Je mailbox wordt overspoeld met alweer een nieuwe Secret Santa. Sinterklaas heeft de aftocht geblazen en de buurman hangt opnieuw meer knipperende ledjes in zijn tuin dan vorig jaar. 2017 loopt onmiskenbaar tegen zijn vervaldatum aan. 2018 staat de popelen om binnen te komen. Wat zal het jaar brengen voor de motoravonturist?
We zien al enkele jaren een positieve evolutie. De Grote meneer Meer die de plak zwaaide bij het management van de constructeurs zorgde de eerste vijftien jaar van het millennium voor een enorme toename aan paardenkrachten en cilinderinhouden. Tot onder andere Europa voluit koos voor het omstreden trapsgewijze rijbewijs. Plots was er weer vraag naar minder.
Ondertussen hebben alle constructeurs opnieuw een heel gamma aan motoren tussen de 250 en de 500 cc. Daardoor komen er ook opnieuw lichte allroads en offroad-gerichte motorfietsen. Een evolutie waar we alleen maar heel erg blij om kunnen zijn. Wij weten immers beter als geen ander dat je geen zware 1200 cc crossover nodig hebt om de wereld rond te gaan.
Honda’s nieuwe Africa Twin die in 2016 geïntroduceerd werd zorgde voor een nieuwe aardbeving in Motorland. Hij werd immens populair, waardoor de hele hype voor nieuwe avontuurlijke motorfietsen werd aangezwengeld. Andere constructeurs konden niet achterblijven en trachtten op te boksen tegen de nieuwe standaard.
In 2018 zien we vooral de middenklasse avontuurlijke motorfietsen geboren worden. BMW komt met een twee heel nieuwe GS-en: de F750GS en de F850GS. Beide zijn voorzien van een nagelnieuw parelleltwin motorblok en werden uitgerust met een nieuw frame en nieuwe vering. De F850GS zal het vooral tegen de Africa Twin moeten gaan opnemen, de F750Gs zal zich meer als middenklasser in de markt zetten.
Ook bij KTM heeft Stephan Pierer – CEO van KTM – bevestigd dat er een KTM 790 adventure aankomt. Deze zal ook voorzien zijn van een paralleltwin en zal de strijd moeten aangaan met de F850GS. Wie aan het langste eind zal trekken zal vooral afhangen van de prijs van beide motorfietsen.
Triumph komt met een heel vernieuwde Tiger800. Zeker de Tiger 800XC is een nette offroad gerichte motorfiets.
Ook Honda zou werken aan een lichtere versie van de Africa Twin, tenminste als we de Africa Twin projectleider Kenji Morita mogen geloven. Hij zegt er wel meteen duidelijk bij dat er een nieuw blok zal ontwikkeld worden, maar dat ze daar op dit moment nog niet aan bezig zijn.
Met de nieuwe Euro5 normen die vanaf 2020 van kracht zullen gaan, worden het interessante tijden. Veel constructeurs zijn volop aan het werken aan nieuwe motoren die de markt van de avontuurlijke motorfietsen – licht en zwaar – zullen moeten proberen overnemen. De herfst van 2019 wordt dus zeker de moeite om naar uit te kijken, voor wat belangrijke aankondigingen betreft.
Wij rijden dus zeker met een positief gevoel 2018 binnen! Laat de modder, het bos en de gravel maar al komen. Fijn eindejaar!



Kawasaki heeft al een lichte versie van de v-strom!
Hele goeie ontwikkeling! Meer keuze in het midden en kleine segment.
Treffend dat jullie dat zware spul “crossover” noemen, want dat heeft natuurlijk allang niks meer met allroad te maken. Het zijn gewoon toermotoren met extra veerweg. Natuurlijk zal er altijd wel een verdwaald iemand zijn die zijn Tenere 1200 (of Tiger explorer of 1200GS of …) ergens door een beetje prut heen worstelt, maar de typering allroad – als in: geschikt voor alle soorten wegen – slaat natuurlijk nergens meer op.
Met die BMW’s moet je ook voorzichtig zijn en vooral niet over bultjes gaan springen, achtervork en frame zijn daar niet tegen bestand en willen nog wel eens in tweeën breken.
En wanneer nemen ze nou eens afscheid van die stomme snavel… 🙁
Maar verder is het natuurlijk goed nieuws dat er eindelijk weer eens iets gemaakt gaat worden waar je ook in het terrein mee uit de voeten kan !