De ideale reis allroad

motoravonturist-1

Bestaat niet. De ideale reis allroad is in ieder geval niet te vinden bij de grote merken. Gek, want je zou denken dat er toch genoeg vraag naar zou zijn. De populariteit van alle modellen die bijna ideaal zijn zegt genoeg. Het ideaal zit namelijk tussen de kleine enduro’s en de zware adventures. Hoe ziet deze ideale reis allroad er uit en waarom is deze niet op de markt?

De motor moet echt “all” “road” zijn. Dan vallen de zware jongens als de Varadero of 1200GSA al af, deze zijn namelijk verre van ideaal als je iets anders dan alleen asfalt wil. Het is goed mogelijk om met deze grote machines offroad wat voor elkaar te krijgen, maar niet voor je plezier. Zeker niet als je ze een keer op moet tillen. Ook de scheur enduro’s als de DRZ400, CRF250 of EXC die puur plezier op twee wielen zijn vallen af. Op de snelweg zullen deze geen enkele comfort bieden en helaas zijn nog steeds hele grote stukken van elke reis over asfalt (zeker in Europa). De ideale reis allroad zit hier precies tussenin. Licht genoeg voor offroad werk en sterk genoeg om comfortabel de uren op asfalt weg te werken.

Welke motoren komen in de buurt (lijst is niet compleet!):

  • KTM LC4 en LC8 Adventure
  • BMW X Challenge, F650GSPD (Sertao) en F800GS
  • Yamaha Tenere XT660R
  • Suzuki DRZ400, DR650
  • Honda Africa Twin, Transalp 600 en Dominator
  • Triumph Tiger 800

Toch zijn deze motoren het niet. De lichtste uit deze lijst zijn allemaal ééncilinders en dat zijn nou eenmaal niet de fijnste blokken om mee op de snelweg te zitten. De rest is simpelweg te zwaar. ‘Maar Ewan en Charlie zijn op de 1150GS de wereld rond gegaan’ hoor ik je denken. Helaas is dat maar deels waar. De moeilijke stukken werden achterop een vrachtwagen gedaan en de motoren hebben volwassen mannen tot tranen van wanhoop gedwongen. Gewicht telt en het telt vele malen zwaarder dan het motoraanbod doet geloven, om nog maar van de idiote marketing te zwijgen. Ik verwijs iedereen graag nogmaals naar de Adv Bike Selection van Sibirsky Extreme, die uitvoerig het belang van het gewicht van een motor onder de loep neemt.

motosibirsky

Er zijn natuurlijk een aantal redenen waarom motoren zo zwaar zijn. Niet om de minste reden, er is minder vraag naar lichte motoren en de 1200gs is de best verkopende motor al jaren op een rij. De meeste mensen kopen een GS (en soortgelijke) namelijk met het idee dat je hiermee heerlijk de wereld rond kunt. Eigenlijk is het de enige motor waar dat überhaupt mee kan, toch? Degene die vervolgens het avontuur ook echt opzoekt komt er meestal erg snel op terug dat dit de juiste motor is, want met een slagschip is het gewoon niet leuk. Helaas spreken we dan over minder dan twee procent van alle ‘adventure’ motor eigenaren. De rest blijft lekker op asfalt rond tuffen. We zien ditzelfde spektakel rondom het overdreven vermogen van alle motoren. 50pk is uitstekend, 70pk is leuker, 100pk is overbodig en nutteloos. De laatste adventure telg van KTM heeft 150pk… We kopen motoren niet met rationele overwegingen. De meeste motoren worden verkocht voor het macho gevoel, voor die extra cm in je broek. Past natuurlijk perfect bij het horloge dat 150m diep kan, anders gaat die natuurlijk kapot onder de douche. Enfin, de conclusie is dus dat adventure/allroad/dual sport motoren vooral gemaakt worden voor een doelgroep die ze koopt vanwege de avontuurlijke marketing, maar ze daar niet voor gebruikt.

1200gsa

Voor de grote merken is er dan ook geen enkele rede wat aan het gewicht te veranderen. Ze doen dan ook nergens hun best wat gewicht te besparen. Niet in het ontwerp en niet in materiaalkeuze. Nou is er bij materiaalkeuze nog het probleem dat de lichte materialen veel duurder zijn en dat wil de consument natuurlijk ook niet. Dus met het machogezeur en het geen rekening houden tijdens het ontwerp blijven in de huidige motormarkt enkel een handjevol ééncilinders over met een acceptabel gewicht. Erg jammer, want die dingen rijden gewoon niet leuk op de grote stukken asfalt. Zelfs niet de befaamde Rotax blokjes. Voor het asfalt toeren wil je een tweecilinder.

Nou ben ik lang niet de enige die hier over loopt te zeuren. Op het Allroadmaniacs forum zijn ze hier al sinds 2006 over aan het debatteren en ook daar was de conclusie: de ideale reis allroad bestaat niet. De mensen van WEBER Rally Twin hebben zelfs een eigen motor ontwikkeld op basis van een Kawasaki 500cc twin blok. Dit is niet aangeslagen, maar ze begrepen wel wat nodig was. We kunnen tot nu toe dus enkel dromen van de ideale reis allroad, misschien is er ooit een fabrikant die deze niche markt durft te bedienen met een motor die dit allemaal heeft:

  • <180 kilo nat gewicht, elke kilo minder is een plus
  • Twee cilinder, voor comfort op asfalt
  • Twinspark, blijft lopen bij een defecte bougie
  • Minimaal 50pk, elke pk meer is een plus
  • Stalen frame, staal laat zich makkelijker repareren
  • Bagage geschikt subframe, stevig subframe om alles te kunnen dragen
  • WP, Ohlins, Showa kwaliteit rijwielgedeelte, spreekt voor zich en KTM begrijpt dat
  • 21″ voorwiel, gezien het huidige ‘allroad’ aanbod is dat blijkbaar geen gesneden koek
  • 500km actie radius, via een flinke tank én laag verbruik
  • Injectie, zuiniger, werkt op alle hoogtes en heeft minder bewegende onderdelen dan een carburateur
  • Vriendelijke onderhoudsintervallen, niet bij elke stop olie moeten vervangen is wel zo handig
  • Modulaire cockpit, geheel zelf in te richten met roadbook, gps, etc.
  • Uitstekende verlichting, we willen de zon aan kunnen zetten!
  • Vol kleine innovaties, denk aan de Ryoku!

Wat zijn we nog vergeten?

71 Comments
  1. September 7, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 7, 2014 | Reply
      • September 7, 2014 | Reply
  2. Erwin
    September 7, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 7, 2014 | Reply
  3. September 7, 2014 | Reply
  4. September 7, 2014 | Reply
  5. joe.bar
    September 7, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 7, 2014 | Reply
  6. Hoelio
    September 8, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 8, 2014 | Reply
    • A. Oosting
      September 8, 2014 | Reply
      • Janus
        Janus de Visser
        September 8, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 8, 2014 | Reply
  7. Erwin
    September 8, 2014 | Reply
  8. Gerjon
    September 9, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 10, 2014 | Reply
  9. Geert Jan
    September 10, 2014 | Reply
  10. jelle
    September 10, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 15, 2014 | Reply
  11. September 12, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 15, 2014 | Reply
  12. Jan
    September 13, 2014 | Reply
    • Greg
      September 15, 2014 | Reply
      • Janus
        Janus de Visser
        September 15, 2014 | Reply
  13. Ad Ben
    September 22, 2014 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 22, 2014 | Reply
  14. jos leenders
    March 4, 2015 | Reply
    • Janus
      Janus
      March 5, 2015 | Reply
  15. Bart
    April 29, 2015 | Reply
  16. Eddie van de Wiel
    May 19, 2015 | Reply
  17. Alby Mulder
    July 20, 2015 | Reply
  18. July 30, 2015 | Reply
  19. July 30, 2015 | Reply
    • Eddie van de Wiel
      July 30, 2015 | Reply
      • Jeroen America
        October 11, 2015 | Reply
        • Eddie van de Wiel
          October 12, 2015 | Reply
          • Eddie van de Wiel
            October 12, 2015 |
        • Max Brouwer
          August 20, 2016 | Reply
        • Max Brouwer
          August 20, 2016 | Reply
  20. Luuk
    August 9, 2015 | Reply
  21. Ruud Beaumont
    November 12, 2015 | Reply
  22. Ruud Beaumont
    November 12, 2015 | Reply
  23. Ruud Beaumont
    November 12, 2015 | Reply
  24. Erwin
    November 21, 2015 | Reply
  25. Hookeniggy
    November 27, 2015 | Reply
    • Eddie van de Wiel
      November 29, 2015 | Reply
  26. jasper smit
    February 23, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      February 23, 2016 | Reply
  27. Joris
    February 25, 2016 | Reply
  28. Dirk
    February 27, 2016 | Reply
  29. Wilco Vonk
    March 17, 2016 | Reply
  30. reindondo
    September 14, 2016 | Reply
  31. October 26, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      October 29, 2016 | Reply
  32. Dirk
    October 26, 2016 | Reply
  33. December 10, 2016 | Reply
    • Janus
      Janus
      December 11, 2016 | Reply
  34. Erwin
    January 8, 2017 | Reply
  35. Paul D
    January 9, 2017 | Reply
  36. Jesse van Es
    January 27, 2017 | Reply
    • Ad Ben
      January 30, 2017 | Reply
    • Janus
      Janus
      January 30, 2017 | Reply
  37. Alexander
    January 28, 2017 | Reply
    • Janus
      Janus
      January 30, 2017 | Reply
  38. Ad Ben
    February 1, 2017 | Reply
  39. Rob
    March 23, 2017 | Reply
    • Paul D
      March 24, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
roadofbones
Road of Bones naar Magadan met een BMW R1200GSA

De Road of Bones ligt in Rusland en verbindt Nizhny Bestyakh, vlakbij...

Vogezen_2017-7
Paasweekend in de Vogezen

Afgelopen Pasen was mijn eerste meerdaagse trip met de motor sinds...

Bull-Dust-in-the-Himalayas
Londen naar Sydney op KTM 690’s

David Darcy en Darren Higginson – een Australiër en een Brit...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Royal_Enfield_Bullet_350_01
Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project....

ProjectCanam_1-header
Project CAN-AM – Autopsie KFC Bombardier

Sinds ik terug ben van mijn wereldreis is mijn motorhobby aan het...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Zero_06
Review: Zero DSR ZF13.0 elektrische motorfiets

Zero Motorcycles We kunnen ze met recht en rede de pioniers...

Hisilicon Balong
Duurtest: BMW F700GS – Deel 2: Uitgebreide testresultaten

Klik hier voor Deel 1. De BMW F700GS is na een...

Formaterra02
Forma Terra, veel schoen, erg veel schoen

We hebben eerder gesproken over schoenen. De juiste schoen voor de...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

MA_treffen_Friesland_header2
MotorAvonturist in Friesland – De details

Nog maar dik een maand en dan is het MotorAvonturist kampeerweekend er...

friesland_header
MotorAvonturist kampeerweekend in Friesland

Na de gezelligheid van het winterkamperen presenteren wij jullie het tweede...

youtube_header_wintertreffen
MotorAvonturist Wintertreffen 2017 – the movie

Het heeft even geduurd, maar hier zijn dan eindelijk de bewegende...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...