Of je nou een weekend gaat kamperen, een weekje door Zweden tjoekelt of een jaar lang op wereldreis gaat; je zult je bagage toch ergens kwijt moeten. Hoewel er een brede diversiteit aan oplossingen bestaat om je hele inboedel met je mee te zeulen, lijken aluminium zijkoffers toch breed geaccepteerd in allroad-reisland. (Janus: *kuch*waterdichte tassen blijven beter*kuch*)
In de loop der jaren hebben we binnen MotorAvonturist al een hoop verschillende koffers geprobeerd. Ikzelf ben bekend met de BMW-zijladers, Touratech Zega’s en Hepco & Becker Xplorer’s. Peter had, voordat hij een setje gebruikte Zega’s kocht, de stuitend taaie kofferset K2 van Krauser en Janus hebben we zien rommelen met zelfbouw, munitiekisten, Zarges en Hepco & Becker Gobi’s. Maar tijden veranderen en grenzen vervagen. Sinds een jaar of drie komt er mooi spul uit… Roemenië. Nee, geen zakkenrollende blonde schonen, maar alu koffers om je vingers bij af te likken.
Bij aankoop van mijn Alp had ik destijds een set H&B Xplorer’s bedongen. Helaas bleek deze set, met een waarde van ruim 700 euro, na twee keer gebruiken al uitgewoond te zijn. Lek als een vergiet, scheuren in het plastic, barsten in het aluminium… en dat zelfs zonder ook maar m’n motor neergelegd te hebben. Zeer teleurstellend dus.
Niet veel later werd via de Transalpclub een gezamenlijke inkoopactie gehouden bij Heavy Duties, waar ik nog nooit van gehoord had. Na enige strubbelingen had ik, veel later, mijn koffers. Inmiddels zijn we een ruim aantal maanden verder en heb ik de koffers in weer en wind kunnen testen en de resultaten zijn zonder meer zeer positief te noemen. De kwaliteit van de koffers, het niveau van afwerking, de gebruikte materialen; het maakt de Heavy Duties een feest om te gebruiken. Zelfs de zwarte coating (optioneel) op mijn koffers is van zodanig zware kwaliteit dat je er de verf mee van je tuinhek kunt schrapen. Heb ik gehoord…
Bij aanschaf van mijn kofferset was de prijs een van de doorslaggevende factoren. Ik kon voor zo’n €450,- een kofferset kopen, inclusief rek en montagemateriaal. Vergeleken met de directe concurrentie (H&B, Touratech) is dat royaal een derde goedkoper. Dat is toch mooi weer twintig kratten bier, tien tankbeurten, 140 zakjes Katjadrop of 85 liter pindasaus.
De totaalprijs van de door jouw verlangde kofferset bepaal je zelf. Op de website worden je aan aantal keuzes voorgeschoteld; 39 of 48 liter koffers (€320 of €330 voor een set), eventueel een coating (+€30), een scharnierend deksel of een losse deksel (geen prijsverschil en beiden standaard met sloten), montagesysteem (+€45), eventuele foamcoating aan de binnenzijde (€15), handvatje hier, bescherming daar, enfin je hebt het plaatje wel he?
Behalve koffers maakt men in Roemenië nog meer meuk voor de avontuurlijk ingestelde motorrijder. Natuurlijk zijn er bijpassende kofferrekken voor diverse modellen, maar ook bagagerekjes, middenbokken en valbeugels. En alles van een serieuze kwaliteit voor een scherpe prijs.
Zijn er dan geen nadelen? Natuurlijk wel lieve lezer, natuurlijk zijn die er ook. Niet te naïef he? Allereerst zijn er de verzendperikelen. Het is niet zo dat je koffers bestelt en dat die dan volgende week door de postbode bezorgd worden. In plaats daarvan wordt alles verscheept naar een naar depot in Amsterdam (Janus: een bijzonder stukje Oost-blok gelegen in Amsterdam-West bij een woonwagenkamp). Daarom is het het meest praktisch als je bevriend bent met een willekeurige Amsterdammer. Dat brengt natuurlijk de nodige risico’s met zich mee, daar veruit de meeste Amsterdammers een dure heroine-verslaving hebben te onderhouden.
Als je dan eindelijk je pakketje hebt bemachtigd moet je maar hopen dat de kwaliteitscontrole in Roemenië wakker is geweest om te controleren of ze, ach noem eens wat, de juiste pootjes aan een kofferrek hebben gebakken.
Janus: Heavyduties bestaat uit een clubje Roemeense motorliefhebbers. Het zijn hobbyisten welke een zakcentje bijverdienen aan het maken van mooi spul voor je motor. Hobbyisten zijn geen professionals en de levertijden verschillen dan ook nogal, ze moeten immers ook zelf regelmatig een stukje op de motor rijden. Zo kreeg ik mijn koffers acht weken na bestelling, hierover werd gelukkig helder gecommuniceerd. Dat in vergelijk met onze Henk die ze binnen twee weken onlangs nog in ontvangst mocht nemen. Momenteel is een Amsterdammer niet meer een vereiste, want tegen een meerprijs leveren ze de koffers tegenwoordig uit Roemenië direct aan je deur.
PS. Nou is er ook een Nederlandse aanbieder van Heavy Duties koffers, een importeur. Daar waar ze direct uit Roemenië zo’n 320,- kosten ligt de prijs in Nederland voor eenzelfde set op 420,-. Ook met de berekening van verzendkosten weten wij niet waarom dit het geval is.
“Ook met de berekening van verzendkosten weten wij niet waarom dit het geval is.”
Tsja. Verzendkosten, risico, aansprakelijkheid wellicht, keihard winstbejag, de kennis dat menig BMW rijder het er toch wel voor betaalt zeker als het gemakkelijk is, en het hebben van een lokaal Nederlandsch adres waar je eventueel je baksteen door de pui kan komen flikkeren als ‘t niet goed is is ook wat waard, zegtuutmaar…
Maar ze zien er wel prettig gelikt uit, die heavy duties. Het is bijna jammer dat die ouwe zega’s van mij niet zo slijten.
Dat is waar. Er zijn zeker wel wat redenen te bedenken om die extra euro’s naar de Nederlandse leverancier te brengen. Wij adviseren meestal geen baksteen door de pui te flikkeren, maar poep aan de muur te smeren.
Enige reden om het via de importeur te bestellen is het niet kunnen spreken van de Engelse taal en mogelijk de levertijd (al is is het mij niet bekend of dat de importeur ze daadwerkelijk sneller levert).
Baksteen door de ruit flikkeren is ook niet meer nodig in deze eeuw. Mocht er onverhoopt toch iets fout gaan met de levering, dan ben je alsnog beschermd met PayPal èn je creditcard. Moet je dus wel met creditcard visa PayPal betalen ^^
Visa -> via
Heb zelf een middenbok en valbeugelset bij hun besteld voor de Alp. Perfecte prijs/kwaliteit verhouding.
Middenbok heb ik via de NL leverancier besteld omdat ik hem graag snel wou hebben.
Bleek deze niet meer op voorraad. Had ik achteraf beter direct via Roemenie kunnen bestellen.
En pluspuntje van rechtstreeks bestellen is het Roemeense chocolaatje
O god ja, die roemeense chocolaatjes! Die was ik alweer vergeten.
Vond deze HD’s ook erg mooi maar helaas voor een ktm 1190 nog geen rek. Heb hen gemaild maar was niet bekend of er wel iets voor een 1190 zou komen.
Nog eventueel met ander merk rek wat willen proberen maar het bleek met de 39ltr toch ver buiten mn spiegels uit te gaan steken. En wilde eigenlijk om en nabij deze marge blijven.
Uitgeweken naar de Holan Adventures. Erg blij mee. 31-38 ltr met cut-out voor uitlaat. Zo ziet het er toch symetrisch uit.
Door de importeur in Tilburg op mijn motor laten knutselen en retour naar huis..
Thuis op de bok gezet en voila mn eerste kras op mn net 1,5 uur nwe koffers, koffer schuurde tegen de muur 🙁
Meteen ingewijd.
Ook ik rijd alweer een tijdje met een komplete van Complete kofferset van Heavy Duties.
En waarschijnlijk ben ik de enige in Nederland met een topkoffer…… Grandioze kwaliteit, inderdaad de levertijd is wat lang, maar ik had mijn zijkoffers toch binnen 2 weken binnen, en dat inderdaad voor een fractie van eerder genoemde merken. Jammer dat ik geen foto kan uploaden.
Via de importeur werkte voor mij prima omdat ik ze ook even in het echt wou zien. Hij zit in Meppel. Vriendelijke vent die je graag de verschillende setjes laat zien. Heb de 38ltr set besteld en twee dagen later in huis. Grandioos spul!
OK dan; voordat mijn huis bezocht wordt door ongewenste bakstenen of poep, even een reactie (want ja; ik ben ‘die importeur’)
Ten eerste zijn de mannen in Roemenië geen “..hobbyisten welke een zakcentje bijverdienen aan het maken van mooi spul voor je motor.”, maar een tweetal broers (en een handjevol werknemers) die al een jaar of 7 full-time bezig zijn met Heavy Duties. Werkdagen van meer dan 10 uur zijn eerder regel dan uitzondering om aan de vraag te voldoen. Hierdoor is het erg lastig voorraden aan te leggen; men produceert eigenlijk datgene wat al (enige tijd ervoor) is verkocht/besteld.
Dat ze deel uitmaken van een club (all-road) motorliefhebbers klopt wel; ze grijpen elke kans aan om meerdaagse trips te maken in de Roemeense bergen of in de landen erom heen. Tijdens die trips worden dan ook nieuwe ideeën uitgeprobeerd.
Tja; en dan het prijsverschil tussen Roemenië en Nederland. Even appels met appels vergelijken.
Even een voorbeeld voor een complete set voor een TA PD-06:
Prijzen Roemenië:
Kofferset (39 liter/alu) € 320,-
Isolatielaag € 15,-
Kofferrek € 87,-
Easy Fix (bevestiging) € 45,-
Totaal € 467,-
Kosten verzending Roemenië – Nederland
€ 80,- aan huis, € 40,- afhalen Amsterdam
Dus op z’n goedkoopst: €507,-
Prijs Nederland:
All in: € 596,50
Bezorgd aan huis in Nederland.
Inderdaad; een prijsverschil. Het waarom:
Ik heb ervoor gekozen om een standaard uitvoering van de koffers op voorraad te gaan leggen (voor zover de productiecapaciteit het toelaat). Deze is in overleg met de mannen in Roemenië samengesteld, en vertegenwoordigt het overgrote deel van de wensen. Dus mét isolatie, en de slotjes aan de achterzijde, scharnier aan de voorzijde. Andere varianten (en er zijn er 72….) zijn ook mogelijk, maar worden besteld. Levertijd: tussen de 3 en 10 weken.
Deze investering én die van de rekken ( ter indicatie: er zijn momenteel 23 schillende rekken leverbaar, and growing) is behoorlijk risicovol en hakt er leuk in.
Ik heb geen investeerders, sponsors of goed gevulde sok ergens. Een website & shop, de BTW-afdracht en andere bedrijfsmatige kosten romen er ook een leuk gedeelte af. Ik doe het op m’n eigen houtje, gedeeltelijk uit liefhebberij en hoop tzt er iets leuks aan over te houden. Eerlijk is eerlijk. Als ik dan uit voorraad probeer te leveren (dag 1 bestellen, dag 2 in da house), beschermde betaling via PayPal, IDeal of bankoverschrijving ( ….en héél soms bij levering hier aan huis in Meppel) aanbied, vind ik dat het prijsverschil gerechtvaardigd is. Voor die paar tientje laat ik het graag aan de potentiele koper over om te kiezen.
Omdat ik nog in de opstartfase zit, en probeer uit te vogelen hoeveel van welke koffers (kleur, literinhoud) en welke rekken er besteld moeten gaan worden (en hoeveel er binnen de afgesproken tijd worden uitgeleverd..), is het niet altijd mogelijk alles direct uit te leveren. Maar ik doe m’n best, wordt daarbij gesteund door m’n Roemeense collega’s en gelukkig ook door begrijpende cliënten.
Pffff, wat een verhaal. Maar dan weet je in ieder geval van de vork en de steel. Geen megabedrijf, geen extreem winstbejag (you do the maths) maar gewoon een eenmansbedrijfje vanuit huis, welke vertrouwen heeft in een goed product en een 100% sluitend alternatief voor de ‘andere merken’.
Groet met de linkerhand,
Anton
Hey Anton,
Dank voor je lange en open verhaal. Zullen veel lezers op prijs stellen. Alles succes met de opbouw.
Groeten, Janus
PS bakstenen en poep aan de muur komen natuurlijk met een grote knipoog. 😉
Met die “baksteen” doelde ik trouwens op het feit dat het nog best af kan schrikken om met “een stel vage Roemenen” internationaal zaken te doen.
Dus als jij een duidelijk Nederlands bedrijf neerzet dan hebben mensen het idee dat het overzichtelijker is, tastbaarder, dat dingen makkelijker op te lossen zijn ook als er iets mis gaat. (We zijn toch Nederlanders die graag zeiken, vandaar dus die metaforische baksteen.)
Dat biedt voor veel mensen een duidelijke meerwaarde die dus ook best iets extra mag kosten.
Duidelijk verhaal, fair enough.
Hebben jullie ook een webadres van de HD koffers in Roemenie??
http://lmgtfy.com/?q=heavy+duties
Kijk eens bij YouTube : motorcycle Adventures
Deze man rijdt echt veel meer als jullie, en heeft een heel andere opzet.Uiteindelijk voordeliger en praktisch.veel filmpjes, heel lang ook, pret ermee!
Hallo,
Weet iemand misschien wat de breedte en de hoogte is van het rek.
Ik wil kijken of ze ook op mijn GIVI rek passen.
Mvg Freek