Benzine brander. Coleman Feather 442

Colemanfeather442-1

Open vuur is mooi, maar helaas niet altijd mogelijk of toegestaan. Een brander is dus reuze handig op de saaie camping, in dat kurkdroge bos en onder een afdak in de pissende regen. Het verwarmt je voer en in de ochtend hoef je niet eerst je vuur op te stoken voor de koffie. Ideaal dus. Branders komen in honderden soorten en maten, maar welke neem je nou mee? Ook onder de MotorAvonturisten zijn daar al flink wat woorden aan vuil gemaakt. Persoonlijk kies ik voor een benzine brander. Om precies te zijn kies ik voor een Coleman Feather 442.

Benzine branders hebben natuurlijk als groot voordeel dat ze branden op benzine. Echt waar? Echt waar! Precies hetzelfde spul wat je ook in de tank van je motor stopt. Dat is natuurlijk reuze handig, je hebt dus altijd en overal waar je komt altijd wel een drupje brandstof voor het bereiden van je voedsel. Dat scheelt weer op je bagage waar geen extra fles brandstof ruimte inneemt. Eerlijk is eerlijk, er hangt een kleine brandstofcontainer onder dus de brander is in zijn geheel groter dan bijvoorbeeld een Primus of Optimus brander exclusief fles. Het voordeel daarvan is wel weer dat je de boel niet eerst in elkaar hoeft zetten, maar eigenlijk meteen aan de slag kan.

Colemanfeather442-1-2

Het mooiste van de benzinebranders is wel de temperatuur. Wat komt er van de Coleman Feather 442 een bak hitte af! Zelfs op een bergtop ver boven 1000m grens met ijle lucht krijg je in no-time een liter water aan de kook.

Nadelen zijn er ook. De grootste is eigenlijk de benzine. Benzine is tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Meneer Shell, BP & kornuiten zijn er namelijk achter dat motoren ook blijven draaien als ze voor 10/20% de benzine vol pissen. Het zit vol troep en dat geeft slechtere verbranding en dus roet. Het is dus heel goed mogelijk dat je op een gegeven moment de brander uit elkaar moet halen omdat deze het niet meer doet vanwege opgehoopte troep. Dit is te voorkomen door de brander bij elk gebruik ook echt goed heet te laten worden, zo heet dat er geen roet achterblijft. Andere mogelijkheid is om Coleman Fuel te gebruiken, wat een zuivere heldere brandstof is waarmee de brander nog veel beter brand. Dan heb je wel weer een extra fles met peut mee dus ben je terug bij af.

Voor mij is de Coleman Feather 442 een ideale reisgenoot en ik heb er in de afgelopen drie jaar geen enkele probleem mee gehad en verrukkelijke confit de canard mee gemaakt. Dat ik niet meer hoef na te denken of ik nog ergens een flesje brandstof heb, hoe vol deze zit, etc., maar wel altijd een bruikbare brander heb is ideaal.

25 thoughts on “Benzine brander. Coleman Feather 442

  1. Water koken kunnen alle benzinebranders wel, maar is ‘ie ook zonder vuurbal aan te steken en kan ‘ie ook op een zacht pitje sudderen, dat zijn boeiender vraagstukken. 🙂

    Ik heb nu een MSR Whisperlite. Die kookt water als een dolle maar voldoet dus niet aan bovenstaande 2 punten, de vuurbal komt regelmatig langs en eigenlijk heeft ‘ie maar 2 standen: Vol gas en uit. Ik heb ook een Trangia, pannensetje met ingebouwde brander is best handig, je kan er ook makkelijk een uur een pot heerlijke lamscurry op laten sudderen, ook nog ‘es zonder je reisgenoten doof te maken, maar je zit weer met die spiritusfles. Ik heb ook nog een Optimus 8R benzinebrander, het klassieke blauwe blikje, maar die omgekeerde ICBM heeft me al ‘es het haar op m’n armen gekost en is me te link…

    Ik overweeg dus ook een 442, en dan vooral omdat ik her en der bij andere mensen zie dat ‘t ding zich behoorlijk netjes gedraagt voor een benzinebrander.

    1. Vuurbal heeft de 442 ook wel, niet bijzonder groot of storend. Je hoeft niet je motor 100 meter verderop te zetten. Zacht pitje is beperkt goed te regelen. Het kan wel maar nauwkeurig is het niet.

    2. Ik heb zelf de MSR Dragonfly. Een regelbare allesbrander met losse fles. Als motorrijder betaal je eigenlijk onnodige euro’s aan het kunnen verbranden van alle vloeistoffen. Maar MSR branders zijn niet alleen veel te duur, ze maken zo’n ontzettende herrie dat elk romantisch vergezicht op een romantische bergtop vergezeld lijkt te zijn van een maanraket lanceerbasis.

      Zolang we met elkaar op reis zijn, verschijnt er eigenlijk altijd een Coleman benzinebrander als we gaan koken. Op marktplaats kom je ze al tegen vanaf €25,-

      1. Die dragonfly heeft zo’n kelk-brander, net as de Optimus. Die maken inderdaad een takkeherrie. 🙂

        Vandaar mijn keuze voor de whisperlite, die is (voor een benzinebrander) verrassend stil. Maar dus weer vrijwel niet regelbaar, er is altijd wel wat. Ik denk dat ik die coleman maar ‘es ga proberen…

  2. Gebruiks vriendelijk zijn de colemans, maar ga je ook naar landen met (nog) slechtere kwaliteit brandstof (buiten europa/N Amerika) dan heb je veel kans dat het pijpje wat boven op de brander door de vlam loopt verstopt… Niet door- te flossen dus neem zo’n reserve onderdeel (of twee) mee als je een coleman hebt… zelf zou ik daarom nooit deze modellen kopen.
    Een oude svea 123 zonder echte techniek is wel de betrouwbaarste brander die ik ooit gehad heb… maar huidige MSR achtige modellen (MSR/ optimus/ primus) zijn regelbaar en mooi modern natuurlijk…. Wel kwetsaarder, zit je weer ergens in azie met een klein dolgedraaid onderdeel wat net niet in je reseve pack zit….

    Kook ze!

  3. Ik heb een sigg firejet. Leuk ding om een paar liter water te koken of je macaroni donker zwart te krijgen.
    Aansteken is instant vuurbal maatje XXL, de regel knop is slechts een suggestie (vergelijk baar met een verkeerslicht voor fietsers) en met een beetje geluk meurt alles naar de peut als je weer eens de slangetjes niet goed aandraait. In je tent gebruiken is enkel aan te raden als je toch al een nieuwe wilde kopen of ter vervanging van je dagelijkse scheerbeurt.

    Maar toch neem ik het mee als ik ga kamperen en zelfs na een jaar of 8 op zolder liggen, met benzine in de fles, ontbrand het gekke ding meteen na de eerste poging om hem aan te steken (+ de rest wat erop de werkbank naast lag maar dat was meer mijn eigen schuld).

    1. Breekbaar, wankel, niet te regelen en brandende brandstof in een niet af te sluiten brander… Je hoort het al ik ben geen fan van deze brander. Vond het ook prachtig eerste keer dat het zag en meteen een gemaakt ter leering ende vermeack, maar daar hield het ook meteen weer op. Ding brand ook bij lange na niet zo hard als een gas of benzine brander waar druk achter zit.

  4. Zojuist een benzinebrander van Coleman besteld via amazon.com. De amerikaanse site wel te verstaan. Dual fuel brander is daar vele malen goedkoper dan via de duitse amazon site of andere websites/shops (€105). Kost slechts 59 dollar + een paar dollar voor invoer en bezorgen. Omgerekend kom ik op €63. Vond ik niet duur!

    1. Hele nette prijs. Paar dollar voor invoer is wel weinig. Hou ons op de hoogte of de duane het zo doorlaat of toch niet bijbetaling wil. Ben ik wel benieuwd naar.

      1. Ik gok op nog een nare verrassing bij bezorgen. Ze zijn de laatste tijd erg fanatiek op invoerrechten, zeker uit amerika…

        De mijne is net binnen van qvist.nl. 89 euro, vanuit nederland dus zonder verder gezeik en met 2 dagen in huis.

  5. Zo de brander is binnen. Geen problemen met de douane. Al met al heeft ie mij €59,80 gekost. Ik vind het een goede deal! Via dezelfde site heb ik een Exped Synmat 9 LW besteld. In NL bij Bever kost ie €169. Ik betaalde €123 via de Amazon site.
    Ik zeg: doe je voordeel ermee!

  6. Hoi, zojuist deze site ontdekt. Geweldig, allemaal goede tips om lekker van outdoor en motor te genieten. Vraagje: ik ben van plan om ook zo’n benzinebrander te kopen. maar hoe doen jullie het met vullen? Ik heb een R1100RT dus lastig om ff slangetje vd tank los te halen. Dus los flesje met een liter benzine ofzo? Hoe lang gaat een reservoir mee cq. wat is het verbruik zo’n beetje?
    Thanks!
    Groet Matthijs

    1. Dat overhevelen lijkt me ook maar gevaarlijk. Je bent moe na een lange rit en of je bent wat dronken. Je wil nog even een kop koffie zetten doch je brandertje is leeg. Je begint dus benzine van je motor af te tappen doch je knoeit wat. En van zodra je je vuurtje aansteekt gaat gelijk je motor in de fik. Of jijzelf of je lief…

      Ondertussen kappen ze alsmaar meer ethanol in de benzine. Straks wordt dat goedje drinkbaar. Dan moet je geen whisky ook meer meesleuren. Je kunt zo uit het tankslangetje zuipen. Wel niet vergeten om je brommer op reserve te zetten voor je begint, zodat je ‘s anderendaags niet te poot verder moet.

      1. Ben ik met je eens. Ik gebruik stukje benzineslag om het netjes te houden. Slag los, vulslang er aan en benzinekraan open. Knoeien gebeurt nog wel, maar zolang niet meteen fikkie gaat stoken loopt het wel los.

    2. Ik pak van mijn 65gs inderdaad gewoon het slangetje. Beter is om een kraantje er tussen te zetten, dan mors je minder. Ik weet namelijk ook niet of die 1100rt een vacuum/stop op de tank heeft, dan moet je een fles meenemen of een kraantje gebruiken.

      Verbruik is natuurlijk afhankelijk van hoe uitgebreid je kookt. Met biefstuk bakken, aardappels bakken of pasta koken en minimaal 20/30 min voluit branden gaat een volle brander drie dagen mee.

  7. Thanks! Ik vertrek volgende week naar Schotland. Aftappen gaat bij de 1100 rt niet lukken, boel zit helemaal ingebouwd. Ik neem wel een liter wasbenzine mee. Ben benieuwd. Slainte!

  8. Prima brander zolang die het doet. Vorige zomer heb ik er e10 in gemikt en dan is het over men uit met de rubbers in dat ding. Nieuw dingetje er in voor vier tientjes en dan doet ie het weer. Tegenwoordig gooi ik er aspen blauw in. Is niet heel duur en het gaat jaren mee.

    1. E10 is smerig spul inderdaad. Maakt ook in je (oude) motor meer kapot dan verwacht. Ik heb er bij mijn brander nog geen last van gehad of nog te weinig E10 houdende benzine in gestopt. Aspen Blauw kende ik niet, klinkt goed.

  9. Zo’n blikjesbrander werkt geweldig! Afgelopen zomer flink mee ge-experimenteerd. Beetje geklooi met een Stanleymesje en punaise voor de gaatjes, maar met wat geduld een prima resultaat. Een spiritusbrander heeft wel een goed windschermpje nodig en bij erg koud weer een isolerende ondergrond (anders vergast de spiritus niet voldende). Een populaire brander in vooral Scnadinavie.

    Let wel, je stookt ‘m met spiritus. Met Loodvrij 95 erin ben je eerder een concurrent van de Nasa vermoed ik.

    1. Spiritus = alcohol + een goedje om het voor alcoholisten onaantrekkelijk te maken. De brandspiritus uit NL is prima (wordt ook gebruikt met fondue). In Engeland is mijn ervaring dat er roze spul aan toegevoegd is met inderdaad een erg vervelend geurtje (en het roet enorm). Daar moesten we 10% water bij doen om dat tegen te gaan.

      Gewoon uitproberen zou ik zeggen.

      Ha, hier een goede uitleg gevonden: http://www.globetrotter.nl/brandstof_spiritus.html

  10. Dit zijn mooie branders inderdaad. Ook handig dat je ze kunt aansteken zonder eest voor te verwarmen met alcohol. Er komt dan wel wat een vuurbal uit wat eigenlijk de voorverwarming is maar al vrij snel heb je een mooie blauwe vlam. Tegenwoordig doe ik er ook Aspen 4 (Blauw) in. Mooie verbranding en geen geur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *