De meeste motorrijders gaan door eenzelfde groeicyclus heen. Na het halen van het rijbewijs koop je een eerste motor, deze motor is mooi en misschien zelfs wel beetje rationeel omdat je oom zei dat het een goed model is. Lekker veel cc’s en goed wat pk’s, want dat is belangrijk. Het geslachtsdeel moet er immers nog van groeien.
Dan na het eerste echte rijden komt de wijsheid (dat hopen we dan maar). Dat begint met het besef dat cc’s en pk’s niet het belangrijkste zijn. De wens voor betere remmen begint te groeien en stalen remleidingen komen op de motor. Er gaan topics gelezen worden over bandenkeus, want dat is je contact met de weg. We zijn goed bezig en hebben vertrouwen in de machine. Rijdt lekker, remt goed en je banden kunnen nog wel paar duizend km mee.
Bij elke drempel schijt je alleen je ruggengraat eruit omdat de achterschokbreker doorslaat. Om nog maar te zwijgen van het duiken van de motor bij stevig remmen. Wat nu weer? Is het nog niet goed? Nou het kan beter en dan spreek ik over de vering/demping van de motor. Bij mij kwam dit ook pas laat, vooral vanwege financieele redenen. Schokbrekers zijn duur en wat je nou met die voorkant aan moest wist ik ook niet helemaal. Olie verversen en progressieve veren er in zijn dan een goed startpunt, maar wil je het echt goed aanpakken dan ga je naar Hyperpro in Alphen aan de Rijn.
Hyperpro? Daar heb ik wel eens van gehoord, dat zijn toch die paarse schokbrekers? Klopt, maar het is meer dan dat. Bas en zijn team zijn échte specialisten. Liefhebbers met passie voor het vak. Mijn ervaring met Hyperpro begon met het gekke idee om in mijn oude GS een moderne voorvork te bouwen. Groen als ik was keek ik wat rond en stelde her en der wat vragen. Tot mijn grote verbazing werd ik door meerdere mensen richting Hyperpro gewezen. ‘Bel even met Bas, die geeft je goed advies’. ‘Ga even langs Hyperpro, die lui weten wat ze doen’. Dat zie je niet vaak, uit zoveel verschillende hoeken hetzelfde geluid: Hyperpro!
Er werd een mailtje aan gewaagd. ‘Beste Bas, ik heb een oude GS en dat kan beter wat adviseer je mij?’. Bas stuurde terug dat ik hem maar even moest bellen, want hij moest meer uitleggen dan er in een mail past. Dat was een openbaring. Niet alleen gaf Bas mij adviezen over welke vorken en mogelijkheden er zijn, hij dacht ook nog mee vanuit mijn budget en gaf aan welke dingen niet persé nodig waren. Ik maakte een boodschappenlijstje voor mezelf en ging aan de gang om na de klus me weer te melden bij Hyperpro.
Daar stond ik dan met mijn net omgebouwde GS met DRZ400 voorvork in Alphen. Eerst een bakkie pleur en dan naar de motor. Mijn motor werd onderhanden genomen door een collega van Bas; David. In no time lag de eerste poot uit elkaar. Met een chirurgisch-oog werd alles bekeken en de binnenpoot nog opgeruwd met een polijstband zodat de olie meer grip zou hebben en alles soepeler loopt. Mijn vork moest ook nog enkele cm’s korter worden om de geometrie van mijn motor weer op orde te krijgen en dat werd gedaan met vers gedraaide bussen. Verder is het een totale revisie geworden met nieuwe progressieve veren, speciale anti-stiction keerringen, verse olie en algehele liefde.
Ik ga niet verder in detail over wat er allemaal is gedaan met de voorpoten omdat ik niet alles nauwkeurig heb gevolgd. De werkplaats in Alphen is namelijk een schat aan motoren en ingenieuze oplossingen die mijn aandacht kregen. Het zijn liefhebbers van de BMW tweekleppers en daar staan er dan ook een heel aantal van. De een verder verbouwd dan de ander, maar allemaal interessant. Er staan ook een aantal echte adventure motoren, zoals we die kennen van Sibirsky Extreme. Om preciezer te zijn, er stond een G650 xcountry om omgebouwd te worden naar de nieuwe reismotor van Walter, Mr. Sibirsky Extreme himself.
Mijn motor is de gehele ochtend onder handen genomen en klaar voor de eerste proefrit. Het verschil is meteen merkbaar. De geometrie klopt weer en de voorvork plakt een stuk minder en dit is na het inlopen van de keerringen alleen maar beter geworden. Voor wie niet weet waar ik het nu over heb, stugge voorvorken zoals die van de DRZ of WP Extremes en eigenlijk alle USD vorken krijgen bij bepaalde constante snelheden niet genoeg te verwerken en gaan ‘plakken’ (stiction). Je krijgt dan elke klein bultje door naar je stuur tot de vork weer echt moet werken en weer los komt. Met extra gladde keerringen en echt goede olie is dit voor een groot deel te verhelpen en dat is precies wat Hyperpro bij mijn vork dan ook heeft gedaan.
Enfin ik was zeer tevreden, maar dat was geen goede test. Ik kwam van een oude G/S vork en had nog nooit een goede vork van dichtbij gezien, laat staan mee gereden. Dat begrepen ze en gingen zelf een rondje rijden om het afstellen tot in de puntjes perfect te krijgen. Ze laten je niet gaan tot ze het laatste puntje van tevredenheid hebben weten te bemachtigen. Je zou er bijna ongemakkelijk van worden van zoveel service. Zonder twijfel ga ik mijn gezicht vaker laten zien bij Hyperpro.
Tegen de tijd dat je klaar bent om te omarmen dat er in vering van je motor ontzettend veel winst is te behalen op het gebied van comfort, remmen, rijgedrag en totale controle ben je bij Hyperpro aan het juiste adres. Goede vering is een prijzige aangelegenheid, maar bij Hyperpro krijg je veel waar voor je geld. Het moment dat mijn beurs toestaat dat ik de achterkant van mijn GS ook kan doen zal ik geen moment twijfelen en richting Alphen rijden!
Mooi verhaal, beetje promotieartikel …
Mensen gingen vanaf de jaren 20 total de op heden al de wereld rond op slakken van motoren van 50cc tot groter.
Je komt er zonder hyperpro dus uiteindelijk ook wel hoor. Maar als je toch andere vering nodig hebt dan is het wellicht een goed idee.
Ik ga vaak op de fiets op vakantie, dan heb ik 0,0 vering en ik kom er ook (en heb ook voor en achtertassen)
Ja sorry voor het hoge promotie gehalte. Was niet de bedoeling, maar mijn enthousiasme is oprecht.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Zonder vering kom je er ook en zonder goede vering kom je er ook en dat ligt hier ook niet ter discussie. Met goede vering is veel controle en comfort te winnen en is dus een mooie upgrade, maar als je daar niet naar op zoek bent dan is dit verhaal niet aan je besteed natuurlijk.
David heet Bas zijn collega 😉
Promotie? Ach, het enthousiasme straalt er vanaf en dan kan het snel naar de smaak van anderen misschien íets te veel reclame lijken. En ondanks het wervende karakter kan ik me niet voorstellen dat de jongens van Hyperpro Janus’ voorvork hebben geupgrade alleen in ruil voor een artikel.
Ik vind het mooi dat vakmanschap weer meesterschap genoemd wordt, er zijn al veel te veel knoeiers die zich motorspecialist noemen en daar, zónder dat er recensies over geschreven worden, mee weg komen. Dus wat mij betreft blijf je tips geven, Janus, ik lees ze graag!
Eensch!
Eenzelfde verhaal voor wat betreft mijn Xchallenge: luisteren echt naar je wens en budget. En wat een kennis en service daar.
Ben d’r ook geweest voor m’n Mongolie span; ik kan je ook zeggen, als je een wereld van verschil in positieve zin wilt merken, ga er maar rustig naar toe. Het komt je veiligheid en comfort zeker ten goede. Overigens ben ik van mening dat er natuurlijke meedere veringspecialisten zijn (Droog oa), maar de teneur is dat met vering en demping goed afgesteld, heel veel te winnen is!
Ik meen de man op de foto’s te herkennen als David. Een expert in zijn vakgebied. Wellicht is dat de vergeten naam ?
Leuke van Hyperpro (wij zijn ze op de Intermot tegengekomen) is dat ze ook een produkt hebben waarbij je een box koopt met de spullen zodat je zelf je vering kan gaan aanpassen ! En ze denken echt mee. Het draait niet om sales, maar klanten en dat leveren uiteindelijk meer sales op 🙂
Tip: linkje Sibirsky Extreme werkt niet, maar volgens mij is dat omdat de site (tijdelijk) offline is
Vanmorgen even bij ze geweest om de standaard in te laten korten. Dan zoeken ze voor mijn vriendin nog naar extra mogelijkheden om de motor lager te krijgen! En Bas heeft het gevonden!! De terugreis hoorde ik via de intercom alleen maar een blije dame omdat de XJ6 zooo anders voelde. Bedankt mannen!!!
Helemaal waar, ik ben er met een diversion 900 geweest, dat was een dweil op de weg.
nadat ik 2 nieuwe voorveren van hyperpro in had gezet met nieuwe keerringen en olie durf ik net zo hard te gaan als een nieuwe moderne motor.
wegligging en stuurgedrag is gewoon super vergeleken met de oude veren.
ook istie verlaagd omdat de motor van mn vrouw is. ool zij is dik tevreden en durft mij voorbij te steken in een u bocht.
nu ios mijn fjr aan de beurt. er komt zeker hyperpro in
gr
Gert
Beste Bas,
Gisteren heb jij de vering vervangen van mijn motor.
Ik kan zeggen dat al het gezegde niet overdreven was.
Heb nog een nieuwe achterband laten monteren en mijn terugreis naar het Noorden was, ondanks de regen, nog nooit zo mooi verlopen. Wat een stabiliteit. Ondanks
het slechte weer toch een zeer goede kruissnelheid en het is een genot nu bochten
te nemen.
Het vertrouwen in de motor is er nu helemaal. Dat heb ik nooit zo gehad sinds de aanschaf een paar maanden geleden.
Bas hartelijk dank en
Met vriendelijke groet
Arie