Africa Twin nieuws. Wat moeten we er van denken?

hondaafricatwin02

Een aantal dagen geleden zijn de specs van de nieuwe Hond Africa Twin op het interwebz terecht gekomen. Het goede nieuws; het is een motor! Aangezien het net zo goed een motorscooter of kartonnen doos had kunnen worden is dat een geruststelling. De machine ziet er ook erg goed uit, net echt. Waarschijnlijk merk je wel aan mijn toon dat er narigheid aan zit te komen… Dat klopt.

hondaafricatwin01

Ik ben best wel een beetje teleurgesteld. Voordat je mijn gezeur gaat aanlezen begrijp me niet verkeerd, de motor heb ik niet bereden en nog niet alle gegevens zijn bekend dus mijn gezever is relatief. Wel is er genoeg bekend voor de nodige teleurstelling. De geruchten deden namelijk de rondte dat Honda met de nieuwe Africa Twin een adventure motor zou presenteren die rond de 200 kilo zou wegen en 100 pk aan vermogen zou hebben. Veel avonturiers hoopte zelfs op een motor dichterbij de 180 kilo met 70/80 pk. De hardcore Africa Twin fans waren zelfs bereid een paralel twin in plaats van een v-twin blok hiervoor door de vingers te zien. De motorindustrie mist namelijk een dergelijke motor en alleen de BMW F800GS komt hier in de buurt. Honda had een prachtige kans.

hondaafricatwinspecs

Deze kans hebben ze laten liggen. De nieuwe Africa Twin is niet speciaal. Daar ik heb het gezegd. De nieuw Africa Twin is niet speciaal. Zonde want de oude Africa Twin was wel speciaal. Sterker nog, die is nog steeds speciaal. Waarom is de nieuwe Africa Twin dan niet speciaal? De motor gaat ergens tussen 228 en 242 kilo wegen, afhankelijk van de opties. Daarnaast ligt het vermogen rond de 94pk.

hondaafricatwin03

Ik hoor je nu hardop denken: ‘Maar dat is toch identiek aan de KTM 990?’. Niet helemaal, de KTM had 2 pk meer een en liter meer in de tank. Owh en die motor komt uit 2006. Ik zal het verhaal nog wat aandikken. In 2001 kwam Aprilia met de Caponord op de markt. Een grote luxe allroad met een hoger nat gewicht, maar ook zeven liter meer in de tank én meer vermogen. Honda komt dus in 2016 met een motor die KTM tien jaar eerder maakte en maar een kleine verbetering is ten opzichte van een motor die 15 jaar(!) ouder is. Welke beide overigens wel een v-twin blok hebben.

Africatwinvs990vscaponord

Nu weten we nog niet alles van de Africa Twin. We weten nog niet hoe dit gewicht is verdeeld, wat bij een paralel twin een stuk gunstiger kan liggen vergeleken met een v-twin. Zo was de KTM 990 niet alleen lichter dan de Caponord, ook het gewicht lag lager wat het een betere motor maakte. De Africa Twin kan hier natuurlijk de winst pakken.

hondaafricatwin04

Het verbruik van het blok zou ook een stuk beter kunnen zijn dan de oudere en dorstige concurrenten waardoor de 18 liter tank je alsnog verder brengt. Ook is er nog niks bekend over de vering en de veerweg. Met KTM als schoolvoorbeeld van hoe je dat zou moeten aanpakken zou ik dolgelukkig zijn met dezelfde kwaliteit.

Dit wil overigens allemaal niet zeggen dat ik niet blij ben dat Honda met een dergelijke Africa Twin op de markt komt. Dat is namelijk hard nodig. De meeste allroads zoals de KTM Adventure zijn meer richting de grote BMW GS’n verschoven. Meer weg georiënteerd, meer comfort en meer overbodig vermogen. Wellicht hebben we met de Africa Twin een waardige vervanger van de 990 adv, welke KTM niet meer maakt. Honda zou dat stokje heel goed over kunnen nemen.

26 thoughts on “Africa Twin nieuws. Wat moeten we er van denken?

  1. Beetje zwaar ja, aan de andere kant dat was de 750 Africa Twin ook. Die woog pakweg net zoveel, maar dan met 60 pk ipv 100.

    Eerst maar ‘es zien hoe het eruit komt, als dat net zo als met de ouwe AT is…

  2. De 950/990 waren speciaal omdat ze vrijwel gelijk waren aan de winnende Dakar machines van o.a. Meoni. En hadden 100 tot 115 pk in de laatste editie. Maarreh spijker op de kop Janus. Ik krijg ook een net niet gevoel, net als bij de Super Tenere 1200 een paar jaar geleden. Het zal ongetwijfeld een gewoon goeie motor zijn en nog mooi ook. Maar gewoon goeie motoren zijn er al best veel…

  3. Ik ben iets positiever;

    Het is mooi dat Honda deze motor ook levert zonder (gruwelijke) automaat in standaard uitvoering, gewoon simpel en waarschijnlijk Honda-degelijk !
    Dus zonder rij-modus-knopje-troep, zonder ABS, en gelukkig ook zonder automaat.
    Die standaard uitvoering zonder al die zooi weegt draag 208 kilo, waarvan die vreselijke “Brussel-uitlaat” minstens 10 kilo voor zijn rekening neemt.
    Met een fatsoenlijk uitlaatje er onder (die ongetwijfeld in grote verscheidenheid leverbaar worden) zit je op ~200 droge kilo’s.
    Nog wel veel off-road natuurlijk, maar met een blok met veel koppel onderin (waar in de ontwikkeling rekening mee is gehouden zegt Honda) is toch een opvolger gemaakt voor de oude AT 750.
    Ik ga er t.z.t. zeker een proefrit op maken !

  4. mmm, een slanke allroad, met max 70 pk ( meer heb je toch niet nodig bij gewone offroad-ritten. We zijn immers niet allemaal top-dakar-rijders!) en een 170kg max ….
    Dat is wat je nodig hebt, … En dus niet het zoveelste electronisch bijgestuurde pk-monster

      1. Is de mash adventure 400 of misschien wel de nieuwe Royal Enfield Himalaya misschien wel iets voor de hardcore offroad reiziger (alleen de bouw kwaliteit is dan de vraag) kan genoeg benzine in en de techniek is simpel recht toe recht aan. Ben benieuwd of ze een beetje in het dagelijkse woon werk verkeer mee kunnen komen

  5. Bijna 14000 euro voor de basisversie….Met zo’n prijs krijg je daar weinig oude AT liefhebbers op je Honda fiets. Het wachten is nog steeds op die ideale all-road met genoeg vermogen, laag van gewicht en gunstige prijs. Utopie ? Ik zeg tuf lekker door op je simpele gebakkie zonder al te veel electronica en onderhoud hem goed . Dan heb je de meeste fun,is simpel te repareren,schrijf je niks meer af, en hou je dus genoeg centen in je zak voor leuke trips.

  6. Las dit commentaar (wat er niet om liegt..) net op Motorfreaks;

    Honda heeft meer details van de nieuwe CRF1000L Africa Twin vrijgegeven, maar we vragen ons hardop af of dit nou is waar de wereld op heeft zitten wachten. De compleet nieuw ontwikkelde fiets wordt aangedreven door een 998 cc paralleltwin met 270° krukas met een topvermogen van 95 pk en rijklaar gewicht van 232 kg en is daarmee met verve de zwakste dikke allroad op de markt.
    Of dit nu de motor is waar de wereld op heeft zitten wachten is echter de grote vraag, ook wij hadden echt wel wat meer verwacht dan wat Honda nu heeft gepresenteerd. Sinds de kredietcrisis heeft Honda het roer radicaal omgegooid en het over de ‘zuinig is hot’ en ‘minder is meer’ boeg gegooid, maar daarin zijn ze de laatste tijd wat ons betreft echt te ver doorgedraaid. Een CB650 als opvolger van de CB600 waarbij het vermogen met 15 pk is ingedamd, een straatversie van de RC213V MotoGP racer met minder vermogen dan een Fireblade en dan nu deze Africa Twin, die met 95 pk nog niet in de schaduw van fietsen als een 1190 Adventure of Multistrada 1200 kan staan.

