BMW K75GS en K100GS, de onverwachte allroad.

Allroad_bmw_K_39

De K serie van BMW kent eigenlijk maar twee reacties, sommige zweren er bij en anderen gaan liever dood dan dat ze er mee rijden. Laatst las ik nog een niet onderbouwd statement dat de K serie het slechtste motorblok ooit had… Natuurlijk grote onzin, zeker bij een blok dat zonder blikken of blozen meerdere tonnen aan kilometers weet te draaien.

Toch is er een hoop af te dingen op de K serie. Het is saai, het bokt niet, het draait soepel, het is voorspelbaar, etc. Het is geen mooie motor en nogal zwaar. De K is alleen voor op asfalt en dat maakt het voor de motoravonturist geen ideale motor. Gelukkig zijn er mensen die het daar niet bij laten zitten en die bouwen een BMW K om tot een allroad. Deze weten van de saaie K een K75GS of K100GS te creëren.

Zo past de cardan aandrijving van de GS serie op een K, combineer dat met een serieuze voorvork en een setje noppenbanden en je hebt een K die verder komt dan het asfalt. Of je gaat alleen voor de banden en extra paar ballen. In ieder geval is er voor de K serie genoeg liefde om het uit te proberen. Zo bewijzen de bouwers van de volgende motoren. De creativiteit is enorm aanstekelijk en de resultaten mogen er absoluut wezen.

Ter leering ende vermaeck:

4 Comments
  1. September 29, 2013 | Reply
  2. Maarten
    December 12, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      December 12, 2013 | Reply
  3. September 22, 2014 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
broken_roads_mongolie
Broken Roads: van Finland naar Mongolië

Drie Finse motorrijders begeven zich over de “Broken Roads” van Rusland...

david_kretz2
The Adventures of David Kretz

David Kretz is een jonge Zwitser die de hele wereld rond...

20120716_191603-2
Trans Euro Trail – 34.000 kilometer onverharde wegen door Europa – nu online

Juicht motoravonturisten der lage landen ende staakt Uwen zoektocht naar hobbelige...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Royal_Enfield_Bullet_350_01
Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project....

ProjectCanam_1-header
Project CAN-AM – Autopsie KFC Bombardier

Sinds ik terug ben van mijn wereldreis is mijn motorhobby aan het...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
givi_05
Review: Givi Smartphone houder

Nu het logge Europa het eindelijk eens is geraakt over de...

evo6_02
Review: BMW EVO 6 systeemhelm

Als je rondkijkt op de weg zie je menig BMW rijder...

Zero_06
Review: Zero DSR ZF13.0 elektrische motorfiets

Zero Motorcycles We kunnen ze met recht en rede de pioniers...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

MA_treffen_Friesland_header2
MotorAvonturist in Friesland – De details

Nog maar dik een maand en dan is het MotorAvonturist kampeerweekend er...

friesland_header
MotorAvonturist kampeerweekend in Friesland

Na de gezelligheid van het winterkamperen presenteren wij jullie het tweede...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...