Low budget motoren – Top 3 Janus

Daniel gaf een mooie aftrap met zijn budget motoren top 3, maar er is natuurlijk meer te koop voor een habbekrats waarmee je de wereld rond komt.

1. Een BMW boxer, airhead, 2 kleps flat twin

3-bmw-r80-7-blok-weer-in-frame-na

De BMW boxers (met 2 kleppen) zijn gemaakt tussen 1923 en 1995. In deze 72 jaar van productie is niet bijster veel veranderd. Zeker de tussen 1970 en 1995 zijn er veel overeenkomsten tussen de verschillende boxers. Deze BMW’s zijn ontzettend makkelijk om zelf te onderhouden en er zijn er zo ontzettend veel van gemaakt dat er altijd wel een oplossing voor een probleem te vinden is, waar je ook bent met je motor. De cillinders zijn er af in tien minuten, de versnellingsbak is er af te halen in 45 minuten, etc. Deze toegankelijkheid plus de fantastische rij eigenschappen van deze twee cilinder maken het voor mij de ideale reismotor, welk type boxer je ook kiest. De basis van de BMW boxer stamt nog uit de periode dat motoren nog geen specialisme kende, een motor moest alles kunnen. Offroad was niks meer dan noppen op je banden en wat gewicht er af, een racer had een kleiner stuur en een getuned blok en tourmotor had een windscherm en wat bagage mogelijkheid. Het maakt dus echt niet uit welke BMW boxer je kiest, je komt er wel. Is het niet linksom, dan wel rechtsom.

+ Techniek

+ Inwisselbare onderdelen

+ Makkelijk te verbouwen

– Niet de makkelijkste motor om beneden de 1500,- euro te vinden

– Gewicht ligt al snel rond de 200 kilo

 

2. BMW F650 ‘Funduro’

BMW F650 Funduro

BMW kwam in de jaren negentig met een ongekend efficiente ééncillinder en bouwde daar onder andere een allroad motor van. Deze kreeg de verschrikkelijke naam ‘Funduro’. Offroad was deze niet uitstekend, op de snelweg was deze niet uitstekend, de motor staat niet eens uitstekend stil. Kijk maar naar de foto, het heeft veel weg van een emmer spuug. Deze motor deed het daarentegen wel allemaal. Kijk maar naar de foto, is het geen plaatje? De naam past dus eigenlijk prima. Waarom staat deze dan in mijn top 3? Het verbruik is 1-19 op de snelweg en op wegen waarvoor we op vakantie gaan tussen 1-22 en 1-25 en dat is fantastisch voor een motor met 48pk en een max van 163km/h. Voor een motorreis calculeer je al snel 30,- per dag aan brandstof, met de Funduro reken je 20,-. Dit verbruik bij een motor die zich overal  prima kan redden maakt het een top motor en deze worden inmiddels beneden de 1500,- euro aangeboden.

+ Good at everything

+ Verbruik

– Excellent at nothing

– Prijzige onderdelen

3. XT600

Yamaha XT600

De XT500 is legendarisch en daardoor onbetaalbaar. De XT550 is te weinig gebouwd en daardoor zijn er te weinig onderdelen voor te krijgen. De XT600 daarentegen is niet zeldzaam en makkelijk beneden de 1000,- aan te schaffen. Deze lompe ééncillinder rijd ongeveer 1 op 20/25, maar is minder een alleskunner dan de F650 van BMW. Deze Yamaha is meer voor het wat ruigere werk, op de snelweg schud deze je toch al snel de ballen uit de broek. In de bergen en op onverharde wegen is deze 144 kilo wegende motor natuurlijk een uitkomst. De XT600 is plezier op wielen.

+ Verbruik

+ Aanschaf prijs

+ Offroad kwaliteiten

– Kleine tank

– Snelweg is wel erg spartaans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *