Royal Enfield Himalayan – nu ook verkrijgbaar in Benelux

himalayan_01

In 2016 kwam de oudste motorfietsen producent ter wereld plots met een verrassing voor de boeg. Na decennia lang oude getrouwe Bullets te produceren, kwamen ze plots met een adventure bike op de proppen: de Royal Enfield Himalayan. Een stijlbreuk met het verleden, die India in twee kampen verdeelde. Het ene kamp vond het een geweldige ontwikkeling, het andere kamp vreesde de ondergang van het motorfietsen icoon.

Aanvankelijk leek het laatste kamp de overhand te gaan halen. De eerste reeks Himalayans uit 2016 waren – om het even eufimistisch uit te drukken – nogal van bedenkelijke kwaliteit. Old is gold werd overspoeld van de garantieclaims en rechtzaken. Gebroken frames, voorvorken die afscheurden… Het leek een beetje op de SAW-reeks voor motoren. Om die reden werd de Himalayan dan ook niet geëxporteerd en bleef hij voorlopig enkel bestemd voor de arme Indiërs die nog veel armer werden door alle onderhouds- en reperatiekosten.

Twee jaar later claimt Royal Enfield dat alle vroegere issues betreffende de Himalayan zijn opgelost. Alle kinderziektes werden onder hande genomen en heel wat componenten zouden vervangen zijn door componenten van een betere kwaliteit. Ze zijn zo zeker van hun stuk dat je hem nu zelfs in Europa kan aanschaffen, als je een dealer van Royal Enfield in je buurt kan terugvinden.

De vormgeving is gewaagd maar wel geslaagd. Met een zithoogte van slechts 80 cm is deze Himalayan ook toegankelijk voor de meeste rijders. Ben je nogal aan de windscherende kant, kan hij misschien wel wat klein worden. Het dashboard is netjes vormgegeven en geeft heel wat informatie weer. Snelheid, toerental en brandstofmeter zijn analoog. Digitaal heb je dan nog een tripmeter, temperatuurmeter, versnellingsindicator en een klokje. Er zit zelfs een digitaal kompas op, voor wanneer je het noorden kwijt bent.

himalayan_09

Al bij al krijg je wel een mooie fiets voor een goedkoop prijsje. Je kan hem al kopen voor 4.999,00 euro in Nederland en 4.499,00 euro in België. Vuile handen niet inbegrepen. Een aankoop voor de durvers. Een testrit werd aangevraagd bij de importeur en zal binnenkort op de site verschijnen.

himalayan_02

Specificaties

Motor: 4-takt, luchtgekoelde ééncilinder, injectie

Cilinderinhoud: 411 cc

Vermogen: 24.5 pk @ 6500 rpm

Koppel: 32 Nm @ 4250 rpm

Versnellingsbak: 5 versnelling, natte plaat koppeling

Voorvering: telescopisch, 41mm, 200 mm veerweg

Achtervering: monoshock, 180 mm  veerweg

Wielbasis: 1465 mm

Grondspeling: 220 mm

Lengte: 2190 mm

Breedte: 840 mm

Hoogte: 1360 mm

Zithoogte: 800 mm

Gewicht: 191 kg

Tankinhoud: 15 liter

Voorband: 90/90 – 21″

Achterband: 120/90 – 17″

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

dirtbikeadventurelaos_header
Reizen: dirtbike avontuur in Laos

Oliver Asbach maakte een documentaire over zijn motoravontuur in Laos. Hij...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

somewhere else tomorrow 2
Somewhere else tomorrow [DEEL 2!]

Als er iemand is geweest die voor mij een inspiratiebron was...

oordoppen_test_01
Review: Oordoppen vergelijkingstest

Gehoorbescherming is hot dezer dagen. De industrie speelt daar natuurlijk gretig...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...