Je remmen zijn zo wat het belangrijkste wat op je motor zit. Daarom is het ook belangrijk om het remsysteem goed te onderhouden. Vooral de remvloeistof wordt wel eens over het hoofd gezien. De olie zorgt via hydraulische druk dat je remblokken tegen je remschijven worden gedrukt. Hierbij kunnen heel hoge temperaturen optreden en daar is net die speciale remvloeistof tegen bestand. Het goedje is hydrofiel, wat in gewone boerentaal wil zeggen dat het heel erg van water houdt. Het absorbeert zelfs luchtvochtigheid. Water en vocht in je remvloeistof zorgt dan weer voor gevaarlijke situaties, omdat het water gaat koken en waterdamp samendrukbaar is. Je zou dan dus plots al je remkracht kunnen kwijtspelen, met alle gevolgen van dien. Op tijd vervangen (elk jaar) is dus de boodschap. Gebruik altijd DOT4 remvloeistof.
Gelukkig is het vervangen niet zo moeilijk. Je hebt er wel wat geduld voor nodig, als je het zonder speciale hulpmiddelen wil doen. Hoe ga je te werk?
1. Maak het remvloeistofreservoir goed schoon. Draai het kapje van het remvloeistofreservoir open. Hier kan je onmiddellijk zien hoe erg het met je remvloeistof gesteld is. Hoe bruiner ze ziet, hoe meer water ze bevat en hoe hoogdringender het vervangen was. Nieuwe remvloeistof hoort bijna doorzichtig te zijn. Ga omzichtig te werk, je wil niet dat er vuil in je remleidingen terechtkomt.
2. Aan je remblokken zet je een buisje op het nippeltje. Zo een buisjes kan je bij elke doe-het-zelfmarkt halen. Het einde van het buisje steek je in een emmer, afvalbusje of de mond van je vriendin, afhankelijk van welk recipiënt je wil gebruiken voor je oude remvloeistof.
3. Zet een steeksleutel op de moer van het nippel.
4. Eerst moet je remdruk opbouwen. Je drukt het remhendel stevig in. Daarna zet je het nippel met de steeksleutel een beetje open. De remvloeistof komt er uit in het buisje. Wanneer je remhendel bijna tegen het stuur is gedrukt sluit je snel de nippel opnieuw. Dit is heel belangrijk, want anders trek je de olie of lucht terug in je remleiding. Deze werkwijze pas je verder toe tot het remvloeistofreservoir bijna leeg is.
5. Let op dat je op tijd stopt, als je verder doet als je reservoir leeg is komt er lucht in de remleiding, en dat is precies wat je niet wil! Lucht is alweer samendrukbaar…
6. Wanneer het reservoir bijna leeg is, vul je het voorzichtig aan met nieuwe remvloeistof. Daarna pas je weer de methode van punt 4 toe tot het reservoir bijna leeg is.
7. Dit blijf je doen tot je alle oude vloeistof uit je leidingen hebt gepompt. Dit kan je zoals gezegd zien wanneer de ochtendpis in de afvoerleiding aan je nippel verandert in bijna doorzichtig nieuw remvocht.
Het duidelijke verschil tussen de oude olie (links) en de nieuwe olie (rechts) van de voor- en achterrem.
8. Wanneer je klaar bent draai je het nippel weer goed vast. Let op, niet te hard, want zo een nippel draai je zo aan gort. Gewoon goed vast volstaat.
9. Pomp met het reservoir open nog enkele tientallen keren zodat je de leiding kan ontluchten en nieuwe remkracht kan opbouwen. Als je geen luchtbelletjes meer ziet opborrelen is heel je systeem klaar. Je vijst het kapje weer netjes op het reservoir en kan weer een jaar verder!
10. Ga op dezelfde wijze te werk voor je achterrem.
Of DOT5.1
Een extra aanvulling: rijd ff langs de drogisterij en haal een paar grote injectie spuiten. Daarmee kun je het reservoir leeg zuigen voordat je begint en alvast vullen met schone remvloeistof. Dan hoef je die oude drap niet door het hele systeem te pompen. Ook kun je als je een echt grote injectie naald weet te scoren deze aan het stukje slang doen op de nippel van je remklauw. Draai je dan de nippel los en trek je de injectie naald uit dan zuig je de oude vloeistof er zo uit. ook daar mag je je vriendin voor gebruiken trouwens..;-)
Als je nog een mooie motor hebt (en die ook mooi wilt houden), dek dan je lak en zo af. Remvloeistof is namelijk best agressief. Mocht er toch wat vloeistof op de verkeerde plek belanden, dan spoel je het met water weg.
Het reservoir kan je leeghalen met een dikke prop keukenpapier. Gewoon prop in het reservoir en dan wachten tot deze vol zit. Dit hoeft hooguit twee keer :).
Daarna nieuwe remvloeistof erin, een aquariumslangetje op de ontluchting, nippel open en pompen maar. Zodra je de heldere vloeistof in je aquariumslangetje ziet draai je de nippel dicht. Spul netjes schoonmaken. Reservoir dicht schroeven ( nieuwe schroeven gebruiken), en rijden maar.
Ik gebruik vaak een lege fles met spray-pompje van een oude zeepreiniger. Losdraairen, slangetjes in je reservoir hangen, en de vloeistof direct in de lege fles spuiten.