We hebben er lang op moeten wachten, maar BMW is er nu eindelijk ook met een lichte allroad: De G310GS. Al enkele jaren zien we een positieve evolutie in allroadland. De constructeurs hebben hun wedloop om méér cilinderinhoud en méér vermogen stilaan laten varen, en beseffen nu dat je geen honderd paarden nodig hebt om met plezier op avontuur te kunnen gaan. We danken dan ook voorzichtig Europa een klein beetje daarvoor. De Europese regels voor het motorrijbewijs zijn dan toch ergens goed voor geweest.
Een erg lichte allroad dus. BMW’s Benjamin in de GS-reeks weegt net geen 170 kilogram droog aan de haak. Het motorblok is dezelfde 313cc watergekoelde eencilinder die we al kenden van de G310R. Het blokje perst er 34 paarden uit bij 9500 toeren en 28 Nm koppel bij 7500 toeren. Het verbruik zou volgens BMW rond de 3,33 liter per 100 km moeten liggen (1:30) en de topsnelheid zou de 143 km/u moeten aantikken. Met een tankinhoud van 11 liter zou je dus makkelijk 300 kilometer moeten kunnen rijden alvorens je naarstig naar de pomp op zoek gaat.
De ééncilinder is naar achter gekanteld. Dat zou moeten resulteren in een lager zwaartepunt wat de kleine GS nog wat speelser zou moeten maken. De motorfiets komt er met standaard uitschakelbaar ABS.
Of de G310GS een schot in de roos zal zijn valt nog af te wachten. Je zal alleszins diep in de buidel moeten tasten. In Nederland gaat hij voor 6.894 euro over de toonbank. Reken voor België een 500 euro minder. De prijs is dus niet heel erg concurrentieel als je naar de evenbeelden kijkt bij de andere constructeurs. Voor wat betreft de restwaarde zit je bij BMW dan natuurlijk weer wel goed. De G310GS is trouwens ook de enige motor in het BMW-gamma die niet in Duitsland wordt gemaakt, maar in India.
Vanaf 7 oktober kan je hem bij de dealer gaan bewonderen en kan je een testrit regelen. Wij gaan in ieder geval binnenkort gaan testrijden!
Gemiste kans.
– Nog steeds te zwaar. Zowat even zwaar als de XT660Z F650GS, maar met helft van de cylinderinhoud.
– gegoten wielen icm offroad?
– Prijs!
– Veel te kleine actieradius.
De XT660Z is rijklaar 211kg en f650gs 192kg, Dat is toch wel weer slag meer toch? Ergens doet dit me als bij Apple denken.. je kan beter tot de upgrade wachten van 1e product launch. Straks groter tankje en uitvoering met spaakvelgen.
Ik rijd zelf een oudere GS en had altijd de droom om een nieuwe R1200GS te kopen maar naarmatte de tijd verstreek begon het gewicht mij tegen te staan en heb ik ook al helemaal geen 125 paarden nodig. Wellicht is dit een leuke frisse kijk op motorrijden. Ik ben heel benieuwd en wil hem zelf ook graag testrijden.
Ps. De 169,5 KG is trouwens ‘nat’ gewicht, droog aan de haak suggereert het tegenovergestelde.
Ideale brommer voor de jonge opkomende GS generatie maar aan mij niet besteed. Wacht wel op de Yanaha T7 die misschien 1500 euro meer gaat kosten maar wel volwassen is 😉
voor ongeveer dezelfde prijs en gewicht maar met iets meer vermogen en snelheid en wel met spaakwielen is er ook nog dit :
https://www.kawasaki.nl/nl/products/Dual_Purpose/2017/Versys-X_300/specifications?Uid=07D9Xl9YCVleXlAMDVpfXFpbX1BeXw5cXFsMWgoOWFpZUVw
Geef mij dan maar de Royal Enfield Himalayan. Voor nog niet de kost van deze BMW heb je een 440cc met koffers erbij.
Eeehhhh, wat is er zo bijzonder aan deze lichte éénpitter? Dat er met grote letters “GS” op staat?
De BMW marketing werkt…..
“Een erg lichte allroad dus. BMW’s Benjamin in de GS-reeks weegt net geen 170 kilogram droog”.
Mijn bijna 20 jaar oude 640 adventure weegt 141 kg droog. Geen 1 op 30 maar dan wel weer 28 liter tank. Vroeger reed iedereen op een XT600 de wereld rond met ruwweg dezelfde specs en 153 kg gewicht. OK geen ABS en ja, met een rubberen frame en brakke vering.
Na die overspannen meer gewicht/vermogen-rally van de laatste zien we dat dat niks meer met allroad te maken heeft en komen we weer terug op aarde.
Onlangs een KLR 650 Tengai gekocht, voor 700 euro. Voor de lol. Daar kom ik de TET ook prima mee rond denk ik 😉
Het is 169,5 KG NAT, eerder ook al aangegeven. Vindt het echt niet raar, als je dan nog een akrapovic uitlaat en lithium batterij erin douwt ben je zo 10 kg kwijt.
Zwaar, gietwielen en vooral lelijk.
Bij het zien van die wielen zag ik meteen dat dit een verre-oosten product is, die wonderlijke wielen zijn ze gek op daar. Ik ben afgelopen week Spanje in de ronte gereden en het stikt daar van de lichte (goedkope) motoren met onbekende namen.
Dit is er ook één, alleen steekt BMW het goedkope in zijn zak !
En kan die Europese regelgeving die spuuglelijke stomme snavel ook niet verbieden, het is toch geen gezicht !
https://www.youtube.com/watch?v=F1ZRmOPNeiI
Wat een commentaar allemaal, gewoon een mooie fiets voor 2 doelgroepen.
A2 beginner en Allroad rijders die met minder KGs en PKs gewoon fun willen hebben, maar dan wel even een paar hyperpro veren er in zetten….
Ben nu zelf ook aan het afwegen, om mijn PK monster in te ruilen voor zo iets.
Hymalaian gs310gs of aankomende 390 adventure