Als je rondkijkt op de weg zie je menig BMW rijder rijden met een volledige uitrusting van het Beierse merk. Je kan niet ontkennen dat BMW heer en meester is in het scheppen van een soort magische sfeer die rond hun producten hangt. Ze willen jou als klant dan ook helemaal inlijven. En dat lijven mag je letterlijk nemen: jassen, broeken, helmen, riemen, petjes, handdoeken, … je kan het zo gek niet bedenken of ze willen het rond je lijf gooien.
Voor wat helmen betreft is hun paradepaardje de EVO 6 systeemhelm. Die mag je zelfs als niet-BMW rijder dragen, als je braaf bent geweest tenminste. Daarvoor verkoop je wel naast je ziel ook alvast je eerstgeboren zoon, want het is geen goedkoop ding. Is het al die euro’s waard? Wij gingen hem uitgebreid testen.
Slijtage
Het exemplaar dat ik heb is de fluogele helm. Niet iedereen wil er uitzien als een Tweety zonder vleugels, maar ik zweer bij fluo helmen. Het maakt je veel zichtbaarder dan eender welke andere uitrusting ook, zeker bij donker of regenachtig weer.
Na 25.000 kilometer op een jaar tijd is er eigenlijk geen slijtage zichtbaar. Het textiel ziet er nog steeds uit alsof hij gisteren is gemaakt. De buitenschaal is nog steeds even fluo dan in begin. Er is dus geen verkleuring na een jaar door regen en zonneschijn te rijden. Het vizier is nog steeds onbekrast.
Pinlock-systeem
De helm komt standaard met een pinlocksysteem met anti kraslaag. Het systeem werkt uitstekend, enkel bij temperaturen diep onder nul durft er wel eens wat condens langs de binnenkant van je vizier tevoorschijn komen. Dit is gelukkig niet in de vorm van mist, maar echte druppels waar je adem het vizier raakt. Dit is niet echt hinderlijk tijdens het rijden en gebeurt echt enkel bij zeer koude temperaturen.
De pinlock durft wel al eens loskomen, wat natuurlijk wel problemen geeft. Ik heb weet van twee gevallen, waarbij je het snel op enkele minuten opnieuw kon herstellen.
Ervaring tijdens het rijden
Voor een systeemhelm is deze helm heel stil. Door zijn perfecte pasvorm heb je geen last van turbulentie die de helm binnensijpelt. Een helm zonder windruis bestaat uiteraard niet, maar dit is zonder meer de stilste helm die ik al heb gehad.
De verluchting voorzien voor warmere dagen is niet erg efficiënt. Je gaat in de zomer niet echt merken dat je ventilatie open staat. In de winter voel je wel de koude doorstromen, dus er is wel degelijk ventilatie.
Het ingebouwde zonnescherm doet zijn werk uitstekend. Het is breed en heeft een groot oppervlak. Het is erg makkelijk uit en in te schuiven en werkt na enkele duizenden keren schuiven nog steeds even vlekkeloos. Ik rij dan ook bijna de hele zomer met de helm open en ook dat is erg comfortabel.
Besluit
De Evo 6 systeemhelm is in alle opzichten net iets beter dan de meeste concurrenten. Erg stil voor een systeemhelm, uitstekende kwaliteit. Hij geeft erg veel comfort in alle omstandigheden en geniet een verwaarloosbare slijtage. Of al deze voordelen de hoge prijs waard zijn? Wanneer je erg veel kilometers per jaar gaat malen, absoluut! Neem dan ook zeker de (duurdere) fluo versie. Vanaf 495 euro verkoop je jouw hoofdelijke veiligheid aan BMW.