    1. Tsja, de papieren tijgers, waar het topvermogen getalletje zwaar telt voor aan de koffietafel…

      Als ik Honda een beetje ken dan past dit prima in het plaatje, op papier altijd een beetje net lullig ten opzichte van de concurrentie waar de getalletjes meestal hoger zijn, maar wel verdomd lekker rijden. De ouwe Africa Twin had ook maar 60 pk en was ook te zwaar, en die is niet nog steeds zo populair omdat ‘ie zo beroerd rijdt. 😉

      En zeg eerlijk, hoe vaak gebruik je die 95 pk nou echt? Die 100 Nm koppel interesseert me veel meer. Ik durf er zomaar vanuit te gaan dat met dit ding beter dagelijks te leven gaat zijn dan met een 1190 of Multistrada.

      Het laatste wat de wereld nodig heeft is NOG een 150+ pk sportfiets in een “Adventure” jasje…

      1. Er is overal wat van te zeggen. Vermogen en gewicht zijn nu eenmaal hot-items binnen de motorwereld. Honda gaat meer voor rijdbaarheid en is in dit opzicht te prijzen dat ze minder mee gaan in de wedloop…

        Toch had Honda er in dit opzicht goed aan gedaan om zeker prijstechnisch de concurrentie aan te gaan met de MT09 Tracer om de nieuwe Africa Twin zo op de kaart te zetten en een hoop fans te vergaren. Als je dan niet mee wilt in de wedloop laat dit dan op z’n minst terug zien in prijs…..

      2. Eens. En wordt het een waardige, duurzame vervanger van mijn meisie’s AT met 185000 op de teller of moet ze nog een tonnetje wachten? Bestaan er Multistrada’s met 185k op de klok?

  7. Wat we er van moeten denken? simpel: helemaal nog niks. Althans, niet op basis van de cijfertjes. Eerst maar eens zelf op rijden en de reviews afwachten.

    Voorlopig mogen we wat mij betreft alleen maar iets vinden van de plaatjes. En die zien er kek uit.

    En wie weet komt er, voor de low-weight low-pk cijferfreaks, nog een uitgeklede CRF750L Transalp versie.

    1. Hmmm, of een CRF1000R, omdat we tegenwoordig toch allemaal een aparte “Adventure” uitvoering moeten hebben. 🙂

  8. Eerst op rijden, dan zeuren (indien nodig), op papier is de oude AT ook een drol op wielen, het zegt echt niks.
    En hoe zou je een dergelijke motor een rijklaargewicht van 170 kilo willen geven, het is niet voor niks dat die dingen er niet zijn met dat gewicht, dat krijg je alleen voor elkaar door alles erg klein te maken (dat willen echte kerels niet, da’s niet stoer) of heel exotische materialen te gebruiken (en dan wordt’ie weer veels te duur…

    Het is gewoon de lichtste allroad, die het op de (snel-)weg prima zal doen, en ook in terrein waarschijnlijk beter zal zijn dan de concurrentie. Die hebben last van hun debiel hoge vermogen en hebben meer gewicht.

    Als hij net zo lekker (of beter) rijdt dan mijn oude RD04 dan komt hij ooit ook in mijn schuur te staan, wat de pers ook schrijft ! 🙂

    1. Het is zeker niet de lichtste allroad. De BMW F800GS en Triumph Tiger 800XC zijn behoorlijk wat kilo’s lichter. 200cc minder, klein aantal pk’s minder en toch échte motoren (groot, voor échte kerels).

      Ook de cijfers op papier zeggen wat en ik blijf van mening dat Honda beter kan dan zomaar een dikke allroad maken. 200 kilo nat met 70/80pk was prachtig geweest.

      1. En jij reed een …… Aprilia Capnord ETV 1000 van nat 253 kg als ultieme reismotor?

        Ik blijf erbij: eerst maar eens zelf op rijden, voordat we de nieuwe twin gaan afkraken op papieren getalletjes.

        1. Hij zal ‘t heel niet slecht doen tussen de andere te grote te zware brommers met offroad pretenties, maar er blijft zoiets als wishful thinking. Wat zou fijn zijn…

          En het blijft toch een beetje, als men begin jaren ’80 met ‘t potlood achter ‘t oor een 800cc twin met een stalen frame kon bouwen die zeiknat ruim onder de 200 kg uit kwam, waarom moet dat een kwart eeuw later met al die vooruitgang in computers en materialen dan zoveel zwaarder zijn?

          Ja er moeten verplicht meer toeters en bellen op, injectie, ABS enzo. Maar aan de andere kant, ik heb een telefoon van nog geen 150 gram die best tegen een stootje kan, met meer rekenkracht dan een motorfiets ooit nodig zal hebben, waarom weegt dat spul dan allemaal zo veel?

          (Ja, kosten. Daar komt het altijd op neer…)

        2. De Caponord is niet mijn ultieme reismotor. Dat is een motor waarmee ik mijn 700km woon/werk kilometers per week kan maken en die in mijn budget past. Daarnaast is mijn R65GS (beneden de 200 kilo) ook niet de ideale reismotor, omdat deze gewoon niet zo goed is als moderne machines.

          En begrijp me nou niet verkeerd, ik kraak de motor niet af. Ik bekritiseer het overdreven gewicht en aantallen PK’s. Zodra je het asfalt ook maar een beetje verlaat is elke kilo minder een groot pluspunt. En het asfalt verlaten is toch wel een beetje de bedoeling van een allroad.

          Het gaat vast een erg goede motor worden en ik wil heel graag een proefrit maken. Het is gewoon zonde dat Honda niets nieuws brengt en direct de concurrentie opzoekt met een KTM 990.

  9. Honda werkt qua vering altijd samen met Showa, prima vering.
    Echter zouden ze de plank hier wel mis slaan als er geen “high end” componenten gebruikt gaan worden. Concurrenten als KTM en Yamaha hebben met WP en Kayaba ook erg goed spul, waarbij ook zeker de techniek niet stil heeft gezeten.
    Toch zou je, hoe goed de vering ook is, zelf altijd persoonlijke voorkeuren moeten aanpassen.

    Het electrisch schakelen lijkt mij persoonlijk weer wat jammer. Als kanttekening moet ik wel zeggen dat ik er nog nooit mee gereden heb…

    Als laatste positieve noot; wat ziet dat ding er gaaf uit!!
    Enorm stoer front, met een absolute referentie naar Parijs-Dakar.
    Alleen daarom zou ik er al op willen rijden, wat boeit het nog hoe het rijdt :p

  10. Wat als dat ding kapot gaat in Mauretanië ofzo? Dan sta je daar met pak en zak. Mensen gaan je ter hulp komen door eraan te komen helpen stoten. Of te PRUTSEN waardoor ze het probleem nog erger maken.

    Als je naar Honda of de ANWB belt gaan ze zeggen dat Mauretanië niet in de landen staat die in hun procedures staan. En dat ze zich ‘terugtrekken’. Terwijl JIJ in de shit zit.

    Vandaag had ik het weer voor dat een tegenligger begon in te halen. Die had mij gewoon langs de andere kant niet zien aankomen! Een koekblik vol nozems in the Sunshine.

    Een fluo vest helpt daar niet aan. Dat is voor schoolkinderen, vuilnisophalers en politiebeambten. Het is eigenlijk wel veiliger. Maar sommigen concentreren zich plots zodanig op de fluovest dat ze er gewoon tegen rijden. Ik hou het op mijn rode helm.

    Wat ik aan mijn Honda leuk vind is zijn geur. Het ding is een nagelnieuwe cb450S uit 1986. Met 4000 km. Heb er wél nieuwe banden opgezet.

    Vrouwen ruiken ook wel lekker maar toch anders.

  11. Met iedere km enorm veel plezier rij ik nu ruim 3 jaar, ruim 52.000 km, op mijn Varadero uit 2007 (SD02, met ABS). Een keer met een kapotte accu gestaan en een keer gestrand door een vreselijk stomme fout, gemaakt door de motorzaak waar die in het onderhoud was.
    Tig bergpassen in de Alpen, slechte wegen, snelwegen, bospaadjes, noem maar op en altijd moeiteloos en zonder enig mankeren doet de Varadero zijn werk. Soms lijkt het wel hoe groter de uitdaging hoe meer plezier deze zware jongen (met valbeugels, koffers, volle tank, etc. ca. 300 kg) z’n werk doet. Uiteraard zonder olieverbruik buffelt hij onverstoorbaar door.

    Ik kijk met enorm veel interesse uit naar de nieuwe Africa Twin. Hetzelfde vermogen als de Varadero maar dan (aangeklede schakelversie) zo’n 40-50 kg lichter. En hij ziet er opok nog eens geweldig mooi uit.
    Dat wordt een feest mee te rijden.

  12. Reeds 15 jaar onderweg op (twee) 26 jaar oude 3LD supertenere’s….dus nu, misschien, tijd voor wat nieuws, en het wordt tijd, dus ik kan leven met een parraleltwin, cijfers doen me niet zo veel, het gaat mij om het gevoel wat de motor geeft, en dat de vering meer dan dik in orde is, en dan kun je alles met een motor, binnenkort testritje maken op de nieuwe CRF 1000 (ik vindt het geen Africa Twin) en ik hoop echt dat het een beetje karakterfiets wordt, indien niet, dan koop ik er lekker een oude Africa twin bij, daar zijn nog zat mooie van te koop, en past mooi bij in m’n rijtje Supertenere’s

  13. Ik ben 50,heb altijd snelle sportieve fietsen gehad(Z1000-gsxr 1100 versch modellen-cagiva elephant-triumph speed triple-duc multistrada)en dan ben ik er waarsch nog enkele vergeten.Door n zwaar ongeval kan ik mn linkervoet niet meer heffen(zenuwuitval)en is het klooien om een motor aan te passen aan mn voet(tip-hiel schakelsysteem zelfbouw in elkaar knutselen en door hefboomoverbrenging versnellingen omgekeerd schakelpatroon geven,altijd gedoe en geklooi eer het goed werkt.Iedereen heeft hier negatief commentaar op een motor waar ze nog geen meter mee gereden hebben.Ik heb van mn dealer de demo A T n week meegekregen en ben ermee naar de Provence gereden langs de kleine wegen.Ik stond net zoals jullie sceptisch tegenover de fiets en DCT bak.Ik ben snellere fietsen gewend maar durf in alle eerlijkheid zeggen dat ik nooit het gevoel had,dit is te weinig vermogen of het moet dan echt op circuitachtige wegen zijn met snelheden boven 180,ok dan kom je tekort maar dit is ook niet de bedoeling v e AT.Altijd leuk hoe sommigen zeuren over 5kg gewicht…alsof we de Dakar meedoen maar zelf wegen ze 100 kg.Op slingerwegen met snelheden ts pakweg 60-150 is de motor in zn element,rotsvaste wegligging(zelfs met 21′ voorwiel),zelfs op hele slechte wegen(putten,bobbels etc)De vering is echt goed en filtert alles super weg.De DCT bak die ik eerst iets vond voor jeanetten heeft me zelfs overtuigd en is zeker in mijn lichamelijke toestand een zegen.In de S3 stand(sportiefste stand) kan je in de bergpassen echt knallen,de staat van het asfalt is zelfs van ondergeschikt belang.Je kan manueel altijd ingrijpen(shifters op stuur).Ik heb er enorm van genoten en in de slechte gravelbanen kwam de motor pas echt in zn element.Echt zwaardere offroad pistes of wegen waarvoor de motor bedoelt is heb ik niet gedaan maar ik twijfel er niet aan dat ook hier hij met glans zal slagen(21′ wiel)…al moet je ook niet verwachten dat je er de Gilles Lalayclassic mee gaat winnen,daar is ie trouwens ook niet voor gebouwd.Na 350 km kleine wegen per dag in Frankrijk hadden mn makkers er meestal genoeg van en had ik veel nog het gevoel van kom jongens,nog efkes,zo leuk en weinig vermoeiend rijdt de motor.Mij heeft ie in ieder geval overtuigd,de Demofiets heb ik bij thuiskomst overgenomen,al had ik ook mn twijfels over power-gewicht-DCT wijvenbak.Ik zie de motor zelf niet zo graag van uiterlijk(21′ voorwiel geeft de voorzijde een te smalle voorzijde,persoonlijk gedacht)maar de rijkwaliteiten hebben me overstag doen gaan,dus nee Honda,geen gemiste kans wel een supercomfortabele motor,bedankt mannen aldaar…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *