Toeren: Allroad door de Vlaamse Ardennen

vlaamse ardennen_04

Vlaanderen mag dan wel hoofdzakelijk saai, druk en plat zijn, toch hebben sommige streken veel te bieden voor de avontuurlijke motorrijder. De Vlaamse Ardennen is zo een regio waar je door het licht heuvelende landschap nog heel wat legale allroadroutes kan terugvinden. De streek is wereldberoemd door de voorjaarsklassiekers in het wielrennen. De mythische heuvels zoals de Oude Kwaremont of de Koppenberg kent elke wielerliefhebber. Wij kozen echter voor mechanische doping en gingen een offroad route testen met de motorfiets.

Het startpunt is in Oudenaarde – ook wel de parel van de Vlaamse Ardennen genoemd. Deze stad aan de Schelde heeft een van de mooiste marktpleinen van Vlaanderen, met als blikvanger het oude stadhuis uit 1536. De route start en eindigt op het Marktplein, dat momenteel in volle heraanleg is. In de zomer is het er heerlijk vertoeven op een van de vele terrasjes.

Eens je de stad uitrijdt houdt het asfalt er al snel mee op. Stukjes verharde weg wisselen zich af met gravelwegen, modderige stukjes veldweg, single-tracks en boswegen. Een mooie mix van terreinen. Geen echte hardcore maar gewoon ideaal terrein voor wie eens van het allroad rijden wil gaan proeven. Met een meer straatgerichte band (zoals mijn Anakee 3’s) kan het op modderige stukjes wat spannend worden. Onderweg kan je nog genieten van enkele monumentale heuveltjes zoals de beklimming van de Oude Kwaremont. Zorg dus dat je bouten goed zijn aangedraaid, want de kinderkopkes waar je dan over rijdt zorgen er wel voor dat je goed door elkaar getrild wordt.

Het leukste stuk van de route is ongetwijfeld het erg lange stuk bospad door het Kluisbos. Dit is een van de enige plaatsen in België waar je nog legaal een bospad kan nemen. Vermijd de toeristische wandelperiodes (weekends, vakanties) en dan kan je je er flink gaan uitleven.

Uiteraard bepaalt het weer het niveau van de route. Na een periode van droog weer is het allemaal prima te doen. In nattere maanden kan het op sommige stukjes wel wat tricky worden. Al zorgt een iets meer offroad gerichte band dan de mijne vast voor veel soelaas. De route is 49 kilometer lang. Reken op een tweetal uur wanneer je af en toe ook eens stopt om van het uitzicht te genieten (of je motor op te rapen).

In het eerste stukje van de route heb je een klein stukje waar je niet meer met de motorfiets mag rijden. Wij raden dan ook aan om de route pas na 3 kilometer op te nemen. Al is het een erg mooi stukje. We raden het toch echt wel aan hoor…

De route kan je hier downloaden in alle mogelijke bestanden. Routeyou heeft tegenwoordig ook een app, waarmee je makkelijk de route op je telefoon kan zetten en op die manier kan navigeren.

 

 

 

4 Comments
  1. September 27, 2017 | Reply
  2. September 28, 2017 | Reply
    • Domien Verberckmoes
      Domien Verberckmoes
      September 28, 2017 | Reply
  3. Andre
    September 30, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
vlaamse ardennen_07
Toeren: Allroad door de Vlaamse Ardennen

Vlaanderen mag dan wel hoofdzakelijk saai, druk en plat zijn, toch...

broken_roads_mongolie
Broken Roads: van Finland naar Mongolië

Drie Finse motorrijders begeven zich over de “Broken Roads” van Rusland...

david_kretz2
The Adventures of David Kretz

David Kretz is een jonge Zwitser die de hele wereld rond...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Royal_Enfield_Bullet_350_01
Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project....

ProjectCanam_1-header
Project CAN-AM – Autopsie KFC Bombardier

Sinds ik terug ben van mijn wereldreis is mijn motorhobby aan het...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
givi_05
Review: Givi Smartphone houder

Nu het logge Europa het eindelijk eens is geraakt over de...

evo6_02
Review: BMW EVO 6 systeemhelm

Als je rondkijkt op de weg zie je menig BMW rijder...

Zero_06
Review: Zero DSR ZF13.0 elektrische motorfiets

Zero Motorcycles We kunnen ze met recht en rede de pioniers...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

MA_treffen_Friesland_header2
MotorAvonturist in Friesland – De details

Nog maar dik een maand en dan is het MotorAvonturist kampeerweekend er...

friesland_header
MotorAvonturist kampeerweekend in Friesland

Na de gezelligheid van het winterkamperen presenteren wij jullie het tweede...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...