Review: Givi Smartphone houder

givi_05Nu het logge Europa het eindelijk eens is geraakt over de afschaffing van de roamingkosten, daalt opeens de verkoop van GPS-toestellen. De smartphone verdringt langzaam maar zeker de klassieke GPS. Bestuurders verkiezen steeds meer verkeersinformatie in real-time op hun smartphone via populaire apps zoals Waze. Wij gingen ook overstag en keken uit naar een smartphonehouder voor op de motor in plaats van een nieuw navigatiesysteem.

In de Action koop je voor minder dan een euro al een carkit die je in je blikken doos aan het raam kan gaan hangen. Voor motorfietsen is het aanbod wat beperkter en zijn de criteria ook wat strenger. Je wilt immers niet dat je dierbare telefoon tegen 130 de snelweg opdondert of de stille verdrinkingsdood sterft bij het eerste het beste onweer.

Zo viel ons lodderig oog op de Givi Smartphone houder. Niet bepaald het goedkoopste hoesje, maar er wordt wel waterdichtheid beloofd. Verder heeft het een makkelijk kliksysteem, plug and play bevestiging en extra beveiliging tegen het loskomen. Verkrijgbaar in alle maten en vormen, dus bekijk eerst even goed (zeker als je online gaat bestellen!) welk type je precies nodig hebt.

givi_03

 

Kwaliteit

Bij het unboxen valt meteen op dat alles er goed uitziet en van heel degelijke kwaliteit lijkt te zijn. Dat mag natuurlijk ook wel voor die prijs. De bevestiging is heel simpel en in no-time zit alles klaar op het stuur. Als je een rond stuur hebt tenminste, zoniet wordt het lastig dit hoesje te monteren. Onderaan het hoesje is er een voorziening voor je oplaadkabel. Dat is ook nodig, als je weet dat mijn telefoon ongeveer 10% batterijlading verliest elke 15 minuten dat de navigatie aanstaat.

Na enkele weken intensief gebruik ziet alles er nog steeds nagelnieuw uit. De ritssluiting sluit het geheel volledig stof- en spatwaterdicht af, maar is daardoor wel nogal stroef in gebruik.

Bediening

Het plastic dat voor je scherm hangt vermindert niet de bedienbaarheid van je telefoon. Met handschoenen aan wordt het natuurlijk wel wat lastiger. Met winterhandschoenen aan wordt het quasi onmogelijk. Daar kan de houder weinig aan veranderen natuurlijk. Integenstelling tot de klassieke GPS is het touchscreen van je smartphone niet drukgevoelig.

Tijdens het gebruik kan je smartphone erg heet worden. Het verbruik van data en GPS in combinatie met het opladen genereert veel warmte. Die warmte kan door het hoesje maar moeilijk ontsnappen. Plaats de houder bij voorkeur op een plaats waar je geen warmte van de motor hebt. Mijn telefoon heeft er één keer de brui aangegeven door oververhitting. Dat was wel met +25 graden, in volle zon terwijl ik vijf minuten stilstond. Bovendien werd de houder nog flink warm door de warmtestraling van de motor.

givi_04

Waterdichtheid

Er zit een hoesje bij dat je over de houder heen moet gaan schuiven wanneer het regent, dat hadden we toch graag even anders gezien. Het ziet er echt verschrikkelijk uit. Het bedienen van je scherm kan je nu wel vergeten, aangezien je nu al twee lagen plastic boven je scherm hebt hangen. Bovendien wordt het beeld nogal verstrooid: als er opnieuw wat licht door de wolken heen priemt zie je helemaal niets meer. Het idee dat je snel even moet stoppen als het begint te regenen om een hoesje rond de houder te gaan friemelen is ook niet bepaald om naar uit te kijken.

Los daarvan is het waterdichte hoesje gewoon waterdicht. Of je er nu met je nagelnieuwe iPhone 12 mee door een wolkbreuk des doods moet gaan racen is iets anders. Het hoesje blijft bij mij sowieso ergens ver weg. De houder zelf is spatwaterdicht en beschermt je telefoon voldoende, zolang je niet door een echte regenzone rijdt.

Besluit

Voor 46,50 euro vorm je je smartphone om tot motornavigatie. Het is wat wennen en het geheel heeft zijn voor en nadelen. Met het geld dat je bespaart kan je natuurlijk wel heel wat benzine kopen. Daar kan je dan meteen het lelijke waterdichte hoesje mee opfikken.

+ mooie vormgeving

+ handig kliksysteem

+ uitstekende kwaliteit

nogal prijzig

– Lelijke onhandige waterdichte hoes

Telefoon wordt snel heet

givi_06

12 thoughts on “Review: Givi Smartphone houder

  1. Herkenbaar, ik heb al 3 reizen met m’n smartphone gemaakt en heb veel hoesjes geprobeerd. De zon zorgde voor oververhitting en slecht zicht door reflectie bij de meeste hoesjes, en bediening schiet niet op. Deze zomer ben ik probleemloos naar de Alpen gereden met Velocity Clamp: een klem waarmee ik mijn telefoon aan mijn voorruit kan bevestigen, met natuurlijke koeling in de buitenlucht. Ideaal, zolang het niet regent. Tip: Bestel hem bij een bedrijf in Europa, want ik heb hem in Amerika besteld en was nog een flink bedrag kwijt aan de douane:
    https://www.velocityclip.com/collections/motorcycle-mounts/products/velocity-clip-motorcycle-dash-helmet-mount

  2. Ik heb juist de TomTom Rider 410 aangeschaft voor de motor, geeft gekoppeld aan de telefoon ook live alles mee aan files en flitsers. Grootste voordeel van een echte navi (tuurlijk zijn deze vele malen duurder) is dat je met een groep op basis van een gpx track een mooie (vooraf gemaakte) rondrit kan maken, de kronkelroute functie en het gemak om leuke plekken te vinden is daarnaast ook een pré geweest. Voor simpel direct van A naar B is een telefoon handiger, voor het overige is in mijn ogen de telefoon nog niet goed genoeg.

  3. Ik heb een Chinese Rugged Android Phone gekocht. Water- en stofdicht. Uit de Appstore 2 navigatieprogramma’s gedownload: Osmand+ en TomTom go app. Ik wil niets anders meer.

    Osmand+ gebruik ik voor offroad rijden of mountainbiken. De TomTom is mijn reguliere navigatie voor A-B navigatie en het rijden van vooraf gemaakte routes. De TomTom go app kent de optie van kronkelroutes. De koppeling met Mydrive betekent dat je GPX-tracks kan maken, die direct klaar staan in je navigatie systeem. De webversie van Mydrive kent kronkelroutes en spannende routes in 3 verschillende gradaties.

    Het voordeel van een rugged telefoon (hier heten ze bouwtelefoon) is dat je geen hoesjes hoeft te gebruiken. Ik heb het apparaat geklemd in een x-grip van Ram, samen met de bekende klemmen en bolletjes heb ik mijn telefoon boven het tellercluster gemonteerd. Ideale oplossing. De prik krijgt het apparaat van een USB-voeding.

    Kosten: telefoon €81 en voeding €6 via Aliexpress, X-grip €35, bolletjes en klem had ik al liggen.

  4. Ik heb een telefoonhouder van de Action, en die doet het eigenlijk perfect. Wat het ding kostte, geen idee maar meer dan een paar euro kan het niet zijn. Hij houdt de telefoon stevig vast, zelfs als je over onverharde bergweggetjes raust komt hij niet los. Zonder windscherm wordt de Iphone wel nat maar hij kan schijnbaar een boel regen hebben, zelfs bij zware buien geen problemen. Enige nadeel is dat na 6000km op een cb250 het ding wat lostrilt en je alles weer even vast moet draaien. Daar moet je wel opletten anders stuitert je navigatie zo over het asfalt.

  5. Ik heb een x-grip en daar stop ik een oude telefoon in. De camera van die telefoon is kapot getrild in diezelfde x-grip.
    Ik gebruik sinds kort osmand. Daarvoor google maps.
    Achter mijn kuip is het waterluw, maar als het langer en steviger regent schuif ik um in mijn tanktashoes zodat ik de telefoon toch nog zie.

  6. Quadlock passen maar een paar modellen in, in een X-Grip past alles. Nadeel bij de X-G is dat je moet oppassen dat je de knopjes van je tel vrijhoudt, anders staat je volume ineens op max of schakel je je tel onbedoeld uit. Hoesjes zoals deze Givi vind ik niet goed werken vanwege de leesbaarheid. Beter een waterdichte telefoon, daar zijn er genoeg van tegenwoordig.
    Een “echte” GPS voegt niks meer toe. Motorrijders zijn vrij conservatief, toen ik mijn eerste gpsje gebruikte riep iedereen dat er niks boven papieren kaarten ging. Nu iedereen een Garmins e.a. is gewend zijn telefoon “niks” voor op de motor. Ik wil nooit meer terug.

  7. Dit lijkt de nieuwe koning van de smartphone-mounts, de Perfect Squeeze –> http://www.hondogarage.com/index.php/product/landing/perfect-squeeze-phone-mount

    Even slikken voor de prijs incl verzending en douane, maar beter zoiets dan 2-3 goedkopere oplossingen die uiteindelijk toch niet werken.

    Ik heb al zoveel dingen op m’n stuur gehad, met wisselend resultaat. Geinspireerd door het klem-je-telefoon-tussen-4-pinnen-principe en een low budget ben ik zelf aan de slag gegaan met een snijplank, wat ijzerwaar van de Gamma en de RAM-zooi die ik al had liggen.
    http://advrider.com/index.php?threads/designated-gps-unit-vs-smart-phone.936814/page-90#post-30200556

  8. Nog een leuke app is Kurviger. Met de betalende versie (6 euro ongeveer) heb je intructies (zoals binnen 200 meter rechtsaf) bij zelfgemaakte routes. Slechte zichtbaarheid komt me bekend voor met een smartphone alsook oververhitting in een wind en waterdichte hoes…

    1. BMW gps’en passen altijd erg mooi geen geklungel met universele bevestingen.. En ja een ‘bmw-gps’ is nog een stukje duurder dan een gewone garmin. Bij een bmw-gps kan je dan wel heel wat paramters van je motor op je toestel zien aangezien toestel mee in can-netwerk zit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *