Met elke trip weg van huis moeten er keuzes gemaakt worden. Thuis heb je alle luxe bij de hand, maar onderweg kan je niet alles meenemen. Hoe beperkt dit is hangt af van je kleding en pakruimte. Een hiker heeft zijn rugzak, een luilak zijn auto en een motorrijder heeft zijn koffers of tassen. De vierwiel-idioot gaan we heel snel vergeten. De hiker en de motorrijder hebben namelijk veel met elkaar gemeen. De meest bepalende eigenschap is dat beide zijn overgeleverd aan de buitenwereld. Kou, hitte, wind en regen kunnen je genadeloos om de oren slaan.

Wat is het plan?

Omdat je niet alles mee kunt nemen (niet mee wil nemen!) is het van groot belang te beslissen wat je nou eigenlijk van plan bent. Wel of niet overnachten, ga je zelf eten bereiden en ga je in een straffe winter of mooie zomer? Samengevat zijn op de motor grofweg drie soorten kits samen te stellen:

  • De dagtrip
  • Kamperen
  • Kamperen & koken

Zoals je mogelijk al is opgevallen hebben deze vier niets met afstand te maken. Het maakt namelijk helemaal geen verschil of je nou 3000 kilometer van huis gaat kamperen of dat in Nederland gaat doen. Je zal dezelfde hoeveelheid spullen mee moeten nemen voor wat je van plan bent.

Vanzelfsprekend is elke kit van ander formaat. Voor een dagtrip heb je genoeg aan een paar zakken op je broek of jas. Voor trip waarbij je gaat kamperen zal je een tent, slaapzak en ‘bed’ kwijt moeten op de motor. Als je zelf eten gaat bereiden dan komt daar bovenop een brander, kookgerei en de ingrediënten. Dat vergroot je kit aanzienlijk, maar wil je dit ook nog eens doen in de winter (wat erg leuk is!) dan wordt alles groter en zwaarder. De slaapzak moet dan comfortabel zijn beneden het vriespunt, de wollen trui moet mee, etc.

Hoe kies mijn spullen?

De afweging die je bij elk attribuut van je kit moet maken is die van comfort tegenover gebruiksgemak. Een tent met voortent waarin je kunt staan en breeduit kan koken is zeer comfortabel, maar deze kost je enorm veel pakruimte. Het zal ook elke keer veel tijd kosten om deze op te zetten en in te pakken. Veel comfort, weinig gebruiksgemak. Een bivakzak is weer een ander uiterste waarbij je erg veel op comfort inlevert.

Onderwerp elk onderdeel van je kit aan de volgende vragen en bepaal zo wat je meeneemt of wat er nog aan je kit te verbeteren valt:

  1. Houdt het me warm en droog?
  2. Heeft het meer dan één functie? (dual purpose)
  3. Is het de ruimte waard die het inneemt?
  4. Heb ik het de laatste keren gebruikt? (Niet? Laat thuis!)

Vooral de tweede vraag, die draait om dual purpose is er een die veel verbetering in je kit teweeg kan brengen. Denk maar aan de multitool, of de voorloper het Zwitserse zakmes, die elke cm in je bagage dubbel en dwars verdienen.

Wat is het je waard?

Het is natuurlijk heel erg makkelijk om een outdoorzaak en motorwinkel binnen te lopen en het beste van het beste te kiezen. Niet alleen kost je dat duizenden(!) euro’s, je krijgt ook lang niet altijd wat voor jou het beste werkt. Zo verkies ik goedkope messtins boven elke dure pannenset, maar zo heeft een pure wollen trui ook beter isolerende eigenschappen dan een dure fleecetrui. Een goede kit voor kamperen op de motor is dus zeker niet per definitie duur, een goede kit is vooral doordacht.

Evolutie

Zodra je echt begint met nadenken over je reisspullen en hoe je ideale kit eruit zou zien zal je zien dat het nooit echt klaar is. Je kit is continu onderhevig aan verandering, verbetering als je geluk hebt. De eerste keer zal je veel te veel meenemen, schaam je niet dat doet iedereen. Je komt er namelijk in gebruik pas achter wat je allemaal niet nodig hebt, spullen die je de volgende keer thuislaat.

Owh ja, vergeet je sokken niet! Warme, droge sokken zijn een godsgeschenk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *