Voor een setje nieuwe remblokken naar de dealer hollen? Natuurlijk niet! Het is misschien wel goed voor de economie, maar zeker niet voor je portemonnee. Bovendien is het vervangen van remblokken een klusje dat je op een kwartiertje hebt geklaard en dat helemaal niet moeilijk is. Voor enkele tientjes voorzie je je motor al van nieuw remgoud. Zelf doen is dus de boodschap! Hier zie je alvast hoe je te werk gaat bij de voorrem van een Transalp. Hoe begin je er aan?
1. Draai de twee bevestigingsbouten van het remblok aan de voorvork los. Handige tip: draai zodra alles los is de bouten een eindje terug waar ze thuishoren. Zo hoef je straks niet te zoeken en weet je altijd waar welke bout voor dient.
2. Draai de afsluitboutjes van de remblokhouders los met een schroevendraaier. Daaronder zitten met een inbus de remblokhouders.
3. Nu kan je je oude versleten remblokken er moeiteloos uitnemen.
4. Draai het kapje van je remvloeistofreservoir los en haal er bv. met behulp van een spuit wat vloeistof uit.
5. Duw de zuigers van het remblok helemaal terug naar achter. Let op, hierbij zal het remvloeistofpeil snel stijgen in je reservoir! Indien nodig, haal je nog wat remvloeistof er uit. Indien je de zuigers niet naar achteren kan duwen, kan je gebruik maken van een spanvijs.
6. Plaats de nieuwe remblokken, uiteraard met het frictiemateriaal naar binnen. Smeer op de remblok die tegen de zuigers gaat komen wat kopervet. Dat zorgt er onder andere voor dat je nieuwe remblokken straks niet gaan piepen.
7. Duw de remblokhouders door de bevestigingsgaten van de nieuwe remblokken en draai ze opnieuw aan met je inbussleutel. Smeer ook deze goed in met kopervet.
8. Schroef ook weer de afsluitboutjes goed vast.
9. Duw voorzichtig je remklauw terug op de schijf en schroef de twee bevestigingbouten weer aan je voorvork, nadat je ze hebt ingesmeerd met kopervet.
10. Pomp enkele keren stevig met je rem, en sluit het remvloeistofreservoir weer goed af (zorg er voor dat het peil correct is!) Controleer goed of je voldoende remdruk hebt. Indien nodig, ontlucht dan je remsysteem of vervang tegelijk de olie.
Voor de duidelijkheid: Bovenstaande is de theorie.
De praktijk wil met die Nissin klauwen nog wel eens minder rooskleurig zijn, vooral die afdekdopjes en de pennen eronder willen nog wel eens lomp vast zitten, zijn veel te makkelijk stuk te draaien, en als je ze stuk draait kan je er vervolgens geen moer meer mee. Voorzichtig dus.
Overigens: Als die dopjes al enigszins stukgedraaid zijn ga dan niet met een gewone platte schroevedraaier zitten prutsen maar pak een ratel met een goed passend schroefbitje.
Het is veel makkelijker om met een ratel de draai en duwbeweging gescheiden te houden dan met een schroevedraaier…
Beetje kopervet op het schroefdraad van de pennetjes helpt bij het losmaken de volgende keer.
Sorry stond er al.
En mooiste is altijd alles al losdraaien terwijl het nog gemonteerd zit ipv in de hand!