Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Royal_Enfield_Bullet_350_01

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project. Elke week schuimde ik alle websites af. Nooit vond ik wat ik wou. Te duur, te mooi, te gerestaureerd, te lelijk, te jong, … Elke keer weer hetzelfde gevloek over hoe ziek de oldtimermarkt wel is. Gedomineerd door mensen met te veel geld die alle leuke motoren opkopen, er een dwaas budget tegenaan gooien en hem daarna glimmend in de garage zetten. Om dan elk jaar één keer, op een mooie zomerdag, er enkele kilometers mee te rijden rond de kerk om vervolgens weer een uur alles netjes op te blinken.

Zieke mensen zijn het! Een oude van dagen moet er helemaal niet meer jeugdig uitzien. Ze mag dan overal al een beetje lekken, wat rimpels hebben en al eens kuchen of krochen. Ze doen niets liever dan doen alsof ze nog jong zijn, rijden moeten ze doen!

Zoals het zo vaak gaat, leverde het zoeken niets op. Pas wanneer ik niet actief meer zocht, kreeg ik een berichtje van een verre vriend. Hij vroeg of ik nog sleutelde aan oude motoren… Hij had een oude Enfield Bullet 350 staan waarmee hij heel wat jaren terug nogal plots tot stilstand was gekomen, vastgelopen dus. Dat zou komen doordat er te dunne olie werd gebruikt. De oude Bullet stond al heel wat jaren in een schuur en onder een afdakje, maar werd niet meer opgeknapt.

Na heel wat pogingen om twee drukke agenda’s te laten overlappen stond ik uiteindelijk naast de Bullet. Het blok bleek nog los te zitten en op het eerste zicht waren er geen verdachte geluiden. We waren het snel eens over de prijs en dus kocht ik mezelf deze mooie oude schone voor mijn verjaardag. Exact een jaar geleden kocht ik als verjaardagscadeau mijn F700GS. Mij hoor je niet klagen over ouder worden.

Er is heel wat werk aan de winkel. Uiteraard zal het blok volledig gereviseerd moeten worden. Het motorblok moet er uit en gaat op de operatietafel. Wat we vanbinnen zullen aantreffen is vooralsnog een vraagteken. Het kan allemaal goed meevallen, of het halve blok kan in puin liggen. Binnenkort weten we meer. Verder zullen alle rubbers en keerringen moeten vervangen worden. Alle elektriciteit moet nagekeken worden. De carburator moet gereviseerd of vervangen worden.

De eerste klus zal bestaan uit het zoveel mogelijk opzoeken van informatie over dit model, het zoeken naar goede onderdelen, eventueel een donorblok en adressen waar ik aan nieuwe pakkingen, rubbers of wisselstukken kan raken. Alle hulp hierbij is welkom! Weet je een goed adresje, informatie of tips, laat dan zeker wat weten via de reacties!

Royal_Enfield_Bullet_350_14

We hebben snel een mobiel werkplatform en werkbankje geknutseld. We kunnen er aan beginnen! En dat zal nodig zijn, over minder dan een jaar ben ik namelijk weer jarig en heb ik vast weer wat plaats nodig…

Royal_Enfield_Bullet_350_13

7 Comments
  1. Berre
    May 13, 2017 | Reply
  2. Ad Ben
    May 13, 2017 | Reply
  3. jaap de jong
    May 13, 2017 | Reply
  4. Cor
    May 13, 2017 | Reply
  5. May 13, 2017 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
david_kretz2
The Adventures of David Kretz

David Kretz is een jonge Zwitser die de hele wereld rond...

20120716_191603-2
Trans Euro Trail – 34.000 kilometer onverharde wegen door Europa – nu online

Juicht motoravonturisten der lage landen ende staakt Uwen zoektocht naar hobbelige...

ybr125-02
Oostenrijk – Mongolië op een YBR125. Low budget, low cc

Dat je geen nagelnieuwe KTM 1290 Super Adventure nodig hebt om...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Royal_Enfield_Bullet_350_01
Project Enfield Bullet 350 – introductie en informatie

Al een tweetal jaar was ik op zoek naar een nieuw oldtimer-project....

ProjectCanam_1-header
Project CAN-AM – Autopsie KFC Bombardier

Sinds ik terug ben van mijn wereldreis is mijn motorhobby aan het...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
givi_05
Review: Givi Smartphone houder

Nu het logge Europa het eindelijk eens is geraakt over de...

evo6_02
Review: BMW EVO 6 systeemhelm

Als je rondkijkt op de weg zie je menig BMW rijder...

Zero_06
Review: Zero DSR ZF13.0 elektrische motorfiets

Zero Motorcycles We kunnen ze met recht en rede de pioniers...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

MA_treffen_Friesland_header2
MotorAvonturist in Friesland – De details

Nog maar dik een maand en dan is het MotorAvonturist kampeerweekend er...

friesland_header
MotorAvonturist kampeerweekend in Friesland

Na de gezelligheid van het winterkamperen presenteren wij jullie het tweede...

youtube_header_wintertreffen
MotorAvonturist Wintertreffen 2017 – the movie

Het heeft even geduurd, maar hier zijn dan eindelijk de bewegende...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...