De BMW F700GS is na een klein jaar stevig gerodeerd. Er zijn uitgebreide testen geweest en de eerste gebruikssporen zijn zichtbaar.
De Cijfers
- Gemiddeld brandstofverbruik: 4.22 l/100km – 1 op 23.70
- Beste brandstofverbruik: 3.65 l/100km – 1 op 27.36
- Slechtste brandstofverbruik: 5.08 l/100km – 1 op 19.68
- Verbruik aan 100 km/u over 10 km (6e): 3.1 l/100km
- Verbruik aan 140 km/u over 10 km (6e): 6.5 l/100km
- topsnelheid: 193 (gps snelheid)
- Kilometerstand: 18.047
- Brandstofkosten: 1.001,74 €
- Voorlopige kost per kilometer (excl. verzekering/belasting): 0,66 euro
Brandstofverbruik
Er valt een duidelijk onderscheid te maken in het brandstofverbruik. Onder de 100km/u is de GS ultrazuinig. Daarboven stijgt het verbruik aanzienlijk elke 10 km/u dat je harder gaat rijden. De GS blijft echter de zuinigste motor die ik al heb gehad, met 4,22 liter / 100 km (1 op 23,7). Wanneer je een hele tank gaat toeren op binnenwegen zakt je verbruik gemakkelijk onder de 4 liter, wanneer je stevig op de autosnelweg naar je bestemming knalt, is de 5 liter snel in zicht.
Gebruikssporen
Na 5.000 kilometer kwam er een scheurtje in het te kleine ruitje. De ruit zit op 4 bevestigingspunten vast en er is dus helemaal niets aan de hand, maar het zou toch niet mogen na zo een korte tijd.
Het uitlaatsysteem heeft toch wel wat geleden gehad onder de pekelige winter. Vooral het stuk achter de carterbescherming, dat vol al het opspattende zout kopt, heeft heel wat oppervlakkige roest opgelopen.
Het handvat langs de schakelkant is al flink ingesleten. Het gashendel ziet er nog nieuw uit.
Her en der een krasje op de handkappen, die toch echt het breedste punt van de motor blijken te zijn. In de file zitten ze netjes op dezelfde hoogte van de autospiegels …
Regrets
Eerst en vooral is er een grote ergernis: de richtingaanwijzers schakelen zichzelf uit na 20 seconden rijtijd. Hoe halen ze het in hun hoofd? BMW past dit op verschillende motoren toe. Is het dan toch ontwikkeld voor seniele senioren? Ik ben een van de (misschien wel zeldzame) motorrijders die nooit zijn richtingsaanwijzers vergeet uit te zetten. Maar ik vergeet natuurlijk wel dat de BMW ze zelf uitschakelt. En dus sla je gezellig af met een uitgeschakeld knipperlicht, wat dus echt wel al verschillende keren voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd.
Verder moet ik bekennen dat ik slecht heb nagedacht over de kofferkeuze. Enkel zijkoffers zijn echt wel mooier, maar een topkoffer is toch net iets handiger voor woon-werkverkeer. Gezien de prijs neem ik volgende keer ook geen originele BMW-koffers meer. Er zijn er veel mooiere en goedkopere op de markt.
Her ruitje is geen ruitje. Daarmee is alles gezegd. Het beschermt eigenlijk niets, je krijgt de wind vol op je hoofd. Misschien dat ik een ander ruitje voorzie dat me wat meer uit de wind zet.
Opties
Het bleek een goede keuze om geen tractiecontrole (ASC) als optie te laten installeren. Tractiecontrole bij een motor onder de 100 pk is in mijn ogen weggegooid geld en ik heb het dan ook nog nooit gemist. Ook niet wanneer ik over spekgladde wegen kachel.
Originele opties van BMW zelf hebben echt een belachelijke prijs. Ga eens op zoek naar andere aftermarket merken, die vaak mooiere en zeker goedkopere opties hebben. Ik heb er zelf een Hepco&Becker carterbescherming- en crashbarsetje op gegooid.
De spiegels blijven netjes trillingsvrij, ook bij hogere snelheden. Ik heb nog nooit zo een goed zicht gehad in mijn spiegels dan op de GS.
De handvatverwarming werkt uitstekend. Je kan kiezen tussen twee standen, ik had liever keuze tussen minstens drie standen gehad. Maar de kernfusie stand houdt je handen ook bij -5°C nog lekker warm.
BMW gebruikt bij al zijn motoren torxbouten. Daar heb ik wel even op gevloekt toen ik een gloednieuw ratelsetje torx heb aangekocht…
Offroad capaciteiten
Er zijn geen spaakwielen op de GS. Voorlopig heb ik die nog niet gemist. Offroad staat hij goed zijn mannetje. Ik heb er nog geen hardcore Kammstrasse mee gedaan, maar over offroad capaciteiten hoef je je geen zorgen te maken. Hij is stabiel en je kan rechtstaand perfect rijden en schakelen, alles voelt intuïtief aan. De GS kwam standaard op Anakee III banden, die ook bijdragen tot veel vertrouwen eens je het asfalt achter je laat.
Onderhoudskosten
Voorlopig zijn er nog geen bijzondere gevallen te melden. Buiten het vaste onderhoud is er enkel een boutje van een handkap losgetrild.
- Kilometerstand: 18.047
- Aankoopprijs: 10.170,00 €
- Onderhoudskosten: 338,48 €
- 1.000 km beurt: 146,53 €
- 10.000 km beurt: 191,70 €
- boutje handkap: 0,25 €
- Extra opties: 399,98 €
- Hepco&Becker Valbeugels: 219,99 €
- Hepco&Becker Carterplaat: 179,99 €
- Brandstofkosten: 1.001,74 €
- Gemiddeld verbruik: 4,22 liter/100km
- Voorlopige kost per kilometer (excl. verzekering/belasting): 0,66 euro
Beste Domien,
de automatische afschakeling van de richtingaanwijzers kan door de BMW dealer ingesteld worden. Zowel qua afstand als tijd (handleiding blz.46).
Wat zoutschade betreft: ACF50 (http://www.acf-50.co.uk/motorcycle/streetbike.htm) of S100 (http://www.s100.nl/producten/motorfiets-onderhoud/corrosiebescherming)
beschermen preventief tegen corrosie.
Bij het reinigen van plexi (polycarbonaat) met bepaalde detergenten kunnen de “weekmakers”
uit het plexiglas oplossen wat tot barstjes kan leiden omdat het glas “bros” geworden is. Zie test http://www.motorradonline.de/motorradzubehoer/neun-motorradreiniger-im-vergleichstest.760170.html
Groeten,
Dirk Peelman.
Heb je de motorfiets al compleet afgeschreven? Anders kun je beter enkel het afgeschreven deel includeren in je kostenplaatje. 0,66e/km is namelijk wat je zou verwachten bij het rijden van een hele dikke Mercedes S-Klasse 😉
Mooi verslag, hele beste fiets.
Wat betreft de off road capaciteiten van de GS , ik heb op een F650GS de Assietta Kamstrasse gereden , Someiller en nog vele geinige weggetjes daar in de buurt en dat gaat heelbeat , daar heb je geen andere off road voor nodig , zolang het DROOG is .
Beste Domien,
ik had even wat meer tijd om nog eens terug te komen op je verslag. Ondertussen weet ik dat de knipperlichten kunnen geprogrammeerd worden op 10,15 of 20 seconden en op 210,350 of 500 meter. In beide gevallen (tijd en/of afstand) kan afgezien worden van het automatisch doven. Bij BMW werken dus alleszins geen seniele ingenieurs :-).
Af fabriek staat de instelling op 10 sec/210 meter, ik rij met 15 sec/350 meter en dat bevalt mij.
Mijn F 700 GS heeft nu 10.000 km en over het verbruik heb ik ongeveer dezelfde ervaring al jij.
Daar ik in de winter niet hebt gereden en ik dus nu pas E10 benzine tank ligt het verbruik een fractie hoger dan voor de winter. Ik heb echter nog nooit zulk een zuinige moto gehad. Mijn Vespa 300 GTS (22 pk)rijdt maar een fractie zuiniger.
Het 17 tandwiel vooraan heb ik vervangen door een 16 tandwiel van de F 800 GS.
Hierdoor is de 2de versnelling meer bruikbaar op lage snelheid. Ook de hernemingen in 5de en 6de verlopen soepeler.
Het standaard scherm is inderdaad meer als design dan als comfort bedacht maar dat speelt toch vooral op de snelweg en bij kouder weer een rol. Dus sinds kort heb ik voor het rijden in België het toerscherm van de F 800 GS. Vorige zomer had ik in het warme Spanje op secundaire wegen gaan probleem met de kleine ruit.
Wat de optie/accessoire prijzen betreft is het belangrijk om bij de aanschaf van de moto voor de “pakketten” te kiezen. Deze zijn 15 à 20% goedkoper dan de afzonderlijk opties samengeteld. Ik heb dus bij de aanschaf direct voor de 2 pakketten gekozen met 230 € voordeel waarmee ik mij dan nog het comfortzadel heb bijgenomen.
Nog 1 vraagje: hoelang heb je gereden met de Anakee’s 3?
Groeten,
Dirk.
Beste Dirk,
Bedankt voor je bericht. Ik ga alvast bij het volgende onderhoud vragen om ze op 20s/500m te programmeren.
De tweede versnelling is inderdaad niet briljant bij lagere snelheden. Dan gaat al snel de ketting wat klapperen, en heb ook al enkele keren de motor laten afslaan daardoor. Niet zo handig tijdens het afslaan…
De Anakee’s liggen er al 18.000 kilometer op en zijn nog helemaal niet versleten. Ik denk dat ik er zeker de 30.000 mee haal, dus ze gaan wel nog tot nieuwjaar mee gaan.
groeten,
Domien