Dingen waar ik doorgaans gelukkig van kan worden zijn de dingen die mij veel plezier geven én lang mee gaan. Deze dingen zijn echter zeldzaam in deze wereld vol goedkoop geproduceerde, slechte ontwikkelde rotzooi die je dan toch maar weer eens koopt, want dadelijk is het wel per ongeluk goed. Een van de producten op mijn motor waar ik de afgelopen twee jaar erg gelukkig van ben geworden is de Tutoro Chain Oiler.
De Tutoro is hier al eerder eens aan bod gekomen in onze kettingsmeersysteemvergelijkingspost (35 keer woordwaarde) en inmiddels heeft deze oiler 100.000 kilometer zijn werk gedaan door weer en wind, offroad mishandeling, pekel marteling en lompe steenslag. Een mooie duurtest dus. De oiler heeft dapper dienst gedaan en is eenmaal terug gegaan naar Tutoro toen een flinke steen de stelschroef er af had geslagen. Deze hebben de oiler hersteld en de Tutoro heeft toen nogmaals 50k op de motor dienst gedaan.
Na een ton aan kilometers was er de laatste kilometers de rek er toch wel een beetje uit. De stelschroef functioneerde niet helemaal lekker meer en kende nog twee standen; sahara-droog of oliepisser-deluxe. Idealiter zorgt het systeem van Tutoro er voor dat als er geen trilling is de oiler geen olie laat lopen, maar dit werkte helaas niet altijd meer en soms bleef de oiler lekker olie pissen bij een stilstaande motor. Ik heb toen voor gekozen de oiler te vervangen met een nieuwe Tutoro, maar eerlijkheidshalve had ik dit ook anders kunnen oplossen. Een goede schoonmaakbeurt, wellicht in een ultrasoon badje, had waarschijnlijk het meeste verholpen en dan had de oiler nog wel even meegekund. Daar stond dan wel weer tegenover dat ik hiervoor te lui was en ik de dames en heren van Tutoro de business gunde.
Het best van alles is natuurlijk dat de oiler de slijtage van mijn ketting en tandwielen uitstelt en niet een klein beetje. De eerste ketting die van begin tot eind de Tutoro vertroeteling kreeg ging 63 duizend kilometer mee en is toen vervangen omdat er één schakel niet meer goed functioneerde. De tweede ketting zit er alweer 20 duizend kilometer op en lijkt nog als nieuw. Dat zijn naar mijn mening keurige resultaten.
Fijn dat je zulke goede resultaten mee haalt. Wat voor olie stop je er in? Zelf heb ik deze Tutoro ook overwogen, maar ben uiteindelijk voor een Cobbra Nemo 2 gegaan, compleet ander systeem maar is minder kieskeurig qua viscositeit. Zelf stop ik er nu ATF in, wat ik nog op het plankje had staan.
Ik gebruike blauwe Scottoiler olie, maar als die is nu net op en heb nu een fles van de Tutoro bij de nieuwe gekregen dus ga ik dat gebruiken.
Die Cobbra Nemo kende ik nog niet, wel grappig systeem. Veel manuele handelingen, maar net als de Tutoro simpel en dus waarschijnlijk weinig gezeik.
Eigenlijk is de Cobbra Nemo gewoon een veredelde injectiespuit met een slangetje naar het kettingwiel. De manuele handelingen vallen wel mee: je draait het dekseltje een kwartslag en dan is de ketting voor 300 km gesmeerd, in het potje zelf zit genoeg olie voor 3000 à 5000 km. Met ATF olie lukt mij dat niet, veel te dun, maar Cobbra adviseert zelf EP 80W-90.
werkt dat ding ook tijdens het echte hardcord offroad rijden? of kan ik dan beter iets anders nemen die ik handmatig moet bedienen?
Wat is je definitie van hardcore offroad?
Als je bedoelt Dakar tempo’s en met lichte crossers springen en andere gekkigheid zou ik zeggen nee, daar is het ding niet voor bedoelt. Maar dan denk ik ook dat een geoliede ketting je laatste zorg is 😉
over de zandpaden met de 950 adventure rijden als het een crossmotor is. met de otr ritten meedoen en alle gekke paadjes en hellingen rijden waar de crossers ook rijden.
het gaat soms nogal hard en raar zeg maar. tsja, wat is hardcore. dakar-tempo door brabant rijden, maar geen crossbanen want daar is niets aan.
welja, een geolied is natuurlijk wel zo fijn, het heeft waarschijnlijk ook met luiheid te maken. want smeren na een dag rijden geeft niet zoveel, binnen een uurtje is dat ding weer kurk droog. het is lastig.
Al andere soorten olie in de tutoro geprobeerd?
Heb er ook een gekocht, met een flesje olie van tutoro zelf.