Bij de aankoop van een oldtimer word je makkelijk geconfronteerd met een tank die vanbinnen volledig beroest is. Geen nood, daar bestaat een goedkope oplossing voor: Je kan je tank eenvoudig ontroesten door gebruik te maken van elektrolyse!
Wat heb je hiervoor nodig?
- Een verroeste tank
- Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, …)
- Een stukje kabel
- Water
- Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
- Een plankje
- Een stuk metaal.
- 400 gram citroenzuur (drogist)
- Coating of tweetaktolie
Stap voor stap ga je als volgt te werk: Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu’s (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.
Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, moet je de draden strippen. Zorg in ieder geval dat je een gelijkstroomlader te pakken hebt (DC).
Neem een plankje een een stuk ijzer. Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken. Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.
Los 100 gram soda op in warm water. Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand. Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).
Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft. Zorg er voor dat het plankje ‘zweeft’ boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse. Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan. Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!
Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt. Na een uur moet je al resultaat zien. Na een dag zie je nog meer resultaat…
Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen. Als je klaar denkt te zijn, laat je het water lopen. Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.
Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter). Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima! Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water. Laat dit ook zeker 24 uur staan. Na goed spoelen ben je klaar. Let op, je tank gaat onmiddellijk terug beginnen roesten. Na spoelen dien je dus onmiddellijk een coating aan te brengen of een half litertje tweetaktolie in je tank te gooien, zodat ze terug beschermd is. Het verschil tussen voor en na mag er zijn! Good luck!
hallo deze topic is heel nuttige info maar heb tog nog een vraagje die ik hier niet terug kan vinden na de electrolyse moet je de tank nog ontvetten voor je de coating aanbrengt en de werking van het citroen zuur is dat om de achtergebleven resten te verwijderen
De werking van het citroenzuur is inderdaad om achtergebleven resten te verwijderen. Als je dit gedaan hebt is je tank ook meteen ontvet.
De tank van mijn 1960 bmw was minstens zo erg verroest als op jou voor foto en is met zuur van tankcure ook netjes geworden. Voor mensen die de middelen of kennis om met electrolyse te werken niet hebben, is dat misschien wel zo makkelijk. Duurde bij mij ongeveer 3 uur, elk kwartier goed schudden. Hierna goed, heel goed omspoelen en ontvetten.
Electrolyse is wel goedkoper en vele malen stoerder!
Mooi handleiding! Elektrolyse gaat meestal over losse onderdelen en niet over benzine tanks, wat wel het geval voor mij is.
Is het schadelijk om het proces wat langer (dan nodig?) door te trekken? Stel als het in 14 uur al roestvrij is, maar omdat ik dat niet kan zien laat ik het 24u lang staan om zeker te zijn. Beter te lang dan te kort?
Ik zou inderdaad beter iets langer dan te kort toepassen.
In principe wordt enkel roest omgezet en kan het dus geen kwaad om het proces iets langer te laten duren.
2 praktische vragen :
Wat gebruik je om de gaten van de benzinekraan en de vlotter dicht te maken ?
Tast de substantie die uit de vulopening komt de lak aan ?
Bedankt
Peter
Ik heb bij mij de benzinekraan gewoon laten zitten. Dit kan normaal ook geen kwaad.
Bij mij werd de lak niet aangetast, maar dat was wel een tank met gewone verf er op. Als je zeker wil zijn dat de lak niet dof wordt zou ik het toch proberen afdekken.
Goede how-to, bedankt hiervoor.
Ik heb echter nog één vraagje: indien ik mijn tank coat met tweetakt olie, mengt dit zich dan niet met de benzine, zodat uiteindelijk alle olie verdwijnt en de tank weer onbeschermt is?
Groet,
Matthijs
hallo,
bedankt voor de mooie uitleg.
ik ben dit ook aan het proberen maar voor een tank van 60 liter.
dus in verhouding heb ik dan ongeveer een halve kilo soda gebruikt.
als voeding heb ik een 24 VDC voeding met 1.3A.
echter zie ik niets van resultaat, heeft dit te maken doordat de tank veel groter is?
kan het zijn dat ik veel langer zal moeten wachten voordat ik resultaat zie of heb ik toch nog iets verkeerd gedaan, is er een manier dat je kan testel als je opstelling werkt?
mvg,
Jens
Wellicht ten overvloede, plus en min vooral niet verwisselen. Ook moet de spanningsbron voldoende stroom kunnen leveren en niet inzakken. Ik ga het nu ook proberen!!
Het spoelen van de tank gebeurt dus zonder stroom?
Werkt deze procedure ook om de BUITENKANT van een tank te ontroesten? Ik moet hem dan allicht in een groot plastic bad ondergedompeld houden. Ik weet (nog) niet hoe de binnenkant er aan toe is, maar misschien kan ik die mee laten vollopen en dus binnen- én buitenkant tegelijk behandelen?
Het gaat om een oldtimer-auto benzinetank…
Ik ben er nu mee bezig en heb nog een paar dingen uitgevonden. Het kan met gewone soda en dat is wat anders dan ‘baking soda’, de laatste is minder goed(koop) te krijgen in nl. Ik heb baking soda bij een oost-europa winkeltje en gekocht en daar was het spotgoedkoop.
Verder de benzinekraan. Wanneer deze van aluminium is moet je uitkijken want de elektrolyse kan dan aan het alu gaan vreten.
Youtube verslag volgt nog
soda werkt, zolang je concentraat hoog genoeg is. Zoutzuur werkt ook maar moet daarna uitvoerig onmiddellijk gespoeld worden. mijn Beste ervaring is met fosforzuur 30%.
neutraliseren met bexrall gardobond. voor buiten oppervlak om later te verven is Tanik een uitstekende roestomvormer uit de industrie, dus niet zo’n teleshop prul.
voltage is niet belangrijk bij electrolyse , wel amperage(voorzie stevige kabel) neem bij voorkeur zacht ijzer(zeker niet gegalvaniseerd). Als je de polen(anode/cathode) omdraait krijg je omgekeerde werking…
succes
Het roesten tijden het droogen kan ook tegen gegaan worden met een kleine gelijk stroom. Die wordt o.a. gebruikt in bruggen en parkeergarages. Gebruik 2 AA batterijen en laat de stroom door de tanklopen om zo een lampje te laten branden. Het lampje gebruik je natuurlijk om kortsluiting te voorkomen.
Mijn tank staat nu al zo’n 24 uur in de schoonmaak azijn, maar de zwarte aanzlag gaat niet weg. Iemand tips? Heb ik het elektrolyse process te kort uitgevoerd?
Hallo allemaal
Ik ben ook bezig een tank te o t roesten doe dit al een volle dag en elk uur maak ik de ijzeren pen schoon zit nog veel aan en laat het nog maar een keer 24 uur doorgaan hoop dat dit geen kwaad kan
Dat is het mooie, het kan geen kwaad. Enkel het roest wordt immers aangepakt met elektrolyse.
Oké goed om te horen maar vraag mij af wat de beste manier is om de tank na dat de tank roestvrij is gemaakt te behandelen wel of geen zink laagje in de tank aan te brengen kan op de zelfde manier maar dan een stuk zink in de tank te hangen en met azijn zout de suiker in de tank om zo een laagje zink aan te brengen of is er een andere en betere manier voor wie heeft hier ervaring mee. Gr Eagle
Je kan een speciale coating aanbrengen in bv. Epoxy. Er zijn verschillende merken die tankcoating aanbieden, een bekende is Tankcure.
Ik heb zelf na het citroenzuur er uitgespoeld te hebben, een halve liter tweetaktolie in de tank gegoten en hiermee goed geschud. Daarna kan je met een haardroger het resterende water laten verdampen, terwijl de olie er voor zorgt dat je tank niet opnieuw gaat roesten. Het ging natuurlijk wel om een tank van een tweetaktmotor. Ik heb geen coating gebruikt aangezien ik in de tank steeds zelf tweetaktolie en benzine moet mengen. Hierdoor is de kans op opnieuw roesten heel klein, zeker als je zorgt dat de tank geen maanden leeg staat.
Hallo,
Ik heb een monet goyon gekocht met een licht verroeste tank, nu wil ik deze ontroesten met deze methode en heb dit eerst geprobeerd bij een verroest concervenblik.
Dit resultaat vond ik geweldig, al na 3 uur was de roest weg en de staaf ijzer dik van het roest.
Nu een vraag, er is over de roest in de tank een laagje vet of olie gegoten, ws om verder roesten tegen te gaan.
Moet ik dit eerst ontvetten of kan ik zo beginnen?
Ik kan het misschien ook proberen, maar wil het in 1 keer goed doen.
Graag een reactie.
Gr. Henk.
beste alles lukt netjes ondertussen , echter kan je me eens uitleggen hoe het drogen werkt met het lampje thx
Kan ik mijn krab ook elektrolyse zonder aantasting ?
Bijvoorbaat mijn dank Henk
Baking soda van ARM & Hammer bij de Alberthein
Hoi Domien. Mooi artikel. Ik heb ook een tank te ontoesten aan de binnenkant en aal de buitenkant. Ik vraag mij af als ik een grote bak neem vol met water en de omschreven toevoegingen. Ik plak vier staven ijzer in de hoeken van de bak waarmee ik de ene Pool mee maak en de andere pool wordt dan de klem op de tank. Wat gebeurt er met de roest aan de binnenkant van de tank. Vloeit die via de vulopening naar de ijzeren polen in de hoeken van de vloeistofbak of moet er echt een rechtstreekse verbinding zijn tussen de twee polen waardoor er bij de door mij gefabriekte opstelling met de roest aan de binnenkant niets gebeurt. Alvast bedankt voor je reactie.
Hoi Domien, mooie handleiding. Ik heb een motortank die van binnen en van buiten verroest is. Als ik nu een grote bak neem, vul die met water en de benodigde toevoegingen. In de hoeken van de bak plaats ik vier staven ijzer die de ene pool vormen. Een klem op de tank vormt dan de andere pool. Wat gebeurt er dan met de roest aan de binnenkant van de tank. Vloeit die via de vulopening naar buiten naar de vier hoekpolen of gebeurt daar niets mee of lost de roest op en klontert die aan de binnenkant van de tank tegen de tankwand. Alvast dank voor je reactie
Hoi pieter,
Ik heb er geen idee van eigenlijk. Normaal verplaatst het roest zich naar de hoekpolen. Maar of het roest gaat weten dat dat via de tankopening moet… Dat is een andere zaak. Wat zeker is, is dat het alleszins dan los in de tank zal zitten als het niet via de opening naar buiten is gekomen.
Hoi Domien. Dank voor je reactie. Ik denk dan dat het dan toch het beste gaat met het chemische onroestingsgoedje van tankcure. Niet mijn favoriet maar waarschijnlijk wel het enige dat voor mijn tankje gaat werken.
Is dit ook te gebruiken met tanken die gesoldeerd zijn met tin ?
Kan dit ook met gesolderden tanken met tin ?
Ter info: van de vakman(chemisch analist) het volgende:
Ontroesten is reduceren, omgekeerde van oxideren.
Reduceren gaat met hoge pH, basisch, dus soda.Ook helpt glucose, geen gewone suiker, maar druivensuiker.
Niet de tank in een bak, maar de min op de tank aansluiten.
In het tankgat een jurk met een stuk RVS of zo, de plus aansluiten.
Niet overdrijven met de spanning, 3volt is in principe genoeg.wel veel tijd geven.
Helpt dit? Groetjes Gert.
is dit ook toe te passen bij een tank die aan de buitenzijde verchroomd is?
Ik heb na het spoelen de tank grondig droog geblazen met een fohn.
Dan heb ik er een liter 2 takt olie ingedaan, rond laten gaan en het overtollige afgelaten.
Tot mijn verbazing zag ik na een uur toch terug roest in de tank ??
raar maar waar
Ik heb een benzinetank van een Peugeot 203, die is verdeeld in 5 compartimenten, als ik RVS elektrode in het midden van de tank plaats, dit is het grootste compartiment, werkt de elektrolyse dan ook op de andere 4 compartimenten ? BERT.
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik zit nu met hetzelfde probleem bij de tank van mij Peugeot 404.
Ik dacht eraan om met een zoutzuur oplossing te ontroesten. Een uur lang de tank ronddraaien zodat alle compartimenten behandeld worden. Daarna spoelen op dezelfde manier.
Helaas is het door de compartimentering niet controleerbaar.
En welke behandeling geven we vervolgens aan de binnenzijde van de tank? Ik dacht aan een zink-annode, maar weet niet of de ontstane zinkoxide kwaad kan, zoals neerslag in de leiding, carburateur en verbrandingsruimte.
Voor de uitlaatgassen ben ik niet bang, zo hard zal het oxidatie-proces niet verlopen. Leon B
Hallo,
Kan ik ook 12 amp gebruiken?
En wat doe ik als er oude coating in de tank zit?
Wat is de hoeveelheid soda,en citroenzuur in een tank van 50 liter?
ik heb een benzinetank van een goldwing (gl1000) gedaan . deze tank zit tussen het frame onder het zadel, daar zat nogal wat zooi en roest in na 9 jaar stil staan.
de elektrolyse uit gevoerd zoals je boven beschrijf. daarna de benzine meter/vlotter los gemaakt en alles schoon gespoeld met een krachtige straal van de tuinslang. al het roest lied los en ging via de aftap gat (onderin de tank) weg.
motor wel wat schuin gezet zodat het water wat beter weg liep. daarna de rest van het water voorzichtig met verffeun laten verdampen en de rest van de roest met een stofzuiger opgeruimd . 99% brand schoon , daarna alles ingesmeerd met 2-tak olie, de tank zit tijdens deze procedure nog steeds vast tussen het frame van de motor. ik heb wel een kleine opmerking dat is dat men gewoon ijzer gebruik niet vertind of gehalvaniseerd , dank je wel voor deze schoonmaakt procedure
groet sijmen
Dag ,moet je de 2de keer met het citroenzuur er ook stroom op zetten?
Neen