Introductie Mash
Je ziet het motormerk Mash meer en meer opduiken in het straatbeeld. Vooral in grote steden willen de motoren van Chinese makelij wel eens opduiken. Mash motorcycles is vooral bekend van hun lichte goedkope motortjes zoals de seventy five, een motorfiets die in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden beschikt over 125cc.
Maar Mash Motorcycles heeft buiten hun 125cc en 250cc gamma nu ook een iets volwassener exemplaar in de aanbieding: De Mash 400 Adventure! Een 400cc motor, die er uit ziet als een echte allroad en standaard wordt geleverd met nette aluminium bagagebakken. Dit alles voor de vriendelijke prijs van net geen 5000 euro! Te mooi om waar te zijn? Wij gingen hem testrijden.
- Motor: 397cc monocilinder – 4takt – enkele nokkenas – vier kleppen. Er wordt een Honda motorblok gebruikt waarvan ze de licentie hebben gekocht.
- Vermogen: 28 PK @ 7000 rpm
- Koppel: 30Nm @ 5500 rpm
- Prijs: 4.999,00 € (B) – 5.499,00 € (B – adventure versie)
- Lengte: 2.140 mm
- Breedte: 810 mm
- Hoogte: 1.230 mm
- Zadelhoogte: 880 mm
- Gewicht: 151 kg rijklaar
- Tankinhoud: 19 liter
- Voorvering: Fast Ace telescopische vork, 43mm, in- en uitgaande demping instelbaar, 210mm veerweg
- Achtervering: Fast Ace monoshock, volledig instelbaar, 200mm veerweg
- Voorrem: Enkele remschijf, 280 mm
- Achterrem: Enkele remschijf, 220 mm
- Voorband: Kenda 90/90 21″
- Achterband: Kenda 130/80 18″
Afwerking
Het eerste wat opvalt als ik naast de Mash 400 adventure sta is zijn grootte. Hij ziet er stevig en volwassen uit. Wat ook wel direct opvalt is hier en daar de iets mindere afwerking. Er is al eens een kabeltje zichtbaar, maar al bij al was ik wel overwegend positief over het uiterlijk. Ik had een slechtere afwerking verwacht.
Tijdens het rijden bleek dat het grootlicht stuk was. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren en waarschijnlijk was enkel het lampje te vervangen. Maar het geeft toch meteen een beetje een dubbel gevoel.
Mijn testmotor heeft 2.700km op de teller maar er zijn toch al enkele verontrustende zaken zichtbaar. Zo is de koppelingskabel bij het motorblok niet meer in schitterende staat. Maar ook het motorblokje schijnt al wat olie te zweten. Voor de rest zijn er bijna geen gebruikssporen, wat ook zo hoort voor een net ingereden motor.
De zijsteun lijkt wel te lang te zijn. Op een vlak stuk zet je de Mash nog min of meer stabiel weg, maar op een iets avontuurlijker terrein of op een helling kan het al eens tricky worden. De zijsteun verdient het dus wel om een kopje kleiner gemaakt te worden.
Dashboard
Het dashboard van de Mash 400 Adventure bestaat uit een analoge toerenteller, gecombineerd met een digitaal stuk. Daar vind je de snelheid terug, die goed af te lezen valt tijdens het rijden. De kilometerstand is zo klein dat je er met je neus moet voorhangen om hem te kunnen lezen. De boordcomputer heeft enkel een tripmeter en de gemiddelde snelheid te bieden. Voor de rest heb je nog een digitale benzinemeter en temperatuurmeter. Ook een digitaal klokje kan niet ontbreken.
De verklikkerlampjes lijken weggelopen uit de jaren 90. Dat geeft een beetje een vreemd zicht, zeker in combinatie met de moderne boordcomputer.
Rijcomfort
Na de uitgebreide studie is het tijd om te gaan rijden. Met een heerlijke proest kucht het blok zich in gang. Meteen valt de leuke roffel op die vanuit de standaard dubbele kachelpijpen wordt geproduceerd. Ook tijdens het rijden roffelt het blokje lekker. Als ik opstap merk ik pas echt hoe hoog de Mash is. Toegegeven, ik ben zelf niet het grootste exemplaar. Maar dit is het hoogste paard dat ik al heb bereden. Gelukkig is het 880mm hoge zadel vrij smal zodat ik nog wel goed aan de grond kan. Je zit ook echt op de motor, niet erin zoals bij de meeste allroads.
Het luchtgekoelde blokje van Mash presteert heel goed. Je hebt binnendoor nooit de indruk dat je te weinig power hebt. Ook op de snelweg laat hij zich niet kennen. Het blok draait 6000 toeren bij 120km/u en kan echt vlot met het verkeer mee. Tussen de 125 en 130 km/u had ik wel af en toe wat last van gezwabber op de snelweg. De Mash 400 Adventure is duidelijk niet gemaakt voor de snelweg, dat kan ook moeilijk met zo een naam!
De banden die er bij aflevering opstaan zijn Kenda’s – uiteraard made in China. Het is niet het meest bekende merk maar de banden deden het tijdens de test zeer goed. Het wegdek lag er natuurlijk wel droog bij, op nat wegdek heb ik ze niet kunnen testen. Ook offroad deden de banden goed hun werk en deden ze eigenlijk alleen wat je van hen verwachtte.
Remmen
Wat de remmen betreft, valt er geen puntje van kritiek te bekennen. Deze zijn gewoon goed en uitgebalanceerd voor wat betreft het gewicht en grootte van de motorfiets. De enkele schijf vooraan biedt voldoende vertrouwen en krijgt de Mash netjes en tijdig gestopt. Ook de achterrem valt uitstekend te doseren. De remmen zijn dus netjes in proportie met de motorfiets. Er is geen ABS voorzien, maar dat ervaar ik niet als een gemis.
Avontuurlijkheid
De 80 liter aluminium bagagebakken zijn echt ondermaats van kwaliteit. De sluitingen lijken nergens naar en de koffers schijnen ook niet waterdicht te zijn, of dit toch niet lang vol te houden. 500 euro extra voor een kofferset van die kwaliteit is iets of wat lachwekkend. Beter kan je de versie zonder koffers kopen en dan zelf een ander koffersetje scoren.
Wanneer je offroad gaat rijden, ontdek je het echte plezier van deze Chinese patser. Ik vlam driftend over zand- en veldweggetjes alsof ik een hele dag niets anders doe. Het plaatselijke bospad wordt omgeploegd. De smile die ik daarbij heb gaat van oor tot oor. Alles voelt vertrouwd en de Mash laat gewillig met zich spelen, terwijl hij gratis de natuur trakteert op een heerlijk concertje. De hele tijd kan ik maar aan één ding denken: hiermee wil ik de Alpen of de Pyreneeën induiken!
Besluit
De Chinezen zijn er nog niet, maar komen er wel. Je kan de Mash 400 Adventure voor een prikje kopen, en je krijgt dan ook waar voor je geld. De afwerking is niet schitterend, maar schiet ook niet onoverkomelijk tekort. Het plezier dat je er mee beleeft in de stad of weg van geasfalteerde wegen is onbetaalbaar! Ik zou er zeker eentje durven bestellen, als je hem niet gaat gebruiken om dagelijks snelwegkilometers naar het werk te gaan afhaspelen. Wie er eentje wil bestellen, kan voor België en Nederland hier terecht.
Heb je een Mash 400 Adventure in je garage staan? Ken je iemand die er eentje heeft? Heb je ook een testrit overwogen of al uitgevoerd? Heb je er een andere mening over? Laat je bevindingen dan zeker weten via de reacties!
Ziet er leuk uit! Heb je toevallig ook nog informatie over die 125 en 250cc motoren? De UK-website (http://www.mashmotorcycles.co.uk/) laat eigenlijk alleen maar cafe-racers zien….
Leuke motor met een interessante totaal gewicht. Als de motor 125kg nat woog, dan was het echt een topper geweest! Kenda’s zijn al lange tijd populair in de VS en bekend bij menig ADV en Enduro rijder.
Ben vooral heel erg benieuwd naar de SWM superdual 650 omdat die meer vermogen heeft. Helaas heeft die wel weer een onderhoud interval van 6000km. Ben benieuwd hoe de Mash zich verhoudt tot de royal enfield himalayan
“Helaas heeft die wel weer een onderhoud interval van 6000km”
Dat is dan 2x zo lang als dat van dit blokje, gok ik, gezien dat dit een kopie van het luchtgekoelde XR blok lijkt te zijn en mijn Dominator (zelfde familie) toch echt wel graag elke 3000 km verse olie had.
Ja dat snap ik ook wel. Maar voor woon-werkverkeer is 10.000km of zoals de grote ktm blokken 16.000km financieel gezien wel aantrekkelijker. Met het hele jaar doorrijden vind ik dat ook wel belangrijk 🙂
Voor woonwerkverkeer moet je gewoon een K erbij kopen. 😉
Erwin, hou dan zeker de website in de gaten want binnenkort volgen er nog meer motorreviews!
Ik ben een vaste gast / lezer dus dat komt wel goed
Dat rubberdopje van de koppelingskabel komt bij de originele XR ook ook vaak genoeg los hoor.
Leuke review!
Zou je deze zelf effectief zou kopen, Domien?
Voor € 5000,- heb je op de tweedehandsmarkt belachelijk veel keuze uit fantastische motoren.
Kies je voor deze, of een transalp met sub 10 000 km?
Ik denk dat ik het wel zou durven eerlijk gezegd. Gewoon al om iets te hebben dat nog niemand heeft 🙂
Ik denk dat het voor een wereldreis misschien verstandiger is die transalp met 10000km te kopen..
Ik zou hem zelf niet kopen omdat ik rond de 25.000km per jaar doe. Maar moest ik geld genoeg hebben kocht ik hem er bij.
Ik denk dat ik dan toch liever voor dit exemplaar zou gaan: http://www.motoroccasion.nl/motoren/yamaha-xt-660-z-tenere-abs-m1222261.html
YAMAHA XT 660 Z TENERE ABS – 2011
€ 5.450,- 31636 Km
Ook een dikke eenpitter met koffers maar dan met bewezen kwaliteit.
De afschrijving op zo’n mash is toch wel heel fors verwacht ik.
Hebben ze het bijna goed gedaan, die Chinezen, een Honda kopiëren, zetten ze er een snavel op, daar krijg ik toch wel weer een beetje luier-uitslag van…
de SWM en de Mash staan beide in de laatste editie van MotoPlus. Mogelijk kan het je wat meer duidelijkheid verschaffen.