De nieuwe Africa Twin

at01
Bron: www.motorcyclenews.com

Honda heeft de marketing van Apple weten te kopiëren met de komst van de nieuwe Africa Twin. De geliefde en gevierde allroad uit de jaren negentig krijgt dit jaar de lang gewenste opvolger en de spanning hangt in de lucht. Als bij een nieuwe iPhone vliegen de conceptontwerpen in het rond. Gaat het de oude Africa Twin worden met moderne techniek? Krijgt de motor een geheel vers uiterlijk en komt er een rally/dakar achtige motor? Krijgen we een CRF1000?

Wat weten we over deze motor? Het verhaal gaat dat een wereldreiziger op z’n oude Africa Twin in Japan in contact kwam met Honda. Onder de indruk dat deze reiziger nog steeds zijn AT verkoos boven iets moderners besloot Honda te luisteren naar de wensen van deze man over wat de ideale Africa Twin zou zijn.

at04
Bron: Motorrad

De hardnekkigste geruchten zijn dat het een paralel twin gaat worden. Honda laat het v-twin blok dus gaan voor een lichter en makkelijker te onderhouden paralel blok. Bijkomend voordeel is dat een paralel blok zich makkelijk laat koelen doordat er geen achterste cilinder zonder rijwind zit. Dit blok zal een 1000cc hebben en goed zijn voor meer dan 100pk. Voor een reismotor is dat natuurlijk overkill, maar het zal voor marketing beter werken.

Daarnaast gaat de motor 50 kilo lichter zijn dan het sales monster van BMW, de 1200gs. Dat zou betekenen dat het streefgewicht rond de 180 kilo zal liggen. Dat is lichter dan meeste allroads, zeker dan meeste twee cilinder allroads. Goed nieuws dus. Wij zijn erg benieuwd wat deze motor nou echt gaat wegen, want het gaat tijd worden dat motorontwerpers begrijpen dat een laag gewicht belangrijker is dan pk’s.

De concepten zijn mooi, het verhaal is goed. Het wachten is op Honda.

at02

10 thoughts on “De nieuwe Africa Twin

  1. En de introductie daarvan wordt steeds verder uitgesteld, da’s dan weer net niet Apple-achtig. Ben benieuwd of de boekhouders het hebben afgelegd tegen de ontwikkelaars. In het verleden hebben de streepzetters nog steeds gewonnen met als fraaie resultaten de Crossdresser en anders netniet fietsen. Een nieuwe AT zou mij zeker in de verleiding brengen mijn Caponord en TA600 op te ruimen voor een nieuwe Honda.

    Eerst zien….

  2. Echte africa reizegers verlangen naar 650 750CC en niet meer met echte banden erop en niet meer kilo’s maar licht en betrouwbaar en een super koppel voor in de duinen en zand.
    Met een hartslag trager dan jezelf? zoals hij vroeger was. Ik vertrek met mijn oud beestje 21 jaar oud
    terug naar Africa en laat alles van om het even welk merk maar achter komen, dit beestje is het beste wat me ooit overkomen is.
    Sinds 86 met mijn eerste 650CC
    Honda laat je niet vangen aan groter en groter maak hetgeen waar ze altijd al jaloers op waren een echte Africa Twin, en geen lompe koe zoals de rest. Doe het nu ik heb al zes nieuwe fans van in de twintig, ook al ben ik bijna zestig ze hebben allemaal een oude gekocht omdat er niets nieuws is.
    En we gaan samen off the road zalig!
    Honda doe nu echt eens iets…

  3. Als Honda slim is laten ze zich in dit geval niet meeslepen door de concurrentie met hun kolossale en véél te zware (in kilo’s) BMW 1200 GS, Triumph Explorer XC, Yamaha 1200 Tenere en KTM 1190 Adventure. Al die toeters en bellen zoals ABS, traction control, elektronische veersystemen en al die onzin meer hoeven er niet op. Ontwikkelen hoeft men eigenlijk niet, een oerbetrouwbaar blok hebben ze al. Een (iets) moderner uiterlijk, max. 200kg voor off-road inzetbaarheid, ca. 75 á 80 pk met een breed bruikbaar koppel en velen zullen, waaronder mijzelf, blij zijn. Honda doe nu echt eens iets ….

    1. Dat lijkt mij nog te veel op een KTM 950/990; 200 kilo met 100pk. Voor mij ligt de wens van de nieuwe AT echt op een gewicht beneden de 180kg met 75/80 pk. Dan zou het echt een game changer zijn in het twee cilinder allroad segment.

  4. hoi,ik zag de foto van de Africa twin toen ik op zoek was naar onderdelen,ik zag dit bloedmooie model en wilde vragen was dit een concept model,ik bedoel de rood wit en blauwe fiets,die veel op de oude lijkt,is deze ooit geproduccerd of is dit een custom job_,zou graag willen weten of deze te krigen is (tweede hands).
    alvast bedankt,erik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *