Yamaha Ryoku, hoe het verder ging…

Even een klein stukje terug in de tijd, naar december 2011… Vanuit het niets presenteert Yamaha op de Motorsalon van Tokyo de XTW250 Ryoku. Vriend en vijand zijn verrast door het opvallende design en het unieke concept en iedereen heeft er een mening over.

Sta mij toe je geheugen op te frissen. De Ryoku werd ontwikkeld voor de Japanse markt, voor mensen die niks geven om topsnelheid en kneesliders, maar graag op avontuur gaan met hun motor.

In de basis is het kruisbestuiving tussen een XT250 en een TW200 Tricker met het blok uit de XT. De specificaties zijn niet erg spectaculair te noemen (16 a 17 pk), maar het blokje heeft de afgelopen dertig jaar bewezen meer dan betrouwbaar te zijn. Stationair draaiend functioneert het ding als aggregaat, met aan de linkerzijde een stekkerdoos. De Ryoku heeft zelfs een aparte koelfan om het luchtgekoelde blokje op temperatuur te houden!

Als je de bashplate onder het carter losklikt heb je een schep in je handen. De bijbehorende steel is weggestopt boven de uitlaat. Zie je die mistlampen? Die zijn afneembaar en bruikbaar als oplaadbare zaklamp! Ballonbanden, valbeugels rondom, een gigantisch bagagerek… ik wist het meteen, dit is mijn motor.

Wekenlang heb ik Yamaha bestookt met mails en telefoontjes. Ik moest en zou dit ding hebben. Tot uiteindelijk via de email het hoge woord eruit kwam:

Yamaha Motor Co., heeft tijdens de Tokyo Motor Show de XTW250 RYOKU puur gepresenteerd als vingeroefening van de designafdeling, niets meer en niets minder.

Vooral in de automotive-industrie is zo’n concept een voorteken van een nieuw model, echter voor wat betreft de XTW250 RYOKU is dit zeker niet het geval.

Naar mijn idee slaat Yamaha hier keihard de plank mis. Eindelijk hebben ze een echt uniek model waarmee ze verschil kunnen maken, en dan besluiten ze toch maar de zoveelste hyperturbosportmotor te gaan fabriceren. Hoe is het mogelijk? Mocht iemand een motorfabriek hebben en een leuk concept zoeken, graag melden bij de redactie…

Ryoku lego

Janus: De Ryoku draait om dual purpose. Iets waar een intelligente en goed voorbereide reiziger altijd naar opzoek is. Dual purpose is iets wat ik al jaren enorm mis bij motoren. Zo werd ik ontzettend gelukkig met de handpomp die in de oude BMW Boxer frames zaten, simpelweg omdat de holle buis die er toch al was een extra functie kreeg.

De Ryoku met dual purpose motor (ook aggregaat), bash plate (ook schep) en koplamp (ook zaklamp) was een droom die uitkwam om vervolgens met dezelfde kracht weer doodgeslagen te worden. Ik prijs Yamaha voor het concept en vervloek het merk om deze me wel voor te houden, maar niet te leveren. Het is pesten op een onmogelijk sadistisch niveau.

Peter: Wat moet je in hemelsnaam met een aggregaat in de wilde natuur? Je televisie op aansluiten? Tentverwarming? Stereo-installatie om de eekhoorntjes mee lastig te vallen? Die koplamp is veel te groot en te zwaar om lekker los mee te schijnen. Iedereen zweert bij mini led hoofdlampjes en nu vinden we die bouwlamp opeens heel praktisch? Ik heb ook nog nooit een schep gebruikt op een motorreis. En dat hekwerk rondom maakt het een loeizwaar apparaat. Hij ziet er heel erg stoer uit, maar ik vind dit geen ultieme adventure bike.

Domien: Ik denk niet dat je dat aggregaat veel gaat gebruiken. Een 12-volt aansluiting is meer dan genoeg en veel praktischer. Toch is het erg jammer dat hij er niet komt, en dan vooral omdat er eindelijk eens outside the box qua adventure-bike werd gedacht. En dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Had Yamaha dit op de markt gegooid, was dat misschien het startschot geweest van een concurrentieslag in een nieuw segment. Een gemiste kans.

One Comment
  1. Reinier
    June 16, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

dirtbikeadventurelaos_header
Reizen: dirtbike avontuur in Laos

Oliver Asbach maakte een documentaire over zijn motoravontuur in Laos. Hij...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

somewhere else tomorrow 2
Somewhere else tomorrow [DEEL 2!]

Als er iemand is geweest die voor mij een inspiratiebron was...

oordoppen_test_01
Review: Oordoppen vergelijkingstest

Gehoorbescherming is hot dezer dagen. De industrie speelt daar natuurlijk gretig...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...