Gek genoeg heeft niet elke motor een cardan, de meeste hebben een ketting. Die behoeven onderhoud, want een goede kettingset is prijzig en daar ben je zuinig op. Een ketting ziet graag vettigheid dus dat moeten we er op zien te krijgen. Dat kan op een aantal manieren zoals met een spuitbus kettingvet of met een kwastje, maar er zijn ook automatische kettingsmeersystemen. Peter gebruikt al jaren de bekende Scottoiler en die zweert er bij, maar er zijn meer varianten onder de zon.
Scottoiler
De Scottoiler is vermoedelijk de beroemdste oiler in het segment. De Scott gebruikt een aftakking van de vacuumleiding van je motor om een membraanklep aan te sturen. Met een draaiende motor opent de membraanklep en oilt de oiler oil op je ketting via een slangetje en een naald.
Daniël: Omdat mijn vorige woonwerk-motoren alleen een cardan hadden, leek het installeren van een Scott op de Transalp een logische zet. Ik koos de touring-variant van Scott, waarbij je een enorm oliereservoir achter je kentekenplaat monteert. So far, so good.
De eerste horde die ik tegenkwam was dat de oiler voornamelijk zichzelf aan het oilen was, in tegenstelling tot de ketting en tandwielen in kwestie. Een diepgaande natuurkundige analyse wees uit dat dat mijn eigen fout was en dat de zwaartekracht in mijn nadeel bleek te werken. Ik heb dat hersteld door een tweede montagevariant te gebruiken. Hierbij druppelt de olie niet via de naald maar door een smeernippel op de bovenkant van de kettingbeschermer.
Helaas bleek ook deze variant geen succes en smeerde ik vooral heel veel vettigheid en modder uit over de hele motor, met uitzondering van de ketting. Uiteindelijk koos ik daarom toch voor de meest traditionele setting, waarbij de de olie via een naald tegen het achtertandwiel wordt gedruppeld. En verdomd, dat ging voor een poosje heel mooi. Totdat het moment kwam waarop de naald verstopt raakte. Geen probleem, naald schoongemaakt, weer vrolijk verder oilen. Dat ging goed totdat de naald verstopt raakte. Geen probleem, naald schoongemaakt, vrolijk verder. Dat ging goed tot de naald… etc.
Kortom, mijn bevindingen zijn verre van vlekkeloos. Sterker nog; ik heb nog nooit zoveel zorgen om mijn ketting gehad als sinds ik een scottoiler monteerde. Dat is voor het voornaamste gedeelte terug te voeren aan mijn anti-poets kunsten. Omdat mijn achtertandwiel domweg smerig is ram ik dus de hele tijd vuil en ellende in de naald. Een oplossing zou dus zijn om regelmatig m’n alp te wassen, of er voor te zorgen dat het achtertandwiel schoon blijft. We zullen het nooit weten…
Peter: Ik begrijp dat de overstap van een cardan naar een ketting een zware pil is. Als je dan ook nog eens zoals Daniël eigenwijze en buitensporige montagevarianten van je oiler’s smeernaald gaat bedenken, dan is het vragen om problemen. Ik ervaar sinds ik een Scottoiler op mijn motor heb helemaal geen zorgen. Eerder vreugde, trots en onuitputtelijk geluk doordat ik al 45000km doe met dezelfde JT tandwielen en DID ketting. Een verdubbeling van wat ik normaal gesproken haalde!
Ik moet toegeven, in het begin is het even pielen op welke stand de oiler moet. De doorrijders die ‘s winters kneedownend de pekel van de weg oplikt zal zijn tandwiel schoen moeten houden. Maar even goed vragen zijn remklauwen ook om meer aandacht.
Nee het is geen cardan, maar qua gebruiksgemak komt het er dichtbij. Geen vieze handen meer door die vieze kwast en pot vet. Geen grote bus kettingvet in de bagage tijdens een weekendje weg. Geen reserve set ketting en tandwielen mee op wereldreis. Ik zeg kopen die hap!
Osco Oiler
Een oiler van Nederlandse bodem. Deze werkt niet automatisch zoals de Scott, maar voor je gaat rijden trek je aan de plunger en zal ketting zijn voorzien van genoeg olie om 300km te rijden. De oiler heeft dus geen vacuum of elektronische aanpassing van de motor nodig bij de montage. De Osco is aan de prijs voor een handmatige oiler, maakt ziet er wel erg netjes uit.
Tutoro oiler
Janus: Deze oiler heb ik onlangs op mijn Caponord gezet. De Aprilia ETV 1000 is sinds jaren weer een motor met een ketting dus ik moest weer even wennen. Na er een luxe DID ketting op te hebben gezet wilde ik deze lang mogelijk goed houden. Nou had ik geen zin om een smeersysteem aan het vacuum van de motor te hangen of met electronica bezig te zijn. Het Engelse Tutoro heeft hiervoor de oplossing. Tutoro biedt een handmatige oiler zoals die van Osco en een automatische oiler.
Deze automatische oiler werkt met een gewichtje dat op en neer stuitert. Deze stuiter ontstaat al bij gewoon rijden en bij elke stuiter laat de oiler wat olie door. Dus geen druppels bij een stilstaande motor en wel olie op je ketting bij het rijden.
De installatie doe je in een uurtje, inclusief koffiepauze. Tutoro biedt ook uitstekende uitleg in de vorm van filmpjes om je hiermee te helpen. Ze verkopen drie verschillende setjes, de een completer dan de ander.
Na 10.000km kan ik zeggen dat de Tutoro zijn werk doet. Door mijn eigen fout kwam de aanvoer slang tegen de uitlaat dus die smolt er aan vast, maar na een kleine wijziging blijft mijn ketting goed gesmeerd. Geen last van een verstopte naald, maar ik monteerde de oiler dan ook bij een schone ketting en met de draairichting mee.
Ik zou de Tutoro zo weer kopen.
Houtje touwtje
Een oiler is niet zo ingewikkeld in de basis. Het is weinig anders dan een flesje olie dat met een slangetje deze olie op je ketting druppelt. Er zijn dan ook de nodige do-it-yourself oplossingen te vinden online. Deze houtje touwtje oilers blinken uit in simpliciteit en prijs. Heb je een tientje liggen en een middagje vrij, pak dan snel je Pritt-stift en bouw een eigen oiler.
Ik heb ook een scottoiler en bij mij gaat het redelijk. Zou ik weer iets moeten dan zou ik niet meer een automatisch systeem willen hebben maar de Loobman. Goedkoop en minder gefreubel dan zelfbouw.
http://www.loobman.co.uk/
bus kettingvet en een voorgeklonken ketting neem ik mee op reis. scottoiler was een en al ellende. waardoor ik in 3000km mijn ketting van de eerste keer bijstellen tot aan de straatstenen gereden had. en dus weggesleept kon worden voor een nieuwe ketting.
Zelf heb ik een Pro-Oiler. Deze maakt gebruik van het signaal van de snelheidsmeter. Ofte wel: hij smeert alleen als je rijdt. Perfect systeem.
De pro-oiler heeft in ieder geval voeding én signaal nodig. Dat maakt het complexer dan de Tutoro en complexer is niet beter. Daarnaast is de prijs een stuk hoger.
Erg mooi systeem, maar niet perfect.
Wij rijden met een motor in de prut.
Ook wel tot de assen in de bagger.
Eigenlijk doe ik niks aan de ketting.
Hoogstens schoonmaken met de hogedruk, of in een opwelling een spuit kettingvet of wd40.
Op die manier gaat een ketting en achtertandwiel 100 uur/3000km mee.
Wissel als het voortandwiel te snel slijt.
Als t zootje op de weg maar 3k mee gaat is er iets mis lijkt me.
Heb zelf ook grote twijfels bij het buitenaf smeren van dingen met eenkeerring er in.
Eerst een zelfbouw oiler gemaakt (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5793.msg54778#msg54778), dit werkte prima, en als bonus was het linkerdeel van mijn motor en mijn achterwiel het hele jaar uitstekend beschermd tegen elke spat pekel en vocht. Helaas raakte een lijmverbinding bij het pompje los en daarna uit luiheid zo’n loobman geprobeerd. Dat werd niks, de olie in de leiding liep niet als ik het knopje bediende, ik kreeg iedere keer luchtbellen in de leiding en geen spat olie op m’n ketting. Die is in de kliko belandt. Nu sinds een paar maanden een Scottoiler en wat een verademing: een keurig vette ketting, nauwelijks gespetter er omheen en geen omkijken naar. Peter heeft helemaal gelijk!
Heb je enig idee waarom er steeds luchtbellen in de leiding kwamen? Ik heb op dit moment een OSCO maar die rubbers beginnen olie door te laten en ik kan die los niet vinden. En die OSCO is echt wel flink duurder dan een Loobman (terwijl het systeem van beide eigenlijk super simpel is…)
Over m’n OSCO was ik trouwens wel erg tevreden.
Nee, geen idee. De Loobman moet ergens lucht aangezogen hebben vanaf bovenaf. Ik kon via de Transalp club aan een betaalbare gebruikte Scotoiler komen, dus was ik snel ‘om’.
Wat als zo’n ding er te veel op morst en het op je band smijt? Dan moet je een nieuwe broek gaan kopen.
ja Jean ook uw broek wordt zwart, maar ook meteen waterdicht voor de komende drie jaar
Koop een oude H-D Shovelhead en je hoeft geen oiler te installeren.
Af fabriek zit er een schroefje op de oliepomp waarmee je de hoeveelheid olie naar de kettingdruppelaar regelt.
Alleen…….draaien wij Harley rijders dat ding altijd in de “dicht en nooit meer open”- stand. LOL
Tja, maar met zo’n trekker rij je ook alleen maar een rondje rond de kerk. Dan kun je beter zo’n Harley met een belt hebben.