Na het aanschaffen van mijn gloednieuwe kleine GS wou ik graag nog enkele bijkomende opties. Carterbescherming is een must op de BMW 800-reeks als je ietwat offroad werk wil gaan doen, het carter en de oliefilter zitten namelijk helemaal klaar om een dikke steen te koppen of zichzelf met strooizout te laten zandstralen. Met de winter in het verschiet, met hier en daar gladde plekken, zijn valbeugels ook geen overbodige luxe. En dus vroeg ondergetekende even een offerte aan BMW op deze spulletjes, origineel spul vanuit Beieren, er te laten opzetten.
Het was even bijkomen na de offerte… Ik ging dus op zoek naar het echte aftermarket do-it-yourself stuff. Heel wat te verkrijgen voor de 800-reeks. Heel wat verkrijgbaar in verschillende prijsklasses. Uiteraard hebben BMW’s landgenoten Hepco&Becker ook alle aftermarket spulletjes voor de 800 reeks. Ik had er ook al veel goeds over gehoord en de prijs zat ook wel aanvaardbaar: niet het goedkoopste, maar wel het mooiste spul, heel wat mooier dan de originele BMW onderdelen en dik 200 euro goedkoper.
En dus stond er twee dagen later voor net geen 400 euro een groot pakket uit Merkelland voor de deur. De carterbescherming en valbeugels werden netjes verpakt afgeleverd. Meteen valt op hoe alles met veel zorg en liefde werd ingepakt. In de doos zit de montagehandleiding voor dummies, in het Duits en in het Engels, met tekeningetjes voor de mensen die niet kunnen lezen. Na de aankoop van een nieuw torx ratelsetje – aangezien elk boutje bij BMW torx is – kon ik aan de slag.
De kwaliteit van de onderdelen is echt subliem en dat merk je meteen. De carterplaat heeft een stevige dikte, is netjes vormgegeven en wordt stevig gemonteerd. De lasnaden zijn netjes en degelijk maar wel goed zichtbaar. De boel wordt stevig in het blok zelf verankerd.
De crashbars zijn echt crashbars en geen versiering zoals op mijn Transalp, ze zijn robuust en verzetten zich geen milimeter. Bovendien zijn ze ook nog eens mooi deze keer. Alle nodige RVS boutjes worden uiteraard meegeleverd. De beugels worden zowel aan het frame als aan het blok bevestigd.
Ondertussen zijn we ruim een maand verder en kon ik niet tevredener zijn met mijn aankoop. Nu kan ik dus met een veilig gevoel de winter in. De carterbescherming kan dan elke rit netjes zijn werk doen, de crashbars zullen hopelijk een overbodige aankoop blijken geweest te zijn… Je bent wel wat geld kwijt, maar je krijgt er wel heel mooi en kwaliteitsvol spul voor in de plaats.
Oei; “De boel wordt stevig in het blok zelf verankerd”, dat is niet zo gunstig, ik weet niet hoe het met die “kleine GS” zit, maar zijn grote broer heeft de nare eigenschap dat het carter veel zwakker is dan de carterplaat.
Bij een flinke tik op die carterplaat wil het nog wel eens voorkomen dat de carterplaat nog prima vast zit, maar wel aan een paar stukjes uitgebroken carter…
Dat heeft Honda (transalp) dan wel weer beter voor elkaar, valbeugels en carterplaten zitten aan het stevige stalen frame vast, en niet aan het broze spuitaluminium blok.
Mijn Transalp beugels zijn trouwens best redelijk crash-proof.
De carterplaat zit met zes bouten vast, vier in de carterplaat en twee die aan het frame zijn bevestigd.
Een harde klap wordt inderdaad dan wel op vier punten opgevangen.
Ik vraag me alleen af hoe je carter er dan na die flinke tik zonder carterbescherming zou hebben uitgezien…
Bij één van de uit het carter gebroken carterplaten was de motor met de carterplaat op een boomstronk neergekomen. Op zo’n moment wordt het gewicht van de motor op slechts één plek van de carterplaat opgevangen, als dat net de plek is waar de carterplaat met twee uitstulpinkjes aan het carter is verbonden…
Daarentegen zullen stenen e.d. die van het voorwiel opspatten waarschijnlijk prima worden opgevangen.
Bij de kleine GS’sen ben ik het ook nog niet tegengekomen.
http://advrider.com/index.php?threads/bmw-enduro-skidplate-cracked-my-engine-case.831238/
Ik zou dat risico niet willen lopen. Volgens mij moet een carterplaat de carterpan beschermen, en niet het teveel aan krachten er aan doorgeven. Je kan de bouten die in de carterpan zitten niet weglaten, want dat zijn dus 4 van de 6 bevestigingspunten 🙁 Nou ja het zal wel werken als je niet al te heftige dingen doet maar die link naar ADVrider laat zien wat er dus kan gebeuren.