Ik ga proberen een persoonlijk dilemma van me af te schrijven, leest u vooral mee met deze therapeutische aangelegenheid.
Schoeisel voor op de motor is er in alle geuren en kleuren, maar eigenlijk is het allemaal zwaar, lomp en loopt vooral erg slecht. Motorboots zijn natuurlijk ook niet bedoeld om mee te lopen, ze zijn ervoor om je poten veilig te houden en ondersteuning te bieden bij het wildpoepen, euh, langdurig staan bij offroad rijden. Dat zou dus inhouden dat je een extra paar schoenen mee moet nemen als je te voet verder wil of een dagje vrij neemt van de motor om de omgeving te verkennen. De oplettende lezer raad het al, dat vind ik vervelend en stom, heel stom.
Ik rij al jaren met stevige boots en geen motorlaarzen. Mijn motor is namelijk mijn enige vervoer en als ik ergens aankom wil ik gewoon kunnen lopen en niet als een idioot met O-benen en klompvoetjes rond strompelen. Wonder boven wonder zijn mijn lederen boots waterdicht, zelfs bij kamperen in een drassig weiland (lees zwembad) en meer dan 35mm regen. Deze zijn natuurlijk ook goed waterdicht te houden door regelmatig ze stevig in het vet te zetten. Nadelen heeft het natuurlijk ook, bij lang staan op de motor raken met mijn voeten sneller vermoeid dan met echte motorboots. Bij een ongeval – even afkloppen – zullen mijn lederen boots ook minder bescherming bieden, niet de fijnste trade-off natuurlijk.
Welke opties zijn er nou voor een lange vakantie?
- Motorboots, veilig en stevig. De juiste keus voor op de motor, maar dat zit je niet altijd en motorboots lopen verschrikkelijk (natuurlijk persoonlijke ervaring). Motorboots zonder gore-tex raad ik overigens af, ga gewoon voor écht waterdicht
- Stevige leren boots, minder veilig. Ze zullen schaafwonder voorkomen, maar er is meer kans op botbreuken. Lopen een stuk beter en zitten fantastisch, maar zijn ook minder stevig bij langdurig staan waardoor dat meer energie kost. Gebruik genoeg vet om ze waterdicht te houden.
- Hike (berg) schoenen, veilig en stevig. Goede bergschoenen zijn fantastisch, maar hebben vaak een erg bolle/dikke neus wat niet lekker schakelt. Ze lopen wel uitstekend, daar zijn ze immers voor bedoeld. Hier ook gewoon kiezen voor gore-tex! Let wel op je veters, zeker met een ketting aangedreven motor.
- Legerkisten, afhankelijk van welk model je hebt zijn deze doorgaans fantastisch op de motor. Zijn alleen niet allemaal waterdicht, de jungle en desert varianten zijn juist bedoeld snel te drogen inplaats van de voeten droog te houden. Niet elke kist is van dezelfde kwaliteit (bezuinigingen bij defensie…). Goed zoeken en je hebt mooie die een leven lang mee gaan. Hier ook weer opletten met de veters.
Na deze samenvatting weet ik het nog steeds niet. Echte motorboots worden het niet, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb om geld uit te geven aan nog een paar waar ik mogelijk mijn poten op stuk loop.
Wat ik wel meeneem is een paar teenslippers. Daarnaast kreeg ik de tip om voor een paar euro waterschoenen aan te schaffen. Goedkoop, kleine pakmaat en handig voor het afkoelen in rivieren vol scherpe klote keien.
Schoenen zijn natuurlijk een zeer persoonlijke aangelegenheid, net als wildpoepen. Er zijn vast mensen die prima lopen op motorboots, maar dat zijn vast ook de mensen die niet goed afvegen. Enfin, wat het voor mij gaat worden is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat ik ga kiezen voor 1 paar boots en teenslippers/waterschoenen en geen tweede paar normale schoenen mee ga zeulen, de boots zullen het allemaal moeten doen.
Ah dat dilemma klinkt bekend!
Ik rij nog maar een week motor, maar sneakers meenemen in de rugtas bevalt mij nu al niet meer. Langer dan een half uur rondlopen in (tour-)motorlaarzen ook niet. Ik ga legerkisten een kans geven, maar de volgende kanshebbers heb ik al gebookmarked:
Gaerne Balance Oiled trial laarzen: http://www.gaerneusa.com/shop/balance-oiled-waterproof-trials-boot
Van flink sterk maar soepel geolied leer. Waterdicht en beschermender dan legerkisten. Volgens ervaringen die ik op ADV-rider las hoeven ze bijna niet ingelopen worden, ze lopen meteen fijn. De zolen zijn vervangbaar. Het grootste nadeel is de prijs…
Nog even een algemeen compliment: gave site! 🙂 De informatie is voor deze beginner bijna allemaal interessant en door hoe jullie schrijven zijn de stukjes ook leuk om te lezen. Goed bezig!
Hey jjwa! Dank voor de complimenten! Die oiled boots zien er goed uit, de prijs is inderdaad het nadeel… Voor de kisten is het verstandig je even in te lezen voordat je koopt, bij sommige types valt de zool van ellende van de schoen na een tijdje.
Mijn Daytona laarzen lopen verrassend comfortabel voor een motorlaars. En in dat laatste zit ‘m de kneep – Het worden nooit wandelschoenen. Vind ze wel goed genoeg voor afentoe een ommetje van de motor af, al zou ik er geen hele dag op willen wandelen.
Wat dat betreft hoor ik goeie dingen over de Meindl Army Pro. Wandelschoen, maar hoog genoeg om als motorlaars door te kunnen gaan voor ons die gezegend zijn met lange poten en dus altijd te korte broeken. Heb ze zelf nog niet geprobeerd echter…
Ja Meindl maakt sowieso erg goede schoenen. Henk in ons cluppie rijd ook met Meindl’s en is daar volgens mij zeer tevreden over.
Hey, leuk blog :).
Je hebt van die motorschoenen die ook nog te dragen zijn tijdens je dagelijks leven. Ik zet alleen enorme vraagtekens bij de veiligheid van die dingen.
Helemaal met je eens Jochem. Wandelcomfort zal sowieso afdoen aan de veiligheid van de schoenen. Komt er eigenlijk op neer dat een schoen moet kunnen buigen en meebewegen om prettig te lopen en dat juist niet moet doen om echt veilig te zijn.
Als je moet combineren, zoals jij hierboven beschrijft, neem dan de bergschoenen van Hanwag. Oostenrijks, dus ze weten waar ze mee bezig zijn, en Hanwag heeft een bredere leest dan de Meindls. Vooral heren vinden een bredere leest prettiger want dan hebben de voeten meer ruimte. Er is een Hanwag herenschoen die een zg. D-zool heeft, die is superstijf en daarom op de motor extra veilig. De neus van de schoen is tot over de tenen bedekt met een gegoten rubberlaag en is daarom extra stevig, minder kans op geplette tenen. De schoenen zijn behoorlijk hoog en echt waterdicht, ik heb ze regelmatig gebruikt om door drassige weilanden te lopen waar je tot je enkels in het water zakt, of om door ondergelopen kelders te lopen. No problem, af en toe ff met een beetje wax met je blote handen inwrijven.
Alleen…die restaurants waar weinig bergwandelaars komen, kijken wel eens vreemd op als je met die schoenen binnenkomt. Daarvoor heb ik dan een paar instappers van een ander lees beter merk, maar da’s alleen om het imago.
Mooi spul van Hanwag. Inderdaad mooi dat ze schoenen leveren in drie verschillende breedtes, net als kisten overigens die werken met NATO maten.
Bij alléén motorritten heb gewoon motorlaarzen, echter deze lopen niet lekker.
Lekker all-round zijn idd Hanwag of meindl, echter enorm duur. Daarom draag ik al zeker 20jr blackstones, qua model vergelijkbaar met Hanwag/meindl echter 1/3 vd aankoopprijs.
Ja de prijzen liegen er niet om. Nou is wel zo dat mijn ervaring met goede bergschoenen zoals Hanwag, Meindl, Lowa of Mammut wel erg lang meegaan en de Wibram zolen zijn uitstekend om te laten vervangen waardoor de schoen weer een paar jaar er tegenaan kan.
Dat te hebben gezegd, ik heb een paar Panama Jacks die het uitstekend blijven doen en dat is in de prijsklasse van Blackstone. Heb jij nog een specifiek model Blackstone die je fijn vind voor lange ritten op de motor?
Ik heb effe gekeken, maar kan nix vinden van model ? Maar zijn vergelijkbaar qua model met de Hanwag/meindl effe gegoogeld
http://dumphuis.nl/index.php/outdoor-jacht/schoenen-laarzen/blackstone-999.html
Maar ik heb ze gekocht in maastricht, voor iets van 130euro. Loop/rijd er vrijwel dagelijks mee.(transalp)
Ik draag dagelijks legerkisten (al meer dan 30 jaar), ze heten trouwens gevechtslaarzen maar dat terzijde. De laarzen van leer zijn bij het juiste onderhoud gewoon waterdicht. Dus met echte schoenpoets in- en uitpoetsen. Bij Defensie krijg je er een handig onderhoudssetje bij. Jullie hebben een leuke, informatieve website!
Dank je Marcel! En je hebt helemaal gelijk, met onderhoud hou je een leren schoen goed waterdicht. Die leger onderhoudssetjes zijn trouwens erg goed, ook van andere landen.
Ik zou niemand adviseren met schoen (of laarzen) te rijden die veters hebben. De reden is simpel; ik ben ooit met de veter van mijn rechterkist (die blijkbaar los was gekomen hoewel ik ‘m had ingestopt) tijdens het rijden vast komen te zitten aan m’n stepje. En ja, dat merk je pas bij het eerstvolgende stoplicht… Veters en motoren = slechtste combo ever
Van de andere kant; Mocht je een ongeluk krijgen(gun ik niemand) zijn veterschoenen sneller uit. Het is echt niet fijn als ze op de spoedeisende hulp aan je laarzen liggen te trekken, als je been stuk is. (been there, done that)
Voor mij: legerkisten. Veters achterlangs strikken en een dubbele knoop. Loopt perfect, schakelt goed, waterdicht bij het juiste onderhoud en staat nog stoer ook onder een kevlar spijkerbroek 😉
Ik rij al jaren http://www.zwerfkei.nl/bergschoenen/defensieschoenen/meindl-army-pro-zwart
En die zijn prima, waterdicht en beschermen je behoorlijk goed. Ook off-road.
In ’91 in dienst geweest en aldaar de bruine legerkisten gekregen. En tot op de dag van vandaag gebruik ik deze bij het motorrijden. Ik kan slechts 1 nadeel meedelen. Dat als je de hele dag door zware regen hebt gereden, ze zwaar aanvoelen en niet gemakkelijk te drogen zijn. Dus om dit te voorkomen gebruik ik de regen kapjes die je over je schoen kunt dragen, niet fraai maar het werkt wel. Er mee lopen deed ik al vanaf ’91 en gebruik ze nog steeds bij de avondwandeling. Inmiddels heb ik wel de inlegzool vervangen door de zwarte mil. dienst inlegzool.
Iemand ervaring met legerkisten op een TDM900..?
Ik heb nog een set nieuwe kisten liggen (Overgehouden uit mijn diensttijd)
Dit zijn de zwarte van het eerste type (met de gleuf in de hak).
Zitten erg goed, dragen ook soepel. Enige ervaring die ik ermee heb op de motor was tijdens het lessen destijds. Nu is dat 1e paar versleten, en begin ik aan het 2e nog nieuwe paar.
Ze zitten hartstikke lekker, maar wel ietsje ruim. Ik twijfel beetje over de dikke neus, en/of dat hinder oplevert tijdens schakelen ed. (kan nu zelf nog niet testen). De Motor is een TDM900 die binnenkort tot mijn beschikking komt.
De veters duw ik als in mijn diensttijd gewoon in de schacht, zodat deze geen problemen kunnen opleveren.
Erg interessant! Ik ben al enige tijd op zoek naar iets nieuws, huidige laarzen zijn op sterven na dood. Heb lang getwijfeld aan Meindl wandelschoenen, maar begin steeds meer te denken dat ik, rekening houdende met een beperkt budget, liever niet bespaar op veiligheid en hogere, veterloze laarzen verkies boven wandelschoenen.
Heeft iemand ervaring met de Falco Adventure boots of Altberg Hoggs? Of andere merken?
Falco: https://www.rad.eu/nl/x1/adventure-motorlaarzen/f/10830
Altberg: http://www.altberg.co.uk/product/hogg-all-weather-microlite/
De Altbergs hebben natuurlijk weer veters, maar zijn (naar horen zeggen) oerdegelijk en uiterst comfortabel. Helaas niet makkelijk te verkrijgen, terwijl de Falco’s op 15 minuten van mijn deur verkocht worden.
(oja, Gore-Tex zou fantastisch zijn maar valt niet binnen het budget op dit moment in het leven)