Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Royal_Enfield_Bullet_350_01

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project. Elke week schuimde ik alle websites af. Nooit vond ik wat ik wou. Te duur, te mooi, te gerestaureerd, te lelijk, te jong, … Elke keer weer hetzelfde gevloek over hoe ziek de oldtimermarkt wel is. Gedomineerd door mensen met te veel geld die alle leuke motoren opkopen, er een dwaas budget tegenaan gooien en hem daarna glimmend in de garage zetten. Om dan elk jaar één keer, op een mooie zomerdag, er enkele kilometers mee te rijden rond de kerk om vervolgens weer een uur alles netjes op te blinken.

Zieke mensen zijn het! Een oude van dagen moet er helemaal niet meer jeugdig uitzien. Ze mag dan overal al een beetje lekken, wat rimpels hebben en al eens kuchen of krochen. Ze doen niets liever dan doen alsof ze nog jong zijn, rijden moeten ze doen!

Zoals het zo vaak gaat, leverde het zoeken niets op. Pas wanneer ik niet actief meer zocht, kreeg ik een berichtje van een verre vriend. Hij vroeg of ik nog sleutelde aan oude motoren… Hij had een oude Enfield Bullet 350 staan waarmee hij heel wat jaren terug nogal plots tot stilstand was gekomen, vastgelopen dus. Dat zou komen doordat er te dunne olie werd gebruikt. De oude Bullet stond al heel wat jaren in een schuur en onder een afdakje, maar werd niet meer opgeknapt.

Na heel wat pogingen om twee drukke agenda’s te laten overlappen stond ik uiteindelijk naast de Bullet. Het blok bleek nog los te zitten en op het eerste zicht waren er geen verdachte geluiden. We waren het snel eens over de prijs en dus kocht ik mezelf deze mooie oude schone voor mijn verjaardag. Exact een jaar geleden kocht ik als verjaardagscadeau mijn F700GS. Mij hoor je niet klagen over ouder worden.

Er is heel wat werk aan de winkel. Uiteraard zal het blok volledig gereviseerd moeten worden. Het motorblok moet er uit en gaat op de operatietafel. Wat we vanbinnen zullen aantreffen is vooralsnog een vraagteken. Het kan allemaal goed meevallen, of het halve blok kan in puin liggen. Binnenkort weten we meer. Verder zullen alle rubbers en keerringen moeten vervangen worden. Alle elektriciteit moet nagekeken worden. De carburator moet gereviseerd of vervangen worden.

De eerste klus zal bestaan uit het zoveel mogelijk opzoeken van informatie over dit model, het zoeken naar goede onderdelen, eventueel een donorblok en adressen waar ik aan nieuwe pakkingen, rubbers of wisselstukken kan raken. Alle hulp hierbij is welkom! Weet je een goed adresje, informatie of tips, laat dan zeker wat weten via de reacties!

Royal_Enfield_Bullet_350_14

We hebben snel een mobiel werkplatform en werkbankje geknutseld. We kunnen er aan beginnen! En dat zal nodig zijn, over minder dan een jaar ben ik namelijk weer jarig en heb ik vast weer wat plaats nodig…

Royal_Enfield_Bullet_350_13

7 Comments
  1. Berre
    May 13, 2017 | Reply
  2. Ad Ben
    May 13, 2017 | Reply
  3. jaap de jong
    May 13, 2017 | Reply
  4. Cor
    May 13, 2017 | Reply
  5. May 13, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
transamericatrail
Trans-America Trail op een KLR650

Drew Gaines vertrok vanuit zijn thuisbasis in Texas om een deel...

vlaamse ardennen_07
Toeren: Allroad door de Vlaamse Ardennen

Vlaanderen mag dan wel hoofdzakelijk saai, druk en plat zijn, toch...

broken_roads_mongolie
Broken Roads: van Finland naar Mongolië

Drie Finse motorrijders begeven zich over de “Broken Roads” van Rusland...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Royal_Enfield_Bullet_350_01
Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project....

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
somewhere else tomorrow 2
Somewhere else tomorrow [DEEL 2!]

Als er iemand is geweest die voor mij een inspiratiebron was...

oordoppen_test_01
Review: Oordoppen vergelijkingstest

Gehoorbescherming is hot dezer dagen. De industrie speelt daar natuurlijk gretig...

givi_05
Review: Givi Smartphone houder

Nu het logge Europa het eindelijk eens is geraakt over de...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

MA_treffen_Friesland_header2
MotorAvonturist in Friesland – De details

Nog maar dik een maand en dan is het MotorAvonturist kampeerweekend er...

friesland_header
MotorAvonturist kampeerweekend in Friesland

Na de gezelligheid van het winterkamperen presenteren wij jullie het tweede...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...