Specificaties
• Opklapbaar kindeel met 4-voudig scharniermechanisme
• Helmschaal van glasvezel
• Meervoudig gesegmenteerde EPS – binnenschaal
• Dubbel vizier, buitenvizier met krasvaste coating, pinlock
• Ventilatie voor hoofd en vizier
• Geïntegreerde, verzonken zonneklep, te bedienen met een schuifknop
• Openen van het kindeel met een centrale knop
• Zeer groot gezichtsveld
• Kinriem met insteeksluiting
• Nekriemen voor veilige fixatie
• DuPont Coolmax uitneembare en wasbare binnenvoering
• Wang- en nekkussens achteraf leverbaar
• Voorbereid op BMW Motorrad Communicatiesysteem
• Voldoet aan ECE 22-05
• Gewicht: ca. 1.595 gram (kleine helmschaal)
• Maten: 48/49 – 64-65
Ondertussen komt ook de BMW Systeemhelm “7” (in carbon, dus lichter)uit en zal de “6” wel te vinden zijn als koopje (zie link hieronder).
De “7” is, zoals de “5”, eenvoudig om te bouwen naar jet-helm. Dit was met de “6” niet mogelijk.
https://www.wingemotors.be/nl/BMWMOTO/article/2652903/actie-bmw-helm-system-6—20
Beetje voor ingenomen artikel (dat past BMW rijders wel 😉 )… …je schrijft “De Evo 6 systeemhelm is in alle opzichten net iets beter dan de meeste concurrenten” met welke concurrenten heb je dan getest? En waar is de BMW dan net iets beter in? In ieder geval niet het pinlock systeem en de verluchting.
Dirk, je hebt geen idee. We gaan Domien dan ook heropvoeden, dit kan zo niet langer.
Inderdaad het kan niet zo langer! Ik ben benieuwd naar de inhoud van het heropvoedprogramma 😉
Ik denk dat de beluchting erg motorfiets afhankelijk is. Zelf rijd ik zonder windscherm oid op de motor en vind de beluchting prima. Pinlock vind ik eerlijk gezegd prut, die krengen komen altijd los in welke helm dan ook. Wat ik bij de syst.6 niet goed vind is de stoffen afsluiting aan de onderkant. Als je de hele dag in de regen rijdt kruipt het water zo je nek in. Bij de syst4 was dat veel beter: van leer, dat stoot het water veel beter af.
Hier een 8.000 km gereden met de Shoei Neotec. Geen enkele last van mijn pinlock. De Neotec heeft een (kunst)lederen afsluiting, hier heb ik in de (natte) Eifel het altijd droog mee gehad.
Begint hier inderdaad een beetje op het BMW fanboy forum te lijken. Ik haak langzaam af voel ik…. Nog even, en de Honda x-adv scooter en Steve Jobs worden hier ook nog bewierookt. De rebelse twintigers zijn stilaan gezapige dertigers geworden.
De helm komt uit de stal van Shuberth, maar met een BMW sticker er op en eigen pasvorm. Het is (en ik spreek uit ervaring) een helm voor een dikke kop. Zit bij mij prima, De helm is niet duurder dan andere helmen in deze categorie. De pasvorm is belangrijk. Niet het merk…..Wat voor de een als gegoten zit, is voor de ander een kokosnoot.
Volgens mij wordt deze site sinds 2 juli jl. gesponsord door BMW, kan niet missen 😉 Het straalt er vanaf ! Ik sluit me volledig aan bij de mening van Voorstad. En ja, ga alsjeblieft niet een artikel schrijven over dat X-ADV geval van Honda. Scooters zijn voor bedwateraars ;)!
Dan moet je toch nog eens goed lezen Ron. Deze helm wordt niet alleen bewierrookt hoor. Zoals in al zei komt het pinlocksysteem regelmatig los. Ook de verluchting is niet goed. En hij kost je de ballen uit je broek. Dus is het enkel te overwegen als je een gigantisch pak kilometers rijdt.
Ik heb al met heel wat systeemhelmen gereden, en deze zit gewoon het best. Met alle helmen heb ik natuurlijk niet gereden, en mijn kop is niet die van een ander. Het is dus gewoon een eerlijke mening 😉
Scooters zijn voor bedwateraars en BMW’s voor ouwe lullen, dat is nou eenmaal zo.
