Een nieuwe motor en nu al een vergeten allroad? De Aprilia Caponord

caponord01

Sta je dan met je goede gedrag. Portemonnee vol geld, maximaal vierduizend, in de wereld vol aangeboden motoren. De wens is duidelijk, die ideale allroad die niet bestaat! Naast mijn grote liefde, de BMW R65GS, zocht ik nog een motor die mijn woon/werk kilometers voor zijn rekening moest gaan nemen. Een motor die dus beter geschikt was voor het asfalt, comfortabeler is en met meer vermogen.

Niet te vinden natuurlijk, want meneer is weer een zeurende zeikstraal met gekke eisen. Rationeel gezien kom je uit op de Honda Transalp 650. Veel motor voor weinig geld. Betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en goedkoop in onderhoud. Plus dat er veel mensen toch best enthousiast over zijn. Onze Peter gaat er zelfs volgend jaar de wereld mee rond en Daniel doet er nu ook alles mee. Na deze te hebben gekocht en zo’n twee maanden veel te hebben gebruikt (500+ km per week) is deze weer in de verkoop gegaan. Ik zal mijn mening over de motor voor deze keer voor me houden, anders is Peter dadelijk weer boos op me.

Deze niet dus...
Deze niet dus…

Voor mij geen Transalp 650 dus, wat dan wel? De zware BMW’s vielen voor mij ook af. Waarom? Deze zijn te duur. De 1100GS is een oude niet al te beste motor, de versnellingsbak is een ramp. Het rijd goed hoor en remt als de beste, werkelijk als de beste, maar ik wilde deze niet. De 1150GS is zwaar, idioot zwaar en voor mijn budget enkel te krijgen met minimaal een ton op de teller. Nou schrik niet van een ton op de teller, want ik heb een BMW K serie met veel plezier gereden met meer dan 2 ton op de teller. Toch stuit het mij tegen de borst dat een motor van tien jaar oud met meer dan een ton zoveel knaken moet opleveren. De 1200 is voor deze prijs niet te krijgen en al koste deze de helft minder dan nog zou ik die niet kiezen. Iedereen rijd op deze motor, het is een slet. De vierklepper BMW GS serie is als de UGG boots. Het is vast comfortabel en iedereen heeft ze, maar zou je daar nou mee gezien willen worden?

Dat BMW voor mij niks heeft doet mij overigens pijn, want ik hou van BMW. Mijn oude GS is prachtig en de K serie is de beste motor ooit gemaakt. Na 1995 is BMW troep gaan maken, ze zijn voor winst en marketing gegaan. Kwaliteitscontrole werd teruggeschroefd en de K serie kreeg een motorblok dat niet 5 ton kon lopen, BELACHELIJK! Ik snap het wel, de auto tak had er genoeg van om voor de motoren te betalen. Maar toch, ze pakken wat van ons af en dat mag best gezegd worden. De tweekleppers en de K serie zijn beter dan wat ze nu maken.

Wat blijft er dan nog over? Suzuki V-Strom, nee dank je, want deze voelt mij te goedkoop aan. Yamaha Tenere, dure zware ééncilinder en prachtige motor, maar niet voor flinke uren asfalt toeren. Triumph Tiger 900 en 955i, serieus overwogen en op gereden, maar toen ook ook nog gereden op de Aprilia Caponord, de ETV 1000.

caponord02

De wat? De Aprilia Caponord 1000. Wat is dat? Dat is een allroad van Italiaanse bodem. Waarom is dat? Dat weet niemand, de heren verantwoordelijk voor de Caponord weten dat ook niet. De Caponord is voor het eerst gelanceerd in 2001 en in drie varianten verschenen tot in 2007 de stekker er uit ging. Voor mij was het zeker geen liefde op het eerste gezicht, maar na de eerste rit begreep ik het allemaal. Gek genoeg beweegt deze hoge en grote motor zich als een strontvlieg op een dikke verse drol. Vlug, wendbaar en gelukkig.

caponord03

De motor gaat vooruit middels een flink Rotax v-twin blok van zo’n 1000cc, goed voor net geen 100pk. Dit alles blijft in lijn door een stevig aluminium frame wat doet denken aan een race motor. De motor voelt strak, sterk en erg vertrouwenwekkend in de bocht. Toen deze motor uitkwam was het ook geen goedkope motor en dat is te zien aan de afwerking en alle dingen waar aan is gedacht. De prijs is tegenwoordig daarentegen een lachertje voor wat je krijgt. Mijn Caponord met ABS is uit 2005, met 22k op de teller en heeft mij minder gekost dan 4000,-. Ondanks dat deze motor een dikke zes jaar is gemaakt kan die bijna bij het lijstje van vergeten allroads.

caponord04

Nou hebben de Italianen niet eenzelfde track record als de Japanners of Duitsers aangaande betrouwbaarheid. Kort gezegd, een gemiddelde Italiaan koop je niet om altijd mee te kunnen rijden. Zo heeft de Caponord ook zijn minpunten, maar tot mijn grote verrassing zijn al deze minpunten goed bekend bij de schare fans én allemaal aan te pakken door deze te verbeteren. Dat is voor mij een grote plus. Bij de 1100gs weet je dat de versnellingbak ooit zal falen (uit het niets), maar dit kan je niet voor zijn. Bij Caponord kan je stekkers, benzinekoppeling en de spanningsregelaar vervangen door wat beters, iets wat heel blijft. De motor is dus betrouwbaar te maken zodat het Oostenrijkse Rotax blok kan blijven stampen en brullen. Hoera!

Veel aftermarket spul is voor deze motor niet te krijgen en vervangende onderdelen willen nog wel eens op zich laten wachten dus er zal vast een moment komen dat deze motor niet zo ideaal is als deze nu lijkt te zijn, maar voor nu ben ik gelukkig. Voor het eerst rij ik op een Italiaan en ik voel me niet eens vies. De meeste mensen kunnen natuurlijk ook niet zien dat ik het ben, want de Caponord kan hard. Heel hard.

28 thoughts on “Een nieuwe motor en nu al een vergeten allroad? De Aprilia Caponord

  1. Ben nou toch wel benieuwd waarom je niet met die transalp overweg kan…

    En ik sta er wel een beetje van te kijken, woonwerk en dus veel kms op een Italiaanse semi-exoot. Dan schat ik je GS nog als betrouwbaarder in zo op ‘t eerste vooroordeel. 🙂

  2. In mijn defense, een R850GS is misschien nog wel het beste alternatief. Loopt stukken beter dan de R1100GS, is nog relatief OK in gewicht (235kg zo uit me hoofd) en heeft ook nog eens de goede versnellingsbak!

  3. De vbak van de 850 is toch identiek aan de 1100? Ik had begrepen dat pas bij de 1150 de beter zes versnellingen bak er onder kwam. Ik heb de 850 ook nog wel serieus bekeken trouwens, maar het blijft veel geld voor een toch oude motor (in vergelijk met een Capo uit 2005 dan he).

    1. Hij zal bij de 850 waarschijnlijk wel minder voor z’n kiezen krijgen dan bij de 1100. Wellicht dat dat nog een verschil maakt.

      Hij blijft wel duur die 850, vergeleken met de 1100.

  4. Vergeet erbij te zeggen dat de blok een gewon tuned rsv mille blok.
    Met de tuneecu chippen en je hebt een GS killer

    1. En dat je daarvoor ook bij jou terecht kunt natuurlijk 😉

      Stekkers, benzinekoppeling, chippen en de spanningsregelaar zijn allemaal te verhelpen via Stanleybobly (Kadir). Topkennis van Nederlandse bodem.

    2. Beste stanleybobly ik heb een prachtige caponord uit 2001 maar heeft electronica spook
      wel starten niet starten etc kan je mij helpen alsjeblieft. groeten Peter Amersfoort 0611278742

  5. Zoals ik op MF al schreef, mooie fiets! Ik neem aan dat je het AF1 forum al ontdekt hebt. Daar vindt je de internationale kennisbank op Capo gebied.

  6. Jammer dat je niet voor de Steamer(Tiger 900)hebt gekozen….Maar mooie bike ! Een maatje van me heeft de Rally uitvoering. Die is helemaal zeldzaam 🙂

  7. Mooi man, 2005 model zo te zien 🙂 Ik hou wel van all roads die een beetje de underdog rol vervullen. Ik heb destijds niet verder gekeken naar de CapoNord omdat ik bang was dat het te lomp zou zijn voor in de stad. Maar nu ik dit zo lees, en even verder ben gaan kijken op het net, moet ik bekennen dat het stiekem toch begint te kriebelen 😀 Je ziet ze zelden op de weg! Misschien volgend jaar maar eens een stand-off doen tussen de CapoNord en de Cagiva Navigator, ook al zo’n vergeten machine; dikke v-twin met 98 pk en nog net iets lichter dan de CapoN. Alhoewel, dat zegt weinig over de dynamiek heb ik geleerd hahaha Anyway, veel plezier ermee!

    Groeten,

    Een klein beetje jaloerse Ad

  8. En, hoe bevalt de Caponord? Moet zeggen dat ie mij ook wel aanspreekt. Overweeg om mijn huidige motor voor wat anders te verruilen, twijfel tussen zoiets en een Caviva Elefant/navigator…

    1. Nu net geen 3000km gereden op de Caponord en ben er zeer over te spreken. Gaat als een speer. In stadsverkeer is er toch wel zo nu en dan de bekende injectie motor uit/aan gevoel, maar dat is op de laagste tempo’s als je parkeerbonnen riskeert.

      Het comfort en vertouwen die de motor geeft is fantastisch. Wind turbulentie is een probleem dat getackeld moet worden, ik ben al een heel eind met groter scherm en andere spiegels. Maar dit is bij alle allroads altijd een zoektocht.

      Motor heb ik inmiddels ook al naakt gezien en sta te kijken van de bouwkwaliteit, voor alles nette stalen bouten (geen plastiek snelsluiters), etc. Brandstofkoppeling is nu vervangen en handvatverwarming zit er op.

      Lang verhaal kort: De Caponord bevalt.

  9. Zo, jij hebt tussen het schrijven hier door flink doorgereden dan!
    Bedankt voor je update met je ervaringen. De bike spreekt me ook aan, naast een Navigator.
    Je snijdt een voor mij belangrijk punt aan: turbulentie. Daar heb ik persoonlijk erg snel last van, was reden om mijn Ducati ST2 -geweldige motor met subliem karakter en heerlijk illegale brul!!!- nadat ik al diverse helmen en oordoppen probeerde, destijds te verruilen voor mijn huidige BMW R1100RT, megacomfortabele old-men’s-bike… Jij bent negatief over die 1100 serie, echter na 1998 zitten er andere versnellingsbakken onder die wel ok zijn. Ik heb dik 20.000 km in een jaar gereden zonder een enkel probleem. Erg fijne motor, zit heerlijk uit de wind, 140 km/u met helm/visier relaxed open. MAAR… Het is allemaal zo relaxed dat het ietwat saai wordt. Mis het speelse karakter en natuurlijk kan ik er niet mee offroad. Vandaar dat ik nu aan het orienteren ben. Denk ook aan een 1150gs met vergroot scherm… BMW boxers blijven toch wel heerlijk. Of dus misschien een V-twin. Voor mij de enige twee bloktypes, nooit meer een 4 in lijn. Thanks voor je feedback en tot kijk weer.
    Nog VRO’tje doen?

    1. Ja VRO’tje doen!

      Je mag anders wel gewoon keer rondje scheuren op de Capo hoor, dan weet je al heel veel meer. Kan ik je meteen vertellen wat er allemaal mis mee is en hoe je dat verhelpt.

      De turbulentie/windgeruis zal vergeleken de RT erg groot zijn. Ik kan met mijn huidige opzet tot 100/110 km/u mijn helm prettig open houden. Boven de 150 komt er te veel lucht van onderen die mijn helm onprettig omhoog duwt. Het is altijd een kwestie van zoeken. De enige twee echt goede oplossingen zijn helemaal geen kuip of scherm of een garagedeur voor je neus als bij een RT. Mijn volgende twee stappen zijn andere handkappen (gestroomlijndere en met meer wind bescherming) en een Givi Airflow mogelijk op de ruit.

    1. Ja het is een heerlijke allround motor. Inmiddels 50K+ km opgezet zonder technische issues. Heb wel alle bekende kwalen op voorhand aangepakt en dat heeft de motor ook nodig. Grootste minpunt is het gewicht en de dikke achterkant die met koffers wel erg breed is voor mijn smaak (ik heb liever tassen anyway). Je krijgt er wel een motor voor waar je onvermoeid vele km’s op kunt maken.

  10. Leuk, heb er vorig jaar een van 2003 met 15000 km gekocht fijne motor lekker wendbaar met veel pit vind allen beetje weinig geluid in vergleken met mn oude tenere.

  11. Dag Janus,

    Ik bel al enige tijd me aan het oriënteren op een allroad en zo kwam ik een paar maanden terug op deze pagina terecht. Nu mijn zoektocht serieuzer wordt blijft de caponord me erg aantrekken vanwege de looks, exclusiviteit en zeer positieve berichten die ik van gebruikers lees.

    Een vraag: hoe zit het qua onderhoud omdat het een exclusieve motor is? Zijn onderdelen goed verkrijgkbaar, of wordt het daarmee een dure klus? Hoe is verder het onderhoud en verbruik?

    Hoe ben jij er achter gekomen dat de caponord goed rijdt? ik heb net een V-strom kunnen lenen van een vriend van me om die uit te proberen, maar zou graag een capo willen proberen. Voel me er wat onprettig bij om via marktplaats iemand te benaderen die hem in verkoop heeft zonder intentie om m ook te kopen… Maar even goed proberen lijkt me wel belangrijk omdat ik de motor voor aantal jaren wil kopen. Ideeën hier over?

    Verder nog: hoe is de offroad capaciteit van deze zware allroad, bijv in vergelijking met v-strom? Ik rij nu zelf een Honda Deauville en daarmee is elk grindpad een soort van ijsbaan, zou graag met de capo op vakantie ook stukje offroad willen, heb jij dat ook gedaan?

    Zo, heel wat vragen, hoop dat je ze kan beantwoorden!
    Alvast bedankt voor je reactie!

    1. Hey Matthijs,

      Het onderhoud is betaalbaar. Sommige dingen zijn erg duur, zoals een nieuw dashboard mocht die sneuvelen en andere dingen zoals de slijtage onderdelen zijn even duur als bij elke grote allroad. Allemaal net wat duurder dan een vstrom 600, want banden zijn groter en remblokken slijten harder, etc. Meestal zijn de onderdelen wel ergens in de wereld te koop. Zoek er wel een met middenbok, die is niet te vinden. Mijn middenbok komt uit Australië…

      Ik ben overigens gewoon gaan proefrijden via marktplaats. Eerste was een feest met slechte remmen, toen een andere ook gereden en dat was feest inclusief goede remmen dus die heb ik toen gekocht. Via dealer is mogelijk minder ongemakkelijk, je moet nou eenmaal keer proefrijden.

      Offroad capaciteit is als die van een motor van 250 kilo. De verhouding, rijwielgedeelte en zithouding is wel handiger offroad dan een Deauville. Het is geen offroad machine, het is een allroad. Dus zolang het een weg is (onverhard ook) dan werkt het allemaal prima. Gaat het blubber worden en een bospad, ja dan is het niet te doen. Ik heb Col de Sommelier gedaan op de Capo met bepakking, dat ging.

      1. Dank voor je bericht Janus! Dit maakt de keuze gelukkig alleen maar makkelijker voor mij. Volgende stap is inderdaad proefrijden om een goede indruk te krijgen van de motor.

        Ik wou sowieso zoeken naar een motor met middenbok, maar ook liever met kofferset zodat ik dat later niet los nog bij moet kopen.

        Nogmaals dank!

  12. Mijn Capo loopt gemiddeld 1 op 17 en ik rij behoorlijk door. Tijdens een rustig toerritje heb ik een keer 1 op 1 gehaald.

    Ze sturen erg goed omdat Aprilia heel, heel goed is in het maken van rijwielgedeeltes (frame, voor/achtervering enz.) Dat merk je ook bij dit ding, ondanks dat het ontwerp al weer zo’n 15 jaar oud is. Je kunt er heel stabiel mee door lange snelle bochten maar ook verrassend goed kruip-door-sluip-door weggetjes mee pakken. Offroad wat Janus zegt, ik heb er in Albanie, Roemenie en sinds kort zuid spanje offroad stukken mee gedaan, van licht tot middelzwaar. Dat gaat prima, maar je hebt wel je handen vol als het wat technischer wordt zoals hellingen met losse stenen en zo. Het is dan wel een “echte mannen” motor. Ik vind hem vooral leuk om hoe-ie er uit ziet en dat ze relatief zeldzaam zijn. Ik heb een zwak voor best kept secrets in het algemeen en Aprilia in het bijzonder.

    1. Dank Gert,

      Ik had me al veel ingelezen op zware allroads en dat die nou niet echt geschikt zijn voor een tripje door de woestijn :). Maar een ultiem doel uiteindelijk is een keer naar de noordkaap en dan ook stukjes offroad kunnen pakken. En als ik jou, Janus en andere gebruikers mag geloven dan is dat goed te doen (de naam van de motor zegt t natuurlijk ook al). Ik ga eens kijken of ik binnenkort een stuk op 1 kan rijden om te kijken of het dan nog steeds bij mij past.

      Groeten, Matthijs

  13. Nu nog steeds gelukkig met de Aprilia?
    Ik zit te overwegen om er ook 1 aan te schaffen maar ben benieuwd naar je bevindingen tot nu toe.
    Er staan ook wel minder positieve zaken op het internet zoals te roestvorming bij de bevestigingsmiddelen.
    Ben benieuwd, misschien nog recente foto’s hier posten zou leuk zijn.

    1. Nog steeds gelukkig met de Capo. Nu iets van 120k op de teller en relatief weinig gedonder gehad. De bobines blijven een zwak punt, maar je hebt er vier en met een reserve bobine op zak kom je altijd thuis.

      Van roestvorming heb ik geen last bij de standaard delen van de motor, alles is van rvs, alu of heeft een goede coating. Wil is er roest bij de Aprilia valbeugels, die zijn serieus slecht gemaakt. Klote laswerk en een waardeloze coating.

      Het leukst van alles is dat de motor nog niet is gaan vervelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *