Janus:
MotoMe heeft momenteel drie afleveringen gehad, tijd om het er eens over te hebben. Het programma heeft zeker zijn positieve punten. Zo gaat het bijvoorbeeld over motoren en dat is een onderwerp dat ons wel ligt. Daarnaast zit het ook vol bewegende beelden en dat kijkt lekker weg.
Helaas was het dat dan ook wel weer voor mij. Bij de eerste aflevering vroeg ik me af wie al die pratende hoofden waren en waarom ik daar naar zou moeten luisteren? In de tweede aflevering stonden er namen bij, maar de zeiden me niks dus nog steeds vraag ik me af waarom ik naar de mensen zou moeten luisteren… Het verschilt nogal of je mening over een wet hoort van Hans, de man met het langste strafblad van Nederland of Piet, de politie agent zonder ballen. Enfin, wie zijn deze mensen en waarom zijn ze?
Dan is de beoordeling van de motoren ook weer zozo. De remmen zijn zo goed dat er ABS nodig is om er mee om te gaan. Is dit een andere manier om te verwoorden dat de motor van de sponsor gewoon erg slecht te doseren remmen heeft? Ik snap het wel, ze moeten iets met die sponsoren. Ze spreken daarnaast ook nog over negatieve punten, maar nog steeds blijft het oordeel: koop die motor nou maar dan is de sponsor blij. Ik uit deze kritiek overigens wel alleen omdat ze zich hadden voorgedaan als de rauwe, kritische, grappige, onafhankelijke motorliefhebbers.
Tenenkrommend was het afzetten tegen de oldtimers in de derde aflevering. Het blijven herhalen dat het niet zo goed is als het moderne spul schoot echt in mijn verkeerde keelgat. Het gaat het niet alleen om nostalgie of authentieke gevoel bij het bereiden van een oude brommert, je weet ook wat je er aan hebt. Elke moderne motor moet zich nog bewijzen, alsof de vele in puin gedraaide versnellingsbakken van eerste serie vierklepper GS’n geen enorme flater zijn geweest… De beste woonwerk motor is nog steeds een BMW K100 of K75 en dat zijn motoren van dertig jaar oud! Waarom zijn die zo goed? Omdat ze rijden, altijd. Altijd! Traction control heb je niet nodig en ABS is luxe, een motor die blijft gaan heb je nodig. Tonnen aan km’s op de teller en eelt op je kloten.
Maar dit is goed. Ik ben opgewonden, pissig, het boeit me. Aflevering vier ga ik ook kijken en weer gal spugen. Ze maken in ieder geval een motorprogramma dat ik niet uitzet in de eerste vijf minuten en dat is al heel wat voor een programma dat een doelgroep moet bedienen van mensen die ervoor zorgen dat het misbaksel van een BMW GS al jaren op een rij de best verkochte motor is. Met zo’n doelgroep is het geen wonder dat ze dingen zeggen die mij niet bevallen.
Mochten de twee heren dit lezen; jullie hebben vast met z’n twee een goede dynamiek en een bak humor, probeer dat in de show te stoppen. De twee, drie grapjes die jullie nu tonen slaan de plank nogal mis.
Daniel:
Ik vind dat Janus hierboven een tamelijk verfijnde en genuanceerde mening neerzet, mijn kijk op dit programma is minder optimistisch. Het is heel erg dat het zover gekomen is dat een programma dat net iets minder slecht is dan andere motorprogramma’s, plotseling het aanzien waard is. Eenoog is blijkbaar werkelijk koning geworden in blind motortelevisieland.
Het stoort me onzettend dat alle Nederlandse programma’s die aan één thema zijn gewijd drijven op jezelf omhoog likken bij sponsoren. Of het nu gaat om klussen, kamperen, auto’s of motoren; het draait allemaal om reclame maken voor diegene die uiteindelijk de rekening van de productie betaalt. Krijg je daar objectieve televisie van? Nee lieve lezer, daar krijg je ontzettend partijdige en ongemakkelijke televisie van. Wij van wc-eend adviseren wc-eend.
Ik zit helemaal niet te wachten op volstrekt onbekende mensen die hun mening verkondigen die ik in geen enkel perspectief kan plaatsen. Wie zijn die knakkers in godsnaam en waarom praten ze? Waarom zien al die programma’s er uit alsof alleen chagrijnige streng gereformeerden mogen motorrijden? Laten we niet vergeten dat het onze hobby is waar ze mee lopen te kloten, iets wat we leuk vinden. Het is geen straf van Allah, het is geen verplichting die bij je zorgpolis hoort, het is niet dat iemand je dwingt om dit te doen, nee, je rijdt motor omdat je dat leuk vind. En wat daar dan precies je beweegredenen voor zijn, dat vind ik eigenlijk maar matig interessant. Belangrijker is dat de lol er vanaf spat, want daar was het allemaal om te doen.
Dus lieve programmagod, luister nu eens voor één keer naar je doelgroep. We willen deze crap helemaal niet. We hebben hier ook nooit om gevraagd. We willen een luchtig programma waar we hardop om moeten lachen. We willen een programma dat ons aan het nadenken zet. We willen zien dat de 300 euro oplossing soms beter is dan de 20.000 euro versie. Gewoon eerlijke televisie, met onderwerpen die royaal boven mijn verwachting uitstijgen. Gepresenteerd door volwassen jongetjes en meisjes die op geen enkele manier een afspiegeling pretenderen te zijn van doorsnee Nederland. En bovenal, gemaakt door mensen die hun publiek niet benaderen als een stel mongolide peuters met hersenvliesontsteking en in ieder geval het fatsoen hebben om zichzelf even voor te stellen voordat ze beginnen te boeren. Laten we nooit vergeten dat het ooit mateloos populaire polygoonjournaal al in de jaren zestig dood was, maar daarna tot 1987(!) in leven is gehouden met betalende klanten. Diezelfde klanten kochten eigenlijk zendtijd die het polygoonjournaal dan presenteerde als zijnde een ‘infomercial’. Dat is nu precies wat er op de Nederlandse televisie gebeurt; de sponsor bepaalt de inhoud van het programma en de uitkomst van de test.
Beste programmamakers, hoewel dit product iets minder kut is dan de voorgaande programma’s; rot lekker op met je optische diarree en geef ons wat we willen. Tot die tijd zal ieder motorgerelateerd programma op de Nederlandse televisie een zachte, comateuze dood sterven.
Komop Daniel, hou je niet in, zeg nou ‘es wat je er echt van denkt. 😉
De filmpjes van “Barreltrip ” op YouTube,zijn beter dan welk motorprogramma dan ook tot nu toe op de Nederlandse televisie.
Helemaal mee eens. Bende van Wim vind ik ook erg sterk. Geen saaie reviews, maar gewoon lekker kijken naar avontuur op de motor.
De Bende van Wim was zeker goed, maar is eerder een reisprogramma dan een motorprogramma. Ze hadden het net zo goed kunnen maken met een stel gasten die gek zijn van old timers en daar een rondje Europa mee doen.
Zelf heb ik een grafhekel aan auto- en motorprogramma’s die puur over reviews en dat soort ongein gaan, dus ik ben ik sowieso niet de doelgroep van MotoMe. Geef mij maar een motorprogramma ala Top Gear, dan wil ik wel gaan kijken.