Een groot nieuws-outlet kwam een aantal jaar geleden met een grandioos sterke how-to. ‘3 manieren om in zeven stappen een top-10 te maken: 5 tips.’ Dus bij deze, een top tien. Die je gereden moet hebben. Wij houden ons niet aansprakelijk voor volgorde danwel betere routes.
Passo Dello Stelvio (Italië)
De Stelviopas, icoon in de Giro d’Italia, is een echte klassieker die je als motorrijder ooit gereden moet hebben. Het is een van de hoogste verharde bergpassen van de Alpen. Vanuit Prato Allo Stelvio rij je via 48 haarspeldbochten naar boven. Boven heb je een prachtig zicht op alle haarspeldbochten. De pas is tot diep in het voorjaar gesloten wegens sneeuw, maar je kan ook in juli nog pech hebben (zoals ik) en voor een gesloten pas staan. De top ligt op 2758 meter.
Transfăgărășan (Roemenië)
De Transfăgărășan is de beste weg ter wereld volgens Top Gear. De favoriete weg van Clarkson en Co loopt dwars door het Făgărașgebergte, vandaar ook de toepasselijke naam. Het was Ceaușescu die in de jaren 70 de opdracht gaf om de weg te bouwen omdat hij snel de bergen door wou in het geval dat de Sovjets Roemenië zouden binnenvallen. 6000 ton dynamiet en 40 gesneuvelde soldaten tijdens de bouwwerken later was de weg er. De weg is 151 kilometer lang en begint in het zuiden in Pitești en eindigt bij Cârța.
Route Napoléon (Frankrijk)
De Route Napoléon werd aangelegd in 1932. Het is het historische traject dat Napoleon volgde toen hij uit zijn ballingschap terugkeerde. Dat zie je nog aan de markering van de route met het keizerlijke adelaarsteken. De weg loopt vanuit het zuiden van Cannes naar Grenoble over departementale wegen. De route slingert langs onder andere Grasse, Digne, Sisteron en Gap. De motorroute loopt over verschillende Cols waarvan de Col Bayard met 1248 meter de hoogste is.
Route des Crêtes (Frankrijk)
Dé weg die je als zichzelf respecterend motorrijder gereden moet hebben in de Vogezen. De weg is 89 kilometer lang en verbindt zowat alle grote cols in de Vogezen met elkaar van noord naar zuid. Als je van noord naar zuid rijdt, begin je bij de Col Du Bonhomme en rij je richting Cernay. De hoogste col is de Grand Ballon, met 1350 meter de hoogste van de Vogezen.
Vergeet ook de grote broer in het zuiden van Frankrijk niet. De route des Crêtes in zuid-Frankrijk bevindt zich op de kliffen van Cap Canaille en verbindt Cassis met La Ciotat. Het is een indrukwekkende weg langs kliffen met een adembenemend panorama. Wel even opletten voor de altijd aanwezige sterke wind: soms wordt de weg door de sterke wind zelfs gesloten.
Smokkelroute (Andorra)
De mooiste offroadroute die ik zelf ooit heb gereden. De route loopt dwars door riviertjes de Andorrese Pyreneëen door. De motorroute start in de hoofdstad Andorra La Vella en loopt over de bergen richting Spanje. Wildkamperen kan je halfweg in een van de imposante valleien. Er is niemand die je daar ‘s nachts komt storen en je wordt getrakteerd op een schitterend sterrenschouwspel tijdens de ijskoude nacht. Het is ongetwijfeld een van de mooiste wildkampeerplaatsen in West-Europa.
Stella Alpina / Col de Sommeiller (Italië/Frankrijk)
De Stella Alpina rally wordt gehouden elke tweede zondag van juli en is het hoogste motortreffen van Europa. Honderden motorrijders slaan hun tent op in het basiskamp om dan op zondag de Col de Sommeiller aan te doen.
De Col de Sommeiller is met zijn 3009 meter de hoogste te bereiken bergpas van de Alpen. De route start van in het Italiaanse Bardonecchia. Tot op 9 kilometer van de top is de weg goed berijdbaar. De laatste kilometers gaan echter over in stevige offroad met vele haarspeldbochten, terwijl er nog 800 hoogtemeters overwonnen moeten worden. Elk jaar maakt motorclub Stella Alpina het wegdek sneeuwvrij en zorgen ze voor herstellingen.
Je kan de pas dus ook enkel in de zomermaanden berijden. Wel even opletten, de pas is gesloten van vrijdag tot en met zondag.
Nordkapp (Noorwegen)
Dit moet wel de droom van elke avonturist zijn: enkele weken aan niets anders denken dan jezelf, de natuur en je motor: een retourtje Nordkapp. Onze wereldreiziger gaf het goede voorbeeld alvast, maar als je even enkele weken tijd heb begin je er zelf best aan. Beter wacht je niet al te veel jaren meer, want Noorwegen is druk bezig met het gemotoriseerde verkeer op benzine en diesel te verbannen tot in der eeuwigheid.
Kustweg Kroatië (Kroatië)
De mooiste, razendsnelle geasfalteerde route die ik ooit reed: de E65 van Rijeka naar Zadar. De route kronkelt langsheen de Egeïsche zee met het ene uitzicht over de Kroatische eilanden na het andere. De weg is van schitterende kwaliteit en laat echt toe van heel erg diep te gaan. De motorroute rijden is een constante strijd tussen keihard scheuren en stoppen om van het uitzicht te genieten. In Zadar wacht een prachtige historische stad met een uniek schouwspel: het zeeorgel. Een prachtige slaapbestemming waar je met spijt kan terugdenken aan de voorbije 220 kilometer lange route.
Chepstow – Monmouth (Wales)
Eens je via Engeland over de Severn Bridge Wales binnenkomt, kan je onmiddellijk de A466 naar het noorden nemen. Die weg loopt langs de Wye River richting Monmouth. De motorroute is zo een 25 kilometer lang en steekt verschillende keren de Wye river over – die de grens tussen Wales en Engeland vormt – langs idyllische brugjes. Ongeveer halfweg heb je de imposante ruïne van Tintern Abbey, een kloosterruïne gebouwd in 1131 die al werd verlaten in 1536.

Ligurische kammstrasse (Italië/Frankrijk)
Deze route loopt in het Italiaans-Franse grensgebied, op zo een 50 kilometer ten noorden van Monaco. De Ligurische Kammstrasse of LGKR verbindt een uitgebreid netwerk van verdedigingsforten. Het bijzondere aan deze route is dat er slechts enkele startpunten zijn. Zo is er een stuk van bijna 50 kilometer waar je enkel verder of terug kan. Zoals je in het filmpje kan zien is terug eigenlijk ook geen optie. Niet voor doetjes dus, ik weet niet of ik het al zie zitten… Het filmpje zegt alles…
Dit lijstje van motorroutes die je gereden moét hebben is natuurlijk verre van compleet. Staat jouw favoriete route er niet bij, laat ze dan zeker weten via de reacties!
Het filmpje van de Ligurische grenskamroute is wel een zéér extreme zijtak van de oorspronkelijke doorgaande route. Sinds kort is jammerlijk genoeg deze doorgaande route met een lengte van ruim 61km door middel van een grote financiele injectie vanuit Brussel “opgeknapt” ; http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2778796
“Opgeknapt” ja, een groot deel is Goldwing-vriendelijk gemaakt, hoewel het nog wel “wat hobbelig” is hier en daar 😉
1 van de laatste ruige routes door Europa vernacheld door pratende pakken die het niet snappen, met ONS gemeenschapsgeld.
Hahaha, van dat stukje van de ligurische grenskamroute krijgt een Gems nog hoogtevrees !!
Laatst een stuk lgkr met de camper gereden.
T is toch altijd wat net die korte routes van tomtom.
Mis toch wel de Route de Grande Alpes in deze lijst. Is toch zoveel mooier dan de route Napoleon 😉
Verder lijkt ‘t me een prima ‘to-do’ lijst, behalve dan die zijtak van de Ligurische Kammstrasse. Das mij veeel te gek 😓
De D5 op Corsica!
Is de route van Andorra eenrichting? Weet je toevallig het exacte startpunt? Ik ga in september