Na het afscheid van Zaza moest er natuurlijk een waardige opvolger komen en omdat onze halve club hard los gaat op de Transalp heb ik daar ook eens naar gekeken. Toegegeven, in eerste instantie lijkt het wat vreemde stap; je zet de helft van je pk’s en cc’s overboord terwijl je bijna hetzelfde gewicht houdt. Aan de andere kant, ik rij veel kilometers en ik kom eigenlijk zelden boven de 120 km/u. Zeker tijdens de woonwerk-kilometers gaat de vlag uit als ik de 80 haal. Zou 50 pk dan genoeg zijn? Ik denk van wel.
Na een proefrit op de Alp van Peter had ik het antwoord; dit moet de volgende motor worden! De souplesse van de 650 twin is waanzinnig en het gemak is onovertroffen. Mijn zoektocht was begonnen!
De eerste vijf telefoontjes naar adverteerders op marktplaats deden de moed in de motorlaarzen zakken. Ik blijf bij mijn eerdere standpunt; transalpland is doodziek. Geen idee waarom, maar iedereen probeert je op te lichten als je een alp wilt kopen. Er waren verkopers die beweerden dat ze onderhoud hadden uitgevoerd en daar na enig doorvragen toch op terugkwamen. Er waren verkopers die stiekem handelaren bleken te zijn. Dan waren er nog de zelfverklaarde techneuten, die het niet starten van hun Alp toeschreven aan eenvoudig te vervangen onderdelen. Op mijn vraag waarom ze die dan niet vervingen, kreeg ik steeds hetzelfde antwoord: geen tijd. Right.
Uiteindelijk kwam ik uit bij een advertentie van een Alpje die in Sneek stond. Het ging om een ex-overheidmotor (zoals volgens mij alle witte alps) uit 2006, die eens andere stickers had dan de originele alpplakkers. Ondanks de flinke rit ben ik maar gaan kijken en ik was onmiddellijk om. Wat een schitterende brommer! Na proefrit en enig handjeklappen was ik de trotse eigenaar van een 650!
Daarom introduceer ik hier met misplaatste trots: Tranny de Wunderalp. Tranny ja, want met 200 kilo en 52pk ben je natuurlijk gewoon in vent in vrouwenkleren… Het adopteren van een voormalig popo-voertuig is natuurlijk een moreel taboe. Van links en rechts worden Tranny en ik beschimpt en bespot, maar daar trekken we ons niets van aan. Een ex-politiemotor een tweede kans gunnen staat naar mijn idee gelijk aan een kat uit het asiel halen; een nobele en rechtschapen daad dus.
Ze had een paar kleine mankementjes als een defecte remlichtschakelaar en totaal uitgewoonde banden, maar na een zaterdag klussen was dat allemaal opgelost. De eerste paar duizend kilometers zijn gemaakt, de kop is eraf. Laten we hopen dat er nog vele moge volgen!
Gefeliciteerd, en nu snel vies maken
Heb je er ook een bonnenboekje bij gekregen..?? Of moet je het doen met je systeemhelm en fluo vestje..??
Ik denk dat hij vooral moet hebben van zijn snorren-tronie.
Nou ja het is movember dus wat dat aan gaat..
Mooie fiets. Om de foto’s ook mooi te houden een tip: ga niet staan op dat ding als er een scherm op zit. Het ziet er niet uit. Echt niet, kijk zelf maar. Nare bijkomstigheid als je het wel doet: één dezer dagen klap je voorover met je voortanden op de rand van het scherm. Zonde van de centen die je ouders aan je beugeltje hebben besteed vroegah….
Maar verder natuurlijk veel plezier ermee, nix mis met zo’n ding, en pk’s zijn voor zo’n fiets zwaar overschat, maar koppel en veerweg des te belangrijker, dus dat gaat lukken!
Echt weer iets voor bmwers om zich druk te maken over hoe het eruit ziet X’D
Ach je moet maar zo denken: als je een BMW rijdt heeft het nog zin om je daar druk ver te maken.
Op dat ding waar jij op zit moet je daar inderdaad je geen moment druk over maken. Volledig zinloos.:-)))
Dat was ook precies wat ik dacht ja 😀
:-)) overigens maakt het mij niet uit hoe jullie op de foto staan hoor: ik lees met heel veel plezier de stukken.
Leer ik als saaie asfaltl*l nog eens wat van buiten de gebaande paden…………
Mijn broer en ik hebben ook beide zo’n witte ex-pliesie-moter.
Beide hebben we vele motoren gehad die soms 100 pk of meer hadden dan het alpje, maar fijner dan deze dingen rijdt niets ! (als je geen haast hebt)
De PK’s zitten je nooit in de weg en het koppel is net genoeg en altijd aanwezig.
Met een paar Heidenau Scout bandjes er om rij je de stepjes aan de grond op de weg en heb je in terrein ook nog wat te vertellen !
De beste motor ter wereld !