Maar zolang hier nog mensen op Transalp’s rijden, dingen doen die de meesten niet doen, en leuke low-budget spullen testen die soms high-budget kwaliteit zijn, blijft het leuk ! 😉
Inderdaad, BMW’s zijn voor ouwe lullen. Na een Sarolea 350, een Ducati 160cc Monza, een Triumph 500 Daytona, een Norton 850 Commando Roadster, een Moto Guzzi 1000 SP, een BMW R 60/5, een BMW R 90/6, een BMW R 100 RS, een BMW R 100 CS, een BMW R 80 G/S …(en ik vergeet er nog een paar), rij ik met mijn 45 jaar oude rijbewijs met een BMW F 700 GS en dat bevalt mij prima. Een Japanner rijden is zoals water drinken, heel gezond maar eentonig van smaak. Een Europese moto rijden is als wijn drinken, oneindig veel smaken maar soms een kater…Toch verkies ik wijn boven water 😋.
PS: de Sarolea’s, FN’s en Gillettes kochten we in Lebbeke voor 65000 BEF(1625 €) per 10 (tien)!
Dit is volledig naast de kwestie want het verband met een BMW helm was er toen niet en zal er nooit zijn…
Dat is echt zot… zeker als je weet wat ze nu voor die dingen vragen…
Lebbeke is mijn hometown trouwens.
Was midden de jaren 70 bij Holbrecht op de Brusselse Steenweg.
Dit zijn echt goede en uitgebreidde reviews! Is er misschien een pagina op je website waar ik alle reviews kan vinden over motorhelmen? Ik zat zelf namelijk een beetje te kijken en vroeg me af er goede reviews waren voor deze Shark evo one systeemhelm
Heb in maart 2018 een system 7 helm gekocht. Na amper gebruik verloor ik op de autosnelweg in Duitsland b ij een snelheid van 140 km per uur na bediening de onderste ventilatieschuif. Nadien bleek tevens dat ik het klapgedeelte met geen enkele mogelijkheid meer open kon krijgen. Teruggegaan naar mijn BMW=dealer, die mij aankondigde dat eea niet onder de garantie zou kunnen gaan vallen. Helm zou worden opgestuurd en zal waarschijnlijk heel lang moeten wachten op een oplossing. Ben benieuwd wat de “BMW-verdediging” gaat verzinnen. Ga me in ieder geval voorbereiden op een flinke discussie!!!
Ik hou jullie op de hoogte over de afloop.
Jouw systeemhelm was dus gewoon troep! En wat troep is mag troep genoemd worden! Maar toch nog even over het woord bmw-fan. Ik heb 3 bmw motorfietsen, rijd in een bmw-pak met idem handschoenen, laarzen en helm. Ik heb die pas gekocht nadat ik ook andere kleding en helmen heb gepast. Maakt mij dat dan dus een bmw-fan? Nee, zeker niet! Eerlijk gezegd vind ik het maar een arrogant klote merk. Die motorfietsen rijd ik omdat ik ze geweldig vind rijden, de helm en kleding draag ik omdat ze MIJ het beste passen, wat voor merk het dan ook is. Mijn favoriete motorfiets is trouwens een russische zijklepper… iedere rit is namelijk een groot avontuur…
Hoi ik heb een BMW helm type 6 daar ben ik linker kin stuk van kwijt geraakt onder het rijden er af gewaaid Kan mij daar iemand bij helpen om aan een kin stuk of hoe kan ik daar aan komen
heb jaren bmw gereden maar de prijs van een gs is te hoog wat je er voor krijg is een kale motor heb voor minder geld een tiger 1200 xca met alles er op en aan bij bmw moet alles er later bij kopen jammer bij bmw zijn ze arogant
Ik vind dit toch wel een gave helm.