Heidenau staat bekend als een B-merk, maar iedereen die banden van dit merk de afgelopen jaren heeft gekozen weet wel beter. Zeker met de K60 heeft Heidenau zich dik en breed bewezen. Nu hebben ze ook competitie voor de onovertroffen Metzeler Tourance, namelijk de K76.
De Heidenau K76 hoort thuis in de familie allroad banden. Deze hebben een verdeling tussen 80% road en 20% offroad (80/20, 70/30). Veel geliefd bij de zwaardere allroads die vooral asfalt zien. Daarmee zal deze band zich gaan meten met de eerder genoemde Metzeler Tourance, Dunlop Trailmax, Michelin Anakee 2, Mitas E07, Continental TKC70 en Pirelli Scorpion MT90. Stevige competitie!
Mijn nieuwsgierigheid en ervaring met de K60 maakte dat zodra de Tourances op mijn Aprilia Caponord versleten waren ik voor de K76 heb gekozen. Voor de prijs hoef je het niet te laten, de banden behoren tot de goedkoopste in het segment. De vraag is natuurlijk, heeft deze band dezelfde prijs/kwaliteit verhouding waarmee de K60 groot is geworden?
De eerste 2000km geven een goede indruk. De band ligt zeer strak in bocht, de K76’s maken van de motor een echte bochtenbief. De eerste paar kilometer is het wel wennen aan het gemak waarmee de band de bocht in duikt, maar deze laat zich goed corrigeren en daarmee geeft de k76 al snel veel vertrouwen. Daarnaast is deze band heerlijk op snelweg en maakt een licht zoemend geluid bij 100km/u. Op de lever-je-rijbewijs-maar-in-snelheden is de band stabiel zonder vibratie.
Bij slecht weer ben ik vooral te spreken over de K76. Tijdens de vrieskou liet de band zich over bevroren tramrails sturen zonder de glijden en bij hevige regenval met plassen van meerdere cm’s diep verloor de band geen moment grip. Waar ik met versleten Tourances regelmatig driftend de bocht uit kwam is me dat niet meer gelukt, ondanks genoeg pogingen…
Wel blijkt er een vleugje b-merk in de band te zitten. In het begin zijn de grote blokken/noppen op de banden nog zeer taai en geven niet mee. Dit resulteert bij ±40 km/u tot hevig trillen. Trillen zoals bij een slag in je wiel, kromme remschijf of hevig getordeerde voorvork. Beneden de 5 km/u schud de hele motor, dan voel je de motor gestuurd worden door het profiel tussen de taaie zware noppen. Een behoorlijke irritatie in het stadsverkeer dus. Per gereden km neemt dit af, maar de compound is zoals we die kennen van de K60 zeer taai. Goed voor lange levensduur, maar nu dus ook goed voor een hardnekkige tril op deze snelheden. Na 2000km vind ik het getril en geschud acceptabel en merk ik het alleen als ik er op let.
Gezien de verwachte levensduur van de band is deze echt voor de kilometervreters onder ons. De stadsverkeerrijder zal niet zo gecharmeerd zijn van deze band en niet genoeg km’s maken om de tril er snel uit te rijden. Wel heb ik van andere K76 eigenaren begrepen deze tril niet aanwezig is bij de kleinere en smallere maten zoals bij de BMW F650gs. De prijs en een groot aantal goede eigenschappen maken de K76 een uitstekende band. Als Heidenau de minpunten aan weet te pakken in de volgende series dan zal de K76 onverslaanbaar zijn.
Hmm, als ik me niet vergis bestaat die Heidenau K76 al sinds 2009/2010, is toch geen nieuwe band? Of is het een nieuwe versie?
Dat klopt Arjen. De band bestaat al een tijdje, maar wat mij betreft staat dat een review niet in de weg 🙂
Ah, ik raakte een beetje in de war door: “Nu hebben ze ook competitie voor”
Maar inderdaad heel mooi bandje. Review is voor mij veel waard, mijn Alp staat op Anakee 2, maar die worden niet meer gemaakt. Tot dusver had ik nog geen waardig alternatief gevonden… tot nu! Thanks! 🙂
Deze band ga ik zeker proberen. Op dit moment heb ik er pirelli scorpion onder, super band maar duur. Hiervoor had ik de dunlop trailmax en ook die beviel me wel. Een echte afrader is de continental escape, tenzij je elke ochtend driftend de rotondes wilt nemen. Waar je dan wel weer van leert rijden.
Waar is Eric HeideNau ?
En weet hij waar Bruce WillIs?
Ik wil deze bandjes wel onder mijn bobber monteren!
Ik ben sinds kort eigenaar van een prachtige BMW R 1100 GS. Nu zijn de banden echter wel aan vervanging toe. Ik vind het dus best lastig om een paar goeie banden uit te zoeken. Nu zitten er Anakee’s 2 onder, moet goed zijn maar maken veel lawaai vind ik. Wel spreekt het profiel van de band me aan. Iemand nog tips of aanraders? Ben wel opzoek naar een band die meer georiënteerd is voor de weg, 80/20.
Ik zou denken aan een set Continental TKC70. Oogt goed en komt prima uit vele reviews.
De TKC 70 achterbank is prima, voor is het een drama. Geel vervelende trilling en onregelmatig slijtagepatroon.
Metzeler Tourance Next
Testsieger volgens Motorrad, ik heb hem onder mijn NC700x zitten, is wel meer een 90/10 band.
Tourance next is een ramp op wat slechter wegdek en offroad, ik heb hem na een paar honderd klmtr van ellende ingeruild voor een contiTrailAttack2 waar ik reeds goeie ervaringen mee had.
Een prachtige BMW R 1100 GS ? bestaan die ? 😉
Als mijn eerste setje nieuwe banden onder mijn Honda Transalp uit 1995 (gekocht in april 2017) hebben de Heidenau K76 het 17.000km uitgehouden. Een paar duizend km had je er nog bij kunnen rijden, maar ze werden ook wat vierkant achter en voor zat aan de slijtnokken. (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15256.msg165082#msg165082)
De voorband had last van cupping en de achterband was dus vierkant. Van de voorband weinig gemerkt.
De Heidenau’s waren echt glad toen ze nieuw waren, alsof je met ingezeepte banden reed de eerste 100 km’s. De Continental TKC70’s die er nu op liggen gaven vanaf het begin direct vertrouwen, niet gemerkt van enig gebrek aan grip. De achterband is wel eerst verwarmd voordat deze erop werd gelegd, dat maakt het monteren makkelijker.
Volgend setje ga ik weer bekijken wat ik ga doen.