterend en de afwerking was zo prachtig… Die oude transalp schreeuwde al een tijdje om vervanging. En met de 30 is in zicht kwam ik misschien toch stilaan in aanmerking voor mijn eigen criteria… Een reeks testritten drongen zich op.

En zo werd begin juli mijn oude trouwe Transalp bijgestaan door een nagelnieuwe F700GS in de garage. Het hoongelach van al mijn motorvrienden na mijn capitulatie aan de Duitsers moet ik nog enkele jaren slikken vrees ik. Maar dat doe ik met plezier want de F700GS ontpopt zich meer en meer tot de beste motorfiets die ik al heb gehad. Of ik de juiste keuze gemaakt heb zullen jullie allemaal kunnen volgen. De kilometers zullen snel aandikken en dus is het het ideale moment voor een lange duurtest. Regelmatig zal er een update worden gepost met overzicht van alle kosten en kilometerstanden van slijtageonderdelen.

Opties

  • Middenbok, kofferbevestiging, handvatverwarming, boordcomputer (option line): 515,00 €
  • Handkappen: 184,75 €
  • Zijkoffers: 675,00 €

ESA (elektronische instelling vering) en ASC (tractiecontrole) leken mij onnodig op deze motorfiets.

Rijcomfort

Het rijcomfort is voor mijn gezegende 170 centimeters perfect. De zithouding is een hele dag uit te houden zonder spierpijnen of beurse billen. Ik kan me wel voorstellen dat de veel grotere exemplaren motorrijders minder comfortabel op de F700GS zullen zitten. Voor mij past hij alleszins perfect.

De achtervering is instelbaar. Je kan kiezen of je dit elektronisch wilt indien je je op de moeite ziet om even aan een knop te draaien.

Het 798cc blok levert 75pk en 77nm op, wat ruimschoots voldoende is, zeker als je weet dat dat de helft meer is dan mijn oude alp. Ik heb sowieso nooit goed begrepen waarom je een motorfiets van 100+ pk zou nodig hebben. Vooral het grote koppel bij lage toeren maakt deze machine erg fijn om mee te rijden. Je kan de hooligan uithangen door gewoon het gas open te draaien en het blok rond de 5000 toeren te houden. Wil je rustig woonwerk verkeer doen, schakel je snel op en je hebt de rustigheid (én zuinigheid!) zelve.

Afwerking

De afwerking is heel netjes en heel kwaliteitsvol en dat merk je gewoon aan elk onderdeeltje hoe klein ook. Je merkt dat zelfs over het kleinste boutje is nagedacht. Je betaalt er natuurlijk ook wel een prijs voor…

Remmen

De voorrem biedt veel vertrouwen, valt goed te doseren en bijt zich echt vast. De ABS springt in waar nodig en door de grote remkracht heb ik dit ondertussen toch al enkele keren (niet bewust) ervaren. Zo goed de voorrem is, zo teleurstellend is de achterrem. Hij valt heel erg moeilijk te doseren wat meestal resulteert in nauwelijks remmen of ingrijpend ABS. Geen enkele andere motor waar ik ooit op gereden heb had zo een slechte achterrem.

Avontuurlijkheid

De F700GS heeft indentiek dezelfde motor dan de F800GS (met andere mapping), maar de F700GS is duidelijk meer op straat gericht. Zo heeft hij een kleiner voorwiel (19 in plaats van 21 inch), gietwielen in plaats van spaakwielen en is de F700GS standaard heel wat lager dan de F800GS die gemaakt is voor basketbalspelers.

Toch kan je nog netjes offroad gaan met de F700GS en zal het al heel erg ruig terrein moeten zijn vooraleer hij het niet meer zou aankunnen.

De vario zijkoffers zijn een briljant systeem. Bij een grotere trip kan je eenvoudig je kofferruimte van elke koffer met 10 liter vergroten. Je wordt wel heel erg breed zo, maar je kan je halve huisraad meenemen. Enkel het feit dat de koffers langs de zijkant opengaan is niet erg handig, zeker niet als je motor niet op zijn middenbok staat geparkeerd.

Besluit

Voorlopig is de F700GS zeker de fijnste motor die ik al heb gehad. Hij rijdt ongelooflijk soepel, is heel erg wendbaar en doet alles wat ik er van verlang. Of ik er over 100.000 km nog zo over zal denken, en hoe het mij financieel bevalt, zullen jullie kunnen volgen.

  • Kilometerstand: 02801
  • Aankoopprijs: 10.170,00 €
  • Onderhoudskosten: 146,53 €
  • Brandstofkosten: 161,60 €
  • Gemiddeld verbruik: 4,47 liter/100km
  • Voorlopige kost per kilometer (excl. verzekering/belasting):  3,74 euro

25 thoughts on “Duurtest: BMW F700GS – Deel 1: Eerste impressie

  1. Leuk om te volgen!

    Ik rij inmiddels ook BMW en heb er ook jarenlang op afgegeven, dus ik herken je verhaal.. Maar ik rijd wel op goedkope BMW’s met m’n K75 en R80.

  2. Ik ben jaren lang met een vriend op tour gegaan in Europa, elk jaar in juni 11 dagen zwerven. Ieder op een Honda: een NTV en een Deauville, Nooit malheur, ondanks de mishandeling van beide motoren, ondanks de inmiddels gevorderde leeftijd en kilometerstand. Totdat mijn vriend een BMW 700 kocht, bijna nieuw, en dat was meteen de eerste keer dat onze vakantie door pech onderbroken werd. Op een onverharde pas in Croatie: alle koelvloeistof werd eruit gegooid. Door
    de plaatselijke ANWB ingeleverd in Zagreb, aan het eind van de geplande vakantie konden we m weer ophalen…,maar toen was het al te laat. BMW; de reputatie wordt zorgvuldig in stand gehouden door de marketingafdeling, De werkelijkheid is teleurstellend.Ooit was ik (ook) een fan.

    1. Het is een feit dat geen enkel ander motormerk de marketingmachine van BMW nog maar kan evenaren. Mijn oude transalp heeft me na meer dan 6 jaar, 100.000 kilometer en ondertussen 23 jaar oud ook geen enkele keer in de steek gelaten. Ben dus benieuwd of ik jouw mening binnenkort zal moeten bijtreden…

  3. Duurtest, betrouwbaar of niet. Altijd voer voor leuke discussies en merkenliefde of haat.
    Ik vind mijn bijna 20 jaar oude uitgewoonde KTM 620 Adventure betrouwbaar, maar vraag niet hoeveel sleutel uren en preventief onderhoud er inmiddels in zit. Maar hij heeft me tot nu toe altijd van de meest barre en afgelegen trips netjes terug gebracht. Dat heeft deels met mezelf te maken, ik kan wel een stukkie sleutelen en improviseren, maar ook omdat er eigenlijk nooit iets stuk gaat dat niet repareerbaar is. En dat vind ik wel een hele belangrijke: Janus noemde dat al eerder bij de aanschaf van zijn Caponord. Daar zijn wel dingetjes mee, maar die kun je vooraf of onderweg oplossen. Ik vind dat voor een avonturenmotor (we zitten hier tenslotte op een avonturen site :-)) wel erg belangrijk. Liever 5 x pech die ik kan verhelpen, dan 1 x niet.
    Als het gaat om “niks aan doen altijd blijven rijden” dan moet je nog altijd in Japan zijn imho.

  4. Domien,

    Mooie motor heb je gekocht, ik heb dit type als kersverse rijbewijsbezitter ook overwogen. Uiteindelijk is het is een NC700 geworden (goedkoper en vergevingsgezinder).

    Ik zie je vervolgverslag graag tegemoet, wie weet wordt het mijn volgende fiets. Trouwens wanneer zet je er nou Scouts op? Die slicks die er nu opzitten, dat kan toch niet voor GS?

    1. Hoi Dirk,

      Heb ook nog gekeken voor een NC750X.
      Er liggen standaard Michelin Anakee III banden op de GS. Daar heb ik absoluut geen klagen over. Daar komt binnenkort trouwens een review van op onze site.
      Welk setje er na de Anakee’s zal opkomen weet ik nog niet. Zoals ik ze nu zie slijten zal ik daar ook wel nog even de tijd voor hebben om over na te denken…

  5. Ik was laatst bij de BMW dealer met Jaime en Michelle op hun 1200GS. Hadden Engeland>Australië erop zitten en waren terug gevlogen naar Duitsland en op weg naar huis. Hun K60 band had rare scheuren, dus er moest snel een nieuwe band op voordat ze op de boot stapte en in Engeland de APK keuring moesten doorstaan. BMW dealer man schudde zijn hoofd afkeurend toen hij de vol beladen motor zag en stuurde ons weg uit de lege werkplaats terwijl wij ons verhaal deden over de reis aan nieuwsgierige monteurs. Maar ja, wij kochten ook geen handkappen voor €184,75.

    Motorrijden is passie en emotie, iets wat ik zelden terug zie bij grote motortoko’s. Ik blijf voorlopig derdehandsjes rijden. Avonden marktplaats afstruinen voor dat perfecte hok. Vastgebonden op de kar neemt de verkoper afscheid met een brok in zijn keel. Bij het eerste zoekende gesleutel leer ik d’r pas echt kennen. Lastig werk breng ik bij de 72 jarige monteur, waar ik niet mag vertrekken voor ik dat extra geboorde oliekanaal in die oude Ducati heb bewonderd die de nokkenas van extra smering verzorgt. Ik laat dit niet afpakken door arrogante BMW dealers, straks sta ik nog mijn nieuwe motor met 500km op de teller volledig af te soppen! Maar veel plezier met je nieuwe fiets verrader.. vind ‘m stiekem best mooi.

    1. Ik ga het echt voor eeuwig en een dag moeten horen hé… Maar ik kan je wel volgen hoor, voelde me ook een beetje vies in het begin…

      Daarom blijft de trouwe Transalp (en de Hercules) nog steeds op post. Voor als de spitstechnologie me in de steek laat. En uit nostalgie. En liefde voor de oude motoren.

      1. Voel je niet vies Domien, die Bimmer is gewoon ‘Freude am Fahren’. Wij rijden een steriel Japans hok, jij hebt tenminste karakterbak. Eén ding: poets hem niet te veel op anders is het werkelijk een oudezakkenbak, misschien kun je het ook verhelpen met een spuitbusje modder?

  6. Proficiat met de aanschaf Domien! Ben zelf onlangs overgeschakeld van een 650GS naar een 800GS. Van de 650 geen klachten, en van de 800 voorlopig ook nog niet. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen! 🙂

    1. Jean, Hoe lang heb je de 650 gehad? En na hoeveel kilometer heb je hem weer verkocht?
      Je hoort veel verschillende verhalen. Veel 800 blokken die probleemloos de 100k halen, tot andere uitersten.
      Benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

  7. Ik moet toch die GSen eens rijden, er zijn toch erg veel mensen tevreden mee, misschien zijn die beter..
    De enige ervaring die ik ermee heb is een testrit met een F800GT, en dat was me toch een bloedlege slecht afgewerte klapperbak.
    Ree goed, maar emotieloze motor, en klapperen uit aandrijflijn, schakelbak en tankimitaat. Origineel van meneer BMW himself.

  8. Pas op met serieus off-road-werk op een BMW, de frames en vooral de achtervorken van de 700 en 800 breken af als luciferstokjes.
    Het zijn geen Transalps, laat die steriel zijn, maar ze zijn op nagenoeg elk vlak ontelbaar maal beter dan zo’n marketing-mof.
    Eens kom je terug op deze keuze, en zul je je excuses aanbieden bij je Alp.
    Een Transalp is gewoon de beste motor ter wereld 🙂

    1. Ik hoop in ieder geval niet dat ik je binnenkort ga moeten bevestigen…

      Maar ik noteer: hardcore offroadtests tijdens de garantieperiode!

  9. Ik ben 61, rij 43 jaar moto en heb mij op 13 juli 2016 een F 700 GS aangeschaft ter vervanging van mijn R 80 G/S Paris-Dakar. Beiden hebben nog een gas- en koppelingskabel en na 30 jaar zullen de kinderziektes van brandstof-injectie en ABS bij BMW wel weg zijn denk ik.
    In België is er een voordeel van 1300 € voor de EURO3 stockmoto’s. Het Option line pakket en het Safety pakket is er dus gratis bij: middenbok, kofferhouders, verwarmde handgrepen, boordcomputer, RDC, ESA en ASC. Ik heb er ook nog het comfortzadel bij. Het alarm vind ik overbodig. Ik heb mij wel de 3 jaar garantieverlenging genomen en heb dus 5 jaar geen (financiële) verrassingen te verwachten.
    Er staan ondertussen 7000 km op de teller en de souplesse van het blok neemt alsmaar toe. Ik denk dat met 10000 km op de teller het Rotaxblok volledig “los” zal zijn. In vergelijk met mijn R 80 G/S heb ik op de F 700 GS minder het 2-cylindergevoel, qua “Laufkultur” lijkt de 700 meer op de BMW K75.
    Daarnaast heb ik echter betere remmen (met ABS), beter ophanging op vlak van comfort maar ook op het vlak van stabiliteit en wegligging op hogere snelheid. 25% minder brandstof verbruik(van 6 naar 4,5 L/100 km)en 0 L olieverbruik. Met het comfortzadel is het ook voor een passagier zalig vertoeven (van de 7000 km, 4000 km met mijn vrouw)en de positie van de voetsteunen geeft voor een passagier een relaxed gevoel.

    Wat het F 700 GS onderhoud betreft (R 80 G/S): motorolie 10000 km (7500 km), kleppen stellen 20000 km (7500 km), bougies vervangen 40000 km(15000 km), luchtfilter 20000 km(15000km).
    Voor de eerste maal in mijn leven heb ik nu ook radiaalbanden op mijn moto: de Michelin Anakee 3.

    Op reis nemen we regelmatig droge off-road pistes (geen single-tracks), zowel in de Spaanse Pyreneëen als de Franse Alpen. Op zulke wegen zijn de R 80 G/S en de F 700 GS aan elkaar gewaagd. Ik ga wel eens op zoek naar een mini compressor want 2,2/2,5 bar bandendruk is off-road toch niet zo comfortabel.
    Groeten,

    Dirk.
    ps: de EURO4 versies van de F reeks hebben nu ook geen gaskabel meer.

    1. Bij mij staan er ondertussen ook 7000 op de teller en de souplesse neemt inderdaad nog toe. Het verbruik is bewonderenswaardig klein.
      Hoeveel kilometers heb je met je R80GS gereden? Ben benieuwd hoe het blok het gaat doen eens hij over de 100.000 gaat.

  10. Na een complete restauratie van de G/S op 100.000 km (details te bekomen) heb ik er nog 35.000 km mee gereden.
    Ooit heb ik bij een BMW dealer een F800GS gezien met 150.000 km op de teller. Was ondertussen wel een pekelbak geworden.

    @ André: dat frames en achtervorken breken als luciferstokjes is mij niet bekend.

    1. Jezus, die cardanas… Dan ga je toch ook wel goed op je bek denk ik. Die voorvorken snap ik toch ook niet echt goed… Je zou toch verwachten dat de achterbrug meer krachten te verwerken krijgt.
      Voor de rest zou het verhaal achter deze gevallen erg interessant zijn. Is dit gebeurd tijdens hardcore offroad, of tijdens een rustig woonwerk ritje. Een wereld van verschil.
      Ik laat me er niet meteen door opjagen. Er worden extreem veel van deze motoren verkocht, dus is de kans ook wel groter dat er iets gebeurd. Bovendien zijn van andere merken/motoren er ook wel zulke foto’s te vinden… Maar de foto’s zijn wel echt graphic 🙂

  11. Het is inderdaad niet altijd rozengeur en maneschijn. Deze gevallen zullen wel door BMW beoordeeld zijn om eventueel een terugroepactie te doen. Er zijn ondertussen trouwens al meer dan 500.000 GS’en geproduceerd.
    Wanneer een probleem structureel is moet een constructeur trouwens hiervoor een recall starten. Zoals deze bijvoorbeeld:

    http://www.hoc.org.uk/help/helpmain.html

  12. Ze breken niet “zomaar”, maar voor stevig off-road gebruik zijn ze niet gemaakt, ondanks dat het uiterlijk dit wel doet vermoeden.
    De prachtig gevormde frame-delen en achtervorken zijn van een spuitgiet-aluminium legering, deze heeft de eigenschap om niet te buigen, maar te breken bij overbelasting. Een check af en toe op haarscheurtjes in de lak kan geen kwaad…

  13. Speur eens op internet naar gebroken Transalp frames of achtervorken, dat gebeurt gewoon niet bij de beste motor ter wereld 😉 En er zijn sinds 1987 misschien geen 500.000, maar toch flink wat Alpjes verkocht !
    Die BMW-achtervorken breken als je er mee gaat “springen”, de framebreuk achter het balhoofd van de kleine GS’en kom je ook wel bij niet off-road gebruik tegen, maar het zijn vaker motoren die flink off-road zijn gebruikt.

  14. Hoi,
    Ik heb mijn BMW f700 gs nu 2 jaar en hij bevalt prima.
    Ook ik ben 1.68 m en vrouw en hij zit lekker, geen zere billen. Off-road doet hij het ook prima maar een hekel heeft hij aan 40 graden buiten. Na de nodige km in dat warme weer kan hij plots vermogen verliezen en slaat hij zo af. Starten direct na het uitvallen wil dan wel weer. Inmiddels in Oostenrijk de nodige prachtige bochten mogen maken en dat doet hij fantastisch. Kortom ook voor de dames een geweldige fiets.

  15. Beste Rivalda,
    vermoedelijk staat de gaskabelspeling iets te klein. Als het dan heeeel warm wordt zet de kabelgeleiding meer uit dan de gaskabel en dan vermindert de speling nog zodat de gaskleppotentiometer niet meer in de “0”stand komt ondanks dat je het gas dichtdraait.
    Het injectiesysteem begint dan “raar” te doen en de motor valt stil.
    Geef dus 2 mm meer speling op de gaskabel en je probleem is opgelost.
    Groeten,
    Dirk.
    PS: mijn 700 GS is 3jaar en heeft 40.000 km gereden nu. Naast het reguliere onderhoud zijn nu de voorste remblokken vervangen, de achterste voor de 3de maal. Balhoofdlagers zijn slechts matig gevet vanuit de fabriek.
    Verbruik is bij mij 4,2 op kleine wegen en 5,2 op snelwegen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *