De BMW S1000XR gaat werkelijkheid worden. Tjah, is dat nu onze eigen schuld? Hadden we dit nou kunnen voorkomen? Is BMW rijp voor een interventie? Wie gaat er mee protesteren in München?
BMW komt zelf met dit stuk proza:
Hier is de perfecte BMW motorfiets voor iedereen die de dynamiek van een sportmachine, de veelzijdigheid van een enduro en het comfort van een toermotor wil. De nieuwe BMW S 1000 XR combineert het beste uit al deze werelden tot iets geheel nieuws: de eerste Adventure Sport machine van BMW Motorrad – perfect voor iedereen die houdt van onbegrensde sportiviteit.
Niet misselijk denk je dan, dat denk ik tenminste. Maar het is dus wel misselijk. Heel misselijk. Ewan McGregor huilt, al dagen. Waarom huilt onze beste Ewan? OMDAT BMW DIT ENDURO DURFT TE NOEMEN:
Juist, laat dat maar eens bezinken. Voel je de onmacht? De Pijn? Zullen we anders een minuut stilte houden voor deze bak ellende?
BMW was zo’n ontzettend mooi merk. Allemachtig wat maakte zij prachtige motoren. De looks, de kwaliteit, het karakter, de sleutelvriendelijkheid, alles was tegen het perfecte aan. Ze kwamen notabene met de eerste echte allroad. Een prachtige handelbare motor met cardan en het was een tweecilinder, voor het koppel. Nu doen ze dit.
Misschien is een sociaal experiment en is BMW aan het kijken hoeveel emmers kots ze weten te verkopen aan schaapachtige volgzame consumenten. Heeft BMW überhaupt een idee wat enduro is? Google al eens gebruikt? Speciaal voor BMW: http://lmgtfy.com/?q=enduro
Ze weten het zelf eigenlijk dondersgoed met de G serie en al het HP2 spul dus het is weer marketing dat de klok slaat bij BMW.
Vies!
Daniel:
Wil degene die hierom heeft gevraagd zich even melden bij de rector? Is er echt iemand geweest die heeft bedacht dat het een briljant idee zou zijn om een plastic enduro te maken met 160 pk? Stel dat je het aandurft om met dat chemisch toilet op wieltjes daadwerkelijk van het asfalt te gaan, puur hypothetisch dit, zou je dan in staat zijn om die 160 germaanse paarden te beteugelen? Er is toch geen mens die dat wil hebben? Waarom komt er nou de zoveelste motor op de markt waar echt niemand op zit te wachten?
Iets minder dan Janus ben ik emotioneel verbonden aan BMW. Mijn eerste BMW was een K100RS (zo’n zestienklepper) waarvan m’n bek echt open viel. Wat een fantastische motor was dat! Het was een extreem goed ontworpen model, technisch misschien wel dertig jaar vooruit lopend op de concurentie. Dus toen ik genoeg bij elkaar gespaard had kocht ik de voor mij logische opvolger; een R1100GS. Dat is ook BMW, dus dat zal minstens zo briljant zijn, maar dan nog tien jaar moderner. Logische gedachtegang toch? Ik had er niet verder naast kunnen zitten.
Met de opkomst van de vierklepsboxerblokken is BMW een totaal andere weg ingeslagen dan voorheen. De drang tot innovatie is weg, het vernuftige is weg, de doordachte constructie is weg, de degelijkheid is weg, de sleutelvriendelijkheid is weg… en tegen welke prijs? De motoren van BMW dienen meer dan ooit nog maar één simpel doel; geld verdienen voor BMW. Zelfs de legendarische K-serie is vanaf de 1200-blokken definitief de nek omgedraaid. Liep een beetje K75 of K100 fluitend 300.000 kilometer (of gekker), de 1200 en 1300 moet je vooral zien te dumpen voordat ze een ton op de teller hebben staan. Als ze dat al halen…
Maar waarom doet BMW dat nou toch? Ik denk dat het antwoord teleurstellend simpel is. Omdat er zoveel mensen zijn die het kopen. Hele volksstammen rijden op 1200GS-en die ze niet eens zelf hebben uitgekozen, maar kochten omdat hele volksstammen op GS-en rijden.
Zullen we gewoon afspreken dat niemand van ons nog ondoordacht, rücksichtslos, een motor koopt die Janus zo treffend omschrijft als ‘een emmer kots’? Zullen we dat gewoon doen? Dat BMW dan blijft zitten met heel veel emmers kots? Heel veel emmers kots bij de steriele dealers in hun enge witte werkplaatsen? Kunnen we dat afspreken?
Ik meld me even bij de rector want ik vind het nog niet zo’n gekke zet van BMW 🙂 Een enduro is het inderdaad totaal niet…..Maarrr, hele volksstammen zitten juist wel op dit soort fietsen te wachten. Sportbike is uit; te druk op de weg, te snel, te hoge boetes,te duur. Der “Grossenduro’s” wegen 270 kilo en zijn hoog en lomp. Toerbuffels hebben veel van dezelfde nadelen.Met een Tiger 1050,Multistrada,Versys 1000, Capo Nord combineer je alles met elkaar en je houd er nog een snelle flitsende fiets aan over. Vlotte autobahn ritten ? Flitsend sturen ? Bagage mee ? Duo achterop ? Over drempels vliegen ? Lekker rechtop zitten ? Een grintpaadje pakken ? Het kan allemaal. Let op; de andere nieuweling in dit segment ; de Yamaha MT of FJ09 (TDM opvolger) word de bestsellervan komende jaren !
Het doet me inderdaad nog het meest aan een TDM denken, dat was ook in niets behalve heel vagelijk de look een allroad maar in alles een prima on-road dijkragger.
Dit BMW ding gaat ongetwijfeld gretig aftrek vinden, zeker nu de gemiddelde motorkoper inmiddels dik grijs is wil de nek niet meer zover achterover en hebben de oude polsen nogal te lijden op de supersports, dus die rechtop zit is precies goed.
Ze moeten ‘t ding alleen geen enduro noemen, dat komt echt niet langs de giecheltest.
Voorstel aan BMW: Noem het sport-tour, plak een X in de naam omdat er 2mm aan snavel op zit en ‘X’ de nieuwe ‘R’ is, prima. Dan kan iedereen en z’n hond die van de GS een te grote te zware en veel te snelle wegmotor willen maken dat ding gaan kopen, en kan BMW wellicht voor de GS weer een beetje meer Gelande en een beetje minder Sport in de mix doen.
Deal?
Akkoord.
Als BMW dit de ‘Ultieme zoveelste dertien in dozijn S1000XR tourmotor’ had genoemd was er natuurlijk niks aan de hand geweest. Dan hadden wij er niet eens naar gekeken 😉
De nieuwste in het rijtje emmers kots. De V-strom 1000, Versys, Varadero, TDM, Tiger sport ea gingen BMW al voor. Wanneer stopt het nu eens met die bedrijven-terrein-motoren? De ogen blijven gericht op afvallige Honda en de hopelijk wel reisenduro waardige nieuwe African Twin….
Ja die Africa Twin geeft hoop, broodnodige hoop.
Mijn grootste vrees voor die Africa Twin is dat het exact zal zijn waar iedereen om vraagt: Een verrassend licht ding met lange veerwegen wat echt serieus offroad capabel is met voldoende maar niet teveel vermogen.
Waar ze er vervolgens drie van verkopen omdat iedereen toch eigenlijk alleen maar asfalt rijdt en voor hetzelfde geld heb je een ‘all-road’ met kleine wieltjes want dat stuurt beter op asfalt, meer vermogen want we zijn toch nog steeds allemaal 12 en 160 pk is echt nodig, een dik comfortabel zadel en 50 kilo aan gadgets erop…
Zie ook KTM…
Tsja mannen, voor echte kerels die wel eens van de gebaande paden af treden is het helaas niet lang leve de technische vooruitgang….
Dus; die AT snel op de markt, veel van verkopen dan kunnen we over 5 jaar een leuk 2e handsje bemachtigen voor een schappelijke prijs. Alleen tegen die tijd is de automatische DCT bak aan vervanging toe en zijn de ABS opnemers stuk . Shit, het word nooit meer zo als vroeguh 🙁
Ik blijf maar gewoon op m’n Tiger 900 “Steamer” rijden 🙂
Dit was ook mijn gedachte toen Triumph met de tiger 1050 kwam, meer toer motor dan Allroad zoals de voorgaande modellen.
Naar mijn gevoel wordt dit een verkoopskanon…ik rijd met GS LC en met MV F4….en dit wordt dan de joint venture….gaat heerlijk rijden worden met deze BMW RX.. welk gezeik en zever er ook wordt verteld. Open your minds boys (and girls
Haha wat een vooringenomenheid op dit forum. Op basis van een foto en wat text. De eerste testverslagen zijn nj te lezen : read it and weep , zelden zulke unanieme lovende reviews gelezen !! Ze zijn gek op dat ding, reeds sold out …
Vooringenomen? Tekst wel gelezen? Dat het snel uitverkocht was hadden we verwacht. Daarnaast heb ik geen test kunnen vinden waarbij ze met deze ‘enduro’ iets undero-achtigs doen. 160pk viercilinder ‘veelzijdige enduro’. Daar zit het probleem.
De GSXR verkoopt ook al jaren prima, da’s geen argument.
Als dit een enduro is dan is die GSXR dat ook. Er is uiteraard wel een zot te vinden die ermee op een zandweg is geweest. Maar dat geldt voor elke motor, van CB500 tot Pan European. (Die overigens beide meer capabel zullen zijn in ‘t zand dan dit ding, gok ik zomaar.) We hebben tenslotte youtube tegenwoordig en dat moet ergens mee gevuld worden naast filmpjes van katten.
Rare discussie dit. Als ik het goed lees zeggen ze niet “dit is een enduro” maar hebben ze het over de veelzijdigheid van een enduro. Blijft overtrokken natuurlijk want hiermee wil je het zand niet in, dat zal iedereen snappen. Net zo min als met de al eerder genoemde “kotsemmers” (kom op zeg).
De lol met deze fietsen is de combinatie van veerweg, handelbaarheid en bruikbaar vermogen. Voor de gemiddelde rijder (inclusief ondergetekende) de beste manier om “snel” te zijn op dijkjes en in, zeg, de Ardennen. Inderdaad voor op de weg. Maar zit 99% van de rijders daar niet 99% van de tijd?
Wat je BMW kan verwijten is dat ze erg laat zijn en 160 pk overkill is. Maar veel pk’s en doen alsof je er mee om kan gaan doen het nou eenmaal goed op bruiloften en partijen 😉
Aldus de nog altijd erg blije eigenaar van een inmiddels alweer 2e Tiger 1050. Met slechts 125 pk, blijft behelpen.
Trap toch niet in dat verkooppraatje. Het is een gewone toermotor en er is niks veelzijdig aan. Gewoon een motor voor asfalt waar je wat rechter op zit. Zoals een NC700x of 1200R.
Daarnaast is die extra veerweg als bijzonder pluspunt ook wat overdreven…
S1000XR: 150/140
vs.
Caponord: 175/185
1200GS: 210/220
F800GS: 230/215
Tenere 1200: 190/190
Tenere 660: 210/200
En dat zijn allemaal normale allroads die niet zo veelzijdig als een enduro zijn.
Enfin, de S1000XR is vast een fijne en geschikte motor, maar om daar nou een nieuw segment voor te bedenken en ze zo veelzijdig als een enduro te noemen is gewoon smerige marketing.
De irritatie zit ‘m erin dat “Adventure” knetterhip is en de markt inmiddels vol staat met veredelde wegfietsen met pretentieuze styling/marketing sausjes, terwijl er voor de daadwerkelijke liefhebber vrijwel niks te vinden is wat die pretenties daadwerkelijk waar kan maken.
Gedachtenexperiment: Keer het voor de grap eens om.
Stel, je houdt van racers. De GSXR serie is het summum voor je. Stel je dan een markt voor die overspoeld wordt met fietsen in stoer race-replica kuipwerk waar onderhuids gewoon een “standaard” tam toerblok in hangt wat de suggestie van het racy imago helemaal niet waar kan maken, terwijl de hoogtoerige viercylinders van 100+ pk dan stilaan uit het assortiment verdwijnen en worden vervangen door nog meer pretentieuze marketing gestuurde cynische wannabe-brommers gericht op mensen die zich een imago aan willen meten zonder teveel moeite te doen.
Laten we ons als voorbeeld een NC750 in een Repsol kuip voorstellen:
De lol met deze fietsen is de combinatie van imago, handelbaarheid en bruikbaar koppel. Voor de gemiddelde rijder (echt!) de beste manier om “snel” te zijn op dijkjes en in, zeg, de Ardennen. (Nee, echt!) Inderdaad voor op de weg, 99% van de rijders komt toch nooit op een circuit en heeft echt niet meer nodig dan 55 pk. En lekker zuinig in deze milieubewuste tijden, dat doet het goed op bruiloften en partijen. 😉
Ik durf zomaar te voorspellen dat de gemiddelde liefhebber van hoogtoerig hoogvermogend race-replica materiaal al snel een vocabulaire met een aantal onflatteuze uitdrukkingen bezigt als er weer een drol in een flitsend jasje op de markt verschijnt.
Just test ride one!
Laat al degene die hier zoveel commentaar op de xr hebben er eerst eens op gaan rijden! Een TOP motor! Rijd al jaren BMW. K1300 s wat ook een geweldige motor is maar de xr is veel wendbaarder ( in de bergen bijna niet bij te houden als je een beetje kan sturen) ben er super blij mee!!
heb er net 2 proefrutjes mee gemaakt, direct besteld,briljant! dus gauw uwe snavelkes toe….
heeft de schrijver van dit artikel uit de azijnfles gedronken, ik heb afgelopen jaar 12000 km met deze motor gereden en heb niets negatiefs te melden, van veel azijn drinken moet men kotsen vandaar misschien zijn emmer kots.
Heel dit artikel was dus achteraf gezien 1 grote kotsemmer. Wat een vooringenomen hoop gezeik zeg.