How to motorcycle anno 2018: het jaar van de lichte allroad

Je mailbox wordt overspoeld met alweer een nieuwe Secret Santa. Sinterklaas heeft de aftocht geblazen en de buurman hangt opnieuw meer knipperende ledjes in zijn tuin dan vorig jaar. 2017 loopt onmiskenbaar tegen zijn vervaldatum aan. 2018 staat de popelen om binnen te komen. Wat zal het jaar brengen voor de motoravonturist?

We zien al enkele jaren een positieve evolutie. De Grote meneer Meer die de plak zwaaide bij het management van de constructeurs zorgde de eerste vijftien jaar van het millennium voor een enorme toename aan paardenkrachten en cilinderinhouden. Tot onder andere Europa voluit koos voor het omstreden trapsgewijze rijbewijs. Plots was er weer vraag naar minder. 

Ondertussen hebben alle constructeurs opnieuw een heel gamma aan motoren tussen de 250 en de 500 cc. Daardoor komen er ook opnieuw lichte allroads en offroad-gerichte motorfietsen. Een evolutie waar we alleen maar heel erg blij om kunnen zijn. Wij weten immers beter als geen ander dat je geen zware 1200 cc crossover nodig hebt om de wereld rond te gaan.

Honda’s nieuwe Africa Twin die in 2016 geïntroduceerd werd zorgde voor een nieuwe aardbeving in Motorland. Hij werd immens populair, waardoor de hele hype voor nieuwe avontuurlijke motorfietsen werd aangezwengeld. Andere constructeurs konden niet achterblijven en trachtten op te boksen tegen de nieuwe standaard.

In 2018 zien we vooral de middenklasse avontuurlijke motorfietsen geboren worden. BMW komt met een twee heel nieuwe GS-en: de F750GS en de F850GS. Beide zijn voorzien van een nagelnieuw parelleltwin motorblok en werden uitgerust met een nieuw frame en nieuwe vering. De F850GS zal het vooral tegen de Africa Twin moeten gaan opnemen, de F750Gs zal zich meer als middenklasser in de markt zetten.

Ook bij KTM heeft Stephan Pierer – CEO van KTM – bevestigd dat er een KTM 790 adventure aankomt. Deze zal ook voorzien zijn van een paralleltwin en zal de strijd moeten aangaan met de F850GS. Wie aan het langste eind zal trekken zal vooral afhangen van de prijs van beide motorfietsen.

Triumph komt met een heel vernieuwde Tiger800. Zeker de Tiger 800XC is een nette offroad gerichte motorfiets.

Ook Honda zou werken aan een lichtere versie van de Africa Twin, tenminste als we de Africa Twin projectleider Kenji Morita mogen geloven. Hij zegt er wel meteen duidelijk bij dat er een nieuw blok zal ontwikkeld worden, maar dat ze daar op dit moment nog niet aan bezig zijn.

Met de nieuwe Euro5 normen die vanaf 2020 van kracht zullen gaan, worden het interessante tijden. Veel constructeurs zijn volop aan het werken aan nieuwe motoren die de markt van de avontuurlijke motorfietsen – licht en zwaar – zullen moeten proberen overnemen. De herfst van 2019 wordt dus zeker de moeite om naar uit te kijken, voor wat belangrijke aankondigingen betreft.

Wij rijden dus zeker met een positief gevoel 2018 binnen! Laat de modder, het bos en de gravel maar al komen. Fijn eindejaar!

De nieuwe KTM 790 adventure

De nieuwe KTM 790 adventure

BMW_F850GS

De nieuwe BMW F850GS

Tiger-800-XC

De nieuwe Triumph Tiger 800XC

3 Comments
  1. Coen
    December 13, 2017 | Reply
  2. Gert
    December 16, 2017 | Reply
  3. Andre
    December 23, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
500eurooffroaddoordealpen_header
Met 500 euro offroad door de Alpen

Elk jaar gaat Chris Prast met enkele vrienden op reis naar...

transamericatrail
Trans-America Trail op een KLR650

Drew Gaines vertrok vanuit zijn thuisbasis in Texas om een deel...

vlaamse ardennen_07
Toeren: Allroad door de Vlaamse Ardennen

Vlaanderen mag dan wel hoofdzakelijk saai, druk en plat zijn, toch...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Royal_Enfield_Bullet_350_01
Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project....

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
somewhere else tomorrow 2
Somewhere else tomorrow [DEEL 2!]

Als er iemand is geweest die voor mij een inspiratiebron was...

oordoppen_test_01
Review: Oordoppen vergelijkingstest

Gehoorbescherming is hot dezer dagen. De industrie speelt daar natuurlijk gretig...

givi_05
Review: Givi Smartphone houder

Nu het logge Europa het eindelijk eens is geraakt over de...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

MA_treffen_Friesland_header2
MotorAvonturist in Friesland – De details

Nog maar dik een maand en dan is het MotorAvonturist kampeerweekend er...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...