Firma Walther is al een halve eeuw hofleverancier van James Bond. En ook onze eigen hermandad zweert al jaren bij Walther. Wij motoravonturisten hebben natuurlijk louter zuivere bedoelingen en hebben geen enkele aanleiding om ons te bewapenen. Toch lijkt Walther ook voor ons iets leuks in petto te hebben; het kleine oplaadbare led-zaklampje Walther CSL 100…

Het concept van de CSL-serie bestaat uit een klein led-zaklampje dat je in een 12V-stekkerdoos kunt opladen. Dus als jij een 12V-aansluiting op je motor hebt (zo niet, snel maken) dan behoor je in potentie tot Walther’s doelgroep. Gefeliciteerd!

De opgegeven specificaties beloven zo’n 80 lumen, en een range van 100 meter. De lamp wordt bediend door een draaiknop bij de lens, met drie standen; aan-uit-opladen. Twee keer aanzetten resulteert in een SOS-fuctie, die hoofdzakelijk knoertend irritant is.

Goed, aan de slag. Opladen is een eitje, draai de knop naar ‘opladen’ en plaats de CSL in een 12V socket. Een rode led begint te branden en na anderhalf uur wordt deze groen. O, wonder der moderne techniek. Het lampje geeft zo’n vier a vijf uur een hele behoorlijke straal licht, en ik geloof Walther op haar woord dat het 80 lumen en 100 meter is…

Maar, nu komt het, er kleven toch ook stevige minpunten aan dat handige lampje. Het voornaamste minpunt is dat je dat stomme ding continu kwijt bent. Er had een keycord aan moeten zitten, maar die kun je nergens aan vastmaken. Daarnaast blijft het een conventionele zaklamp, wat dus betekent dat je altijd maar één hand vrij hebt, wat natuurlijk niet erg handig is als je op een verlaten parkeerplaats je halve motor uit elkaar moet sleutelen.

De Walther CSL 100 kost 37 euro, en er bestaat ook een nog kleinere (!) variant. Deze CSL 50 gaat voor zo’n 20 euro over de toonbank.

Hoewel de CSL een leuke gadget is, is het praktisch nut voor de motorkamperende medemens naderend tot nul. Ik zou iedereen adviseren te investeren in een goede hoofdlamp, omdat die in de praktijk vele malen handiger in gebruik zijn.

Mijn CSL ligt daarom nu in de auto. Geloof ik…

+ Compact
+ Nooit zonder batterijen
– Compact
– Geen keycord
– Minder handig dan een hoofdlamp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *