In 2016 kwam de oudste motorfietsen producent ter wereld plots met een verrassing voor de boeg. Na decennia lang oude getrouwe Bullets te produceren, kwamen ze plots met een adventure bike op de proppen: de Royal Enfield Himalayan. Een stijlbreuk met het verleden, die India in twee kampen verdeelde. Het ene kamp vond het een geweldige ontwikkeling, het andere kamp vreesde de ondergang van het motorfietsen icoon.
Aanvankelijk leek het laatste kamp de overhand te gaan halen. De eerste reeks Himalayans uit 2016 waren – om het even eufimistisch uit te drukken – nogal van bedenkelijke kwaliteit. Old is gold werd overspoeld van de garantieclaims en rechtzaken. Gebroken frames, voorvorken die afscheurden… Het leek een beetje op de SAW-reeks voor motoren. Om die reden werd de Himalayan dan ook niet geëxporteerd en bleef hij voorlopig enkel bestemd voor de arme Indiërs die nog veel armer werden door alle onderhouds- en reperatiekosten.
Twee jaar later claimt Royal Enfield dat alle vroegere issues betreffende de Himalayan zijn opgelost. Alle kinderziektes werden onder hande genomen en heel wat componenten zouden vervangen zijn door componenten van een betere kwaliteit. Ze zijn zo zeker van hun stuk dat je hem nu zelfs in Europa kan aanschaffen, als je een dealer van Royal Enfield in je buurt kan terugvinden.
De vormgeving is gewaagd maar wel geslaagd. Met een zithoogte van slechts 80 cm is deze Himalayan ook toegankelijk voor de meeste rijders. Ben je nogal aan de windscherende kant, kan hij misschien wel wat klein worden. Het dashboard is netjes vormgegeven en geeft heel wat informatie weer. Snelheid, toerental en brandstofmeter zijn analoog. Digitaal heb je dan nog een tripmeter, temperatuurmeter, versnellingsindicator en een klokje. Er zit zelfs een digitaal kompas op, voor wanneer je het noorden kwijt bent.
Al bij al krijg je wel een mooie fiets voor een goedkoop prijsje. Je kan hem al kopen voor 4.999,00 euro in Nederland en 4.499,00 euro in België. Vuile handen niet inbegrepen. Een aankoop voor de durvers. Een testrit werd aangevraagd bij de importeur en zal binnenkort op de site verschijnen.
Specificaties
Motor: 4-takt, luchtgekoelde ééncilinder, injectie
Cilinderinhoud: 411 cc
Vermogen: 24.5 pk @ 6500 rpm
Koppel: 32 Nm @ 4250 rpm
Versnellingsbak: 5 versnelling, natte plaat koppeling
Voorvering: telescopisch, 41mm, 200 mm veerweg
Achtervering: monoshock, 180 mm veerweg
Wielbasis: 1465 mm
Grondspeling: 220 mm
Lengte: 2190 mm
Breedte: 840 mm
Hoogte: 1360 mm
Zithoogte: 800 mm
Gewicht: 191 kg
Tankinhoud: 15 liter
Voorband: 90/90 – 21″
Achterband: 120/90 – 17″