Niet elke motor doet het goed. Daarmee bedoel ik niet slecht rijden of in stukken vallen van ellende, sommige motoren doen het niet goed in de markt. Ze worden weinig verkocht en belanden door zeldzaamheid niet in ons collectieve motorgeheugen gevuld met CB750’s, XT500’s, V50 NATO’s, Trident’s, R80G/S’n, GSXR750’s, Z650’s, Bonneville’s, etc.
Lang niet altijd is de kwaliteit van de motor het probleem achter de slechte verkoop. Het merk kan onpopulair zijn op dat moment, het kan slecht gaan met het bedrijf waardoor er simpelweg te weinig gemaakt worden om veel te kunnen verkopen en nog veel vaker dan gedacht is falende marketing het grootste probleem van het wel of niet slagen van een motor in de markt. Zo kan ik me voorstellen dat KTM nog elke dag aan kastijding doet omdat ze Charley en Ewan richting BMW duwde met het gebrek aan vertrouwen.
Zo zijn er in loop van de jaren een boel allroads op de markt gekomen die we weer net zo snel vergeten zijn. Deze waren hun tijd te ver vooruit, deze waren er te weinig, deze legde het af tegen de concurrent, deze waren van een merk dat niet bekend stond om hun allroads, deze hadden te dure techniek waardoor de productie niet rendabel was. Wat de rede ook was, ze staan bijna allemaal op mijn verlanglijstje. Ik wil er een keer op rijden, ik wil er aan sleutelen, ik wil ze ruiken, ik wil ze kleine kusjes geven…
Moto Guzzi
Als er een merk is dat toch wel de meeste vergeten allroads heeft gemaakt is het Moto Guzzi. In Italië heeft de politie er nog mee gereden, maar verder zie je ze bijna nooit. Alhoewel ik vorige week in Albanië nog een agent zag rijden op een NTX650. Er zitten echt juweeltjes tussen en niet vergeten dat al deze Guzzi’s een van de mooiste blokken ooit hebben én cardan aandrijving:
Honda XLV750R
De Transalp kennen we allemaal. Een van de meest populaire (en saaie…) allroads ooit gemaakt. De voorloper was een stuk spannender. De Honda XLV750R is een luchtgekoelde allroad met cardan aandrijving en wat een juweeltje is het! Voor wie de serienummers van de Honda allroads kent dit is de RD01, waar alle Dominators, Transalps en Africa Twins van afstammen. Ik durf te stellen dat dit een van de mooiste Honda’s ooit is, in ieder geval de stoerste.
Armstrong MT500
Ontwikkeld door Armstrong-CCM Motorcycles voor het Engelse leger tijdens de Falklandoorlog met een Italiaans Rotax blok. Erg leuk machientje, heeft een kleine fanclub en vast grote minpunten… Ook gebruikt in Canada en Jordanië.
Harley Mt350E
Harley een allroad? Que? Oui! Het is de bovenstaande Armstrong, maar dan uit de handen van Harley-Davidson. Deze kochten in 1987 het design en de rechten over van Armstrong. Wellis waar een kleinere 350cc waardoor het meer een offroad dan een allroad is, maar daardoor niet minder leuk. Zeker de idiote koffers zijn een leuke toevoeging. (De AMF van Harley laat ik even voor wat het is, niet zo leuk als de MT350)
Cagiva 350 T4E
Nog voordat Harley Davidson een Engelse motor met een Italiaans blok kocht was Cagiva bezig met het overkopen van Harley ontwerpen. Juist, de motorwereld was (is) een puinhoop en uit die troep kwam de Cagiva 350 T4E, vooral leuk in de versie voor het Franse leger. Nou was dit niet bepaald een Fenix uit de as… Het is troep, wel leuke troep.
Nu vergeet ik er vast een paar of ken ik ze nog niet. Schroom niet mijn wenslijst te vergroten, de schuur is toch al te klein…
Zelf heb ik de XLV750 ooit nieuw gekocht toen hij uit kwam in 1985 😉 Maar je vergeet absoluut de Tiger 900 in de volksmond ‘Steamer’ geheten vanwege z’n onuitputtelijkheid ! Deze 900 cc Triple met 87 pk is ook heden ten dage nog een heerlijke smeuige motor met flink wat power als je het vergelijkt met z’n tijdgenoten als Africa Twin en XTZ. Zelf heb ik 2 exemplaren waarvan er 1 in Spanje staat omdat je daar heerlijk kan rijden en de fiets daar echt tot z’n recht komt.
Is de XLV ook nog bij jou in bezit? Ik heb de Steamer eruit gelaten omdat het net als de Africa Twin en Ténéré zeer bekende allroads zijn die nog veel te verkregen zijn.
Nee Janus,de XLV moest al gauw het veld ruimen voor een R80GS….. De Triumph 900 Steamer is veel minder verkocht dan een AT of een XTZ omdat hij toen flink duurder was. Ik vind hem dus wel zeldzaam en exclusief 🙂
Eigenlijk is er nog 1 die er zeker ook recht op een plaats in dit lijstje heeft; de Cagiva 900 Elefant. Heb ik ook gehad en qua gewicht en all-road waardigheid was dit een topper !
Je hebt wel gelijk Wilco. De Elefant en de Tiger zijn allebei mooie exclusieve machines, maar deze zie ik toch echt vaker rondrijden en te koop staan. Deze staan overigens ook allebei nog op mijn verlanglijstje 😉
persoonlijk zou ik mij diesel versie van de kawa klr gunnen (jp8) echter niet beschikbaar.
http://i421.photobucket.com/albums/pp300/desjeng/1137_M1030M1_zps702fdf46.jpg
Ja dat is gruwelijk tof apparaat!
yep! en met 1/40 op diesel, kom je een heel stuk. Ik denk dat er voor particulier gebruik best markt voor was.
Deze ken je zeker al. Niet meer origineel en de 500cc versie maar daardoor nog leuker.
Je mag van mij best ook de Laverda OR600 Atlas aan het lijstje toevoegen.
Wat een ontzettend lekkere motor is dat! Dank voor de tip!
Wat dacht je van de Aprilia Tuareg, of als je van een gelikte design houdt de Cagiva Gran Canyon of Navigator.
[img]http://www.motorencyclopedie.nl/motorencyclopedie/aprilia-tuaregwind562/1.jpg [/img]
[img]http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/cagiva%20navigator%20%205.jpg[/img]
Lukt niet echt met de links :S sorry!
De MT500 is oorspronkelijk de SWM kangaroo (Italiaans ) later inderdaad concept overgenomen door CCM en Armstrong uiteindelijk terecht bij Harley in de 350 uitvoering Rotax blok is overigens Oostenrijks. De 500 is een moeilijke starter maar heeft in de UK een redelijke groet groep volgelingen. Ik heb nog een hele nette MT500 te koop helemaal nagelopen en gespoten nieuwe banden ketting en tandwielen na deze opknapbeurt slechts 100 km mee gereden. Onderdelen etc zijn goed verkrijgbaar in de UK
Dat de Moto Guzzi NTX650 een miskende off road is kan ik meer dan beamen! Ik ben er in 2010 en 2011 van Suriname naar Ushaia gereisd. Heb 35.000 km afgelegd zonder problemen. Slechts een nieuwe accu nodig gehad. Op Facebook kunnen jullie de foto’s bekijken. Ciao Roel van Kuetsem
Moto Morini Camel en Kanguro
Een tamelijk onbekend merk dat toch een flinke offroad sportgeschiedenis heeft is het Bolognese Moto Morini. Al vanaf de vroege jaren zestig was Morini zeer actief in de Enduro. Dat leidde tot een flink aantal versies van de Corsaro Regolarita della Casa in 125 tot 165cc. Destijds in de jaren zestig uitermate succesvolle enduro’s. In 1980 kwam Morini met de eerste twee cilinder Enduro/Offroad de Camel op basis van de bekende 500 V twin wegmotoren . Tot aan ongeveer 1990 zijn hier verschillende uitvoeringen van gemaakt die eerst nog hardcore enduro’s waren maar uiteindelijk evolueerden tot Allroads. De motoren hebben prima rijeigenschappen zowel op de weg als daarbuiten. Vanaf 1985 werd Maurizio Zucchetti maar liefst zeven keer kampioen van Italie bij de Enduro’s op een Camel. Hij reed tegen fabrieks competitie van Cagiva en BMW dus waren de motoren bij de tijd..Ze zijn er in 350cc uitvoering de Kanguro en in 500cc de Camel. Laatste uitvoering heette de Coguaro. Er zijn er slechts een stuk of 30 van in NL. en gelukkig een paar bij mij in de schuur! Kees Smallenburg
Wat hier mist, in aanvulling op bovenstaande, is een Highland Outback. Sweedse motorbouwer die in de jaren 90 al een 950cc VTwin allroad bouwde:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/highland/highland_950_v2_allroad%2006.htm
Ja heerlijk rijtje speel motoren.. dank daar voor . KTM superenduro rijder voorheen moto Morini camel 500 die nu in de schuur staat te wachten. De KTM gaat deze zomer naar Albanie. Hopenljk zien we daar nog wat van de lijst rijden. Groetjes Pepe van west